ЧИТАЦЬКА ГРАМОТНІСТЬ УКРАЇНСЬКОГО УЧНІВСТВА: АКЦЕНТИ PISA–2018


Неллі Бондаренко – кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна. 

Завантажити (Pdf)

 
Розглянуто проблеми якості освіти в Україні й моніторингу – одного із сучасних механізмів її забезпечення – як ключових у реформуванні галузі й уконтекстненні її у світовий освітній простір. Увагу сфокусовано на одному з трьох напрямів міжнародного дослідження якості освіти PISA2018 – читацькій грамотності. Окреслено категорійне поле у зіставленні української та закордонної терміносистем, проаналізовано матеріали – оприявнені тексти, тестові завдання й результати їх виконання українським учнівством. З’ясовано чинники впливу на якість формування і вияву умінь, які визначають рівень читацької грамотності, причини констатованого її рівня й перспективи розвитку. Зроблено висновки з моніторингу, надано рекомендації щодо його вдосконалення й піднесення рівня читацької компетентності здобувачів освіти. 
Ключові слова: PISA-2018 в Україні; нова грамотність; читацька грамотність; ключові компетентності. 

Нэлли Бондаренко, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник, старший научный сотрудник отдела обучения украинскому языку и литературе Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина. 

ЧИТАТЕЛЬСКАЯ ГРАМОТНОСТЬ УКРАИНСКИХ УЧАЩИХСЯ: АКЦЕНТЫ PISA-2018 
Рассмотрены проблемы качества образования в Украине и мониторинга – одного из современных механизмов ее обеспечения – как ключевых в реформировании отрасли и вхождении ее в мировое образовательное пространство. Внимание сфокусировано на одном из трех направлений международного исследования качества образования PISA-2018 – читательской грамотности. Определено категориальное поле в сопоставлении украинской и зарубежной терминосистем, проанализированы материалы – предоставленные тексты, тестовые задания и результаты их выполнения украинскими учениками. Раскрыты факторы влияния на качество формирования и проявления умений, определяющих уровень читательской грамотности, причины констатированного ее уровня и перспективы развития. На основе мониторинга сделаны выводы, даны рекомендации по его совершенствованию и  повышению уровня читательской компетентности учащихся. 
Ключевые слова: качество общего среднего образования; PISA-2018 в Украине; новая грамотность; читательская грамотность; ключевые компетентности. 

Nelly Bondarenko, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, Senior Researcher of the Ukrainian Language and Literature Teaching Department of the Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine. 

READING LITERACY OF UKRAINIAN PUPILS: HIGHLIGHTS OF PISA-2018 
In the article the author analyzes the key problems of quality and monitoring of education in Ukraine. Monitoring is seen as one of the modern mechanisms for ensuring the quality of education. The PISA-2018 international monitoring program is considered by the author as an opportunity to make a real assessment of the results of Ukrainian pupils in comparison with the achievements of peers from other countries. Monitoring helps to define the strategy of changes in educational policy, brings the quality of education closer to world standards. Based on the monitoring studies, the development of the country’s education in the process of integration into the world educational space is projected. The article identifies PISA’s objectives for Ukraine. The choice of such areas for monitoring the quality of education as reading, mathematics, and natural sciences is substantiated. In the article the author focuses her attention on such areas as readers’ literacy. The state of research of problems of quality of education and monitoring by foreign and domestic scientists is analyzed. The main part of the article reveals the purpose of reading, its main characteristics, requirements for this type of speech activity. The focus is on the features of reading in a digital society. In view of this, the school’s mission has been clarified. Among other things, the author outlines the categorical apparatus of literacy, traces the evolution of literacy and the emergence of new concepts related to literacy, draws readers’ attention to the differences between the terminology of PISA-2018 and terminology in circulation in Ukrainian science. The author proposes the problem of polysemiotics of the global educational space for separate consideration. The texts, test tasks and results of their fulfillment by Ukrainian students are analyzed. Factors of influence on the quality of formation and display of skills that determine the level of reading literacy have been clarified. The conclusions drawn from the monitoring materials are formulated and recommendations are given to improve students’ reading competence. 
Keywords: quality of general secondary education; PISA-2018 in Ukraine; new literacy; literacy; key competences.

