COMPETENCE-ORIENTED FOREIGN LANGUAGES TEACHING TO STUDENTS OF GYMNASIUMS IN GRADES 5–6: PROGNOSTIC CONCEPTS

 Valerii Redko – Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of Foreign Languages Teaching Department, Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine; Honored Worker of Science and Technology of Ukraine. 


 Tamara Polonska – Candidate of Pedagogical Sciences (PhD), Senior Researcher, Senior Researcher of Foreign Languages Teaching Department, Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

Завантажити (Pdf)

   The article presents the prognostic concepts of competence-oriented foreign language teaching to 5–6th grade students of gymnasiums according to the requirements of the New Ukrainian School and taking into account the new State standard of basic secondary school and updated curricula. This study to a certain extent continues the previous one, which was devoted to the problem of teaching foreign languages to primary school students according to the competence-based approach. The authors outline and substantiate the socio-pedagogical need for scientific study of the problem on competence-oriented foreign languages teaching to students of gymnasiums in grades 5–6, provide convincing statements about the relevance of the research problem, determine and interpret the scientific and methodological directions of its development, reveal scientific and theoretical basis for its implementation, determine the means for implementation of the study, predict the expected results. The results of the study are aimed at improving the quality of teaching foreign languages to gymnasium students in grades 5–6 in accordance with the requirements of the current level of foreign language skills as a means of intercultural communication and in the context of a competence-oriented approach to learning; they will create the preconditions for successful study of foreign languages in gymnasiums. The prospects for further research are clearly and reasonably indicated. 

   Keywords: foreign languages teaching; intercultural foreign language communicative competence; students of a gymnasium. 

 Валерий Редько, доктор педагогических наук, старший научный сотрудник, доцент, заведующий отделом обучения иностранным языкам Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина. 
 Тамара Полонская, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник, старший научный сотрудник отдела обучения иностранным языкам Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина.
 
КОМПЕТЕНТНОСТНО-ОРИЕНТИРОВАННОЕ ОБУЧЕНИЕ ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКАМ УЧАЩИХСЯ 5-6 КЛАССОВ ГИМНАЗИЙ: ПРОГНОСТИЧЕСКИЕ КОНЦЕПТЫ 
  В статье представляются прогностические концепты компетентно-ориентированного обучения иностранным языкам учащихся 5–6 классов гимназий в соответствии с требованиями Новой украинской школы. Авторы определяют и обосновывают социально-педагогическую потребность в научном изучении проблемы компетентно-ориентированного обучения иностранным языкам учащихся 5–6 классов гимназий, приводят убедительные утверждения актуальности проблемы исследования, определяют и интерпретируют научно-методические направления его развития, раскрывают научно-теоретические основы для его проведения, определяют средства реализации исследования, прогнозируют ожидаемые результаты. Результаты исследования направлены на повышение качества обучения иностранным языкам в 5–6 классах гимназий в соответствии с требованиями настоящего времени относительно уровней владения иностранным языком как средством межкультурного общения и в контексте компетентностно ориентированного подхода к обучению; на создание предпосылок для успешного изучения иностранных языков в гимназиях. Четко и обоснованно указано перспективы дальнейших исследований. 

   Ключевые слова: обучение иностранным языкам; межкультурная иноязычная коммуникативная компетентность; ученики гимназии.

  Валерій Редько, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, доцент, завідувач відділу навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна. 
  Тамара Полонська, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна. 

КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ УЧНІВ 5–6 КЛАСІВ ГІМНАЗІЙ: ПРОГНОСТИЧНІ КОНЦЕПТИ 
 Сучасний розвиток шкільної іншомовної освіти характеризується впровадженням компетентнісного підходу до навчання, що найбільше відповідає потребам суспільства і випускників закладів загальної середньої освіти, має сприяти формуванню компетентної особистості, котра могла б успішно жити і творити в швидкозмінному соціумі. Це зумовлює необхідність перегляду й дослідження окремих аспектів методики навчання іноземних мов, у тому числі цілей, змісту та засобів їх реалізації у шкільній практиці. У статті презентуються прогностичні концепти компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів 5–6 класів гімназій відповідно до вимог Нової української школи та з урахуванням нового Державного стандарту базової середньої освіти та оновлених навчальних програм. Це дослідження певною мірою продовжує попереднє, яке було присвячено проблемі навчання іноземних мов учнів початкової школи на засадах компетентнісного підходу та ґрунтується на досвіді, набутому ними в 1–4 класах. Для учнів 5-го класу гімназій створилася основа у вигляді мовного, мовленнєвого й освітнього досвіду, набутого ними в іншомовній галузі в початковій школі. Значну роботу було проведено науковими співробітниками відділу навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України щодо вивчення різноманітних аспектів компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів початкової школи (підготовка концепції, методичних рекомендацій, монографій, навчально-методичного посібника тощо), що слугуватиме науковим підґрунтям для продовження дослідження зазначених питань у 5–6 класах гімназій. Автори окреслюють та обґрунтовують соціально-педагогічну потребу в науковому вивченні проблеми компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів 5–6 класів гімназій, наводять переконливі твердження актуальності проблеми дослідження, окреслюють та інтерпретують науково-методичні напрями його розвитку, розкривають науково-теоретичні засади для його проведення, визначають засоби реалізації дослідження, прогнозують очікувані результати. Результати дослідження спрямовано на підвищення якості навчання іноземних мов у 5–6 класах гімназій відповідно до вимог сьогодення щодо рівнів володіння іноземною мовою як засобом міжкультурного спілкування та в контексті компетентнісно орієнтованого підходу до навчання; на створення передумов для успішного вивчення іноземних мов в гімназіях. Чітко й обґрунтовано зазначено перспективи подальших досліджень. 

