Н. Й. ВОЛОШИНА – ФУНДАТОР НАУКОВОЇ ШКОЛИ В МЕТОДИЦІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Таміла Яценко  доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, головний науковий співробітник відділу навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна. 

Завантажити (Pdf)

Статтю присвячено вшануванню світлої пам’яті доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПН України, заслуженого діяча науки і техніки України Н. Й. Волошиної з нагоди 80-річного ювілею. Актуалізовано питання ролі вченої-методиста як фундатора наукової школи, внеску її наукового доробку в розвиток вітчизняної методики навчання української літератури в закладах загальної середньої і вищої педагогічної освіти. Представлено основні підходи до визначення терміна «наукова школа», виокремлено істотні ознаки понять «наукова школа в методиці літератури», «наукова школа Н. Й. Волошиної». Проаналізовано науково-методичні студії Н. Й. Волошиної, що стали теоретичним підґрунтям для створення наукової школи в предметній методиці. Окреслено концепти цієї наукової школи в контексті сучасних завдань шкільної літературної освіти. 
Ключові слова: наукова школа; наукова школа Н. Й. Волошиної; шкільна літературна освіта; теорія і методика навчання; українська література. 

Тамила Яценко, доктор педагогических наук, старший научный сотрудник, главный научный сотрудник отдела изучения украинского языка и литературы Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина. 

Н. И. ВОЛОШИНА КАК ОСНОВАТЕЛЬ НАУЧНОЙ ШКОЛЫ В МЕТОДИКЕ ОБУЧЕНИЯ УКРАИНСКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ 
Статья посвящается чествованию светлой памяти доктора педагогических наук, профессора, члена-корреспондента НАПН Украины, заслуженного деятеля науки и техники Украины Н. И. Волошиной по случаю 80-летнего юбилея. Актуализирован вопрос роли ученого-методиста как основателя научной школы, вклада ее научного наследия в развитие отечественной методики обучения украинской литературы. Представлены основные подходы к определению термина «научная школа», выделены существенные признаки понятий «научная школа в методике литературы», «научная школа Н. И. Волошиной». Проанализированы научно-методические студии Н. И. Волошиной, ставшие теоретическим базисом для создания научной школы в предметной методике. Определены концепты научной школы Н. И. Волошиной в контексте современных целей школьного литературного образования. 
Ключевые слова: научная школа; научная школа Н. И. Волошиной; школьное литературное образование; теория и методика обучения; украинская литература.

Tamila Yatsenko, Doctor of Pedagogical Sciences, Senior Scientific Researcher, Leading Scientific Researcher of the Ukrainian Language and Literature Education Department of the Institute of Pedagogy of Ukraine (NAES), Kyiv, Ukraine. 

N.  Y. VOLOSHYNA AS THE FOUNDER OF A SCIENTIFIC SCHOOL IN THE METHODOLOGY OF TEACHING UKRAINIAN LITERATURE 
The article is dedicated to honoring Nila Y. Voloshyna on the occasion of the 80th anniversary as the memory of Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Corresponding Member of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Honored Scientist and Technician of Ukraine. The issue of the role of the scientist-methodologist as the sponsor of the scientific school, its contribution to the development of the national methodology of teaching Ukrainian literature in the institutions of general secondary and higher pedagogical education is actualized. The basic approaches to the definition of the term «scientific school» are presented, its generalized interpretation in basic science is presented, and the basic functions of scientific schools are characterized. The essential features of the concepts «scientific school in the methodology of literature», «scientific school by N.Y. Voloshyna» are distinguished. The scientific and methodological achievements of professor Voloshyna have been analyzed and became the theoretical basis for the creation of a scientific school in subject methodology. The author emphasizes the importance of the researcher's contribution to the development of the conceptual paradigm of school literary education in Ukraine, the development of scientific foundations for the teaching methodology of Ukrainian literature in the institutions of general secondary education, the definition of conceptual positions of school textbooks, an in-depth study of the problem of aesthetic teaching  student-reader, the practical importance of the prepared educational and methodological support of the school course of Ukrainian literature. The concepts of Nila Y. Voloshyna scientific school, which are interpreted and outlined as the preservation of scientific traditions and creative realization of the progressive ideas of the scientist-methodologist in the realities of modern school literary education; the creation of content development and effective technologies of teaching Ukrainian literature in school taking into account the latest achievements of literary studies, pedagogy, age and pedagogical psychology, philosophy of education, cultural studies; the creation and introduction in the modern educational process of innovative methods, which involve the consideration of literary work as an artistic phenomenon, understanding of Ukrainian literature as a component of world artistic culture, the organization of productive educational activities in the Ukrainian literature lesson in order to form a competent student-reader, personality with an innovative type of thinking. 
Keywords: scientific school; Nila Y. Voloshyna scientific school; school literary education; theory and methodology of teaching; Ukrainian literature.

