ДИДАКТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН ЩОДО ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ


Оксана Квітка  здобувачка Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна. 

Завантажити (Pdf)

 У статті здійснено сутнісний аналіз та науково-теоретичні узагальнення дидактичного потенціалу гуманітарних дисциплін щодо формування загальнокультурної компетентності студентів. Узагальнено базові поняття, роль сучасної освіти у формуванні загальнокультурної компетентності студентів, місце ціннісних орієнтацій і духовності в культурологічному вихованні, уточнено сутнісно-змістову характеристику загальнокультурної компетентності, виявлено педагогічний сенс її формування у студентів закладів вищої освіти. Результати дослідження становлять науково-теоретичний базис для подальшого вивчення цього питання. На підставі зроблених висновків запропоновано актуальний напрям подальшого дослідження, а саме стратегії розвитку загальнокультурної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей. 
Ключові слова: вища освіта; загальнокультурна компетентність; студенти; особистість; сучасна культура; гуманітарні дисципліни.

Оксана Квитка, соискательница Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина. 

ДИДАКТИЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ ГУМАНИТАРНЫХ ДИСЦИПЛИН ПО ФОРМИРОВАНИЮ ОБЩЕКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СТУДЕНТОВ 
В статье осуществлены сущностный анализ и научно-теоретические обобщения дидактического потенциала гуманитарных дисциплин по формированию общекультурной компетентности студентов. Обобщены базовые понятия, роль современного образования в формировании общекультурной компетентности студентов, место ценностных ориентаций и духовности в культурологическом воспитании, уточнена сущностно-содержательная характеристика общекультурной компетентности, выявлен педагогический смысл формирования общекультурной компетентности студентов высших учебных заведений. Результаты исследования составляют научно-теоретический базис для дальнейшего изучения данного вопроса. На основе сделанных выводов предложено актуальное направление дальнейшего исследования, а именно стратегии развития общекультурной компетентности студентов гуманитарных специальностей. 
Ключевые слова: высшее образование; общекультурная компетентность; студенты; личность; современная культура; гуманитарные дисциплины.

Oksana Kvitka, applicant of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine. 

DIDACTIC POTENTIAL OF HUMANITARIAN DISCIPLINES FOR THE FORMATION OF GENERAL CULTURAL COMPETENCE OF STUDENTS 
Globalization of the modern world, the strengthening of the role of international relations, the emergence of interest in national roots, the awakening of national consciousness of peoples, actualize the need for highly cultured modern specialists capable of professional activity in various socio-cultural contexts. Within the requirements of state educational standards higher school continues to solve the problem of developing effective ways to implement the competence-based approach, which is associated with the tasks of finding the most effective forms and methods of teaching. There is a change in learning priorities, the cultural component is strengthened, and a new ideal of a student with general cultural competence appears. The article provides an essential analysis and scientific and theoretical generalizations of the didactic potential of the Humanities for the formation of general cultural competence of students. It is obvious that the general cultural competence is directly dependent on the disciplines of the humanitarian cycle, aimed at studying the person, society, and culture as a whole. The disciplines of humanitarian cycle represent the unity of common cultural, social, moral, and professional development and self-education of the individual student regardless of the specific specialty, which requires from teachers a combination of subject knowledge and skills with the development of common cultural competence, which includes curriculum content, methods of teaching, requirements to results of mastering of knowledge. In the article the author generalises the basic concepts, the role of modern education on the formation of general cultural competence of students, the place of value orientations and spirituality in cultural upbringing, refined essential-substantial characteristics of cultural competence, identified the meaning of pedagogical formation of general cultural competence of students of higher educational institutions. The results of the research form a scientific and theoretical basis for further study of this issue. On the basis of the conclusions made, the author suggests the relevant directions for further research, namely, strategies for the development of general cultural competence of students of humanitarian specialties. 
Keywords: higher education; general cultural competence; students; personality; modern culture; humanities.

