ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ ЗСУ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ВІЙСЬКОВИХ ЛІЦЕЯХ


Олександр Бондаренко  полковник ЗСУ (Збройні Сили України) Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка; заступник начальника Військового інституту з озброєння – начальник озброєння. 

Завантажити (Pdf)

 
У статті запропоновано результати формувального експерименту з перевірки рівнів готовності майбутніх офіцерів ЗСУ до професійної діяльності у військових ліцеях методами математичної статистики. Уточнено складові готовності майбутніх офіцерів ЗСУ до професійної діяльності у військових ліцеях: педагогічна культура, культура діалогу, виховно-педагогічна практика, двосторонній діалог у навчальновиховній роботі у військових ліцеях. У процесі дослідно-експериментальної роботи для розвитку складових готовності майбутніх офіцерів ЗСУ до професійної діяльності було впроваджено навчальну дисципліну «Педагогіка та військове навчання» та апробовано авторську рольову гру «Методика підготовки та проведення контролю у процесі навчання». Аналіз результатів формувального експерименту довів підвищення рівня готовності респондентів експериментальної групи завдяки упровадженню у освітній процес військових ліцеїв інтерактивних методів навчання («мозкового штурму», рольових та ділових ігор). Оцінка рівнів готовності майбутніх офіцерів ЗСУ до професійної діяльності  у військових ліцеях за допомогою результатів математичної статистики доводить ефективність запропонованої методики. 
Ключові слова: підготовка майбутніх офіцерів ЗСУ; інтерактивне навчання; структура готовності; військові ліцеї; результати науково-дослідного експерименту. 

Александр Бондаренко, полковник, заместитель начальника Военного института Киевского национального университета имени Тараса Шевченко.

ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНАЯ ПРОВЕРКА ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИ БУДУЩИХ ОФИЦЕРОВ ВСУ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ВОЕННЫХ ЛИЦЕЯХ 
В статье предложены результаты формирующего эксперимента по проверке уровней готовности будущих офицеров ВСУ к профессиональной деятельности в военных лицеях методами математической статистики. Уточнены составляющие готовности будущих офицеров ВСУ к профессиональной деятельности в военных лицеях, в частности: педагогическая культура, культура диалога, воспитательно-педагогическая практика, двухсторонний диалог в учебновоспитательной работе, в военных лицеях. В процессе исследовательско-экспериментальной работы для развития составляющих готовности будущих офицеров ВСУ к профессиональной деятельности была разработана учебная дисциплина «Педагогика и военное обучение» и апробирована авторская ролевая игра «Методика подготовки и проведения контроля в процессе обучения». Анализ результатов формирующего эксперимента доказал повышение уровня готовности респондентов экспериментальной группы благодаря введению в образовательный процесс военных лицеев интерактивных методов обучения («мозговой атаки», ролевых и деловых игр). Оценка уровней готовности будущих офицеров ВСУ к профессиональной деятельности в военных лицеях с помощью результатов математической статистики доказывает эффективность предложенной авторской методики. 
Ключевые слова: уровни профессиональной деятельности; подготовка будущих офицеров ВСУ; интерактивное обучение; структура готовности, военный лицей; результаты научно-исследовательского эксперимента.

Oleksandr Bondarenko, Deputy Commandant of the Military Institute for Armament – Chief of Armament, Colonel, Kyiv, Ukraine.

EXPERIMENTAL VERIFICATION OF FORMATION READINESS OF FUTURE OFFICERS OF THE AFU TO PROFESSIONAL ACTIVITY IN MILITARY LYCEUMS 
The article outlines the results of the formative stage of pedagogic experiment, which allowed to check and evaluate the levels of readiness of future officers of the Armed Forces of Ukraine for conducting professional activity at military lyceums by the methods of mathematical statistics. The author determined the components of the readiness of future officers of the Armed Forces of Ukraine for professional activity at military lyceums, in particular: pedagogical culture, culture of dialogue, instructional and educational practice, bilateral dialogue within instructional and educational work at military lyceums. To develop the above mentioned components of the researched readiness the study course «Pedagogy and Military Education» was developed and implemented within 3 military institutions. The total number of the involved cadets is 352 people, started from 2014 up to 2020 year. The author`s role playing game «Methods of training and monitoring in educational process» was introduced and tested in course of the research. The analysis of the results of the formative stage of the experiment proved the increasing of the level of readiness among the respondents of the experimental group due to the introduction of interactive teaching methods (namely, «brainstorming», role playing and military games) during educational process at military lyceums. Such approaches lead cadets to self-realization, self-study and help them to master practical skills based on gained experience (including intellectual creativity connected with peculiarities of military service and decision making process). Evaluation of the levels of readiness of future officers of the Armed Forces of Ukraine for professional activity at military lyceums with the help of the results of mathematical statistics proved the effectiveness of the proposed author`s methods which can deeply enhance military training process of future patriots and protectors of Ukraine. 
Keywords: levels of professional activity; training of future officers of the Armed Forces of Ukraine, interactive learning, readiness structure, military lyceums, results of research experiment.

