ЗМІСТ І ФУНКЦІЇ БАГАТОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ З НАВЧАННЯМ МОВ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН

 Олена Фідкевич - кандидат філологічних наук, провідний науковий співробітник відділу навчання мов національних меншин і зарубіжної літератури Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.

 Наталія Богданець-Білоскаленко - доктор педагогічних наук, завідувачка відділу навчання мов національних меншин і зарубіжної літератури Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-3-66-74 

Завантажити (Pdf)

 
 У статті на підставі аналізу тенденцій розвитку сучасної багатомовної освіти в світі та в Україні, досліджень в експериментальних закладах загальної середньої освіти  з навчанням мов національних меншин визначено й обґрунтовано зміст і функції багатомовної компетентності як результату інтегрованого навчання кількох мов (рідної, державної та іноземної) у контексті багатомовної освіти. Схарактеризовано її структуру, визначено основні уміння, на підґрунті яких формується багатомовна компетентність. Висвітлено основні риси особистості учня/ учениці, що розвиваються  у процесі набуття багатомовної компетентності.
 Ключові слова: багатомовна освіта; багатомовна комунікативна компетентність; міжкультурна компетентність; мови  національних меншин.

 Елена Фидкевич, кандидат филологических наук, ведущий научный сотрудник отдела обучения языкам национальных меньшинств и зарубежной литературе Института педагогики Национальной академии педагогических наук Украины, г. Киев, Украина.

Наталия Богданец-Билоскаленко, доктор педагогических наук, заведующая отделом обучения языкам национальных меньшинств и зарубежной литературе Института педагогики Национальной академии педагогических наук Украины, г. Киев, Украина.

СОДЕРЖАНИЕ И ФУНКЦИИ МНОГОЯЗЫЧНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ С ИЗУЧЕНИЕМ ЯЗЫКОВ НАЦИОНАЛЬНЫХ МЕНЬШИНСТВ
 В статье на основании анализа тенденций развития многоязычного образования в мире и в Украине, исследований в экспериментальных украинских общеобразовательных учреждениях с изучением языков национальных меньшинств определены, а также обоснованы содержание и функции многоязычной коммуникативной компетентности как результата интегрированного обучения нескольким языкам (родному, государственному, иностранному) в контексте многоязычного образования. Проанализирована ее структура, определены умения, на основе которых формируется многоязычная коммуникативная компетентность. Охарактеризованы основные черты личности ученика/ученицы, развивающиеся в процессе формирования многоязычной компетентности.
 Ключевые слова: мультилингвальное образование; многоязычная коммуникативная компетентность; металингвистическая компетентность; межкультурная компетентность; языки национальных меньшинств.

 Olena Fidkevych, Candidate of Philological Sciences, Senior Researcher of the Department of Education of Languages of National Minorities and Foreign Literature at the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukrainе, Kyiv, Ukraine.

 Nataliia Bohdanets-Biloskalenko, Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Education of Languages of National Minorities and Foreign Literature at the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine,  Kyiv, Ukraine.

CONTENT AND FUNCTIONS OF THE MULTILINGUAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF PUPILS OF SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS TEACHING LANGUAGES OF NATIONAL MINORITIES
 In the article, basing on the analysis of the development trends in modern multilingual education in Ukraine and the research accomplished in experimental Ukrainian institutions of secondary education teaching languages of national minorities, the content and functions of multilingual communicative competence resulting from integrated teaching of several languages (native, state and foreign) in the context of multilingual education are defined and established. The aforementioned structure is described and the key skills for the development of the multilingual communicative competence are determined. The basic features of a learner personality evolving in  the process of multilingual communicative competence acquisition are ascertained. 
 In European countries, multilingual education is implemented according to different models in conformity with the general mission of the language policy of a state and the tasks pertinent to each area, school or class considering the linguistic situation and enrolment, expectations of parents and representatives of the communities. 
 In Ukraine, each region is characterized by the respective national and cultural peculiarities and the incorporation thereof is deemed to be the prerequisite for the efficient implementation of multilingual education. 
 In 2016-2021, upon the initiative of the Ministry of education of Ukraine and with the support of the OSCE High Commissioner on National Minorities, a pilot study “The formation of multilingualism of children and pupils: European experience in the Ukrainian context” was conducted in Chernivtsi, Odesa and Zakarpattia regions. Its aim was to evaluate the implementation of multilingual education in view of the multi-ethnic composition of the respective regions. The authors of the article joined the aforementioned experiment as experts. The results suggest that the education programs for multilingual education, which proved their efficiency in a number of European countries, are deemed to be promising and prospective for their implementation in Ukraine. 
 In implementing the model of the multilingual education in secondary education institutions, a specific multilingual and multicultural environment is created providing the conditions for the efficient integrated teaching of several languages and enabling the development of multilingual personality of a learner. 
 Keywords: multilingual education, multilingual communicative competence, metalinguistic 
competence, intercultural competence, national minority languages.

Використані джерела 
[1] Конституція України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80
[2] Акти 30 сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, Резолюція 12. [Електронний ресурс]. Доступно: https://unesdoc.unesco.org/ark/48223/pf0000260889_rus
[3] Першукова О.О., Розвиток багатомовної освіти школярів у країнах Західної Європи. Київ, Україна : ТОВ «СІК груп Україна», 2015. 562 с.
[4] Методичні рекомендації з розвитку багатомовної освіти у навчальних закладах України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://patrir.ro/wp-content/uploads/2019/04/Multilingual-education-
in-Ukraine-%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96-%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97_%D0%9F%D0%90%D0%A2%D0%A0%D0%98%D0%A0.pdf
[5] Концепція нової української школи. Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
[6] Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти : вивчення, викладання, оцінювання. Київ, Україна: Ленвіт, 2003.  262  с.
 
References 
[1] The Constitution of Ukraine. [online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80. Accessed on Jul. 1, 2020. (in Ukrainian). 
[2] Records of the General Conference, 30th session, UNESCO, Resolution 12. [online]. Available: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260889_rus. Accessed on Jul. 3, 2020. (Russian). 
[3] O. O. Pershukova, The development of multicultural education of schoolchildren in Western European countries, Kyiv: TOV “SIK HRUP UKRAINA”, 2015. 
[4] Methodological recommendations for the development of multilingual competence in educational institutions in Ukraine. [online]. Available: https://patrir.ro/wp-content/uploads/2019/04/Multilingual-education-in-Ukraine-%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96-%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97_%D0%9F%D0%90%D0%A2%D0%A0%D0%98%D0%A0.pdf. 
Accessed on May, 30, 2020. (in Ukrainian). 
[5] New Ukrainian school. Concept. [online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. Accessed on Jul. 2, 2020. (in Ukrainian).
[6] Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Kyiv: Lenvit, 2003.