FORMING GEOGRAPHICAL COMPETENCE OF STUDENTS IN CONDITIONS OF DISTANCE TEACHING


 Tetiana Nazarenko - Doctor of Pedagogical Sciences, Ph.D. in Bologna system (Ph.D), Professor, Head of the Department of Geography and Economics of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-100-108

Завантажити (Pdf)

  The article considers topical issues related to the process of forming student’s geographical competence, which they will receive by digital technologies through distance learning. Modern man lives in an information society, and for this he must have all the necessary tools, because a person who does not have information technology is deprived of one of the adaptive mechanisms of a dynamic society. Today the problem of education concerns not only the formation of subject competencies in schoolchildren, but also the development of human information culture through the formation of digital competence. The article describes the conducted pedagogical research, which revealed the advantages and disadvantages of distance learning of geography in modern conditions of long-term quarantine caused by covid-19. Among the specific socio-pedagogical problems, the central one of them is the contradiction between the growth rate of knowledge in society and the limited opportunities for their assimilation by the individual. The answer is the content of the article. 

 Keywords: geographical competence; distance education; modern information and communication technologies of education; search and research activities; teaching methods; digital competence.

 Татьяна Назаренко, доктор педагогических наук, старший научный сотрудник, заведующая отделом обучения географии и экономики Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина.

ФОРМИРОВАНИЕ У УЧАЩИХСЯ ГЕОГРАФИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ В УСЛОВИЯХ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ
  В статье рассмотрены актуальные вопросы, связанные с процессом формирования географических компетенций учащихся, которые они будут получать с помощью цифровых технологий путем дистанционного обучения. Современный человек живет в информационном обществе, и для этого он должен иметь все необходимые инструменты, ведь лицо, не владеющее знаниями информационных технологий, лишено одного из адаптивных механизмов динамического общества. Сегодня проблема образования касается не только формирования предметных компетенций у школьников, но и совершенствования информационной грамотности через формирование цифровой компетентности. В статье описано проведенное педагогическое исследование, которое выявило преимущества и недостатки дистанционного обучения географии в современных условиях длительного карантина, вызванного Covid-19. Среди специфических социальнопедагогических проблем центральное место занимает противоречие между темпами роста знаний в обществе и ограниченными возможностями их усвоения индивидом. Ответ на него дает содержание статьи. 
 Ключевые слова: географическая компетентность; дистанционное обучение; современные информационно-коммуникативные технологии обучения; поисково-исследовательская деятельность; методы обучения, цифровая компетентность.

Тетяна Назаренко, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідуюча відділом навчання географії та економіки Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.

ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ ГЕОГРАФІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
 У статті розглянуто актуальні питання, пов'язані з процесом формування географічних компетентностей в учнів, які вони отримуватимуть за допомогою цифрових технологій шляхом дистанційного навчання. Сучасна людина живе в інформаційному суспільстві, і для цього вона повинна мати усі необхідні інструменти, адже особа, яка не володіє знаннями інформаційних технологій, позбавлена одного з адаптивних механізмів динамічного суспільства. Сьогодні проблема освіти стосується не лише формування предметних компетентностей у школярів, а й удосконалення інформаційної грамотності через формування цифрової компетентності. У статті описано проведене педагогічне дослідження, яке виявило переваги та недоліки дистанційного навчання географії в сучасних умовах довготривалого карантину, викликаного Covid-19. Серед специфічних соціально-педагогічних проблем центральне місце посідає суперечність між темпами зростання знань у суспільстві та обмеженими можливостями їх засвоєння індивідом. Відповідь на нього дає зміст статті. 
 Ключові слова: географічна компетентність; дистанційне навчання; сучасні інформаційно-комунікативні технології навчання; пошуково-дослідницька діяльність; методи навчання, цифрова компетентність.
 
References 
[1] G. O. Vaskivska, Informatsiino-komunikatsiini tekhnologii yak zasib realizatsii trysubiektnoi vzaiemodii u starshii shkoli, in «Osvita XXI stolittia: teoriia, praktyka, perspektyvy»: materialy Pershoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi Internet-konferentsii, m. Kyiv, 18 kvit. 2019 r. Dydaktyka: teoriia i praktyka : zb. nauk. prats. Kyiv : Feniks, 2019, p. 13-16. 
[2] A. A. Andreev, Vvedenye v dystantsyonnoe obuchenye. Evrazyiskaia assotsyatsyia dystantsyonnoho obrazovanyia, in Materialu IV Mezhdunarodnoi konferentsyy po dystantsyonnomu obrazovaniy. [Online]. Available: http://www.iet.mesi.ru/broshur/broshur.htm 
[3] A. P. Ehorshyn, Dystantsyonnoe obuchenye v uchebnom zavedenyy vussheho obrazovanyia. Dystantsyonnoe obrazovanye, 1998, 1, p. 20-23. 
[4] E. S. Polat Dystantsyonnoe obuchenye. Pedahohycheskye y ynformatsyonnue tekhnolohyy v obrazovanyy [Online]. Available http://scholar.urc.ac.ru/ped_journal/numero4/pedag/polat.html 
[5] N. Ponomarenok, O. Finahina, Osoblyvosti rozvytku informatsiinoho rynku: monohrafiia. Donetsk: TOV. «Iuho-Vostok», LTD, 2006. 
[6] Measuring the Information Society Report 2016 ITU. 2016. [Online]. Available https://www.itu.int/en/ ITU-D/Statistics/Pages / publications/mis2016.aspx. 
[7] Rekomendatsii kruhloho stolu «Osvitnia polityka v umovakh informatsiinoho suspilstva». [Zatverdzheno rishenniam Komitetu z pytan nauky i osvity Verkhovnoi Rady Ukrainy 24 travnia 2016 r.]. [Online]. Available http://old.apitu.org.ua/files/Recomendations_education.pdf 
[8] T. G. Nazarenko, Metodyka navchannia geografii v profilnii shkoli: teoriia i praktyka: [monografiia], Kyiv: Pedahohichna dumka, 2013. [Online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/9886 
[9] L. P. Vishnikina, Kompetentnisne navchannia geografii v osnovnii shkoli [monografiia]. Poltava: TOV «ASMI», 2017. 
[10] Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO). Strategy Paper on Key Competencies. An Overarching Frame of Reference for an Assessment and Research Program — OECD (Draft) [Online]. Available http://www.deseco.admin.ch/. 
[11] Communication from the Commission of 19 May 2010 to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions – A Digital Agenda for Europe. COM (2010) 245 final. [Online]. Available http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do ?uri=COM:2010:0245:FIN:EN:PDF. 
[12] Kontseptsiia navchannia geografii v shkoli. Geografiia ta osnovy ekonomiky v shkoli, 2009, № 7-8, s. 15 
[13] T. G. Nazarenko, Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti v uchniv litseiu pid chas navchannia geografii ta ekonomiky. Kompiuter u shkoli ta simi, 1 (145). p. 3-8. [Online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/id/ eprint/710773 
[14] Information and Communication Technology (ICT) and Education. [Online]. Available: http://www. basiced.org/wp-content/uploads/Factsheets/Technology_fact_sheet.pdf