ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ СТУДЕНТІВ НЕМОВНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ


Олеся Канюк  викладач англійської мови кафедри іноземних мов Ужгородського національного університету, м. Ужгород, Україна. 

Завантажити (Pdf)

 
Мета статті полягає в дослідженні та розгляді проблем і особливостей викладання англійської мови для студентів немовних спеціальностей. Аналізуючи, систематизуючи й узагальнюючи останні наукові праці та публікації вчених, через структуру організації навчального процесу було розглянуто специфіку викладання англійської мови професійного спрямування. Результати дослідження продемонстрували наявність зв’язку між аналізом потреб – виявленням та встановленням конкретних цілей навчання – майбутніх фахівців з організацією та проєктуванням навчального процесу. Проаналізовано такі сучасні прийоми та підходи до навчання, як комунікативно-інтерактивний, особистісно орієнтований підходи, популярними складниками яких є метод проєктів та принцип ситуативності. Наприкінці статті сформульовано та обґрунтовано висновки й перспективи подальших досліджень.  
Ключові слова: викладання; англійська мова професійного спрямування; навчальний процес; навчальний підхід. 

Олеся Канюк, преподаватель иностранного языка кафедры иностранных языков Ужгородского национального университета, г. Ужгород, Украина. 

ОСОБЕННОСТИ ПРЕПОДАВАНИЯ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА ДЛЯ СТУДЕНТОВ НЕЯЗЫКОВЫХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ 
Цель статьи заключается в исследовании, а также рассмотрении проблем и особенностей преподавания английского языка для студентов неязыковых специальностей. Анализируя, систематизируя и обобщая научные труды и публикации ученых, посредством составления структуры организации учебного процесса была рассмотрена специфика преподавания английского языка профессионального направления. Результаты исследования продемонстрировали наличие связи между анализом потребностей – выявлением и установлением конкретных целей обучения – будущих специалистов и организацией, проектированием учебного процесса. Проанализированы такие современные приемы и подходы к обучению, как коммуникативно-интерактивный, личностно ориентированный подходы, популярными составляющими которых являются метод проектов и принцип ситуативности. В конце статьи сформулированы и обоснованы выводы и перспективы дальнейших исследований. 
Ключевые слова: преподавание; английский профессионального направления; обучающий процесс; учебный подход. 

Olesia Kaniuk, foreign language teacher at the Department of Foreign Languages of Uzhhorod National University, Uzhhorod, Ukraine. 

PECULIARITIES OF TEACHING ENGLISH TO THE STUDENTS OF NON-LINGUISTIC SPECIALTIES 
The objective of the article involves research concerning problems and peculiarities of teaching English to the students of non-linguistic specialties. Analysis from the recent researches and outcomes was conducted according to N. Netikšienė, “Teaching English for Specific Purposes”, L. Fiorito, “Teaching English for Specific Purposes (ESP)” and B. Harville, “How to Successfully Teach 5 Common Types of English for Specific Purposes Classes”. Therefore, it was revealed that the most important task of a professor in the process of teaching English to the students of non-linguistic specialties is to understand the goals and expectations of learners as its knowledge and information will help to develop the most effective curriculum in order to overcome the difficulties, barriers and achieve the desired result. Also, structure of teaching a foreign language oriented to the formation of foreign language professional competence whether for special purposes for solving professional tasks in one’s sphere through the process of analysis, systematization and generalization has been considered. The results have shown that it consists of the following steps: needs analysis of future specialists (e.g., questionnaires, quizzes, interviews); curriculum building and developing; an educational process as well as its materials designing in order to create an integrated approach to learning, teaching and assessment as the ultimate goal is all about leading students to a particular result; development and preparation of educational materials and resources; methodology (communicative and interactive approach, authentic materials, case study, role-play, projects, teamwork, etc.). So, summarizing and interpreting research results, peculiarities of teaching English for Special Purposes through its modern methods and approaches regarding the educational process organization have been highlighted as well as final perspectives and future research opportunities have been formed and substantiated. 
Keywords: teaching; English for Special Purposes, (ESP); educational process; teaching approachess.

Використані джерела 
[1] N. Netikšienė, “Teaching English for Specific Purposes”, Santalka 14 (4), pp. 80-82. Dec. 2006. 
[2] T. Hutchinson and A. Waters, “English for specific purposes: A learning-centered approach”, Cambridge University Press. 1987. [3] B. Harville. “How to Successfully Teach 5 Common Types of English for Specific Purposes Classes”. Accessed on: Feb 25, 2020. [Online]. Available: https://www.fluentu.com/blog/educator-english/ teaching-english-for-specific-purposes/
[4] EF EPI. (2019). Accessed on: April 09, 2020. [Online]. Available: https://www.ef.com/wwru/epi/ 
[5] L. Fiorito. (2019, Jan.). “Teaching English for Specific Purposes (ESP)”. Accessed on: Feb 25, 2020. [Online]. Available: https://www.usingenglish.com/articles/teaching-english-for-specific-purposes-esp.html