ТЕХНОЛОГІЯ ВХІДНОГО ДІАГНОСТУВАННЯ НАВЧЕННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ


 Оксана Онопрієнко – кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу початкової освіти Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-118-128 

Завантажити (Pdf)

 Розглянуто проблему розроблення засобів для здійснення у посткарантинний період вхідного діагностування залишкових результатів навчання учнів початкової школи. Проаналізовано поняття, пов’язані з технологізацією освітнього процесу в умовах, які швидко змінюються. Визначено зміст і характеристики категорії технології навчання. Описано авторську технологію вхідного діагностування навчення учнів початкової школи з акцентуванням уваги на її змістовому забезпеченні. Наведено результати спостережень за апробуванням інструментарію розробленої технології, окреслено перспективи досвіду її застосування. 

 Ключові слова: навчальні досягнення; залишкові результати; технологія навчання; педагогічне діагностування.        

 Оксана Оноприенко, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник, заведующая отделом начального образования Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина.

ТЕХНОЛОГИЯ ВХОДНОГО ДИАГНОСТИРОВАНИЯ НАУЧЕНИЯ УЧЕНИКОВ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ
 Рассмотрена проблема разработки средств для осуществления в посткарантинный период входного диагностирования остаточных результатов обучения учащихся начальной школы. Проанализированы понятия, связанные с технологизацией образовательного процесса в быстро меняющихся условиях. Дано определение содержания и характеристики категории технологии обучения. Описана авторская технология входного диагностирования научения учащихся начальной школы с акцентированием внимания на ее содержательном обеспечении. Приведены результаты наблюдений за апробированием инструментария разработанной технологии, намечены перспективы опыта ее применения. 
 Ключевые слова: учебные достижения; остаточные результаты; технология обучения; педагогическое диагностирование.

 Oksana Onopriienko, Doctor of Philosophy (Ph.D), Senior Researcher, Head of the Department of Primary Education of the Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

TECHNOLOGY OF INITIAL DIAGNOSTICS OF PRIMARY SCHOOL PUPILS’ LEARNING OUTCOMES
 The article actualizes the need to develop and use learning technologies in the educational process. It is given a brief retrospective overview of the use of the concept of technology in pedagogy and other concepts related to the technologization of the educational process in a rapidly changing environment. The content and characteristic properties of the category of learning technology are determined, namely: specific activity direction of teachers and pupils; taking into account pedagogical laws and regularities; the presence of the features of the didactic system (providing with methods, techniques, tools, conditions); reproducibility and productivity. The need to solve the problem of developing tools for the implementation of the initial diagnostics of residual learning outcomes of primary school pupils in the post-quarantine period is substantiated. The essence of the concepts connected with the initial diagnostics is considered: pedagogical diagnostics as studying the state of the educational process components; learning as a stable property of the individual, reflecting his/her ability to further learning; residual learning outcomes as part of the learning content, which is retained in the practice of pupils after the stage of studying the educational material and is sufficient for further educational activities. The author's technology of the initial diagnostics of primary school pupils’ learning iutcomes is described with emphasis on the content of three modules – Ukrainian language, mathematics, integrated course "I explore the world". The learning outcomes to be mastered by pupils in the first, second, third and fourth grades are determined. The author also presented guidelines for formulating incentives for pupils to perform educational activities with a focus on the relevant mental processes, which are determined by the classification of educational goals. It is emphasized that this approach provides differentiation of tasks and allows during the diagnostic research to establish which stage of achievement of the educational goal corresponds to the residual result shown by the pupil. The results of observations on testing the tools of the developed technology are given, the prospects of experience of its application are outlined. 
 Keywords: learning technologies; pedagogical diagnostics; residual learning outcomes; educational achievements.

Використані джерела 
[1] Концептуальні засади реформування середньої освіти [Електронний ресурс]. МОН України. 2016. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf (дата звернення: 15.09.2020). 
[2] О. Ніколенко. Світ бізнесу стрімко змінюється і на перше місце виходять компетенції. Всеукраїнська асоціація керівників бізнесу. Львів, 2020. URL : https://uabl.org/lena-nikolenko/? fbclid=IwAR00m79Q1wR4W4WZshFI1Pp06MFYq5fRHw1SjtRjSBSmy4NlL4D0Be8NtJY (дата звернення: 15.09.2020). 
[3] В. П. Беспалько Педагогика и прогрессивные технологии обучения. М., 1995. 
[4] Б. Т. Лихачев Педагогика. Курс лекций: Учебное пособие для студентов педагогических учебных заведений и слушателей ИПК и ФПК. М., 1998. 
[5] Rudy, S. Consultancy, disruption, and the pulse of pedagogy. Teaching and Learning Together in Higher Education, 2016. 1(11), 12. 
[6] Г.К. Селевко Современные образовательные технологии. М., 1998. 
[7] О. Петрова, О. Долганова, Е. Шарохина. Педагогика. Конспект лекций. Лекция 63. URL : https:// bookap.info/okolopsy/sharohina_pedagogika_konspekt_lektsiy/load/rtf.shtm (дата звернення: 15.09.2020). 
[8] Енциклопедія освіти / Академія педагогічних наук України. К., 2008. 
[9] Svetlana S. Kulmagambetova, Saltanat K. Iskindirovab, Zhadyra S. Kazhiakparovac, Kulyash T. Bainiyevad, Chimay Pandyae. Comparative Review of Pedagogical Technologies in the Educational Process of Higher Educational Institutions. International Journal of Environmental & Science Education, 2016. VOL. 11, NO. 9, 2567-2581. 
[10] С. П. Бондар Педагогічна технологія: становлення, термінологія, сутність, структура. Школа першого ступеня: теорія і практика. Переяслав-Хм., 2002. 
[11] С. М. Мартиненко Діагностична діяльність майбутнього вчителя початкових класів: теорія і практика : монографія. Київ, 2008. 
[12] І. П. Підласий Діагностика та експертиза педагогічних проектів: навчальний посібник. Київ, 1998. 
[13] С. У. Гончаренко Український педагогічний словник. Київ, 1997. 
[14] И. А. Зимняя Педагогическая психология. Москва, 2003. 
[15] О. Онопрієнко, О. Петрук, І. Андрусенко. Вхідні діагностувальні завдання. 2 клас. Організація освітнього процесу в початковій школі. Діагностування навченості учнів початкової школи. Харків, 2020. 
[16] О. Онопрієнко, О. Петрук, І. Андрусенко. Вхідні діагностувальні завдання. 3 клас. Організація освітнього процесу в початковій школі. Діагностування навченості учнів початкової школи. Харків, 2020. 
[17] О. Онопрієнко, О. Петрук, І. Андрусенко. Вхідні діагностувальні завдання. 4 клас. Організація освітнього процесу в початковій школі. Діагностування навченості учнів початкової школи. Харків, 2020. 
[18] О. Онопрієнко, О. Петрук, І. Андрусенко. Вхідні діагностувальні завдання. 5 клас. Організація освітнього процесу в початковій школі. Діагностування навченості учнів початкової школи. Харків, 2020. 
[19] Г. Клаус Введение в дифференциальную психологию учения. Москва, 1987.
 