Використані джерела 
[1] І. А. Добрянський, Приватна вища освіта в Україні. Курс лекцій, Кіровоград, Україна: «ІмексЛТД», 2006. 
[2] А. О. Кучерявий, «Служіння офіцера як чинник проектування виховної роботи у навчальних закладах військового типу», Вісник Черкаського університету. Педагогічні науки, вип. № 14, с. 53-60, 2016.
[3] М. І. Нещадим, Військова освіта України: історія, теорія, методологія, практика, монографія, Київ, Україна: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2003. 
[4] О. А. Прохоров, «Формування готовності майбутніх офіцерів до професійної діяльності на засадах педагогічного менеджменту», дис. канд. пед. наук, Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка, Київ, Україна, 2011. 
[5] В. С. Рижиков, Теорія і практика конструювання цільових моделей (професіограм) та процесу професійної підготовки майбутніх юристів, монографія, Херсон, Україна: ТОВ «Айлант», 2010. 
[6] В. С. Рижиков, «Методика використання «мозкового штурму» на семінарських заняттях в професійній підготовці у вищих військових навчальних закладах (ввнз)», Молодь і ринок, № 5 (160), с. 26-32, травень, 2018. 
[7] Л. З. Румшинский, Математическая обработка результатов эксперимента, Москва, РСФСР: Наука, 1971. 
[8] І. В. Толок, «Методика проведення експериментального дослідження формування психологопедагогічної компетентності військових фахівців оперативно-тактичного рівня підготовки», Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, вип. 33, с. 37-40, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/. Дата звернення: Лют. 05, 2019.
[9] I. Bakhov, V. Ryzhykov, A. Kozyr, D. Yunyk, and T. Yunyk, "Features of the Formation of an Officer of the Armed Forces as the Sole Leader (Manager) of a Military Organization," International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE), vol. 8, no. 4, pp. 9626-9630, Nov. 2019. 

References 
[1] I. A. Dobryans`ky`j, Pry`vatna vy`shha osvita v Ukrayini. Kurs lekcij, Kirovograd, Ukrayina: «Imeks - LTD», 2006. 
[2] A. O. Kucheryavy`j, «Sluzhinnya oficera yak chy`nny`k proektuvannya vy`xovnoyi roboty` u navchal`ny`x zakladax vijs`kovogo ty`pu», Visny`k Cherkas`kogo universy`tetu. Pedagogichni nauky`, vy`p. # 14, s. 53-60, 2016. 
[3] M. I. Neshhady`m, Vijs`kova osvita Ukrayiny`: istoriya, teoriya, metodologiya, prakty`ka, monografiya, Ky`yiv, Ukrayina: Vy`davny`cho-poligrafichny`j centr «Ky`yivs`ky`j universy`tet», 2003. 
[4] O. A. Proxorov, «Formuvannya gotovnosti majbutnix oficeriv do profesijnoyi diyal`nosti na zasadax pedagogichnogo menedzhmentu», dy`s. kand. ped. nauk, Ky`yiv. nacz. un-t im. T. Shevchenka, Ky`yiv, Ukrayina, 2011. 
[5] V. S. Ry`zhy`kov, Teoriya i prakty`ka konstruyuvannya cil`ovy`x modelej (profesiogram) ta procesu profesijnoyi pidgotovky` majbutnix yury`stiv, monografiya, Xerson, Ukrayina: TOV «Ajlant», 2010. 
[6] V. S. Ry`zhy`kov, «Metody`ka vy`kory`stannya «mozkovogo shturmu» na seminars`ky`x zanyattyax v profesijnij pidgotovci u vy`shhy`x vijs`kovy`x navchal`ny`x zakladax (vvnz)», Molod` i ry`nok, # 5 (160), s. 26-32, traven`, 2018. 
[7] L. Z. Rumshinskij, Matematicheskaya obrabotka rezul'tatov ehksperimenta, Moskva, RSFSR: Nauka, 1971. 
[8] I. V. Tolok, «Metody`ka provedennya ekspery`mental`nogo doslidzhennya formuvannya psy`xologopedagogichnoyi kompetentnosti vijs`kovy`x faxivciv operaty`vno-takty`chnogo rivnya pidgotovky`», Suchasni informacijni texnologiyi ta innovacijni metody`ky` navchannya u pidgotovci faxivciv: metodologiya, teoriya, dosvid, problemy`, vy`p. 33, s. 37-40, 2012. [Elektronny`j resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/. Data zvernennya: Lyut. 05, 2019. 
[9] I. Bakhov, V. Ryzhykov, A. Kozyr, D. Yunyk, and T. Yunyk, "Features of the Formation of an Officer of the Armed Forces as the Sole Leader (Manager) of a Military Organization," International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE), vol. 8, no. 4, pp. 9626-9630, Nov. 2019.