ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ ТЕХНІЧНОГО ПРОФІЛЮ


 Галина Лисенко – кандидат історичних наук, доцент кафедри документознавства, інформаційної діяльності та українознавства ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», м. Дніпро, Україна


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-150-160

Завантажити (Pdf)

  Статтю присвячено проблемі педагогічної підготовки професорсько-викладацьких кадрів сучасних закладів вищої технічної освіти. У дослідженні акцентовано увагу на необхідності посилення гуманістичної спрямованості та збільшення гуманітарної складової професійної підготовки сучасних магістрів технічного профілю. Доводиться недостатня педагогічна підготовка майбутніх викладачів технічних закладів вищої освіти в умовах аспірантури (на прикладі Придніпровської державної академії будівництва та архітектури) та пропонується удосконалити викладання курсу педагогіки вищої школи в умовах магістратури. У висновках стверджується, що за наявності чітко спланованих лекційних і практичних занять магістранти опановують не лише теоретичні основи педагогіки вищої школи, але й набувають практичних вмінь щодо організації і проведення лекцій, оволодівають прийомами самоспостереження, самоаналізу, переконуються у необхідності постійного професійного саморозвитку з метою запобігання появи професійних деформацій. 
 Ключові слова: педагогіка вищої школи; педагогічна підготовка; магістратура; аспірантура; педагогічна діяльність; професорсько-викладацькі кадри; заклад вищої технічної освіти.

 Галина Лысенко, кандидат исторических наук, доцент, доцент кафедры украиноведения, документоведения и информационной деятельности, Приднепровская государственная академия строительства и архитектуры, г. Днепр, Украина.

ПЕДАГОГИКА ВЫСШЕЙ ШКОЛЫ В СИСТЕМЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ МАГИСТРОВ ТЕХНИЧЕСКОГО ПРОФИЛЯ

Статья посвящена проблеме педагогической подготовки профессорскопреподавательских кадров современных учреждений высшего технического образования. В исследовании акцентировано внимание на необходимости усиления гуманистической направленности и увеличение гуманитарной составляющей профессиональной подготовки современных магистров технического профиля. Доказывается недостаточная педагогическая подготовка будущих преподавателей технических вузов в условиях аспирантуры (на примере Приднепровской государственной академии строительства и архитектуры) и предлагается усовершенствовать преподавание курса педагогики высшей школы в условиях магистратуры. В исследовании утверждается, что при наличии четко спланированных лекционных и практических занятий магистранты овладевают не только теоретическими основами педагогики высшей школы, но и приобретают практические умения по организации и проведению лекций, овладевают приемами самонаблюдения, самоанализа, убеждаются в необходимости постоянного профессионального саморазвития с целью предотвращения появления профессиональных деформаций. 
 Ключевые слова: педагогика высшей школы; педагогическая подготовка; магистратура; аспирантура; педагогическая деятельность; профессорско-преподавательские кадры; учреждение высшего технического образования.

 Halyna Lysenko, Candidate of Historical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Ukrainian Studies, Documentation and Information Activity, Pridneprovsk State Academy of Civil Engineering and Architecture, Dnipro, Ukraine.

PEDAGOGY OF HIGHER SCHOOL IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF MASTERS OF TECHNICAL PROFILE

 The system of Ukrainian higher technical education, which is traditionally aimed at training a highly qualified specialist, does not pay enough attention to his formation as a person, an individual with widely developed human qualities. The main problem is that the teaching staff of technical universities, which usually grows within their educational institutions, does not undergo proper psychological and pedagogical training, which deprives the next generation of students of innovative pedagogical technologies. The relevance of the study is determined by the need to focus on the humanistic orientation and the humanitarian component of the training of modern masters of technical profile. The purpose of the article is to determine the place and role of the course of higher school pedagogy in the system of professional training of masters of technical direction as potential future teachers of higher school. Conclusions. Due to the insufficient pedagogical training of future teachers of technical institutions of higher education in the conditions of postgraduate studies (on the example of Pridneprovsk State Academy of Civil Engineering and Architecture), it is considered necessary to focus on the course of pedagogy of higher school in the conditions of master's degree. With well-planned lectures and practical classes, undergraduates master not only the theoretical foundations of higher education pedagogy, but also acquire practical skills in organizing and conducting lectures, master the techniques of self-observation, self-analysis, convinced of the need for continuous professional development to prevent professional deformities. As part of the planned research work, undergraduates have the opportunity to conduct pedagogical observation and analyze the work of modern research and teaching staff in order to identify both positive features of their professional activities and shortcomings that may lead to the cessation of professional genesis. 
 Keywords: higher school pedagogy; pedagogical training; magistracy; postgraduate studies; pedagogical activity; teaching staff; institution of higher technical education.

