ДИДАКТИЧНА СУТНІСТЬ ОСВІТНЬОГО ІНШОМОВНОГО КОМУНІКАТИВНОГО СЕРЕДОВИЩА ЯК ЗАСОБУ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ 


 Валерій Редько – доктор педагогічних наук, доцент, завідувач відділу навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-109-117 

Завантажити (Pdf)

 У статті визначено та описано дидактичну сутність освітнього іншомовного комунікативного середовища, обґрунтовано його компоненти та потенційні можливості слугувати засобом організації компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти. Цей феномен розглянуто як збалансований комплекс методів, форм і засобів навчання, що сприяють активному оволодінню учнями іншомовним спілкуванням у різних видах мовленнєвої діяльності відповідно до сфер, тем і мовного матеріалу, окреслених чинною навчальною програмою. Автор трактує цю категорію на рівні комплексної та взаємопов’язаної діяльності двох суб’єктів навчального процесу – учня і вчителя, та інтерпретує як своєрідний освітній простір, що забезпечує цілісне засвоєння учнями навчального змісту, дає їм можливість проявляти свої здібності, умотивовує їхню іншомовну діяльність, посилює інтерес до вивчення предмета, дає змогу пізнавати культуру народу, який спілкується іноземною мовою, що вивчається, сприяє їхній освіті, розвитку і вихованню. Водночас освітнє іншомовне комунікативне середовище дає вчителеві змогу успішно реалізовувати прогнозовані завдання, проявляти власний професійний досвід. За результатами дослідження автор пропонує модель освітнього іншомовного комунікативного середовища, презентовану в змісті створених ним шкільних підручників. 

 Ключові слова: освітнє іншомовне комунікативне середовище; компетентнісно орієнтоване навчання іноземних мов.

 Валерий Редько, доктор педагогических наук, старший научный сотрудник, доцент, заведующий отделом обучения иностранным языкам Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина.

ДИДАКТИЧЕСКАЯ СУЩНОСТЬ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ИНОЯЗЫЧНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ СРЕДЫ КАК СРЕДСТВА КОМПЕТЕНТНОСТНО ОРИЕНТИРОВАННОГО ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКАМ В УЧРЕЖДЕНИЯХ ОБЩЕГО СРЕДНЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
 В статье определена и описана дидактическая сущность образовательной иноязычной коммуникативной среды, обосновывает её компоненты и потенциальные возможности служить средством организации компетентно ориентированного обучения иностранным языкам в учреждениях общего среднего образования. Этот феномен рассматривается как сбалансированный комплекс методов, форм и средств обучения, способствующих активному овладению учащимися иноязычным общением в различных видах речевой деятельности в соответствии со сферами, темами и языковым материалом, определенными действующей учебной программой. Автор трактует эту категорию на уровне деятельности двух субъектов учебного процесса: ученика и учителя, и интерпретирует как своеобразное образовательное пространство, которое обеспечивает целостное усвоения учащимися учебного содержания, позволяет проявлять свои способности, мотивирует их иноязычную деятельность, повышает интерес к изучению предмета, дает возможность познавать культуру народа, который общается на изучаемом иностранном языке, способствует их образованию, развитию и воспитанию. В то же время образовательная иноязычная коммуникативная среда дает учителю возможность успешно реализовывать прогнозируемые задачи, позволяет проявлять собственный профессиональный опыт. По результатам исследования автор предлагает модель образовательной иноязычной коммуникативной среды, представленную в содержании созданных им школьных учебников.  
 Ключевые слова: образовательная иноязычная коммуникативная среда; компетентно ориентированное обучение иностранным языкам.

 Valerii Redko, Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of Foreign Languages Teaching Department, Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine; Honored Worker of Science and Technology of Ukraine.

DIDACTIC ESSENCE OF EDUCATIONAL FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE ENVIRONMENT AS A MEANS OF COMPETENCE-ORIENTED TEACHING OF FOREIGN LANGUAGES IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS
The author defines and describes the didactic essence of educational foreign language communicative environment, substantiates its components and potential opportunities to serve as a means of organizing competence-oriented teaching in the content of foreign languages school textbooks. He considers this phenomenon as a balanced set of methods, forms and means of teaching aids, contributing to the active mastering of foreign language communication by students in various types of speech activity in accordance with the spheres, topics and language material defined by the current curriculum. The researcher explains this category at the level of activity of two subjects of the educational process: the student and the teacher. He interprets it as a kind of educational space that ensures students’ holistic assimilation of educational content and allows them to show their abilities, motivates their foreign language activities. Besides, educational foreign language communicative environment enhances students’ interest in studying the subject, gives them the opportunity to learn the culture of the people who communicate in a studied foreign language. It also contributes to their education, development and upbringing. At the same time, the educational foreign language communicative environment gives the teacher the opportunity to implement successfully the predictable tasks, allows him to show his own professional experience. According to the results of the research, the author offers a model of educational foreign language communicative environment, presented on the content of school textbooks created by him/her. 
 Keywords: educational foreign language communicative environment, competence-oriented teaching of foreign language.

