ЧИННИКИ ВИЗНАЧЕННЯ ЗМІСТУ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

 Олександр Пасічник – кандидат педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник відділу навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.


 Олена Пасічник – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов Хмельницького національного університету, м. Хмельницький, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-129-140 

Завантажити (Pdf)

  Стаття належить до сфери фундаментальних досліджень, у якій крізь призму напрацювань науковців та аналізу особливостей розвитку системи іншомовної освіти упродовж другої половини ХХ – початку ХХІ ст. обґрунтовано систему чинників, які мають визначальний вплив на розвиток змісту навчання іноземних мов. Ґрунтовному аналізу піддаються категорія “соціального замовлення”, а також роль міжнародних інституцій, які різнобічно підтримують співпрацю науковців у галузі підходів та методики навчання іноземних мов. Поряд із цими макрочинниками звернуто окрему увагу на зростаючу роль запиту особистості щодо задоволення її пізнавальних потреб та тенденцію до індивідуального педагогічного авторства, яка стимулює вчителів до створення власних дидактичних матеріалів. Оскільки метою навчання іноземної мови є формування особистості, готової до діалогу культур, акцентовано увагу на тому, що зміст навчання має конструюватися з урахуванням системи цінностей та соціокультурних маркерів, які характерні для народу – носія конкретної мови і культури. 
   Ключові слова: зміст навчання іноземних мов; шкільна освіта; чинники розвитку; соціальне замовлення; соціокультурні маркери.

 Александр Пасечник, кандидат педагогических наук, доцент, старший научный сотрудник отдела обучения иностранным языкам Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина. 

 Елена Пасечник, кандидат педагогических наук, доцент кафедры иностранных языков Хмельницкого национального университета, г. Хмельницкий, Украина.

ФАКТОРЫ, ОПРЕДЕЛЯЮЩИЕ СОДЕРЖАНИЕ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКАМ В СРЕДНИХ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ УКРАИНЫ
 Статья относится к сфере фундаментальных исследований, в которой обоснована система факторов, влияющих на развитие содержания обучения иностранным языкам. Обстоятельному анализу подвергаются категория "социального заказа", а также роль международных институтов, которые способствуют выработке рекомендаций, приобретающих существенное значение для определения содержания обучения в национальных системах образования. Наряду с этими макрофакторами обращено особое внимание на растущую роль запроса личности на удовлетворение ее познавательных потребностей и тенденцию к индивидуальному педагогическому авторству. Поскольку обучение иностранному языку ориентировано на формирование личности, готовой к диалогу культур, акцентировано внимание на том, что содержание обучения иностранным языкам должно конструироваться с учетом системы ценностей и социокультурных маркеров, характерных для народа – носителя конкретного языка и культуры. 
 Ключевые слова: содержание обучения иностранным языкам; школьное образование; факторы развития; социальный заказ; социокультурные маркеры.

 Oleksandr Pasichnyk, PhD in Education, Senior Researcher at the Department of Foreign Language Teaching of the Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine. 

 Olena Pasichnyk, PhD in Education, Associate Prof. at the Department of Foreign Languages of the Khmelnytskyi National University, Khmelnytskyi, Ukraine.

