ЗМІСТ, ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВИВЧЕННЯ ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ В СИСТЕМІ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ В 11-му КЛАСІ ЛІЦЕЮ


 Ніна Головченко – кандидат педагогічних наук, доцент, про- відний науковий співробітник відділу навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-169-179

Завантажити (Pdf)

 Статтю присвячено змістовому компоненту міжпредметної взаємодії на уроках української літератури у старшій школі. Шляхом порівняння переліку літературознавчих термінів у чинних програмах для закладів загальної середньої освіти з української та зарубіжної літератур, розгляду міжпредметної стратегії шкільних підручників з’ясовано зміст, окреслено проблеми та перспективи вивчення української літератури у взаємозв’язках із зарубіжною літературою. Констатовано, що обсяг рекомендованих до вивчення теоретичних понять створює умови для застосування різних видів і форм міжпредметної взаємодії, і це сприяє формуванню компетентного учня-читача. Наголошено на важливості уніфікації тлумачень літературознавчих категорій, що надаються до вивчення в системі міжпредметних зв’язків, виділення у структурі підручника окремого підрозділу − словника термінів, а також застосування міжпредметних стратегій під час формування блоку підсумкових запитань і завдань. Рекомендовано розглянути перспективу введення до шкільної абетки з мистецтва слова нових термінів, що характеризують потужні явища сучасного літературного процесу.

 Ключові слова: шкільна літературна освіта; міжпредметні зв’язки; українська література; зарубіжна література; теорія літератури

 Нина Головченко, кандидат педагогических наук, ведущий научный сотрудник отдела изучения украинского языка и литературы Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина.

СОДЕРЖАНИЕ, ПРОБЛЕМЫ И ПЕРСПЕКТИВЫ ИЗУЧЕНИЯ ТЕОРИИ ЛИТЕРАТУРЫ В СИСТЕМЕ МЕЖПРЕДМЕТНЫХ СВЯЗЕЙ В 11-м КЛАССЕ ЛИЦЕЯ

 Статья посвящена содержательной составляющей межпредметных связей на уроках украинской литературы в старших классах. Методом сравнения перечня литературоведческих терминов в действующих программах по украинской и зарубежной литературе для общеобразовательных школ, изучения межпредметной стратегии школьных учебников выявлено содержание, очерчено проблемы и перспективы изучения украинской литературы во взаимосвязях с зарубежной литературой. Констатировано, что объем рекомендованных к изучению теоретических понятий создает условия для использования различных видов и форм межпредметных связей, и это способствует формированию компетентного ученика-читателя. Отмечается важность унифицированного подхода к толкованию литературоведческих категорий, которые изучаются в системе межпредметных связей, введения в структуру учебника терминологического словаря, а также применения межпредметных стратегий при составлении итоговых вопросов и заданий. Рекомендуется рассмотреть перспективу введения в школьный словарь искусства слова новых терминов, которые отображают значительные явления в современном литературном процессе. 
 Ключевые слова: школьное литературное образование; межпредметные связи; украинская литература; зарубежная литература; теория литературы.

 Nina Holovchenko, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Leading Researcher of the Department of Teaching Ukrainian Language and Literature of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine 

CONTENT, PROBLEMS, AND PROSPECTS OF STUDYING THE THEORY OF LITERATURE IN THE SYSTEM OF INTERDISCIPLINARY RELATIONS IN THE 11TH GRADE OF THE LYCEUM

 The article is devoted to the content component of interdisciplinary connections on the lessons of Ukrainian literature in high school during the study of concepts from the literary theory (LT). It outlines the problems and prospects of studying the theory of literature in the system of interdisciplinary relations in the 11th grade of the lyceum. By comparing the list of literary terms in the current programs of Ukrainian and foreign literature for secondary schools, reviewing the interdisciplinary strategy of school textbooks author has clarified the content, outlined the problems and prospects of studying Ukrainian literature concerning foreign literature. The author emphasizes the productivity of interdisciplinary interaction during the study of the literature of modernism, avant-garde, postmodernism, as well as the tendencies of post-postmodernism in modern Ukrainian literature. The article stated that the volume of theoretical concepts recommended for study allows the application of different types and forms of interdisciplinary connections, and this contributes to the formation of a dialectical worldview of students. In school textbooks, theoretical sections and special rubrics or dictionaries of terms are the places that explain the literary categories. Also, the authors of some educational publications on Ukrainian literature compose several final questions and tasks using interdisciplinary links, which creates learning situations for the formation of a competent student-reader. The author accentuates the importance of unifying interpretations of literary categories provided for study in the system of interdisciplinary relations at school, as well as the expediency of forming a separate section in the structure of a textbook on Ukrainian literature — a glossary of terms and active use of interdisciplinary interaction. The article confirms the effectiveness of interdisciplinary strategies in the formation of the dialectical worldview of high school students. 
 Keywords: school literary education; interdisciplinary links; Ukrainian literature; World Literature; literary theory