Використані джерела 
[1] Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. Київ, Україна, 2003. 
[2] И. А. Зимняя, Ключевые компетентности как основа компетентностного подхода в образовании, Москва, Россия, 2004. 
[3] Т. К. Полонська, «Сутність компетентнісноорієнтованого навчання іноземних мов у початковій школі», Педагогічна освіта: теорія і практика: зб. наук. праць Кам’янець-Подільського нац. ун-ту імені Івана Огієнка; Інституту педагогіки НАПН України, вип. 22, ч. 2, с. 294–300, 2017. 
[4] В. Г. Редько, «Готовність учнів початкової школи до компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов: авторська інтерпретація результатів анкетування вчителів», Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць, вип. 19, с. 284–299, Київ, Україна, 2017. 
[5] В. Г. Редько, «Засоби формування іншомовної комунікативної компетентності учнів початкової школи: результати емпіричних досліджень», Проблеми сучасного підручника : збірник. наукових праць, вип. 20, с. 360– 372, Київ, Україна, 2018. 
[6] S. Savignon, "Communicative language teaching for the twenty first century", in M. Murcia (Ed.), Teaching English as a Second/Foreign Language (pp. 12-28). Boston, MA: Heinle & Heinle, 2001. 
[7] Key Competencies for Successful Life and Well – Functioning Society; Edited by Dominique S. Rychen and Laura H. Salganik. – Gottingen : Hogrefe and Huber Publishers, 2003. 
[8] J. Richards, Communicative language teaching today. Cambridge: Cambridge University Press. 47 P., 2005. 
[9] R. Ellis, «Second language acquisition research and language-teaching materials», in N. Harwood (Ed.), English language teaching materials: Theory and practice (pp. 33-57). New York: Cambridge University Press, 2010. 
[10] C. Weninger, & T. Kiss, Culture in English as a foreign language (EFL) textbooks: A semiotic approach. Teachers of English to Speakers of Other Languages Quarterly, 47(4), 1-23, 2013.
 
References 
[1] Zahalnoievropeiski Rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia. Kyiv, Ukraina, 2003. 
[2] I. A. Zimnyaya, Klyuchevyye kompetentnosti kak osnova kompetentnostnogo podkhoda v obrazovanii, Moskva, Rossiya, 2004. 
[3] T. K. Polonska, «Sutnist kompetentnisno-oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u pochatkovii shkoli», Pedahohichna osvita : teoriia i praktyka : zb. nauk. prats Kam’ianets-Podilskoho nats. un-tu imeni Ivana Ohiienka; Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy, vyp. 22, ch. 2, s. 294–300, 2017. 
[4] V. H. Redko, «Hotovnist uchniv pochatkovoi shkoly do kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov: avtorska interpretatsiia rezultativ anketuvannia vchyteliv», Problemy suchasnoho pidruchnyka : zb. nauk. prats, vyp. 19, s. 284–299, Kyiv, Ukraina, 2017. 
[5] V. H. Redko, «Zasoby formuvannia inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti uchniv pochatkovoi shkoly: rezultaty empirychnykh doslidzhen», Problemy suchasnoho pidruchnyka : zbirnyk. naukovykh prats, vyp. 20, s. 360– 372, Kyiv, Ukraina, 2018. 
[6] S. Savignon, "Communicative language teaching for the twenty first century", in M. Murcia (Ed.), Teaching English as a Second/Foreign Language (pp. 12-28). Boston, MA: Heinle & Heinle, 2001. 
[7] Key Competencies for Successful Life and Well – Functioning Society; Edited by Dominique S. Rychen and Laura H. Salganik. – Gottingen : Hogrefe and Huber Publishers, 2003. 
[8] J. Richards, Communicative language teaching today. Cambridge: Cambridge University Press. 47 P., 2005. 
[9] R. Ellis, «Second language acquisition research and language-teaching materials», in N. Harwood (Ed.), English language teaching materials: Theory and practice (pp. 33-57). New York: Cambridge University Press, 2010. 
[10] C. Weninger, & T. Kiss, Culture in English as a foreign language (EFL) textbooks: A semiotic approach. Teachers of English to Speakers of Other Languages Quarterly, 47(4), 1-23, 2013.