References 
[1] Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi osvity [Elektronnyi resurs]. MON Ukrainy. 2016. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (data zvernennia: 15.09.2020). (in Ukrainian) 
[2] O. Nikolenko. Svit biznesu strimko zminiuietsia i na pershe mistse vykhodiat kompetentsii. Vseukrainska asotsiatsiia kerivnykiv biznesu. Lviv, 2020. URL : https://uabl.org/lena-nikolenko/?fbclid=IwAR00m79Q 1wR4W4WZshFI1Pp06MFYq5fRHw1SjtRjSBSmy4NlL4D0Be8NtJY (data zvernennia: 15.09.2020). (in Ukrainian) 
[3] V. P. Bespalko Pedahohyka y prohressyvnыe tekhnolohyy obuchenyia. M., 1995. (in Russia) 
[4] B. T. Lykhachev Pedahohyka. Kurs lektsyi: Uchebnoe posobye dlia studentov pedahohycheskykh uchebnыkh zavedenyi y slushatelei YPK y FPK. M., 1998. (in Russia) 
[5] Rudy, S. Consultancy, disruption, and the pulse of pedagogy. Teaching and Learning Together in Higher Education, 2016. 1(11), 12. (in English) 
[6] H.K. Selevko Sovremennыe obrazovatelnыe tekhnolohyy. M., 1998. (in Russia) 
[7] O. Petrova, O. Dolhanova, E. Sharokhyna. Pedahohyka. Konspekt lektsyi. Lektsyia 63. URL : https:// bookap.info/okolopsy/sharohina_pedagogika_konspekt_lektsiy/load/rtf.shtm (data zvernennia: 15.09.2020). (in Russia) 
[8] Entsyklopediia osvity / Akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy. K., 2008. (in Ukrainian) 
[9] Svetlana S. Kulmagambetova, Saltanat K. Iskindirovab, Zhadyra S. Kazhiakparovac, Kulyash T. Bainiyevad, Chimay Pandyae. Comparative Review of Pedagogical Technologies in the Educational Process of Higher Educational Institutions. International Journal of Environmental & Science Education, 2016. VOL. 11, NO. 9, 2567-2581. (in English) 
[10] S. P. Bondar Pedahohichna tekhnolohiia: stanovlennia, terminolohiia, sutnist, struktura. Shkola pershoho stupenia: teoriia i praktyka. Pereiaslav-Khm., 2002. (in Ukrainian) 
[11] S. M. Martynenko Diahnostychna diialnist maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: teoriia i praktyka : monohrafiia. Kyiv, 2008. (in Ukrainian) 
[12] I. P. Pidlasyi Diahnostyka ta ekspertyza pedahohichnykh proektiv: navchalnyi posibnyk. Kyiv, 1998. (in Russia) 
[13] S. U. Honcharenko Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv, 1997. (in Ukrainian) 
[14] Y. A. Zymniaia Pedahohycheskaia psykholohyia. Moskva, 2003. (in Russia) 
[15] O. Onopriienko, O. Petruk, I. Andrusenko. Vkhidni diahnostuvalni zavdannia. 2 klas. Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v pochatkovii shkoli. Diahnostuvannia navchenosti uchniv pochatkovoi shkoly. Kharkiv, 2020. (in Ukrainian) 
[16] O. Onopriienko, O. Petruk, I. Andrusenko. Vkhidni diahnostuvalni zavdannia. 3 klas. Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v pochatkovii shkoli. Diahnostuvannia navchenosti uchniv pochatkovoi shkoly. Kharkiv, 2020. (in Ukrainian) 
[17] O. Onopriienko, O. Petruk, I. Andrusenko. Vkhidni diahnostuvalni zavdannia. 4 klas. Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v pochatkovii shkoli. Diahnostuvannia navchenosti uchniv pochatkovoi shkoly. Kharkiv, 2020. (in Ukrainian) 
[18] O. Onopriienko, O. Petruk, I. Andrusenko. Vkhidni diahnostuvalni zavdannia. 5 klas. Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v pochatkovii shkoli. Diahnostuvannia navchenosti uchniv pochatkovoi shkoly. Kharkiv, 2020. (in Ukrainian) 
[19] H. Klaus Vvedenye v dyfferentsyalnuiu psykholohyiu uchenyia. Moskva, 1987. (in Russia)