Використані джерела 
[1] И. А. Зимняя, Ключевые компетентности как результативноцелевая основа компетентностного подхода в образовании. Москва, Россия : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 
[2] І. А. Зязюн, «Компетентнісний педагог завжди й повсюдно-учитель, психолог, культуролог, вчений», Естетичні та етичні основи розвитку педагогічної майстерності викладачів вищих педагогічних навчальних закладів, №1, с. 49–54, 2013.  
[3] О. В. Малихін, «Компетентнісний підхід у навчанні іноземної мови студентів філологічних спеціальностей», Молодий вчений, Херсон, №12, 1(40), с. 462–465, 2016. 
[4] О. В. Малихін та І. С. Гриценко, «Загальнокультурна компетентність студентів філологічних спеціальностей як дидактичний феномен», в Компетентнісно-орієнтована парадигма підготовки майбутнього філолога : монографія, О. В. Малихін, Ред. Київ, Україна: ТОВ “Н ВО Інтерсервіс”, 2016, с. 129-217. 
[5] Т. І. Молнар, «Теоретичні основи компетентнісного підходу як освітньої інновації», на Z 40 Zbiór artykułów naukowych Konferencji Miedzynarodowej NaukowoPraktycznej organizowanej dla pracowników naukowych uczelni, jednostek naukowo-badawczych «Obiecujące osiągnięcia naukowe Pedagogika ». (30.09.2017), Warszawa, 2017, с. 21–22. 
[6] Н. В. Хорошилова, «Формирование культурной компетентности студентов вуза», автореф. дисс. на соискание научн. степени канд. пед. наук, ФГБОУ ВПО «Нижегородский государственный архитектурно-строительный университет», Нижний Новгород, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://dislib.ru/pedagogika/8277-4-formirovanie-kulturnoy-kompetentnosti-studentovvuza.php (дата звернення: 03.01.2020). 
[7] В. Д. Шинкарук, О. В.Малихін та Г. М. Удовіченко, Визначення і моделювання структури змісту предметних компетентностей студентів філологічних спеціальностей, в Компетентнісноорієнтована парадигма підготовки майбутнього філолога : монографія, О. В. Малихін, Ред. Київ, Україна: ТОВ “Н ВО Інтерсервіс”, 2016, с. 59–129. 
[8] Т. М. Ярмольчук, «Компетентнісно-орієнтована парадигма організації освітнього процесу у вищій школі», Молодь і ринок, №9, c. 164–168, 2017. 

References 
[1] I. A. Zimnyaya, Klyuchevyye kompetentnosti kak rezul'tativnotselevaya osnova kompetentnostnogo podkhoda v obrazovanii. Moskva, Rossiya : Issledovatel'skiy tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov, 2004. (in Russian) 
[2] I. A. Ziaziun, «Kompetentnisnyi pedahoh zavzhdy y povsiudno-uchytel, psykholoh, kulturoloh, vchenyi», Estetychni ta etychni osnovy rozvytku pedahohichnoi maisternosti vykladachiv vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv, №1, s. 49–54, 2013.  (in Ukrainian) 
[3] O. V. Malykhin, «Kompetentnisnyi pidkhid u navchanni inozemnoi movy studentiv filolohichnykh spetsialnostei», Molodyi vchenyi, Kherson, №12, 1(40), s. 462–465, 2016. (in Ukrainian) 
[4] O. V. Malykhin ta I. S. Hrytsenko, «Zahalnokulturna kompetentnist studentiv filolohichnykh spetsialnostei yak dydaktychnyi fenomen», v Kompetentnisno-oriientovana paradyhma pidhotovky maibutnoho filoloha : monohrafiia, O. V. Malykhin, Red. Kyiv, Ukraina: TOV “N VO Interservis”, 2016, s. 129-217. (in Ukrainian) 
[5] T. I. Molnar, «Teoretychni osnovy kompetentnisnoho pidkhodu yak osvitnoi innovatsii», na Z 40 Zbiór artykułów naukowych Konferencji Miedzynarodowej NaukowoPraktycznej organizowanej dla pracowników naukowych uczelni, jednostek naukowo-badawczych «Obiecujące osiągnięcia naukowe Pedagogika ». (30.09.2017), Warszawa, 2017, s. 21–22. (in Ukrainian) 
[6] N. V. Khoroshilova, «Formirovaniye kul'turnoy kompetentnosti studentov vuza», avtoref. diss. na soiskaniye nauchn. stepeni kand. ped. nauk, FGBOU VPO «Nizhegorodskiy gosudarstvennyy arkhitekturno-stroitel'nyy universitet», Nizhniy Novgorod, 2013. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://dislib.ru/pedagogika/8277-4-formirovanie-kulturnoy-kompetentnosti-studentov-vuza.php (data zvernennia: 03.01.2020). (in Ukrainian) 
[7] V. D. Shynkaruk, O. V.Malykhin ta H. M. Udovichenko, Vyznachennia i modeliuvannia struktury zmistu predmetnykh kompetentnostei studentiv filolohichnykh spetsialnostei, v Kompetentnisno-oriientovana paradyhma pidhotovky maibutnoho filoloha : monohrafiia, O. V. Malykhin, Red. Kyiv, Ukraina: TOV “N VO Interservis”, 2016, s. 59–129. (in Ukrainian) 
[8] T. M. Yarmolchuk, «Kompetentnisno-oriientovana paradyhma orhanizatsii osvitnoho protsesu u vyshchii shkoli», Molod i rynok, №9, c. 164–168, 2017. (in Ukrainian)