Використані джерела 
[1] Українська література. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 10–11 класи (рівень стандарту). [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20 serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/ukr.lit.-10-11.-riven-standartu.docx 
[2] А. М. Фасоля, Т. О. Яценко, В. В. Уліщенко, В. М. Тименко, та Г. Л. Бійчук, Українська література (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти. Київ, Україна: УОВЦ «Оріон», 2019. 
[3] О. М. Авраменко, Українська література (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти. Київ, Україна: Грамота, 2019. 
[4] О. В. Слоньовська, Н. В. Мафтин, та Н. М. Вівчарик, Українська література (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти. Київ, Україна: Літера ЛТД, 2019. 
[5] Л. Т. Коваленко, та Н. І. Бернадська, Українська література (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти. Київ, Україна: ВД «Освіта», 2019. 
[6] О. І. Борзенко, та О. В. Лобусова, Українська література (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти. Харків, Україна: Вид-во «Ранок», 2019. 
[7] Д. С. Наливайко, Теорія літератури і компаративістика. Київ, Україна: ВД «Києво-Могилянська академія», 2006. 
[8] О. М. Бандура, «Міжпредметні зв’язки у процесі вивчення літератури», у Наукові основи методики літератури. Навчально-методичний посібник, Н. Й. Волошина, Ред. Київ, Україна: Ленвіт, 2002, с. 196−201. 
[9] Л. Ф. Мірошниченко, Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах. Київ, Україна: Вища школа, 2007. 
[10] Т. О. Яценко, та І. А. Тригуб, Шедеври модернізму: вивчення української і зарубіжної літератури у мистецькому контексті: програма спеціального курсу. Тернопіль, Україна: Підручники і посібники, 2018. 
[11] Зарубіжна література. Програма для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (рівень стандарту). [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon. gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/06/25062018zarublit-10-11-riven-standartu-2.doc 
[12] Н. І. Головченко, Література модернізму: художній стиль, методика вивчення: навч. посіб. Київ, Україна: Освіта України, 2011. 
[13] Р. Т. Гром’як, Ю. І. Ковалів, та В. І. Теремко, Ред., Літературознавчий словник-довідник. Київ, Україна: Академія, 2007. 
[14] Ю. І. Ковалів, Літературознавча енциклопедія: у 2 т., Т. 1. Київ, Україна: ВЦ «Академія», 2007. 
[15] Лексикон загального та порівняльного літературознавства. Чернівці, Україна: Золоті литаври, 2001. 
[16] Ю. І. Ковбасенко, Зарубіжна література (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти. Київ, Україна: Літера ЛТД, 2019. 
[17] Є. Волощук, Зарубіжна література (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. заг. серед. освіти. Київ, Україна: Генеза, 2019. 
[18] Н. І. Головченко, «Постмодернізм як універсальна матриця сучасної літератури», Українська література в загальноосвітній школі, № 11, с. 17−21, 2010.
References 
[1] Ukrainian literature. The program for secondary schools. Grades 10–11 (standard level). [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/ ukr.lit.-10-11.-riven-standartu.docx. 
[2] A. M. Fasolia, T. O. Yatsenko, V. V. Ulishchenko, V. M. Tymenko, ta H. L. Biichuk, Ukrainian literature (standard level): textbook for 11th grade of secondary schools. Kyiv, Ukraina: UOVTs «Orion», 2019. 
[3] O. M. Avramenko, Ukrainian literature (standard level): textbook for 11th grade of secondary schools. Kyiv, Ukraina: Hramota, 2019. 
[4] O. V. Slonovska, N. V. Maftyn, ta N. M. Vivcharyk, Ukrainian literature (standard level): textbook for 11th grade of secondary schools. Kyiv, Ukraina: Litera LTD, 2019. 
[5] L. T. Kovalenko, ta N. I. Bernadska, Ukrainian literature (standard level): textbook for 11th grade of secondary schools. Kyiv, Ukraina: VD «Osvita», 2019. 
[6] O. I. Borzenko, ta O. V. Lobusova, Ukrainian literature (standard level): textbook for 11th grade of secondary schools. Kharkiv, Ukraina: Vyd-vo «Ranok», 2019. 
[7] D. S. Nalyvaiko, Literary theory and comparative studies. Kyiv, Ukraina: VD «Kyievo-Mohylianska akademiia», 2006. 
[8] O. M. Bandura, «Interdisciplinary links in the process of studying the literature», in Scientific bases of literature methodology. Training manual, N. Y. Voloshyna, Red. Kyiv, Ukraina: Lenvit, 2002, pp. 196-201. 
[9] L. F. Miroshnychenko, Methods of teaching World Literature in secondary schools. Kyiv, Ukraina: Vyshcha shkola, 2007. 
[10] T. O. Yatsenko, ta I. A. Tryhub, Masterpieces of modernism: the study of Ukrainian and foreign literature in an artistic context: a special course program. Ternopil, Ukraina: Pidruchnyky i posibnyky, 2018. 
[11] Foreign literature. Program for 10–11 grades of secondary schools with Ukrainian language of education (standard level). [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/ programy-10-11-klas/2018-2019/06/25062018zarublit-10-11-riven-standartu-2.doc. 
[12] N. I. Holovchenko, Literature of modernism: artistic style, methods of study: a textbook. Kyiv, Ukraina: Osvita Ukrainy, 2011. 
[13] R. T. Hromiak, Yu. I. Kovaliv, ta V. I. Teremko, Red., Literary dictionary-reference book. Kyiv, Ukraina: Akademiia, 2007. 
[14] Yu. I. Kovaliv, Literary Encyclopedia: in 2 vols., Vol. 1. Kyiv, Ukraina: VTs «Akademiia», 2007. 
[15] Lexicon of general and comparative literature. Chernivtsi, Ukraina: Zoloti lytavry, 2001. 
[16] Iu. I. Kovbasenko, Foreign literature (standard level): textbook for 11th grade of secondary schools. Kyiv, Ukraina: Litera LTD, 2019. 
[17] Ie. Voloshchuk, Foreign literature (standard level): textbook for 11th grade of secondary schools. Kyiv, Ukraina: Heneza, 2019. 
[18] N. I. Holovchenko, «Postmodernism as a universal matrix of modern literature», Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, № 11, pp. 17–21, 2010.