СВІТОГЛЯДНІ ОРІЄНТИРИ РОЗВИТКУ ОСВІТИ У СВІТЛІ ДУМОК АКАДЕМІКА В. І. ВЕРНАДСЬКОГО


 Анатолій Самодрин - доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки і психології Міжнародного гуманітарно-педагогічного інституту «Бейт-Хана», м. Дніпро, Україна.


 DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-3-111-119 

Завантажити (Pdf)

 Розглянуто проблеми досконалості сучасної системи освіти, що прагне досягти межі можливого в трансформації освітнього середовища і відповідати запитам часу, його здатності забезпечувати соціальну свідомість в умовах нинішньої кризи й тих змін, що зумовили посилення діалогу Людини і Природи на засадах технологізації і профілізації загальної середньої освіти. Розкрито особливості системи освіти України з позиції регіональної педагогічної організації, відповідності завданням нашого часу – розширення (переходу) зони особистісної свідомості у сферу готовності до соціального впливу на перебіг земного життя. Розглянуто міждисциплінарну основу наукового супроводу розвитку освіти в регіонах України та наведено авторські теоретичні висновки.
 Ключові слова: профільне навчання; навчально-освітній простір; діяльність; система освіти; регіон; особистість; учіння.

 Анатолий Самодрин, доктор педагогических наук, проректор по науке, профессор кафедры педагогики и психологии Международного гуманитарно-педагогического института «Бейт-Хана», г. Днипро, Украина.

МИРОВОЗЗРЕНЧЕСКИЕ ОРИЕНТИРЫ РАЗВИТИЯ ОБРАЗОВАНИЯ В СВЕТЕ МЫСЛЕЙ АКАДЕМИКА В. И. ВЕРНАДСКОГО
 Рассмотрены проблемы совершенства современной системы образования, которое стремится достичь границы возможного в трансформации образовательной среды и соответствовать запросам времени, его способности обеспечивать социальное сознание 
в условиях нынешнего кризиса и тех изменений, которые обусловили усиление диалога Человека и Природы на основе технологизации и профилирования общего среднего образования. Раскрыты особенности системы образования Украины с позиции региональной педагогической организации, соответствия задачам нашего времени – расширение (переход) зоны личностного сознания в область готовности к социальному влиянию на ход земной жизни. Рассмотрена междисциплинарная основа научного сопровождения развития образования в регионах Украины и приведены авторские теоретические выводы.
 Ключевые слова: профильное обучение; обучающе-образовательное пространство; деятельность; система образования; регион; личность; учение.

 Anatolii Samodryn, Pro-Rector for Science, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor of Department for Pedagogy and Psychology of Beit-Chana International Humanitarian and Pedagogical Institute, Dnipro, Ukraine.

WORLDVIEW GUIDELINES FOR THE DEVELOPMENT OF EDUCATION IN THE CONTEXT OF ACADEMICIAN V.I. VERNADSKYI'S
 The article deals with the problem of the modern education system perfection and at the same time seeks to reach the limit of the possible in the transformation of the educational space to meet the demand of time, its ability to provide social consciousness in the conditions of the ongoing crisis and those changes that caused the intensification of the dialogue between Man and Nature.
 The development with the participation of human becomes of more targeted nature – noospheric and educational, global one. This in a new way obliges a modern general education institution to look for better approaches to the formation of personality and promote the development of modern man – the carrier of new values. There is a problem – to realize the time – the noosphere and act on the planet accordingly. The state of the society's consciousness should be inclined to act in the direction of its spirituality, otherwise – degradation. The correlation between social and morphological organization of a human being should not be beyond the problem of profile education. Consciousness is a result of evolution, it has geological origin, personal embodiment and collective application: direct, indirect. The human world to a large extent begins in a human being itself, therefore, thus the profile of study should be considered as the length along 
which the energy of life moves.
 This presentation is an empirical generalization on the issues of time and is a composite hypothesis with the outlined worldview guidelines for the development of education of our time. This publication reflects the author's attempt through the prism of a great personality of V.I. Vernadskyi’s to notice the guidelines for improving educational mechanisms of formation of personal potential of the Ukrainian for 
the success of effective shifts in the education system and science towards the noosphere. The happiness of Ukraine is ahead of us, it will be realized in us by the task of managing the freedom of personal creativity in the conditions of the ascent of its intellect to the new horizons of reality – to noosphere. Noosphere is elevated by the teaching of the masses with the knowledge of their own spirit and the pulsations of life.
 Keywords: profile studies; space of studies and education; activity; education system; region; personality; teaching.

