ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ З НАЦІОНАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ В ЗАРУБІЖНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ


Алла Дяченко – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри промислового дизайну і комп’ютерних технологій, завідувачка аспірантури, Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука, м. Київ, Україна. 


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-2-5-15 

Завантажити (Pdf)

 
У статті здійснено аналіз особливостей підготовки фахівців з національного дизайну у закладах вищої освіти (ЗВО) Європи та США. Визначено, що британські навчальні заклади традиційно посідають найвищі місця у світових рейтингах ЗВО, які здійснюють професійну підготовку  фахівців з національного дизайну. Виокремлено риси, які формуються у майбутніх фахівців із національного дизайну у вищих школах Великобританії. З’ясовано, що професійна підготовка у ЗВО США може бути охарактеризована як практично зорієнтована та корпоративна (виявляється у переважанні практично зорієнтованих навчальних дисциплін, обов’язковому проходженні виробничої практики). Наведено вищі школи Німеччини, де можливе здобуття дизайн-освіти. У них використовуються ігрові методи навчання (конкурси «вільного формотворення», вернісажі антидизайну, ярмарки та ін.), спрямовані на розвиток практичного компонента дизайнерського мислення. Зазначено, що в Італії під час підготовки фахівців з національного дизайну в усіх школах і напрямах провідною залишається методика проєктування. Висвітлено думку зарубіжних вчених щодо впровадження методики проєктування в навчальний процес. Розкрито види оцінювання майбутніх фахівців із національного дизайну в зарубіжних ЗВО. Сформовано спільні та відмітні риси професійної підготовки фахівців із національного дизайну в зарубіжних навчальних закладах. 
Ключові слова: дизайн; навчальний процес; заклад вищої освіти; професійна підготовка; фахівець. 

Алла Дяченко, кандидат педагогических наук, доцент кафедры промышленного дизайна и компьютерных технологий, заведующая аспирантурой, Киевская государственная академия декоративно-прикладного искусства и дизайна имени Михаила Бойчука, г. Киев, Украина.

ПОДГОТОВКА СПЕЦИАЛИСТОВ ПО НАЦИОНАЛЬНОМУ ДИЗАЙНУ В ВУЗАХ ЕВРОПЫ 
В статье осуществлен анализ особенностей подготовки специалистов по национальному дизайну в высших учебных заведениях Европы и США. Определено, что британские учебные заведения традиционно занимают высокие места в мировых рейтингах вузов, осуществляющих профессиональную подготовку специалистов по национальному дизайну. Выделены черты, которые формируются у будущих специалистов по национальному дизайну в высших школах Великобритании. Выяснено, что профессиональная подготовка в вузах США может быть охарактеризована как практически ориентированная и корпоративная (проявляется в преобладании практически ориентированных учебных дисциплин, обязательном прохождении производственной практики). Приведены вузы Германии, где возможно получение дизайн-образования. В них используются игровые методы обучения (конкурсы «свободного формообразования», вернисажи антидизайна, ярмарки и др.), направленные на развитие практического компонента дизайнерского мышления. Отмечено, что в Италии при подготовке специалистов по национальному дизайну ведущей во всех школах и направлениях остается методика проектирования. Освещено мнение зарубежных ученых по внедрению методики проектирования в учебный процесс. Раскрыты виды оценки будущих специалистов по национальному дизайну в зарубежных вузах. Сформированы общие и отличительные черты профессиональной подготовки специалистов по национальному дизайну в зарубежных учебных заведениях. 
Ключевые слова: образование; учебный процесс; высшее учебное заведение; специалист; творческое мышление.

Alla Diachenko, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor at the Department of Industrial Design and Computer Technologies, Head of Postgraduate Education Department of Kyiv State Academy of Decorative and Applied Arts and Design named after Mykhailo Boichuk, Kyiv, Ukraine.