Використані джерела 
[1] Д. Казіміров, «Вдячність – це дієва пам’ять і духовна інвестиція», День, 29–30 листоп. № 220–221,         с. 8–9, 2019. 
[2] О. Сидоренко, «Зовнішнє незалежне оцінювання як інструмент моніторингу якості освіти», Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, № 993, С. 146–150, 2012. 
[3] Н. В. Бондаренко, «Українська нова школа у контексті світових трендів освіти», in Science progress in European countries: new concepts and modern solutions: papers of the 7th International Scientific Conference. May 31, 2019. Stuttgart, Germany: ORT Publishing, 2019, s. 304–316. 
[4] Н. В.Бондаренко, Робота з текстом на уроках української мови, Бібліотечка «Дивослова», № 5, 56 с., 2008. 
[5] Н. В. Бондаренко, «Текстоцентрична система вивчення державної мови: теоретичні і практичні аспекти», Державотворча й об’єднувальна функції української мови: реалії, здобутки, перспективи : матеріали Міжнар. наук.-метод. семінару. Ужгород: Ліра, 2009, с. 143–153. 
[6] Н. В. Бондаренко, «Україна в оптиці PISA-2018 – міжнародного дослідження якості освіти», in Perspectives of science and education : the 14th International youth conference (New York, USA, January 17, 2020). SLOVO\WORD, New York, USA, 2020, p. 296–307. 
[7] Н. В. Бондаренко, «Читання як проблема методики навчання української мови», Дивослово, № 12, с. 19–25, 2004. 
[8] Н. В.Бондаренко, та С. В. Косянчук, «Реформування навчальних програм: більше запитань, ніж відповідей», Український педагогічний журнал, № 2, с. 112‒119, 2017. 
[9] Н. В. Бондаренко, та С. В. Косянчук, «Розвиток життєвих компетентностей старшокласників засобами підручника української мови», Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць / [ред. кол., голов. ред. – О. М. Топузов]. Київ: Педагогічна думка, Вип. 21, с. 44–56, 2018. 
[10] Л. М. Русалкіна, та С. В. Косянчук, «Засоби риторики як основа особистісного зростання учнів», Українська мова і література в школі, № 8, с. 28–31, 2009. 
[11] Уроки PISA-2018 : методичні рекомендації / [кол. авт. : Васильєва Д. В., Головко М. В., Жук Ю. О., Козленко О. Г., Ляшенко О. І., Науменко С. О., Новосьолова В. І. / Інститут педагогіки НАПН України. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2020.  
[12] Про освіту. Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VІІІ / Верховна Рада України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 
[13] А. Шлейхер, Найкращий клас у світі: як створити освітню систему 21-го століття / [перекл. з англ. Г. Лелів]. Львів, Україна: Літопис, 2018. 
[14] О. І. Локшина, «Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року», Український педагогічний журнал, № 3, с. 21–30, 2019. 
[15] Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 / [кол. авт.: М. Мазорчук (осн. авт.), Т. Вакуленко, В. Терещенко, Г. Бичко, К. Шумова, С. Раков, В. Горох та ін.]. Київ, Україна: УЦОЯО, 2019. 
[16] J. Coiro, M. Knobel, C. Lankshear, and D. J. Leu, Handbook of New Literacies Research. New York: Lawrence Erlbaum Associates, 2008. 
[17] Словник української мови. В 11-ти т. / [за ред. І. К. Білодіда]. Київ, Україна: Наукова думка, 1970–1980. Т. 2, 1971. 
[18] Werlich E. Typologie der Texte. Entwurf eines textlinguistischen Modells zur Grundlegung einer Textgrammatic. Heidelberg, 1975.  