Використані джерела 
[1] VІІ Волошинські читання «Шкільна мовно-літературна освіта: традиції і новаторство»: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції, 17 травня 2019 р., м. Київ / Інститут педагогіки НАПН України; за заг. ред. Т. О. Яценко. Київ : УОВЦ «Оріон», 2019. 373 с. 
[2] Н. Й. Волошина, «З теоретичних засад естетичного виховання учнів засобами мистецтва слова». Педагогіка і психологія.  1996.  №  3.  С. 8–18. 
[3] Н. Й. Волошина, «Теоретичні і методичні засади естетичного виховання учнів у процесі вивчення української літератури в середній школі», автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук, Інститут педагогіки АПН України, Київ, Україна, 1995. 
[4] В. В. Гладишев, «Теоретико-методичні засади контекстного вивчення художніх творів у шкільному курсі зарубіжної літератури», автореф. дис. д-ра пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, Україна, 2008. 
[5] О. А. Гнізділова, «Ідентифікація феномену “науково-педагогічна школа“», Збірник наукових праць Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка. Педагогічні науки, Вип. № 60, с. 76-84, 2014. 
[6] А. В. Градовський, «Теоретико-методичні засади компаративного вивчення шкільного курсу української літератури», автореф. дис. д-ра пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, Україна, 2004. 
[7] С. О. Жила, «Теорія і практика вивчення української літератури у взаємозв’язках із різними видами мистецтв у старших класах загальноосвітньої школи»: автореф. дис. д-ра пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, Україна, 2005. 
[8] Д. Д. Зербіно, Наукова школа: лідер і учні, Львів, Україна: Євросвіт, 2001. 
[9] Наукові основи методики літератури, навчально-методичний посібник для студентів вищих закладів, за редакцією доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента АПН України Н. Й. Волошиної, Київ, Україна: Ленвіт, 2002. [10] Ніла Йосипівна Волошина, бібліографічний покажчик, Київ, Україна: Задруга, 2012. 
[11] П’яті Волошинські читання. Творча майстерня Ніли Волошиної у проспекції філологічного простору Нової української школи, тези доповідей Усеукраїнської науково-практичної конференції (м. Миколаїв, 23-25 червня 2017 року), Миколаїв, Україна, 2017. 
[12] А. Л. Ситченко, «Теоретико-методичні засади аналізу художнього твору в шкільному курсі літератури», автореф. дис. д-ра пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, Україна, 2005. 
[13] Становлення і розвиток науково-педагогічних шкіл: проблеми, досвід, перспективи, збірник наукових праць, за ред. В. Кременя, Т. Левовицького, Житомир, Україна: Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2012. 
[14] Г. Л. Токмань, «Докторська школа вченої-методиста, професора Ніли Йосипівни Волошиної», Українська література в загальноосвітній школі, № 5, с. 2-7, 2013. 
[15] В. І. Шуляр, «Теоретико-методичні засади сучасного уроку української літератури в основній і старшій школі», автореф. дис.. д-ра пед. наук, Херсонський державний університет. Херсон, Україна, 2015. 

