ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ

 Тетяна Опалюк – доктор педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, м. Кам’янець-Подільський, Україна.

Завантажити (Pdf)

 Розглянуто проблеми інтерактивних методів навчання та їхніх можливостей у формуванні ефективного освітнього середовища в рамках компетентнісної моделі професійної підготовки соціальних працівників. Аргументовано, що інтерактивне навчання як основа освітнього середовища має стати сферою самореалізації студента, соціального працівника  в майбутній професійній діяльності. Обґрунтовано варіант систематизації можливостей та інтегральних показників якості середовища, визначено суттєві проблеми у цьому ракурсі та доведено необхідність об’єднання зусиль усіх суб’єктів галузі «соціальна робота» задля їх ефективного розв’язання. Особливу увагу приділено проблемі систематизації можливостей інтерактивних методів навчання студентів з позиції формування сприятливого для компетентнісної освіти професійно орієнтованого освітнього середовища.
 Ключові слова: соціальний працівник, соціальна робота, інтерактивні методи, компетентнісна освіта, інтеграція, взаємодія. 

 Татьяна Опалюк, доктор педагогических наук, доцент кафедры социальной педагогики и социальной работы Каменец-Подольского национального университета имени Ивана Огиенко, г. Каменец-Подольский, Украина. 

ИНТЕРАКТИВНЫЕ МЕТОДЫ КАК ФАКТОР ФОРМИРОВАНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ В СИСТЕМЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ СОЦИАЛЬНЫХ РАБОТНИКОВ 
 Рассмотрены проблемы интерактивных методов обучения и их возможностей в формировании эффективной образовательной среды в рамках компетентностной модели профессиональной подготовки социальных работников. Аргументировано, что интерактивное обучение как основа образовательной среды должно стать сферой самореализации студента, социального работника в будущей профессиональной деятельности. Обоснован вариант систематизации возможностей и интегральных показателей качества среды, определены существенные проблемы в этом ракурсе и доказана необходимость объединения усилий всех субъектов отрасли «социальная работа» для их эффективного решения. Особое внимание уделено проблеме систематизации возможностей интерактивных методов обучения студентов с позиции формирования благоприятного для компетентностного образования профессионально ориентированной образовательной среды. 
 Ключевые слова: социальный работник, социальная работа, интерактивные методы, компетентностное образование, интеграция, взаимодействие. 

 Tetiana Opaliuk, Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Social Pedagogy and Social Work of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko, Kamianets-Podilskyi, Ukraine. 

INTERACTIVE METHODS AS A FACTOR OF THE FORMATION OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF SOCIAL WORKERS 
 The article is devoted to the problems of finding out the essence of interactive teaching methods and their possibilities while forming an effective educational environment in the framework of the social workers’ professional training. It’s substantiated the position, that competent education naturally provides orientation towards the integral goal – formation of competent social worker, characterized by mobility, ability to adapt to constantly changing conditions. This is due to the creation of an adequate educational environment, that would facilitate the integration of theory and practice, education and professional activity. It is argued, that interactive learning, as the basis of the educational and professional environment, should become the sphere of the student’s self-realization, as well as the social worker in future professional activity. In this article the integral components of the social worker’s professional training system are analyzed, the potential opportunities of interactive training methods are determined. Also, interactive learning is analyzed as an object of educology, according to which all the sciences, involved in the educational process, investigate their aspects of the phenomenon from the standpoint of integrity, interdependence of components. Special attention is paid to the problem of systematizing interactive methods’ possibilities from position of formation of favorable educational and professional environment for competent education. At the same time, the most significant of its integral characteristics are highlighted, which should be taken into account by the professor in the process of organizing the interactive learning: the focus of the environment on socio-humanistic values; adaptability; self-organization and self-management; openness of the environment, mutual interest in cooperation. The presented results of experimental studies of students’ readiness to use interactive teaching methods indicate the significant problems and general directions of their solution.It is argued the necessity to integrate the efforts of all subjects of study, as well as science and practice, comprehensively solve the problems of theoretical substantiation of modernizing the social work sphere and preparation of specialists for it.  
 Keywords: social worker, social work, interactive methods, competence-oriented education, integration, interaction.