References 
[1] Kazimirov D. «Gratitude is an effective memory and a spiritual investment». Den. 2019. 29–30 lystop. № 220–221. S. 8–9. (in Ukrainian) 
[2] Sydorenko O. External independent evaluation as a tool for monitoring the quality of education. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. 2012. № 993. S. 146–150. (in Ukrainian) 
[3] Bondarenko N. V. Ukrainian new school in the context of world educational trends. Science progress in European countries: new concepts and modern solutions : papers of the 7th International Scientific Conference. May 31, 2019. Stuttgart, Germany: ORT Publishing, 2019. S. 304–316. (in Ukrainian) 
[4] Bondarenko N. V. Working with text in Ukrainian language lessons. Bibliotechka «Dyvoslova». 2008. № 5. 56 s. (in Ukrainian) [5] Bondarenko N. V. The text-centric system of studying the state language: theoretical and practical aspects. Derzhavotvorcha y obiednuvalna funktsii ukrainskoi movy: realii, zdobutky, perspektyvy : materialy Mizhnar. nauk.-metod. seminaru. Uzhhorod: Lira, 2009. S. 143–153. (in Ukrainian) 
[6] Bondarenko N. V. Ukraine in the International PISA 2018 Education Quality Survey. Perspectives of science and education : the 14th International youth conference (New York, USA, January 17, 2020). SLOVO\ WORD, New York, USA. 2020. P. 296–307. (in Ukrainian) 
[7] Bondarenko N. V. Reading as a problem in the methods of learning Ukrainian. Dyvoslovo. 2004. № 12. S. 19–25. (in Ukrainian) [8] Bondarenko N. V., Kosianchuk S. V. Curriculum reforming: more questions than answers. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. 2017. № 2. S. 112‒119. (in Ukrainian) 
[9] Bondarenko N. V., Kosianchuk S. V. Development of the life skills of upper secondary school pupils by means of Ukrainian language textbook. Problemy suchasnoho pidruchnyka : zb. nauk. prats / [red. kol., holov. red. – O. M. Topuzov]. Kyiv: Pedahohichna dumka, 2018. Vyp. 21. S. 44–56. (in Ukrainian) 
[10] Rusalkina L. M., Kosianchuk S. V. Resources of rhetoric as a basis for personal growth of students. Ukrainska mova i literatura v shkoli. 2009. № 8. S. 28–31. (in Ukrainian) 
[11] The lessons PISA-2018 : metodychni rekomendatsii / [kol. avt.: Vasylieva D. V., Holovko M. V., Zhuk Yu. O., Kozlenko O. H., Liashenko O. I., Naumenko S. O., Novosolova V. I. / Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. Kyiv: Pedahohichna dumka, 2020. 96 s. (in Ukrainian) 
[12] About education. Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII / Verkhovna Rada Ukrainy. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (in Ukrainian) 
[13] Shleikher A. The best class in the world: how to create a 21st century education system / [perekl. z anhl. H. Leliv]. Lviv: Litopys, 2018. 296 s. (in Ukrainian)
[14] Lokshyna O. I. European reference framework of key competences for lifelong learning: an updated 2018 version. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. 2019. № 3. S. 21–30. (in Ukrainian) 
[15] National Report on the Results of the International PISA-2018 Education Quality Survey / [kol. avt.: M. Mazorchuk (osn. avt.), T. Vakulenko, V. Tereshchenko, H. Bychko, K. Shumova, S. Rakov, V. Horokh ta in.]. Kyiv: UTsOIaO, 2019. 439 s. (in Ukrainian) [16] Coiro J., Knobel M., Lankshear C., Leu D. J. Handbook of New Literacies Research. New York: Lawrence Erlbaum Associates, 2008. (in English) 
[17] Dictionary of the Ukrainian language. V 11-ty t. / [za red. I. K. Bilodida]. Kyiv: Naukova dumka, 1970–1980. T. 2, 1971. (in Ukrainian) 
[18] Werlich E. Typologie der Texte. Entwurf eines textlinguistischen Modells zur Grundlegung einer Textgrammatic. Heidelberg, 1975. (in German)