References  
[1] VII Voloshyna’s Readings «School Language and Literary Education: Traditions and Innovation»: materialy vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 17 travnia 2019 r., m. Kyiv / Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy; za zah. red. T. O. Yatsenko. Kyiv : UOVTs «Orion», 2019. 373 s. (in Ukrainian) 
[2] N. Y. Voloshyna, «From the Theoretical Foundations of the Aesthetic Education of Students by Means of the Art of the Word». Pedahohika i psykholohiia.  1996.  №  3.  S. 8–18. (in Ukrainian) 
[3] N. Y. Voloshyna, «Theoretical and Methodological Foundations of Aesthetic Education of Students in the Process of Studying Ukrainian Literature in High School », avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia d-ra ped. nauk, Instytut pedahohiky APN Ukrainy, Kyiv, Ukraina, 1995. (in Ukrainian) 
[4] V. V. Hladyshev, «Theoretical and Methodological Foundations of Contextual Study of Works of Art in a School Course of Foreign Literature», avtoref. dys. d-ra ped. nauk, Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv, Ukraina, 2008. (in Ukrainian) 
[5] O. A . Hnizdilova, «Identification of the Phenomenon "Scientific-Pedagogical School“», Zbirnyk naukovykh prats Poltavskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. H. Korolenka. Pedahohichni nauky, Vyp. № 60, s. 76-84, 2014. (in Ukrainian) [6] A. V . Hradovskyi, «Theoretical and Methodological Foundations of a Comparative Study of the School Course of Ukrainian Literature», avtoref. dys. d-ra ped. nauk, Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv, Ukraina, 2004. (in Ukrainian) 
[7] S. O. Zhyla, «Theory and Practice of Studying Ukrainian Literature in Relationship with Different Arts in the Senior Secondary Schools»: avtoref. dys. d-ra ped. nauk, Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv, Ukraina, 2005. (in Ukrainian) 
[8] D. D. Zerbino, Science School: Leader and Students, Lviv, Ukraina: Yevrosvit, 2001. (in Ukrainian) 
[9] Scientific Bases of Literature Methodology, Educational Manual for Students of Higher Education Institutions, za redaktsiieiu doktora pedahohichnykh nauk, profesora, chlena-korespondenta APN Ukrainy N. Y. Voloshynoi, Kyiv, Ukraina: Lenvit, 2002. (in Ukrainian) 
[10] Nila Voloshina, bibliographic index, Kyiv, Ukraina: Zadruha, 2012. (in Ukrainian) 
[11] Fifth Voloshyn Readings. Nila Voloshina's Creative Workshop in Prospecting the Philological Space of the New Ukrainian School, Abstracts of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (m. Mykolaiv, 23-25 chervnia 2017 roku), Mykolaiv, Ukraina, 2017. (in Ukrainian) 
[12] A. L. Sytchenko, «Theoretical and Methodological Principles of the Analysis of a Work of Art in a School Literature course», avtoref. dys. d-ra ped. nauk, Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv, Ukraina, 2005. (in Ukrainian) [13] Formation and Development of Scientific-Pedagogical Schools: Problems, Experience, Prospects, Collection of Scientific Works, za red. V. Kremenia, T. Levovytskoho, Zhytomyr, Ukraina: Vyd-vo ZhDU imeni Ivana Franka, 2012. (in Ukrainian) 
[14] H. L. Tokman, «Doctoral School of the Methodist Scientist, Professor Nila Voloshina», Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, № 5, s. 2-7, 2013. (in Ukrainian) 
[15] V. I. Shuliar, «Theoretical and Methodological Foundations of the Modern Lesson of Ukrainian Literature in Primary and Secondary School», avtoref. dys.. d-ra ped. nauk, Khersonskyi derzhavnyi universytet. Kherson, Ukraina, 2015. (in Ukrainian)