КОМУНІКАТИВНІ БАР’ЄРИ У СПІЛКУВАННІ СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА: ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ


Людмила Березовська  Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, Senior Researcher at the Department of Social Science Education of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

Завантажити (Pdf)

 У статті здійснено аналіз поняття «комунікативні бар’єри», схарактеризовано причини їх виникнення та шляхи подолання. Проаналізовано логічний, когнітивний, мовний і комунікативний бар’єри з позицій соціального працівника та клієнта; обґрунтовано чинники, що сприяють їх виникненню у професійній діяльності такого працівника. Під комунікативно-мовленнєвими бар’єрами розуміємо труднощі, що ускладнюють процес спілкування між комунікантами під час обміну думками, почуттями, враженнями, внаслідок низького рівня сформованості вміння долати труднощі в процесі комунікації. Підвищити рівень комунікативно-мовленнєвої підготовки студентів – майбутніх соціальних працівників – до подолання комунікативних бар’єрів можна шляхом створення позитивно налаштованого комунікативно-мовленнєвого середовища, в якому підтримуються думка студентів та творчий підхід до розв’язання завдань, системи спеціально створених вправ та професійних комунікативно-мовленнєвих ситуацій, спрямованих на продуктивну міжособистісну взаємодію; подолання невпевненості в собі; удосконалення практичних умінь та навичок, необхідних для провадження професійної діяльності; використання сучасних інтерактивних методів і технологій навчання. 
Ключові слова: комунікативні бар’єри; спілкування; комунікативно-мовленнєва взаємодія; соціальні працівники.

Березовская Людмила, кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры социальной педагогики и социальной работы Прикарпатского национального университета имени Василия Стефаника, г. Ивано-Франковск, Украина.

КОММУНИКАТИВНЫЕ БАРЬЕРЫ В ОБЩЕНИИ СОЦИАЛЬНОГО РАБОТНИКА: ПУТИ ПРЕОДОЛЕНИЯ
В статье проведен анализ понятия «коммуникативные барьеры», охарактеризованы причины их возникновения и пути преодоления. Проанализированы логический, когнитивный, языковой и коммуникативный барьеры с позиций социального работника и клиента; обоснованы факторы, способствующие их возникновению в профессиональной деятельности данного работника. Под коммуникативно-речевыми барьерами понимаем трудности, осложняющие процесс общения между коммуникантами при обмене мыслями, чувствами, впечатлениями, вследствие низкого уровня сформированности умения преодолевать трудности в процессе коммуникации. Повысить уровень коммуникативно-речевой подготовки студентов – будущих социальных работников – к преодолению коммуникативных барьеров можно путем создания положительно настроенной коммуникативно-речевой среды, в которой поддерживаются точка зрения студентов и творческий подход к решению задач, системы специально созданных упражнений и профессиональных коммуникативно-речевых ситуаций, направленных на продуктивное межличностное взаимодействие; преодоление неуверенности в себе; совершенствование практических умений и навыков, необходимых для осуществления профессиональной деятельности; использование современных интерактивных методов и технологий обучения. 
Ключевые слова: коммуникативные барьеры, общение, коммуникативно-речевая взаимодействие, социальные работники.

Liudmyla Berezovska, PhD in Education, Associate Professor, Associate Professor at the Faculty of Social Pedagogy and Social Work, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk, Ukraine. 
 
COMMUNICATION BARRIERS IN SOCIAL WORKER COMMUNICATION: WAYS TO TAKE OVER 
The article describes the essence of communication barriers and their classification. The causes of communication barriers in the professional activity of a social worker are explained; the ways of overcoming them in the process of intercultural interaction of the social worker and the client are grounded. Logical, cognitive, linguistic and communicative barriers from the position of social worker and client are analyzed. The author defines the concept of "communicative barrier", which the author explains as difficulties that complicate the process of communication between communicators in the process of exchanging opinions, feelings, impressions, due to the low level of communication skills of participants of communication, in particular: inability to use language skills (verbal, non-verbal) for communication, violation of literary rules, inability to communicate, establish and maintain a conversation with a client, control emotions, navigate in communication, avoid stereotypical perception of a partner, use active listening tactics. In order to identify the ability of students - future social workers to overcome difficulties in the process of communication, to use communication tools in communication with the client at the ascertaining stage of the study, appropriate tasks, questionnaires and techniques were selected. The experimental study was conducted within the students of the third year of the specialty 231 "Social work". As a result of the ascertaining stage of the research it was found that by the indicator “ability to overcome communication barriers, organize initiative-dialog communication”, the majority of students (44,4 %) were at low and satisfactory (36,6 %) levels. An intermediate level was evidenced in 11,6 % of students, high – 7,4 %. In general, the study revealed the insufficient level of communication skills development of students - future social workers. The results obtained during the formative phase of the research showed positive changes in the formation of the ability to overcome communication barriers, to organize initiative-dialog communication. Future social workers have made clear arguments for overcoming and preventing communication barriers. Students noted the effectiveness of the exercises, questionnaires and techniques used during the formative phase of research, aimed at overcoming communication barriers in communication, establishing interpersonal interaction. 
Keywords: communication barriers; communication; communication and speech interaction; social workers.
 