FACTORS TO DETERMINE CONTENT OF FOREIGN LANGUAGE LEARNING IN SECONDARY SCHOOL OF UKRAINE
 The article is a research in the sphere of fundamental knowledge where the author examines works of scientists and analyses peculiarities of foreign language education development (second half of the 20th century – beginning of the 21st century) in order to determine the system of factors that have an impact on transforming the content of foreign language learning. The category of ‘social order’ (also ‘public demand’) is thoroughly analyzed i.e. the author identifies its stakeholders (government and its subordinate institutions, students, parents, labor market) and their role in shaping public demand. It is concluded that each actor has their own ‘interest’ which is determined by the system of values and attitudes in society. Scientific research proves that international institutions (Council of Europe, British Council) have a considerable impact on methodology as well as content of learning. By supporting large-scale cooperation of scholars in the field of experimental methodology and teaching foreign languages they contribute to elaborating new methodological recommendations and tailoring the content of education in national education systems. Along with these macro-factors, the author draws attention to the growing role of individual's own demands to satisfy their interests and personal needs. The student becomes the central figure and calls for individual approach with corresponding individually-oriented knowledge. At the same time obvious is tendency to individual pedagogical authorship, which encourages teachers to create their own didactic materials. The factors outlined by the author are considered to be interrelated and interdependent. Since foreign language learning is focused on shaping a person ready for dialogue of cultures, the author emphasizes that the content of foreign language learning should be designed taking into account the system of values and socio-cultural markers that are typical for the native-speakers and their particular culture. The obtained conclusions contribute to better understanding of transformations in social sphere and their impact on content of foreign language learning at school. They can also be used for developing methodological recommendations and instructional materials for educators. 
 Keywords: content of foreign language learning; school education; development factors; social order; public demand; social and cultural markers. 

Використані джерела 
[1] О. С. Пасічник, «Компонентний склад змісту навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти – сучасна інтерпретація», Український педагогічний журнал, № 1, с. 93–103, 2018. 
[2] Н. Д. Гальскова, Современная методика обучения иностранным языкам: Пособие для учителя, 2-е изд., перераб. и доп., Москва, Россия: АРКТИ, 2003. 
[3] И. Я. Лернер, Философия дидактики и дидактика как философия, Mосква, Россия : Издательство РОУ, 1995. 
[4] W. Edmondson, J. House, Einfuerung in die Sprachlehrforschung. Tuebingen, Germany; Basel, Switzerland: Francke, 1993. 
[5] Resolution (69)2 ‘On an intensified Modern-Language Teaching Programme for Europe, [Online]. Available: https://rm.coe.int/16804ecaae 
[6] Нова Українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи / МОН України, 2016. 
[7] Рамка безперервного професійного вдосконалення вчителів іноземних мов / British Council, МОН України, 2016. 
[8] А. А. Миролюбов, История отечественной методики обучения иностранным языкам, Mосква, Россия: Ступени, Инфра, 2002. – 448 с. 
[9] Е. А. Лаврухина, Социальный заказ и спрос в образовании [Электронный ресурс]. Доступо : http//:education.recom.ru/ 
[10] Содержание общественного заказа системе образования: эффективные механизмы способов оформления профессиональной среде и механизмы предъявления результатов выполнения общественного заказа профессиональным сообществом: Материалы социологического исследования, ПГПУ, 2009. 
[11] Г. Н. Скударева, Г. Г. Шишова, «Социальный заказ образованию как феномен современной педагогической действительности», Воспитание школьников, № 8, с. 3–10, 2013. 
[12] И. В. Селиверстова, и С. Г. Косарецкий, «Родители и школа: знакомые незнакомцы», Народное образование, № 2, с. 152–156, 2010. 
[13] М. А. Бурова, «Социальный мониторинг как средство управления общим средним образованием», автореферат дисс. канд. наук, ГОУ ВПО «Саратовский государственный технический университет», Саратов, 2009. 
[14] О. С. Пасічник, «Дидактичне обґрунтування краєзнавчого компонента змісту навчання іноземних мов у початковій школі», Проблеми сучасного підручника, Київ, Україна : Педагогічна думка, 2018, Вип. 20, с. 297–310. 
[15] А. И. Иванченко, Практическая методика обучения иностранным языкам. Методическое пособие, С.-Петербург, Россия : КАРО, 2016. 
[16] Нова українська школа: порадник для вчителя, Н. М. Бібік, Ред. Київ, Україна: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 
[17] О. Б. Бігич, Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів, С. Ю. Ніколаєва, Ред. Київ, Україна : Ленвіт, 2013. 
[18] L. M. Trim John, Modern languages in the Council of Europe 1954–1997. Language Policy Division, Strasbourg, France, 2007.
 
