МУЗЕЙНА ПЕДАГОГІКА В СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ: МОЖЛИВОСТІ ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕДЖУ

Олексій Караманов – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи, завідувач Науково-навчальної Лабораторії музейної педагогіки, викладач Педагогічного коледжу Львівського національного університету імені Івана Франка, м. Львів, Україна. 


Оксана Сурмач – кандидат історичних наук, доцент, директор Педагогічного коледжу Львівського національного університету імені Івана Франка, м. Львів, Україна. 

Анна Шукалович – кандидат історичних наук, завідувач відділення Педагогічного коледжу Львівського національного університету імені Івана Франка, м. Львів, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-1-100-107 

Завантажити (Pdf)

 Проаналізовано особливості підготовки бакалаврів з музеєзнавства в межах нової інтегрованої освітньої програми на базі Педагогічного коледжу Львівського національного університету імені Івана Франка. Ця програма передбачає міждисциплінарний характер викладання та застосування сучасних дидактичних підходів (проблемно орієнтоване, коопероване навчання, навчання на основі досліджень тощо). Представлено результати дослідження щодо мотивації та адаптації до умов навчання студентів, особливості їх міжособистісної взаємодії і специфіки міждисциплінарної підготовки. Акцентовано увагу на ролі музейної педагогіки в цьому процесі як сучасної освітньої технології та системи організації ефективної комунікації. 
 Ключові слова: підготовка бакалаврів, Педагогічний коледж, університет, музейна педагогіка, технологія, комунікація, мотивація навчання. 

Алексей Караманов, кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры общей педагогики и педагогики высшей школы, заведующий Лабораторией музейной педагогики, Львовский национальный университет имени Ивана Франко, г. Львов, Украина. 

Оксана Сурмач, кандидат исторических наук, доцент, директор Педагогического колледжа, Львовский национальный университет имени Ивана Франко, г. Львов, Украина. 

Анна Шукалович, кандидат исторических наук, заведующая отделением Педагогического колледжа, Львовский национальный университет имени Ивана Франко, г. Львов, Украина. 

МУЗЕЙНАЯ ПЕДАГОГИКА В СИСТЕМЕ ПОДГОТОВКИ БАКАЛАВРОВ: ВОЗМОЖНОСТИ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО КОЛЛЕДЖА 
 Проанализированы особенности подготовки бакалавров музееведения в рамках новой образовательной программы на базе Педагогического колледжа Львовского национального университета имени Ивана Франко. Эта программа предусматривает междисциплинарный характер преподавания и применение современных дидактических подходов (проблемно ориентированное, кооперированное обучение, обучение на основе исследований и т. п.). Представлены результаты исследования мотивации и адаптации к условиям обучения студентов, особенности их межличностного взаимодействия и специфики междисциплинарной подготовки. Акцентировано внимание на роли музейной педагогики в этом процессе как современной образовательной технологии и системы организации эффективной коммуникации. 
 Ключевые слова: подготовка бакалавров, Педагогический колледж, университет, музейная педагогика, технология, коммуникация, мотивация обучения.

Oleksii Karamanov, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of General Pedagogy and Pedagogy of Higher Education, Head of the Laboratory of Museum Pedagogy, Ivan Franko National University, L’viv, Ukraine. 

Oksana Surmach, Candidate of Historical Sciences, Associate Professor, Director of the College of Education, Ivan Franko National University, L’viv, Ukraine. 

Anna Shukalovych, Candidate of Historical Sciences, Head of the Department of Pedagogical College, Ivan Franko National University, L’viv, Ukraine.

MUSEUM PEDAGOGY IN THE BACHELOR'S TRAINING SYSTEM: POSSIBILITIES OF THE PEDAGOGICAL COLLEGE 
  The authors of the article analyze the features of preparing bachelors of museology on the basis of the newly created integrated educational program on the basis of the Pedagogical College of Ivan Franko Lviv National University. This program involves the interdisciplinary nature of teaching and applying modern didactic approaches (problem-oriented, cooperative learning, research-based learning); integrates various fields of humanitarian knowledge in the system of interaction between education and culture, the centers of realization of which are museum institutions, outlines the wide opportunities for employment of graduates. In addition, this program logically combines the soundness of the didactic process in college with innovative techniques characteristic of the faculties, as well as the work of a teacher, methodologist, cultural scientist, guide, museum educator. They determine the priority areas of pedagogical interaction with students in the process of organizing training and features of their interdisciplinary development. The article focuses on the role of museum pedagogy in this process as a modern educational technology and effective communication organization system. Museum pedagogy contributes to the interdisciplinary training of future professionals on a powerful educational platform, taking into account modern techniques; creates opportunities for a broad integration of education and culture within the proposed disciplines; enables a constant connection of theory and practice in the sense of organizing and conducting regular classes with students in museums; provides for mutual multilateral communication between the educational establishment and the students with the museum space for successful socialization; provides synthesis of various scientific educational concepts and pedagogical technologies aimed at actualization of cultural heritage. The authors conducted an empirical study regarding the motivation and adaptation of students to the conditions of study at the Pedagogical College. 
 Keywords: bachelor training, Pedagogical College, University, museum pedagogy, technology, communication, learning motivation.