TRAINING OF NATIONAL DESIGN EXPERTS IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN EUROPE 
The article analyzes the peculiarities of national design specialists training in higher educational institutions in Europe and the USA. It is determined that British educational institutions traditionally occupy the highest places in the world rankings of universities, which provide professional training for specialists in national design. Design education in this country is distinguished by three basic principles: first, it is emphasized that students will work in different industries and must themselves be engineers; secondly, their special role in the creation of product samples will be to take care of appearance, ease of use and ease of operation; thirdly, they are expected to have a creative attitude to their work, which implies the presence of social responsibility for shaping the environment. The features that are formed in future specialists in national design in UK higher educational institutions are distinguished: autonomy, independence; analytic, critical and self-critical thinking; the ability to communicate with the general public not only through verbal means in the process of language contact, but also through written texts, drawings, diagrams, pictures; mental activity, responsibility; sensitivity, interest in the world of things, in its diversity and unity. It has been found out that in the USA vocational training in higher educational institutions can be characterized as practical-oriented and corporate (manifested in the predominance of practical-oriented educational disciplines, compulsory industrial practice). It is noted that the International Design Forum in Hanover is one of the oldest design institutes in Germany and one of the leading centers of design of international importance. High schools in Germany where design education is possible are listed. They use play-based teaching methods (free-form contests, anti-design exhibitions, fairs, etc.) aimed at developing a practical component of design thinking. It is stated that in Italy a developed system of design education was formed, and the main point of all schools and directions in the preparation of specialists in national design was the design methodology. The opinion of foreign scientists on the introduction of design methodology in the educational process is covered. Types of assessment of future specialists in national design in foreign universities are revealed. Common and distinctive features of professional training of national design specialists in foreign educational establishments are determined. 
Keywords: design; learning process; institution of higher education; professional training; specialist.

Використані джерела 
[1] Н.В. Дерев’янко, «Вітчизняний та зарубіжний досвід формування професійного мислення дизайнера у процесі фахової підготовки»,  Вісник Запорізького національного університету, №2 (25),  с. 116-124, 2015.  
[2] Дизайн-образование в Германии [Электронный ресурс]. Доступно: http://euni.ru/informatsiya/ statji/obrazovanie/design-studium. Дата обращения: Янв. 15, 2020. 
[3] Лучшие вузы для технических специальностей, искусства и дизайна [Электронный ресурс]. Доступно: https://dec-edu.com/articles/luchshie-vuzy-dlya-tehnicheskih-specialnostey-iskusstva-idizayna. Дата обращения: Янв.16, 2020. 
[4] В.  Папанек, «Дизайн для реального мира», М. : Издатель Д. Аронов, 2004. 
[5] Э. Форест, «Американські школи дизайну»,  Дизайн США,  №9,  с. 28-31, 1989. 
[6] Е.В. Шаренкова «Дизайн-образование на современном этапе», Образование и общество, №1, с. 20-24, 2007. 
[7] Academic programs at the Faculty of Design: Politecnico di Milano, Milan: Politecnico di Milano, 2007. 
[8] Association of Independent Colleges of Art and Design.,[Online].Available: http://www.aicad.org/. Assesed on: June 12,2007 
[9] B. Blair, «Does the Studio Crit still have a Role to Play in 21st -Century Design Education and Student Learning»,  In Proc 3rd International CLTAD Conf. Centre for Learning and Teaching in Art & Design, Enhancing Curricula, Lisbon, Portugal, 2006, pp.45-53
[10] M. Blythman,  S. Orr and B. Blair, «Critique the Crit». The Higher Education Academy, Art, Design and Media Subject Centre, 2007.Available: http://www.adm.heacademy.ac.uk/projects/adm-heaprojects/learning andteaching-projects/critiquing-the-crit. 
[11] A. Davies, «Enhancing the Design Curriculum through Pedagogic Research»,  In Proc 1st International CLTAD Conf. Center for Learning and Teaching in Art and Design, Enhancing Curricula, London, UK, 2002. 
[12] G. Fisher, «The Quality Enhancement Framework in Scotland and its Relevance to Art, Design and Media Subjects», In Proc. 3d International CLTD Conf. Centre for Learning and Teaching in Art & Design, Enhancing Curricula, Lisbon, Portugal, 2006. 
[13] National Association of Schools of Art and Design. ,2009[Online] Available : http://nasad.arts-accredit. org.Accessed on: September 24,2009. 
[14] W.G. Percy, «Critical Absence versus Critical Engagement: Problematics of the Crit in Design Learning and Teaching», Art, Design & Communication in Higher Education, №2 (3), 2004,pp.143-154 
[15] R. Sara, «Sharing and Developing Studio Practice: a Cross-disciplinary Study comparing Teaching and Learning approaches in the Art and Design Disciplines»,  In Proc.3rd International CLTAD Conf. Center for Learning and Teaching in Art and Design, Enhancing Curricula, Lisbon, Portugal, 2006. 
[16] D.A. Schön, «The Design Studio: An Exploration of its Traditions and Potentials», RIBA Publications Ltd, London, 1985.
 
