ПЕРСПЕКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ ДЛЯ ВИРІШЕННЯ АКТУАЛЬНИХ ПРОБЛЕМ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА В УМОВАХ ІНДУСТРІАЛЬНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ 5.0

  Наталія Ржевська  кандидат педагогічних наук, викладач кафедри професійної освіти Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», м. Переяслав-Хмельницький, Україна.

ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-8695-5964

Завантажити (Pdf)

   Розглянуто актуальне питання в освітньому процесі закладів вищої освіти – вибору перспективних методів навчання для розв’язання проблем сучасного суспільства в умовах Індустріальної революції 5.0. Методи навчання, які обирає викладач, мають мотивувати студентів до пізнання, демонструвати можливість їхньої проєктної роботи для вирішення глобальних проблем розвитку людства. Саме так студенти формують уявлення про важливість професійної діяльності, відповідальність за прийняті професійні рішення, актуальність проєктного моделювання тощо. У ході дослідження отримано висновки щодо актуальності техніки OSINT, методу проєктів. Наведено практичні рекомендації та опис контенту конкретних навчальних дисциплін з використання зазначених методів навчання. Отримані висновки свідчать про мотиваційну значимість використаних методів навчання, професійну актуалізацію для вирішення проблем сучасного суспільства в умовах Індустріальної революції 5.0. 
   Ключові слова: методи навчання, техніка OSINT, метод проєктів, заклади вищої освіти, Індустріальна революція 5.0.

   Наталья Ржевская, кандидат педагогических наук, преподаватель кафедры профессионального образования Государственного высшего учебного заведения «Переяслав-Хмельницкий государственный педагогический университет имени Григория Сковороды», г. Переяслав-Хмельницкий, Украина.

ПЕРСПЕКТИВНЫЕ МЕТОДЫ ОБУЧЕНИЯ ДЛЯ РЕШЕНИЯ АКТУАЛЬНЫХ ПРОБЛЕМ СОВРЕМЕННОГО ОБЩЕСТВА В УСЛОВИЯХ ИНДУСТРИАЛЬНОЙ РЕВОЛЮЦИИ 5.0

   Рассмотрены актуальные вопросы в образовательном процессе высших учебных заведений – выбора перспективных методов обучения для решения проблем современного общества в условиях Индустриальной революции 5.0. Методы обучения, которые выбирает преподаватель, должны мотивировать студентов к познанию, демонстрировать возможность их проектных работы для решения глобальных проблем развития человечества. Именно таким образом студенты формируют представления о важности профессиональной деятельности, ответственность за принятые профессиональные решения, актуальности проектного моделирования и т. п. В ходе исследования получены выводы об актуальности техники OSINT, метода проектов. Приведены практические рекомендации и описание контента конкретных учебных дисциплин по использованию указанных методов обучения. Полученные выводы свидетельствуют о мотивационной значимости использованных методов обучения, профессиональной актуализации для решения проблем современного общества в условиях Индустриальной революции 5.0.                                                           Ключевые слова: методы обучения, техника OSINT, метод проектов, учреждения высшего образования, Индустриальная революция.

  Nataliia Rzhevska, PhD of Pedagogical Sciences, State Higher Educational Institution «PereiaslavKhmelnytskyi Hryhorii Skovoroda State Pedagogical University», Pereiaslav-Khmelnytskyi, Ukraine. 

PROSPECTIVE TEACHING METHODS FOR SOLVING URGENT PROBLEMS OF MODERN SOCIETY IN THE INDUSTRIAL REVOLUTION 5.0 

  The article is devoted to the pressing issue in the educational process of institutions of higher education - the choice of promising teaching methods for solving actual problems of modern society in the conditions of the Industrial Revolution 5.0. The teaching methods chosen by the teacher should motivate students to learn, demonstrate the ability of their project work to solve global problems of human development. This is how students form an idea of the importance of professional activity, responsibility for their professional decisions, the relevance of project modeling, and more. During the study, conclusions were drawn regarding the relevance of the OSINT technique, the project method. The students in the Age of Industrial Revolution 5.0 are flexible thinking professionals with creative potential who have a world citizen's view, understand humanity's problems, and find ways to solve them through the lens of their professional activity; capable of improving aspects of professional activity through the initiation of design decisions and the like. OSINT technology and project method are powerful tools that work with proven effectiveness in higher education. It is difficult to deny that the image of a person depends directly on information in different personalities: from knowledge, skills, values to religious beliefs and outlook in general. Thus, information creates a brand that must be modern, globalized, integrated into the world. The article presents practical guidelines and content descriptions of specific disciplines for the use of these teaching methods. The findings as feedback from students indicate the motivational importance of the methods used, professional actualization for solving current problems of modern society in the conditions of the Industrial Revolution 5.0.

