КОЛО СПІЛКУВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ІНВАЛІДНІСТЮ ЯК ЧИННИК ЇХ АДАПТАЦІЇ ДО НАВЧАННЯ


Наталія Коляда  кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри психології, політології та соціокультурних технологій Сумського державного університету, м. Суми, Україна.

Світлана Король  кандидат наук з фізичного виховання і спорту, старший викладач кафедри фізичного виховання і спорту Сумського державного університету, м. Суми, Україна.

Сергій Король  кандидат політичних наук, старший викладач кафедри психології, політології та соціокультурних технологій Сумського державного університету, м. Суми, Україна. 

Завантажити (Pdf)

 
У статті розглянуто проблему соціалізації дітей з інвалідністю. Зроблено акцент на інклюзивній освіті як складовій гуманітарної політики України. Приділено увагу забезпеченню невід’ємного права дітей на освіту і здобуття її за місцем проживання, що передбачає навчання дітей з інвалідністю в умовах загальноосвітнього закладу. Досліджено ускладнену адаптацію дітей з інвалідністю під час навчання до соціального середовища внаслідок недостатнього досвіду чи обмеженого кола спілкування. Проаналізовано процес спілкування дітей з інвалідністю за такими траєкторіями: «вчитель – учень», «учень – вчитель», «однокласники – учень», «учень – однокласники». 
Ключові слова: інклюзія; адаптація; інклюзивне навчання; дитина з інвалідністю; со ціалізація; спостереження.

Наталия Коляда, кандидат педагогических наук, старший преподаватель Сумского государственного университета, г. Сумы, Украина. 
Светлана Король, кандидат наук по физическому воспитанию и спорту, старший преподаватель Сумского государственного университета, г. Сумы, Украина. 
Сергей Король, кандидат политических наук, старший преподаватель Сумского государственного университета, г. Сумы, Украина.

КРУГ ОБЩЕНИЯ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ С ИНВАЛИДНОСТЬЮ КАК ФАКТОР ИХ АДАПТАЦИИ К ОБУЧЕНИЮ 
Рассмотрена проблема социализации детей с инвалидностью. Сделан акцент на инклюзивном образовании как составляющей гуманитарной политики Украины. Уделено внимание обеспечению неотъемлемого права детей на образование и получение его по месту жительства, что предусматривает обучение детей с инвалидностью в условиях общеобразовательного учреждения. Исследована усложненная адаптация детей с инвалидностью во время учебы к социальной среде вследствие недостаточного опыта или ограниченного круга общения. Проанализирован процесс общения детей с инвалидностью по следующим траекториям: «учитель – ученик», «ученик – учитель», «одноклассники – ученик», «ученик – одноклассники». 
Ключевые слова: инклюзия; адаптация; инклюзивное обучение; ребенок с инвалидностью; социализация; наблюдения.

Nataliia Koliada, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Lecturer of Sumy State University, Sumy, Ukraine. 
Svitlana Korol, Candidate of Science in Physical Education and Sports, Senior Lecturer of Sumy State University, Sumy, Ukraine. Serhii Korol, Candidate of Political Sciences, Senior Lecturer of Sumy State University, Sumy, Ukraine.

MILIEU OF COMMUNICATION OF PRIMARY SCHOOL PUPILS WITH DISABILITIES AS A FACTOR OF THEIR ADAPTATION TO LEARNING 
The article deals with the problem of socialization of children with disabilities. Emphasis is placed on inclusive education as a component of humanitarian policy in Ukraine. Attention is paid to ensuring the inalienable right of children to education and to obtain it at their place of residence, which provides for the education of children with disabilities in a general education setting. Adaptation of children with learning disabilities to the social environment is investigated due to lack of experience or limited communication. The process of communication of children with disabilities in the following trajectories is analyzed: "teacher - student", "student - teacher", "classmates - student", "student - classmates". It is noted that for many years the paths of children with disabilities and mainstream students have practically not crossed due to the boarding school system for children with disabilities. Inclusive education has radically changed the situation, but it is still too early to talk about addressing the problem of teaching children with disabilities in secondary schools. Currently, an important condition for successful inclusion is the willingness of society to accept psychologically disabled people as equal individuals who deserve respect and equal communication. One of the main challenges facing educators and the administration of an inclusive school is to create an overall positive atmosphere. Certainly, awareness of certain etiquette rules, interaction features are also an essential component of a willingness to communicate. Communication in an inclusive environment should be understood by all people as a human value and as a means of achieving cooperation and mutual understanding. It is established that the emotional state of a child depends on communication with friends, parents and teachers, and also depends of the quality of such communication. The social environment has important affects of the psycho-emotional state of children with disabilities, increases the sphere of communication. Positive emotions are important too: its contribute to the development of competencies and adaptability. 
Keywords: inclusion; adaptation; inclusive learning; children with disabilities; socialization; observation.

