ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ В США ТА В УКРАЇНІ: ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ


 Світлана Кравченко – кандидат історичних наук, старший науковий співробітник відділу порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-17-24

Завантажити (Pdf)

 Проаналізовано забезпечення якості освіти як сучасну освітню тенденцію у США та Україні. Акцент зроблено на тому, що важливим для забезпечення якісного освітнього процесу є посилене фінансування шкіл, усунення переповненості класів, розуміння важливостізастосування відновного правосуддядля підлітків, підвищення освітніх стандартів і впровадження акредитації вчителів. Доведено, що забезпечення якості освіти передбачає, насамперед інтелектуальний та особистісний розвиток учнів. Окреслено перспективність для України досвіду США в умовах реформування національної освіти. 

 Ключові слова: освітні тенденції; професійні стандарти для вчителів; Сполучені Штати Америки; Україна; фінансування шкіл; якість освіти; якість освітньої діяльності.


 Светлана Кравченко, кандидат исторических наук, старший научный сотрудник отдела сравнительной педагогики Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина.

ОБЕСПЕЧЕНИЕ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ В США И В УКРАИНЕ: ТЕНДЕНЦИИ РАЗВИТИЯ
 Качество образования рассмотрено как современная образовательная тенденция в плоскости сравнения США – Украина. Акцент направлен на то, что на первом месте в обеспечении качественного образовательного процесса стоит решение вопросов финансирования школ, устранения переполненности классов, применения восстановительного правосудия для подростков, повышения образовательных стандартов и внедрения аккредитации для учителей и др. С целью конкретизации опыта США по аккредитации учителей рассмотрена деятельность Национального совета по аккредитации педагогического образования США. Констатировано, что аккредитация учителей в Америке добровольная. Отмечено, что в Украине функцию стандартизации образования выполняет Национальное агентство квалификаций, которое в данное время ведет разработки нормативно-правовых документов в этой сфере. Аргументировано, что реализация такой тенденции, как качество образования предусматривает, прежде всего, интеллектуальное и личностное развитие учащихся. Проанализированы ключевые международные документы, а также отдельные документы США в образовательной сфере, на основании чего сформированы перспективы для Украины в условиях реформирования национального образования. 
 Ключевые слова: качество образования; качество образовательной деятельности; образовательные тенденции; профессиональные стандарты для учителей; Соединенные Штаты Америки; Украина; финансирование школ.

 Svitlana Kravchenko, Candidate of Historical Sciences (Ph.D.), Senior Researcher of Comparative Education Department of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

ENSURING THE QUALITY OF EDUCATION IN THE USA AND UKRAINE: DEVELOPMENT TRENDS
The author underlined that the quality of education is considered as a modern educational trend in the plane of comparative aspect between the USA and Ukraine. The emphasis is on the fact that the most important thing in ensuring a high-quality educational process is to address the financing of schools, eliminate overcrowded classes, apply restorative justice for adolescents, raise educational standards and introduce accreditation for teachers, etc. In order to concretize the US experience in teacher accreditation, the activities of the National Council for the Accreditation of Teacher Education are reviewed. It is stated that the accreditation of teachers in America is voluntary. It is noted that in Ukraine the function of standardization of education is performed by the National Qualifications Agency, which is currently developing regulatory documents in this area. It is reasoned that the implementation of such a trend as the quality of education provides primarily for the intellectual and personal development of students. The key international documents are analyzed, as well as individual US documents in the field of education, on the basis of which prospects are formed for Ukraine in the context of reforming national education. At the present stage of development of the both American and Ukrainian society, education plays an extremely important role. It is concluded that the education system should be radically modernized taking into account the challenges of the future. Therefore, it is now necessary to increase the requirements for student training, expand the scope of education and transform the competences of students for successful self-realization in professional activities, personal life, social activity. Such as communication in state and foreign languages, mathematical literacy, competences in natural sciences and technologies, information and digital competence, lifelong learning skills, social and civic competences, entrepreneurship and financial literacy, general cultural literacy, environmental literacy and healthy living. 
 Keywords: educational trends; financing schools; professional standards for teachers; quality of education; quality of education activity; Ukraine; United States. 