Keywords: teaching methods; OSINT technique, project method; higher education institutions; the Industrial Revolution.

Використані джерела 
[1] J. Manyika, M.J. Chui Bughin, R. Dobbs, P. Bisson, A. Marrs. Disruptive technologies: Advances that will transform life, business, and the global economy. McKinsey Global Institute, 2013. 162 pp. 
[2] І. Твердохліб, І. Сасовець. Методика тестування безпеки веб-додатку на основі інформації з відкритих джерел. In 4th International Scientific Conference" Problems of Information Economy Formation in Ukraine (2019, October). (p. 372). Доступно: https://econom.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/12/ Mater_Konf_Inform_2019.pdf#page=372 
[3] С. П. Симоненко Гуманітаристика в освітніх стратегіях індустріального та постіндустріального суспільств. Київ: Видавництво «Гілея», 2018. Вип.130(№3). С. 347-352. Доступно: http://dspace.oneu. edu.ua/jspui/handle/123456789/7383 
[4] С. В. Подлєсний, О. А. Костіков, Б. В. Боровінський. Перспективи використання інноваційної SMARTосвіти в ЗВО. Вісник Донбаської державної машинобудівної академії, (1), 195-201. 
[5] Н. М. Кирилко. Застосування інтерактивних технологій навчання у закладах вищої освіти. Сучасні детермінанти розвитку бізнес-процесів в Україні. Київський національний університет технологій та дизайну. Доступно: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/12868/1/SDRBP2019_P048-051.pdf 
[6] L. Bielawski, D. S. Metcalf. Blended elearning: Integrating knowledge, performance, support, and online learning. Human Resource Development. 
[7] О. В. Курбан. Автоматизовані системи управління інформаційними процесами в соціальних онлайнмережах в умовах інформаційних війн. Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна. Серія «Соціальні комунікації», (14), 60-70. Доступно: https://periodicals.karazin.ua/sc/article/ view/14981 
[8] W.H. Kilpatrick. The project method: The use of the purposeful act in the educative process (No. 3). Teachers college, Columbia university (1918): 294-308. https://archive.org/details/projectmethodus00kilpgoog/page/ n8/mode/2up 
[9] З. Я. Шацька, М. С. Шацька. Інноваційні методи навчання в закладах вищої освіти. Сучасні детермінанти розвитку бізнес-процесів в Україні. Київський національний університет технологій та дизайну. Доступно: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/12865/1/SDRBP2019_P039-042.pdf

References 
[1] J. Manyika, M.J. Chui Bughin, R. Dobbs, P. Bisson, A. Marrs. Disruptive technologies: Advances that will transform life, business, and the global economy. McKinsey Global Institute, 2013. 162 pp. (in English). 
[2] I. Tverdohlib, I. Sosovets. A technique for testing the security of a web application based on open source information. In 4th International Scientific Conference "Problems of Information Economy Formation in Ukraine (2019, October). (P. 372). Available: https://econom.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/12/Mater_ Konf_Inform_2019 .pdf # page = 372 (in Ukrainian). 
[3] S.P . Symonenko Humanities in educational strategies of industrial and post-industrial societies. Kyiv: Gilea Publishing House, 2018. Issue 130 (No.3). Pp. 347-352. Available at: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/ handle/123456789/7383 (in Ukrainian). 
[4] S.V. Podlesny, O.A. Kostikov, B.V. Borovinsky. Prospects for the use of innovative SMART education in ZVO. Bulletin of the Donbass State Machine-Building Academy, (1), 195-201. (in Ukrainian). 
[5] N.M. Kirilko. Application of interactive teaching technologies in higher education institutions. Modern Determinants of Business Process Development in Ukraine. Kyiv National University of Technology and Design. Available: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/12868/1/SDRBP2019_P048-051.pdf (in Ukrainian). 
[6] L. Bielawski, D. S. Metcalf. Blended elearning: Integrating knowledge, performance, support, and online learning. Human Resource Development. (in English). 
[7] O.V . Kurban. Automated systems for managing information processes in social online networks in conditions of information wars. Bulletin of the Karazin Kharkiv National University. Social Communications Series, (14), 60-70. Available from: https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/14981(in Ukrainian). 
[8] W.H. Kilpatrick. The project method: The use of the purposeful act in the educative process (No. 3). Teachers college, Columbia university (1918): 294-308. https://archive.org/details/projectmethodus00kilpgoog/page/ n8/mode/2up (in English). 
[9] Z.E. Shatsk, M.S. Shatsk. Innovative teaching methods in higher education institutions. Modern Determinants of Business Process Development in Ukraine. Kyiv National University of Technology and Design. Available: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/12865/1/SDRBP2019_P039-042.pdf(in Ukrainian).