Використані джерела 
[1]  О. В. Боднарець, “Освітні моделі музею та специфіка освітньої діяльності на сучасному етапі”, Магістерум, Випуск: Культурологія, 2018, № 71, с. 36–42. 
[2] Т. М. Васютіна, “Методико-технологічні особливості підготовки студентів спеціальності “Початкова освіта” до навчання учнів природознавству”, Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2015, № 5 (49), c.188–194. 
[3] Т. Мельничук, “Використання музейної педагогіки у фаховій підготовці майбутніх вчителів”, Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України, Вип. 4, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2017_4_13 
[4] В. В. Овсяннікова, “Особливості процесу адаптації студентів - першокурсників до навчання у вищому навчальному закладі”, Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки, № 2, c. 179–189, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_ped_2014_2_27 
[5]  ОСВІТНЯ ПРОГРАМА «Музейні комунікації у сфері освіти та культури» підготовки бакалавра у Львівському національному університеті імені Івана Франка за спеціальністю 027 Музеєзнавство, пам’яткознавство. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pedcollege.lnu.edu.ua/wp-content/ uploads/2019/04/OP-Muzeieznavstvo.pdf 
[6]  Ю. Г. Павленко, “Музейно-педагогічна складова в структурі професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи”, Підготовка майбутніх педагогів у контексті стандартизації початкової освіти: матеріали Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції, Бердянськ, 2017, с. 104-107. [Електронний ресурс]. Доступно: http://dspace.pnpu.edu.ua/ handle/123456789/10355 
[7]  Ф. Д. Рябчикова, “Музейна педагогіка як наукова дисципліна”, Волинський музейний вісник : Наук. зб. / Управління культури Волин. ОДА ; Волин. краєзн. музей ; каф. документознавства і музейн. cправи СНУ ім. Лесі Українки ; Упоряд. А. Силюк., Вип. 6, Луцьк, 2014, с. 64-69. 
[8]  В. В. Снагощенко, “Дефініція «Музейна педагогіка» в сучасній вітчизняній та європейській літературі”, Наукові праці ДВНЗ ДонНТУ. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія, Покровськ, 2018, № 1 (22), c.114–122. 
[9] Р. Л. Кричевский. Если вы - руководитель: элементы психологии менеджмента в повседневной работе. Москва : Дело ЛТД. 1993. 
[10] О. П. Крупський, Є. В. Намлієв, О. О. Лаврент'єва, Професійна культура майбутнього менеджера: психолого-педагогічні аспекти й чинники формування. Теорія і практика професійного становлення особистості в соціокультурному просторі: монографія Дніпропетровськ : Акцент, 2014. с. 257-281. 

References 
[1] O. V. Bodnarets, “Osvitni modeli muzeiu ta spetsyfika osvitnoi diialnosti na suchasnomu etapi”, Mahisterum, Vypusk: Kulturolohiia, 2018, № 71, s. 36–42. 
[2] T. M. Vasiutina, “Metodyko-tekhnolohichni osoblyvosti pidhotovky studentiv spetsialnosti “Pochatkova osvita” do navchannia uchniv pryrodoznavstvu”, Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 2015, № 5 (49), c.188–194. 
[3] T. Melnychuk, “Vykorystannia muzeinoi pedahohiky u fakhovii pidhotovtsi maibutnikh vchyteliv”, Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, Vyp. 4, 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2017_4_13 
[4] V. V. Ovsiannikova, “Osoblyvosti protsesu adaptatsii studentiv - pershokursnykiv do navchannia u vyshchomu navchalnomu zakladi”, Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky, № 2, c. 179– 189, 2014. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_ped_2014_2_27 
[5] OSVITNIa PROHRAMA «Muzeini komunikatsii u sferi osvity ta kultury» pidhotovky bakalavra u Lvivskomu natsionalnomu universyteti imeni Ivana Franka za spetsialnistiu 027 Muzeieznavstvo, pamiatkoznavstvo. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://pedcollege.lnu.edu.ua/wp-content/ uploads/2019/04/OP-Muzeieznavstvo.pdf 
[6] Yu. H. Pavlenko, “Muzeino-pedahohichna skladova v strukturi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly”, Pidhotovka maibutnikh pedahohiv u konteksti standartyzatsii pochatkovoi osvity: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii, Berdiansk, 2017, s. 104-107. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/10355 
[7] F. D. Riabchykova, “Muzeina pedahohika yak naukova dystsyplina”, Volynskyi muzeinyi visnyk : Nauk. zb. / Upravlinnia kultury Volyn. ODA ; Volyn. kraiezn. muzei ; kaf. dokumentoznavstva i muzein. cpravy SNU im. Lesi Ukrainky ; Uporiad. A. Syliuk., Vyp. 6, Lutsk, 2014, s. 64-69. 
[8] V. V. Snahoshchenko, “Definitsiia «Muzeina pedahohika» v suchasnii vitchyznianii ta yevropeiskii literaturi”, Naukovi pratsi DVNZ DonNTU. Seriia: Pedahohika, psykholohiia i sotsiolohiia, Pokrovsk, 2018, № 1 (22), c.114–122. 
[9] R. L. Krichevskiy, Esli vyi - rukovoditel: elementyi psihologii menedzhmenta v povsednevnoy rabote. Moskva : Delo LTD, 1993. (in Russian). 
[10] O. P. Krups`ky`j, Ye. V. Namliyev, O. O. Lavrent`yeva Profesijna kul`tura majbutn`ogo menedzhera: psy`xologo-pedagogichni aspekty` j chy`nny`ky` formuvannya. Teoriya i prakty`ka profesijnogo stanovlennya osoby`stosti v sociokul`turnomu prostori: monografiya Dnipropetrovs`k : Akcent, 2014. pp. 257-281. (in Ukrainian).