РЕФЛЕКСИВНИЙ ПІДХІД У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАГІСТРІВ ФАРМАЦІЇ

Лариса Філіппова  кандидат хімічних наук, доцент кафедри «Медична та загальна хімія» Національного медичного університету імені О. О. Богомольця. Автор і співавтор понад 100 наукових праць, навчальних посібників та підручників для учнів медичних ліцеїв, студентів медичних та фармацевтичних закладів вищої освіти. 

Завантажити (Pdf)

 
У статті проаналізовано сутність поняття «рефлексія», обґрунтовано доцільність застосування рефлексивного підходу для формування професійної компетентності майбутніх магістрів фармації у процесі вивчення хімічних дисциплін. Досліджено педагогічний аспект функціонування рефлексійних дій. Інтерпретовано результати взаємної рефлексії в системі «викладач – студент». Визначено ключові особливості рефлексивних процесів у студентів фармацевтичних спеціальностей у процесі вивчення хімічних дисциплін на першому та старших курсах. Проаналізовано прийоми, за допомогою яких викладач та студент можуть долати труднощі, що виникають при вивченні хімічних дисциплін. Детально розглянуто рефлексивне вміння, рефлексивне мислення та рефлексивне знання. Розглянуто вплив емоцій при вивченні нового навчального матеріалу. Наведено приклади досягнення рефлексії комунікації, настрою, позитивного емоційного стану студентської групи. Проаналізовано три основні фази проведення активного навчального заняття, їх функції, методи та інструменти. Проаналізовано роль рефлексивних дій у формуванні критичного мислення та особливості впливу сучасного інформаційного середовища на формування системи хімічних знань та критичного професійно орієнтованого мислення. 
Ключові слова: рефлексія; рефлексивність; теорія та методика навчання; медичні та фармацевтичні дисципліни; елементи мислення. 

Лариса Филиппова, кандидат химических наук, доцент, доцент, Национальный медицинский университет имени А.А. Богомольца, г. Киев, Украина. 

РЕФЛЕКСИВНЫЙ ПОДХОД В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКЕ МАГИСТРОВ ФАРМАЦИИ 
В статье проанализированы сущность понятия "рефлексия", обоснована целесообразность применения рефлексивного подхода для формирования профессиональной компетентности будущих магистров фармации в процессе изучения химических дисциплин. Исследован педагогический аспект функционирования рефлексивных действий. Ин терпретированы результаты взаимной рефлексии в системе "преподаватель - студент". Опреде лены ключевые особенности рефлексивных процессов у студентов фармацевтических специ альностей в процессе изучения химических дисциплин на первом и старших курсах. Проанализированы приемы, при помощи которых преподаватель и студент могут пре одолевать трудности, возникающие при изучении химических дисциплин. Детально рассмо трены рефлексивное умение, рефлексивное мышление и рефлексивное знания. Рассмотрено влияние эмоций при изучении нового учебного материала. Приводятся примеры достижения рефлексии коммуникации, настроения, позитивного эмоционального состояния студенческой группы. Проанализированы три основные фазы проведения активного учебного занятия, их функции, методы и инструменты. Проанализирована роль рефлексивных действий в форми ровании критического мышления и особенности влияния современной информационной сре ды на формирование системы химических знаний и критического мышления. 
Ключевые слова: рефлексия; элементы мышления; фазы и стадии проведения активного урока. 

Larysa Filippova, Candidate of Chemical Sciences, Associate Professor, Associate Professor at O. Bohomolets National Medical University, Kyiv, Ukraine. 

REFLEXIVE APPROACH IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE MASTERS OF PHARMACY
The essence of the concept of “reflection” is analyzed in the article, the feasibility of using the reflexive approach to form the professional competence of future masters of pharmacy in the process of studying chemical disciplines is substantiated. The pedagogical aspect of the functioning of reflexive actions is investigated. The results of mutual reflection in the teacher-student system are interpreted. The key features of reflexive processes in students of pharmaceutical specialties in the process of studying chemical disciplines in the first and senior courses are determined. The techniques with which the teacher and student can overcome the difficulties encountered in the study of chemical disciplines are analyzed. Reflexive skills, reflexive thinking and reflexive knowledge are examined in detail. The influence of emotions in the study of a new educational material is considered. Examples of achieving reflection of communication, mood, positive emotional state of a student group are given. Three main phases of an active training session, their functions, methods and tools are analyzed. The role of reflexive actions in the formation of critical thinking and the features of the influence of the modern information environment on the formation of a system of chemical knowledge and critical thinking are analyzed. 
Keywords: reflection, elements of thinking, phases and stages of active lesson.