Використані джерела 
[1] Н. Гарашкина, Дидактическое проєктирование подготовки специалистов социальной работы в вузе, автореф. … дис. д-ра пед. наук., Тамбовский государственный университет имени Г. Р. Державина, Тамбов, 2004. 
[2] Н.Б. Бондаренко та ін., Основи соціальної роботи, Т. Семигіна ТА І. Грига Ред. Київ, Україна: Києво-Могилянська академія, 2004. 
[3] В.В. Мельник, “Інтеракція в освітньому процесі: технологія організації, Управління школою, № 23 (133), 2006, с. 15–35. 
[4] Л.Б. Шнейдер, Тренинг профессиональной идентичности: руководство для преподавателей вузов и практикующих психологов. Москва, Россия: Издательство Московского психологосоциального института, 2004. 
[5] Н. Бордовская и А. Реан, Педагогика. Учебник для вузов. Питер, Россия: СПБ, 2000. 
[6] В.І. Ковальчук, Створення сприятливого навчального середовища. тренінги. В. Ковальчука Ред., Л. ГаліцинаУП. Київ, Україна: Київсвіт, 2011. 
[7] В.І. Ковальчук,“Підготовка фахівців соціальної сфери до професійної діяльності засобами інноваційних технологій”, Л.П. Мельник ТА В.І. Співака Ред., Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка Серія: Соціальнопедагогічна,  Вип. ХХХІІI., с. 38–56, 2019. 

References 
[1] N. Garashkina, Didaktichyeskoye proyektirovaniye podgotovki spyetsialistov sotsialnoy raboty v vuzye, avtoryef. … dis. d-ra pyed. nauk., Tambovskiĭ gosudarstvyennyĭ univyersityet imyeni G. R. Dyerzhavina, Tambov, 2004. [in Russian]. 
[2] N.B. Bondarenko ta in., Osnovy sotsialnoi roboty, T. Semyhina ta I. Hryha Red. Kyiv, Ukraina: KyievoMohylianska akademiia, 2004. [in Russian]. 
[3] V.V. Melnyk, “Interaktsiia v osvitnomu protsesi: tekhnolohiia orhanizatsii” [Interaction in the educational process: technology of organization], Upravlinnia shkoloiu, № 23 (133), 2006, рр. 15–35. [in ukrainian]. 
[4] L.B. Shnyeydyer, Tryening profyessionalnoy idyentichnosti: rukovodstvo dlya pryepodavatyelyey vuzov i praktikuyushchikh psikhologov. Moskva, Rossiya: Izdatyelstvo Moskovskogo psikhologosotsialnogo instituta, 2004. [in Russian]. 
[5] N. Bordovskaya I A. Ryean, Pyedagogika. Uchyebnik dlya vuzov. Pityer, Rossiya: SPB, 2000. [in Russian]. 
[6] V.I. Kovalchuk, Stvorennia spryiatlyvoho navchalnoho seredovyshcha. treninhy. V. Kovalchuka Red., L. Halitsyna UP. Kyiv, Ukraina: Kyivsvit, 2011. [in Ukrainian]. 
[7] V.I. Kovalchuk, “Pidhotovka fakhivtsiv sotsialnoi sfery do profesiinoi diialnosti zasobamy innovatsiinykh tekhnolohii” [Preparation of social specialists for professional activity by means of innovative technologies], L.P. Melnyk ta V .I. Spivaka Red., Zbirnyk naukovykh prats KamianetsPodilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka Seriia: Sotsialno-pedahohichna,  VYP. ХХХІІI., рр. 38–56, 2019. [in Ukrainian].