Використані джерела 
[1] С. Якубовська, Застосування проблемного методу у підготовці майбутніх науково-педагогічних працівників технічного ВНЗ [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Npd_2013_1_40 Дата звернення: Серпень 28, 2020. 
[2] Т. Девтерова, «Управління мотивацією студентів при вивченні педагогіки вищої школи», Вища освіта України, №3, с. 50-57, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ela.kpi.ua/ bitstream/123456789/27049/1/девтерова.pdf Дата звернення: Серпень 28, 2020. 
[3] І. Р. Михайлюк, Т. О. Ваврик, «Розвиток педагогічної творчості у студентів вищих технічних навчальних закладів», Педагогічний дискурс, Вип.14, с. 319-322, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/peddysk_2013_14_66 Дата звернення: Серпень 28, 2020. 
[4] Н. І. Мачинська, Педагогічна освіта магістрантів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю, монографія, Львів, Україна: ЛьвДУВС, 2013. 
[5] Державний архів Дніпропетровської області (далі ДАДО). – Ф. 4157 (Дніпропетровський інженерно-будівельний інститут), оп. 1, спр. 30. – Накази і програми Всесоюзного комітету у справах вищої школи при Раднаркомі СРСР про підготовку аспірантів у 1939 р. – 32 арк. 
[6] ДАДО. – Ф. 319 (Дніпропетровський гірничий інститут ім. Артема), оп. 1д, спр. 26. – Матеріали про роботу аспірантури за 1939 р. – 30 арк. 
[7] А. К. Маркова, Психология профессионализма, монографія, М. Російська федерація: Знання, 1996. 
[8] Л. Л. Товажнянський, О. Г. Романовський, О. С. Пономарьов, Формування і реалізація концепції підготовки національної гуманітарно-технічної еліти в Національному технічному університеті «Харківський політехнічний інститут», Харків, Україна: НТУ ХПІ, 2002.
 
References 
[1] S. Yakubovska, Application of the problem method in the training of future research and teaching staff of technical universities [online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2013_1_40 Accessed on: Аug. 28, 2020. (in Ukrainian) 
[2] T. Devterova, "Management of student motivation in the study of higher school pedagogy", Higher Education of Ukraine, №3, p. 50-57, 2016[online]. Available: https://ela.kpi.ua/ bitstream/123456789/27049/1/девтерова.pdf Accessed on: Аug. 28, 2020. (in Ukrainian) 
[3] I. Mykhailyuk, T. Vavryk, "Development of pedagogical creativity in students of higher technical educational institutions", Pedagogical discourse, Issue 14, p. 319-322, 2013. [online]. Available: http:// nbuv.gov.ua/UJRN/peddysk_2013_14_66 Accessed on: Аug. 28, 2020. (in Ukrainian) 
[4] N. Machynska, Pedagogical education of undergraduates of higher educational institutions of nonpedagogical profile, monograph, Lviv, Ukraine: Lviv Department of Internal Affairs, 2013. (in Ukrainian) 
[5] State Archives of Dnipropetrovsk region. – F. 4157 (Dnepropetrovsk Civil Engineering Institute), op. 1, file no. 30. – Orders and programs of the All-Union Committee for Higher Education under the Soviet People's Commissar of the USSR on the training of graduate students in 1939 – 32 sheets. (in Russian) 
[6] State Archives of Dnipropetrovsk region. – F. 319 (Dnepropetrovsk Mining Institute named after Artem), op. 1d, file no. 26. – Materials on the work of graduate school in 1939 – 30 sheets. (in Russian) 
[7] A. Markova, Psychology of professionalism, monograph, M. Russian Federation: Knowledge, 1996. (in Russian) 
[8] L. Tovazhnyansky, O. Romanovsky, O. Ponomarev, Formation and implementation of the concept of training of the national humanitarian and technical elite at the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", Kharkiv, Ukraine: NTU KhPI, 2002. (in Ukrainian)