Використані джерела 
[1] Ф. Бэкон, Сочинения; соч. [в 2 т.; испр. и доп.]; Сост., общ. ред. и вступ. статья А. Л. Субботина (Пер. Н. А. Федорова). Москва, Россия : Мысль, 1977. Т.1. 567 с. Т. 2 575 с.  
[2] В. И. Вернадский, Научная мысль как планетное явление, А.Л. Яншин, Отв. ред. Москва, Россия: Наука, 1991. 
[3] В. И. Вернадский, «Проблема времени в современной науке», Известия Академии наук СССР. VII серия. Отделение математических и естественных наук, № 4, с. 511–541, 1932.
[4] Л. Н. Гумилев, Этногенез и биосфера земли. Москва, Россия : Айрис-пресс, 2006. 
[5] Ю. М. Лотман, Статьи по семиотике культуры и искусства, Предисловие С. М. Даниэля, Р. Г. Григорьева, Сост. Санкт-Петербург, Россия : Академический проєкт, 2002. 
[6] А. П. Самодрин, Формування навчально-освітнього простору регіону : [монографія]. Кременчук, Україна : ПП Щербатих, 2006.  
[7] Советский энциклопедический словарь, А. М. Прохоров, Ред. Москва, Россия: Сов. энциклопедия, 1984. 
[8] Ф.И.Й. Шеллинг, Сочинения: в 2-х т. Москва, Россия: Мысль, 1987.
[9] О. Шпенглер, Закат Европы. Москва, Россия: Наука, 1993. 
[10]  «Я верю в силу свободной мысли…: письма В.И. Вернадского И.И. Петрункевичу; вступ. слово акад. В. С. Соколова», Новый мир, №12, с. 204–221, 1989.
 
References 
[1] F. Bekon, Sochineniya; soch. [v 2 t.; ispr. i dop.]; Sost., obshch. red. i vstup. stat'ya A. L. Subbotina (Per. N. A. Fedorova). Moskva, Rossiya : Mysl', 1977. T.1. 567 s. T. 2 575 s.  
[2] V. I. Vernadskiy, Nauchnaya mysl' kak planetnoye yavleniye, A.L. Yanshin, Otv. red. Moskva, Rossiya: Nauka, 1991
[3] V. I. Vernadskiy, «Problema vremeni v sovremennoy nauke», Izvestiya Akademii nauk SSSR. VII seriya. Otdeleniye matematicheskikh i yestestvennykh nauk, № 4, s. 511–541, 1932.
[4] L. N. Gumilev, Etnogenez i biosfera zemli. Moskva, Rossiya : Ayris-press, 2006.
[5] Yu. M. Lotman, Stat'i po semiotike kul'tury i iskusstva, Predisloviye S. M. Danielya, R. G. Grigor'yeva, Sost. Sankt-Peterburg, Rossiya : Akademicheskiy proyekt, 2002.
[6] A. P. Samodryn, Formuvannia navchalno-osvitnoho prostoru rehionu : [monohrafiia]. Kremenchuk, Ukraina : PP Shcherbatykh, 2006.  
[7] Sovetskiy entsiklopedicheskiy slovar', A. M. Prokhorov, Red. Moskva, Rossiya: Sov. entsiklopediya, 1984. 
[8] F.Y.I. Shellynh, Sochynenyia: v 2-kh t. Moskva, Rossyia: Mыsl, 1987.
[9] O. Shpengler, Zakat Yevropy. Moskva, Rossiya: Nauka, 1993.
[10]  «Ya veryu v silu svobodnoy mysli…: pis'ma V. I. Vernadskogo I. I. Petrunkevichu; vstup. slovo akad. V.S. Sokolova», Novyy mir, №12, s. 204–221, 1989.