Використані джерела 
[1]  А. М. Льовочкіна, "Психолого-педагогічні принципи соціалізації людей із особливими потребами", Фундаментальные и прикладные исследования в практике ведущих научных школ, № 5, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://fund-issled-intern.esrae.ru/pdf/2014/5/66.pdf 
[2]    А. Й. Капська, Соціальна педагогіка, Київ: Центр навчальної літератури, 2003. 
[3]  А. Г. Шевцов, "Особистісно орієнтовані освітні технології як системоутворювальний чинник комплексної соціальної реабілітації осіб з інвалідністю", Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі, Т. І., Вип. 8.,  Київ, 2006. 
[4]  А. А. Колупаєва., та О. М. Таранченко «Інклюзивна освіта: від основ до практики», К.: ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 
[5]  Е. Р. Ярская-Смирнова, та Наберушкина Е. К., Социальная работа с инвалидами, СПб: Питер, 2004. 
[6] А. А. Колупаєва, Основи інклюзивної освіти, Київ: "А.С.К.", 2012. 
[7]  А. Мігалуш, "Інклюзивна освіта - шлях до всебічного розвитку дітей". [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.rusnauka.com/18_NiIN_2007/Pedagogica/ 22422.doc.htm 
[8]  Л. Міщик, "Інклюзивна освіта як умова соціалізації дітей-інвалідів у процесі навчання". [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/ Znpkhist/2012_5/12mliupn.pdf 
[9]  Р. С. Маранчак, "Інклюзивна освіта як одна з умов соціальної адаптації дітей з особливими потребами", Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», №2, с. 128-132, 2013 
[10]  О. В. Беспалько, Соціальна педагогіка, К.: Академвидання, 2014. 
[11]  І. К. Білодід, Словник української мови, К.: Наукова думка, 1970-1980. 
[12] Н. В. Заєркова, А. О. Трейтяк, Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для педагогів і батьків, К., 2016. 
[13] О. Г. Коробкіна, Інклюзивна освіта в Україні: шляхи від теорії до практики, Харків: ХНПУ, 2017. 
[14]  Малишевська І, та Демченко І, Чирва Г., “Соціально-гуманістична функція інклюзивної освіти”, Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, Вип. 3, 2019, С. 120-126. 
[15]   Інклюзивна освіта: основні положення. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ussf.kiev. ua/ie_inclusive_education/ [16]  "Про становище інвалідів в Україні", Наук.-дослід. ін-т соц.-труд. відносин, К., 2013. 
[17]  "Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання", Наказ МОН № 912 від 01.10.2013. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/rada/ show/ru/ v0912290-10

References 
[1] A. M. Lovochkina, "Psykholoho-pedahohichni pryntsypy sotsializatsii liudei iz osoblyvymy potrebamy", Fundamentalnыe y prykladnыe yssledovanyia v praktyke vedushchykh nauchnыkh shkol, № 5, 2014. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://fund-issled-intern.esrae.ru/pdf/2014/5/66.pdf 
[2] A. Y. Kapska, Sotsialna pedahohika, Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 2003. 
[3] A. H. Shevtsov, "Osobystisno oriientovani osvitni tekhnolohii yak systemoutvoriuvalnyi chynnyk kompleksnoi sotsialnoi reabilitatsii osib z invalidnistiu", Dydaktychni ta sotsialno-psykholohichni aspekty korektsiinoi roboty u spetsialnii shkoli, T. I., Vyp. 8.,  Kyiv, 2006. 
[4] A. A. Kolupaieva., ta O. M. Taranchenko «Inkliuzyvna osvita: vid osnov do praktyky», K.: TOV «ATOPOL», 2016. 
[5] E. R. Yarskaia-Smyrnova, ta Naberushkyna E. K., Sotsyalnaia rabota s ynvalydamy, SPb: Pyter, 2004. 
[6] A. A. Kolupaieva, Osnovy inkliuzyvnoi osvity, Kyiv: "A.S.K.", 2012.  
[7] A. Mihalush, "Inkliuzyvna osvita - shliakh do vsebichnoho rozvytku ditei". [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://www.rusnauka.com/18_NiIN_2007/Pedagogica/ 22422.doc.htm 
[8] L. Mishchyk, "Inkliuzyvna osvita yak umova sotsializatsii ditei-invalidiv u protsesi navchannia". [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/ Znpkhist/2012_5/12mliupn. pdf 
[9] R. S. Maranchak, "Inkliuzyvna osvita yak odna z umov sotsialnoi adaptatsii ditei z osoblyvymy potrebamy", Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina», №2, s. 128-132, 2013.
[10] O. V. Bespalko, Sotsialna pedahohika, K.: Akademvydannia, 2014. 
[11]  I. K. Bilodid, Slovnyk ukrainskoi movy, K.: Naukova dumka, 1970-1980. 
[12]  N. V. Zaierkova, A. O. Treitiak, Inkliuzyvna osvita vid A do Ya: poradnyk dlia pedahohiv i batkiv, K., 2016. 
[13] O. H. Korobkina, Inkliuzyvna osvita v Ukraini: shliakhy vid teorii do praktyky, Kharkiv: KhNPU, 2017. 
[14] Malyshevska I, ta Demchenko I, Chyrva H., “Sotsialno-humanistychna funktsiia inkliuzyvnoi osvity”, Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, Vyp. 3, 2019, S. 120-126. 
[15] Inkliuzyvna osvita: osnovni polozhennia. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://www.ussf.kiev.ua/ ie_inclusive_education/ 
[16]  "Pro stanovyshche invalidiv v Ukraini", Nauk.-doslid. in-t sots.-trud. vidnosyn, K., 2013. 
[17] "Pro zatverdzhennia Kontseptsii rozvytku inkliuzyvnoho navchannia", Nakaz MON № 912 vid 01.10.2013. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/rada/ show/ru/v0912290-10.