References 
[1] N.V. Derevianko, «Vitchyznianyi ta zarubizhnyi dosvid formuvannia profesiinoho myslennia dyzainera u protsesi fakhovoi pidhotovky»,  Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, №2 (25),  S. 116124, 2015.  
[2] Dyzain-obrazovanye v Hermanyy [Эlektronnыi resurs]. Dostupno: http://euni.ru/informatsiya/statji/ obrazovanie/design-studium. Data obrashchenyia: Yanvar 15, 2020. 
[3] Luchshye vuzы dlia tekhnycheskykh spetsyalnostei, yskusstva y dyzaina [Эlektronnыi resurs]. Dostupno: https://dec-edu.com/articles/luchshie-vuzy-dlya-tehnicheskih-specialnostey-iskusstva-idizayna. Data obrashchenyia: Yanvar 16, 2020. 
[4] V.  Papanek, «Dyzain dlia realnoho myra», M. : Yzdatel D. Aronov, 2004. 
[5] Э. Forest, «Amerykanski shkoly dyzainu»,  Dyzain SShA,  №9,  S. 28-31, 1989. 
[6] E.V. Sharenkova «Dyzain-obrazovanye na sovremennom эtape», Obrazovanie i obschestvo, 1, S. 20-24, 2007. 
[7] Academic programs at the Faculty of Design: Politecnico di Milano, Milan: Politecnico di Milano, 2007. 
[8] Association of Independent Colleges of Art and Design. URL: http://www.aicad.org/. 
[9] B. Blair, «Does the Studio Crit still have a Role to Play in 21st -Century Design Education and Student Learning?»,  In proceedings of 3rd International CLTAD Conference (Centre for Learning and Teaching in Art & Design), Enhancing Curricula, Lisbon, Portugal, 2006. 
[10] M. Blythman,  S. Orr, B. Blair, «Critique the Crit». The Higher Education Academy, Art, Design and Media Subject Centre, 2007. URL: http://www.adm.heacademy.ac.uk/projects/adm-hea-projects/ learning andteaching-projects/critiquing-the-crit. 
[11] A. Davies, «Enhancing the Design Curriculum through Pedagogic Research»,  In proceedings of 1st International CLTAD Conference (Center for Learning and Teaching in Art and Design), Enhancing Curricula: Exploring effective curriculum practices in Art, Design and Communication in Higher Education, London, UK, 2002. 
[12] G. Fisher, «The Quality Enhancement Framework in Scotland and its Relevance to Art, Design and Media Subjects», In proceedings of 3d International CLTD Conference (Centre for Learning and Teaching in Art & Design), Enhancing Curricula, Lisbon, Portugal, 2006. 
[13] National Association of Schools of Art and Design.  URL: http://nasad.arts-accredit.org. 
[14] W.G. Percy, «Critical Absence versus Critical Engagement: Problematics of the Crit in Design Learning and Teaching», Art, Design & Communication in Higher Education, №2 (3), 143-154, 2004. 
[15] R. Sara, «Sharing and Developing Studio Practice: a Cross-disciplinary Study comparing Teaching and Learning approaches in the Art and Design Disciplines»,  In proceedings of 3rd International CLTAD Conference (Center for Learning and Teaching in Art and Design), Enhancing Curricula, Lisbon, Portugal, 2006.