  Ключові слова: навчання іноземних мов; міжкультурна іншомовна комунікативна компетентність; учні гімназії.

References 
[1] Vikova ta pedahohichna psykholohiia, O. V. Skrypchenko, L. V. Dolynska, ta in. Kyiv, Ukraina: Karavela, 2007. 
[2] Z. Dörnyei, The psychology of the language learner. Individual differences in second language acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. 
[3] Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Council of Europe. Cambridge, GB: Cambridge University Press, 2001. 
[4] Nova ukrainska shkola: Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. MON Ukrainy, Kyiv, Ukraina, 2016. 
[5] Inozemni movy. 5–9 klasy: navchalni prohramy, metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii navchalnovykhovnoho protsesu v 2017/2018 rotsi, Uklad. M. N. Shopulko, Kharkiv, Ukraina: Ranok, 2017. 
[6] I. O. Horoshkin, «Nastupnist formuvannia kliuchovykh kompetentnostei uchniv pochatkovoi shkoly v protsesi navchannia inozemnoi movy: interpretuvannia rezultativ analizu chynnykh navchalnykh prohram», Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, Zb. nauk. prats, Kamianets-Podilskyi nats. un-t imeni Ivana Ohiienka; Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy, vyp. 26 (1–2019), ch. 2, s. 315–326, 2019. I. O. Horoshkin, «Nastupnist formuvannia kliuchovykh kompetentnostei uchniv pochatkovoi shkoly v protsesi navchannia inozemnoi movy: interpretuvannia rezultativ analizu chynnykh navchalnykh prohram», Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, Zb. nauk. prats, Kamianets-Podilskyi nats. un-t imeni Ivana Ohiienka; Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy, vyp. 26 (1–2019), ch. 2, s. 315–326, 2019. 
[7] O. S. Pasichnyk, «Komponentnyi sklad zmistu navchannia inozemnykh mov u zakladakh zahalnoi serednoi osvity – suchasna interpretatsiia», Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, № 1, s. 93–103, 2018. 
[8] T. K. Polonska, “Innovation in the Ukrainian primary school: student learning outcomes requirements for foreign language according to competency-based approach”, Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, № 1, s. 69–76, 2019. 
[9] Redko V. H., «Teoretyko-metodychni zasady kompetentnisno-diialnisnoi tekhnolohii navchannia inozemnykh mov», Fundamental and applied researches in practice of scientific schools: International Scientific Journal, No. 2, Vol. 26, s. 313–320, 2018. 
[10] V. H. Redko, T. K. Polonska, O. S. Pasichnyk, N. P. Basai, «Kontseptsiia kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov uchniv pochatkovoi shkoly», Kyiv, Ukraina: TOV «KONVI PRINT», 2018. 
[11] V. H. Redko, «Orhanizatsiia kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u pochatkovii shkoli», metod. rek., Kyiv, Ukraina: Ped. dumka, 2019.

Використані джерела 
[1] Вікова та педагогічна психологія, О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін. Київ, Україна: Каравела, 2007. (in Ukrainian). 
[2] Z. Dörnyei, The psychology of the language learner. Individual differences in second language acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. (in English). 
[3] Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Council of Europe. Cambridge, GB: Cambridge University Press, 2001. (in English). 
[4] Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої школи. МОН України, Київ, Україна, 2016. (in Ukrainian). 
[5] Іноземні мови. 5–9 класи: навчальні програми, методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в 2017/2018 році, Уклад. М. Н. Шопулко, Харків, Україна: Ранок, 2017. (in Ukrainian). 
[6] І. О. Горошкін, «Наступність формування ключових компетентностей учнів початкової школи в процесі навчання іноземної мови: інтерпретування результатів аналізу чинних навчальних програм», Педагогічна освіта: теорія і практика, Зб. наук. праць, Кам’янець-Подільський нац. ун-т імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України, вип. 26 (1–2019), ч. 2, с. 315–326, 2019. (in Ukrainian). 
[7] О. С. Пасічник, «Компонентний склад змісту навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти – сучасна інтерпретація», Український педагогічний журнал, № 1, с. 93–103, 2018. (in Ukrainian). 
[8] T. K. Polonska, “Innovation in the Ukrainian primary school: student learning outcomes requirements for foreign language according to competency-based approach”, Український педагогічний журнал, № 1, с. 69–76, 2019. (in English). 
[9] В. Г. Редько, «Теоретико-методичні засади компетентнісно-діяльнісної технології навчання іноземних мов», Fundamental and applied researches in practice of scientific schools: International Scientific Journal, No 2, Vol. 26, p. 313–320, 2018. (in Ukrainian). 
[10] В. Г. Редько, Т. К. Полонська, О. С. Пасічник, Н. П. Басай, «Концепція компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів початкової школи», Київ, Україна: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. (in Ukrainian). 
[11] В. Г. Редько, «Організація компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у початковій школі», метод. рек., Київ, Україна: Пед. думка, 2019. (in Ukrainian).