Використанні джерела 
[1] В. А. Лефевр, Рефлексия. Москва, Россия: Когито-Центр, 2003. 
[2] А. В. Карпов, Психология рефлексивных механизмов деятельности : монография. Москва, Россия : Институт психологии РАН, 2004. [Електронный ресурс]. Доступно: по подписке: http://biblioclub.ru/index. php?page=book&id=86431 (дата обращения: 21.05.2020). – ISBN 5-9270-0052-5. – Текст : электронный.] 
[3] И. А. Стеценко, Теория и практика развития педагогической рефлексии студентов. Монография. Ростов- на-Дону, Россия: Изд-во Ростов. гос. пед. ун-та, 2006. 
[4] Л. В. Філіппова, «Педагогічна рефлексія у вищій школі», Молодий вчений, № 2 (66), с. 132-136, 2019. 
[5] Э. Ивансон-Янсон, та Л. Гу, «Рефлексия в профессиональном обучении: учителя наблюдают за уроком и анализируют свои наблюдения», Перемена: Международный журнал о развитии мышления через чтение и письмо, Т.7, №1, с.36-41, Январь, 2006. 
[6] Р. Й. Тур, «Педагогічна рефлексія – основа формування творчого саморозвитку особистості», Управління школою, № 13, с. 22–24, Харків, 2004. 
[7] О. С. Анисимов, «Обучение студентов решению инновационных задач», Педагогика, №4, с. 59-62, 1998. 
[8] S. Martschinke, B. Kopp, M. Hallitzky, «Die Bedeutung von selbstreflexivem und forschendem Lernen in der Ausbildung für Lehramtsstudierende», Paradigma, № 1, s. 6–15, 2007. [Online]. Available: http://www.zlf. uni-passau.de/fileadmin/dokumente/ einrichtungen/zlf/paradigma/2007_1.pdf 
[9] Педагогічний словник / [за ред. М. Д. Ярмаченка]. Київ, Україна : Педагогічна думка, 2001. 
[10] А. Н. Ильин, «Информационное общество и феномен скользящего консьюмеризма», Информационное общество, № 2-3, с. 59-67, 2015. 
[11] О.В. Іваницька, С.А. Смирнов, та О.С. Біловус, «Вплив інформаційного середовища на прийняття економічних рішень: рефлексивний підхід», Економічний вісник НТУУ «КПІ»: Збірник наукових праць, вип. 2, 2017. 
[12] Н. В. Стучинська, та Ю. П. «Ткаченко, Інформаційно-комп'ютерні технології як засіб підвищення ефективності навчально-пізнавальної діяльності студентів», Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія №5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, Вип. 20 : [зб. наук. праць], с. 137–143. Київ, Україна : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. 

 References 
[1] V. A. Lefevr,  Refleksiya. [Reflection]. Moskva, 2003.  – 496 p. 
[2]  A.V. Karpov, Psikhologiya refleksivnykh mekhanizmov deyatel'nosti: monografiya. [Psychology of reflexive mechanisms of activity: monograph]. Moskva: Institut psikhologii RAN, 2004. – 424 pp. – Rezhim dostupa: po podpiske. – URL: http://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=86431 (data obrashcheniya: 21.05.2020). – ISBN 5-9270-0052-5. – Tekst : elektronnyy]. 
[3]   I. A. Stetsenko, Teoriya i praktika razvitiya pedagogicheskoy refleksii studentov. Monografiya. [Theory and practice of the development of pedagogical reflection of students.]. 2006. – 256 p. 
[4]  L.V. Filippova, Pedahohichna refleksiya u vyshchiy shkoli. [Pedagogical reflection in high school] № 2 (66). pp.  2019. – 132-136. 
[5] E. Ivanson-Yanson, Gu L. (2006) Refleksiya v professional'nom obuchenii: uchitelya nablyudayut za urokom i analiziruyut svoi nablyudeniya [Reflection in vocational training: teachers observe the lesson and analyze their observations]. T.7, №1. p.36-41. 
[6] R. Y. Tur, Pedahohichna refleksiya – osnova formuvannya tvorchoho samorozvytku osobystosti. [Pedagogical reflection - the basis for the formation of creative self-development of the individual.]. Kharkiv,. № 13.  2004. –p. 22–24. 
[7]    O. S. Anisimov, Obucheniye studentov resheniyu innovatsionnykh zadach. [Teaching students to solve innovative problems]. №4.  1998. – p. 59-62. 
[8]     S. Martschinke, B. Kopp, M. Hallitzky,  Die Bedeutung von selbstreflexivem und forschendem Lernen in der Ausbildung für Lehramtsstudierende. №1., 2007. – p. 6–15. – Rezhim dostupa: http://www.zlf. uni-passau.de/fileadmin/dokumente / inrichtungen/zlf/paradigma/2007_1.pdf]. 
[9]   Pedahohichnyy slovnyk / [za red. M. D. Yarmachenka]. – Kiyiv. : Pedahohichna dumka, 2001. – 514 p. 
[10] A. N. Il'in,  Informatsionnoye obshchestvo i fenomen skol'zyashchego kons'yumerizma. [The information society and the phenomenon of moving consumerism]. № 2-3.  2015. – p. 59-67. 
[11] O. V. Ivanytsʹka, S. A. Smyrnov, O. S. Bilovus, Vplyv informatsiynoho seredovyshcha na pryynyattya ekonomichnykh rishenʹ: refleksyvnyy pidkhid. [The influence of the information environment on economic decision-making: a reflective approach].  vyp 2. 2017. 
[12] N. V. Stuchynska Informatsiyno-komputerni technolohiy yak sazib pidvischennia efectyvnosti navchalno-pisnavalnoi diyalnosti studentiv/ Naukoviy chasopis NPU im.M. P. Drahomanova.  №5. Pedahohichni nauki: realii ta perspektyvy. — Vyp. 20  — К. , 2009.– p. 137–143. (187 p.).