References 
[1] O. S. Pasichnyk, «Komponentnyi sklad zmistu navchannia inozemnykh mov u zakladakh zahalnoi serednoi osvity – suchasna interpretatsiia», Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, № 1, s. 93–103, 2018. 
[2] N. D. Galskova, Sovremennaya metodika obucheniya inostrannym yazykam: Posobiye dlya uchitelya, 2-ye izd., pererab. i dop., Moskva, Rossiya: ARKTI, 2003. 
[3] I. Ya. Lerner, Filosofiya didaktiki i didaktika kak filosofiya, Moskva, Rossiya : Izdatelstvo ROU, 1995. 
[4] W. Edmondson, J. House, Einfuerung in die Sprachlehrforschung. Tuebingen, Germany; Basel, Switzerland: Francke, 1993. 
[5] Resolution (69)2 ‘On an intensified Modern-Language Teaching Programme for Europe, [Online]. Available: https://rm.coe.int/16804ecaae 
[6] Nova Ukrainska shkola: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly / MON Ukrainy, 2016. 
[7] Ramka bezperervnoho profesiinoho vdoskonalennia vchyteliv inozemnykh mov / British Council, MON Ukrainy, 2016. 
[8] A. A. Mirolyubov, Istoriya otechestvennoy metodiki obucheniya inostrannym yazykam, Moskva, Rossiya: Stupeni, Infra, 2002. – 448 s. 
[9] Ye. A. Lavrukhina, Sotsialnyy zakaz i spros v obrazovanii [Elektronnyy resurs]. Dostupo : http//:education.recom.ru/ 
[10] Soderzhaniye obshchestvennogo zakaza sisteme obrazovaniya: effektivnyye mekhanizmy sposobov oformleniya professional'noy srede i mekhanizmy pred"yavleniya rezul'tatov vypolneniya obshchestvennogo zakaza professional'nym soobshchestvom: Materialy sotsiologicheskogo issledovaniya, PGPU, 2009. 
[11] G. N. Skudareva, G. G. Shishova, «Sotsialnyy zakaz obrazovaniyu kak fenomen sovremennoy pedagogicheskoy deystvitelnosti», Vospitaniye shkolnikov, № 8, s. 3–10, 2013. 
[12] I. V. Seliverstova, i S. G. Kosaretskiy, «Roditeli i shkola: znakomyye neznakomtsy», Narodnoye obrazovaniye, № 2, s. 152–156, 2010. 
[13] M. A. Burova, «Sotsialnyy monitoring kak sredstvo upravleniya obshchim srednim obrazovaniyem», avtoreferat diss. kand. nauk, GOU VPO «Saratovskiy gosudarstvennyy tekhnicheskiy universitet», Saratov, 2009. 
[14] O. S. Pasichnyk, «Dydaktychne obgruntuvannia kraieznavchoho komponenta zmistu navchannia inozemnykh mov u pochatkovii shkoli», Problemy suchasnoho pidruchnyka, Kyiv, Ukraina : Pedahohichna dumka, 2018, Vyp. 20, s. 297–310. 
[15] A. I. Ivanchenko, Prakticheskaya metodika obucheniya inostrannym yazykam. Metodicheskoye posobiye, S.-Peterburg, Rossiya : KARO, 2016. 
[16] Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia, N. M. Bibik, Red. Kyiv, Ukraina: TOV «Vydavnychyi dim «Pleiady», 2017. 
[17] O. B. Bihych, Metodyka navchannia inozemnykh mov i kultur: teoriia i praktyka : pidruchnyk dlia stud. klasychnykh, pedahohichnykh i linhvistychnykh universytetiv, S. Yu. Nikolaieva, Red. Kyiv, Ukraina : Lenvit, 2013. 
[18] L. M. Trim John, Modern languages in the Council of Europe 1954–1997. Language Policy Division, Strasbourg, France, 2007