Використані джерела 
[1] М. П. Козирєв, «Бар’єри педагогічного спілкування», Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологія, Вип. 2, с.136-146, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно:  http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvldu_2013_2_16 Дата звернення: Січень. 15, 2020. 
[2] В. В. Давыдова, А. В. Запорожца, Б. Ф. Ломова, Психологический словарь. Москва, Педагогика, 1983. 
[3] Н. Войцехівська, «Конфліктний дискурс в українській художній літературі: структурний, семантичний, комунікативний і лінгвокогнітивний аспекти», дис. … доктора філол. наук., Інститут мовознавства імені О. О. Потебні НАН України, Київ, 2018. 
[4] Н. Яковлева, «Психолого-педагогічні умови подолання комунікативних бар'єрів у процесі вивчення іноземної мови», автopeф. дис. … канд. психол. наук., Націон. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, Київ, 2003. 
[5] Г. Федосова, «Соціально-психологічні умови подолання комунікативних бар'єрів студентської молоді», автор. дис. … канд. психол. наук., ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України, Київ, 2007. 
[6] И. Зязюн, Основы педагогического майстерства. Москва, Просвещение, 1989. 
[7] Г. Щілінська, «Комунікативні бар’єри у процесі міжкультурної взаємодії студентів та шляхи їх вирішення». Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. Вип. 18, с. 50-58. 2015. [Електронний ресурс]. Доступно  http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mnf_2015_18_8Дата звернення: Грудень. 10, 2019. 
[8] Г. Андреева, Социальная психология. Москва, Изд-во Моск. ун-та, 1988. 
[9] В. П. Казміренко, В. М. Духнович, О. Ю. Осадько, Засади когнітивної психології спілкування, монографія, Кіровоград : Імекс, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно http://lib.iitta.gov. ua/9030/1/Kazmirenko-mono.pdf Дата звернення: Лютий. 13, 2020. 
[10] Л. Орбан-Лембрик, Психологія професійної комунікації. Чернівці, Книги ХХІ, 2010. 
[11] А. Шевенко, Методичне забезпечення відбору учнівської молоді до вищих навчальних закладів педагогічного профілю. Київ, 2016. 

References 
[1] M. P. Kozyriev, "Barriers of pedagogical communication", Bulletin of the Lviv State University of Internal Affair. Series Psychology, Vol. 2, pp.136-146, 2013. [online]. Available: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Nvldu_2013_2_16 Accessed on: Jan. 15, 2020. (in Ukrainian). 
[2] V. V. Davydova, A. V. Zaporozhca, B. F., Lomova, Psychological Dictionary, Moskоv, Pedagogika: 1983. (in Russian). 
[3] N. Voitsekhivska, "Conflict Discourse in the Ukrainian Fiction: Structural, Semantic, Communicative and Linguo-Cognitive Aspects", dіss. Doc. of Philology Sciences, O. Potebnia Institute of Linguistics of the Ukrainian National Academy of Sciences, Kyiv, 2018. (in Ukrainian). 
[4] N. Yakovleva, "Psychological and pedagogical conditions of overcoming communicative barriers in the process of learning a foreign language", abstract diss. cand. of psychological Sciences, National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv, 2003. (in Ukrainian). 
[5] H. Fedosova, "Social and psychological conditions of overcoming communicative barriers of student youth", abstract diss. cand. of psychological Sciences, G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, 2007. (in Ukrainian). 
[6] I. Zjazjun, Fundamentals of pedagogical skills, Moskov, Prosveshhenie, 1989. (in Russian). 
[7] H. Shchilinska, "Communicative barriers to students"; intercultural interaction and how to address them", International scientific forum: sociology, psychology, pedagogy, management. Vol. 18, pp. 5058. 2015. [online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mnf_2015_18_8 Accessed on: Dec. 10, 2019. (in Ukrainian). 
[8] G. Andreeva, Social psychology, Moskov, Izd-vo Mosk. un-ta, 1988. (in Russian). 
[9] V. P. Kazmirenko, V. M. Duxnovy`ch, O. Yu. Osad`ko. Principles of Cognitive Psychology of Communication, monohrafiia, Kirovohrad, Imeks, 2013. [online]. Available: http://lib.iitta.gov. ua/9030/1/Kazmirenko-mono.pdf Accessed on: Febr. 13, 2020. (in Ukrainian). 
[10] L. Orban-Lembryk, Psychology of professional communication, Chernivtsi, Knyhy KhKhI, 2010 
[11] A. Shevenko, Metodychne zabezpechennia vidboru uchnivskoi molodi do vyshchykh navchalnykh zakladiv pedahohichnoho profiliu, Kyiv, 2016. (in Ukrainian).