Використані джерела 
[[1] Верховна Рада України. (2017, Квіт. 02). Закон № 2145-VIII, Про освіту. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. Дата звернення: Квіт. 10, 2020. 
[2] Education 2030: The Future of Education and Skills, 2018. [Online]. Available: https://www.oecd.org/ education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf. Accessed on: Apr. 20, 2020. 
[3] Освіта. Стратегія України 2030 [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.slideshare.net/ UIFuture/2030-148758034. Дата звернення: Квіт. 10, 2020. 
[4] Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80. Дата звернення: Бер. 23. 2020. 
[5] В. Лунячек, "Публічне управління освітою в США: проблеми підготовки фахівців" [Електронний ресурс], Теорія та практика державного управління. Вип. 4, с. 416-423, 2011. Доступно: http:// nbuv.gov.ua/UJRN/Tpdu_2011_4_61. Дата звернення: Лют. 10. 2020. 
[6] Сполучені Штати Америки [Електронний ресурс]. Доступно: https://uk.wikipedia.org/wiki/ Сполучені_Штати_Америки. Дата звернення: Бер. 23. 2020. 
[7] National Center for Education Statistics [Online]. Available: https://nces.ed.gov/. Accessed on: Apr. 20, 2020. 
[8] U.S. Department of Education [Online]. Available: http://www.ed.gov. Accessed on: Apr. 18, 2020. 
[9] С. Кравченко, "Забезпечення якості освіти як ключова тенденція розвитку освітньої системи США", на ІІІ Міжнар. наук.-практич. конф. Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності, Тернопіль, 2020, с. 44-48. 
[10] С. Кравченко, "Актуальні питання освітнього законодавства США та України: окремі аспекти", на Міжнар. наук.-практич. конф. Актуальні питання теорії та практики в галузі права, освіти, соціальних та поведінкових наук – 2020, Том. 2. Чернігів, 2020, с. 118-122. 
[11] Л. Волинець та ін., Забезпечення якості загальної середньої освіти у провідних країнах Європи та США. Київ, Україна: Інститут педагогіки НАПН України, 2014. 
[12] Л. Гриневич, Передумови успішного впровадження нової української школи та реформування професійно-технічної освіти [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/ media/zagalna%20serednya/nop/mon-vinnytsya-04-04-2018-1.pdf. Дата звернення: Бер. 23. 2020. 
[13] Професійний стандарт на професію «Вчитель початкової школи» [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.auc.org.ua/sites/default/files/sectors/u137/standart_uchytelya_pochatkovoyi_shkoly.pdf. Дата звернення: Бер. 20. 2020. 
[14] Відновне правосуддя, або як уберегти від в’язниці дітей-правопорушників [Електронний ресурс]. Доступно: https://dt.ua/SOCIUM/vidnovne-pravosuddya-abo-yak-uberegti-vid-v-yazniciditey-pravoporushnikiv-308408_.html. Дата звернення: Бер. 20. 2020. 
[15] Відновне правосуддя [Електронний ресурс]. Доступно: https://uk.wikipedia.org/wiki/Відновне_ правосуддя. Дата звернення: Бер. 20. 2020. 
[16] Н. Маслак, та І. Коблянська, "Орієнтири розвитку системи освіти України з урахуванням досвіду США" [Електронний ресурс], Ефективна економіка. № 7, 2016. – Доступно: http://www.economy. nayka.com.ua/?op=1&z=5075. Дата звернення: Квіт. 10. 2020. 
[17] Національне агентство кваліфікацій [Електронний ресурс]. Доступно: https://nqa.gov. ua/?fbclid=IwAR1Xnm7YPpnOMhQ_Ev0Vhtg8qGuOr06JMNzd0eTxPUt0UXoirYRoaM-J8Y. Дата звернення: Бер. 22. 2020.
 
References 
[1] Verkhovna Rada Ukrainy. (2017, Kvit. 02). Zakon № 2145-VIII, Pro osvitu. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. Data zvernennia: Kvit. 10, 2020. (in Ukrainian) 
[2] Education 2030: The Future of Education and Skills, 2018. [Online]. Available: https://www.oecd.org/ education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf. Accessed on: Apr. 20, 2020. (in English) 
[3] Osvita. Stratehiia Ukrainy 2030 [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.slideshare.net/ UIFuture/2030-148758034. Data zvernennia: Kvit. 10, 2020. (in Ukrainian) 
[4] Kontseptsiia realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/988-2016-%D1%80. Data zvernennia: Ber. 23. 2020. (in Ukrainian) 
[5] V. Luniachek, "Publichne upravlinnia osvitoiu v SShA: problemy pidhotovky fakhivtsiv" [Elektronnyi resurs], Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia. Vyp. 4, s. 416-423, 2011. Dostupno: http://nbuv. gov.ua/UJRN/Tpdu_2011_4_61. Data zvernennia: Liut. 10. 2020. (in Ukrainian) 
[6] Spolucheni Shtaty Ameryky [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://uk.wikipedia.org/wiki/Spolucheni_Shtaty_ Ameryky. Data zvernennia: Ber. 23. 2020. (in Ukrainian) 
[7] National Center for Education Statistics [Online]. Available: https://nces.ed.gov/. Accessed on: Apr. 20, 2020. (in English) 
[8] U.S. Department of Education [Online]. Available: http://www.ed.gov. Accessed on: Apr. 18, 2020. (in English) 
[9] S. Kravchenko, "Zabezpechennia yakosti osvity yak kliuchova tendentsiia rozvytku osvitnoi systemy SShA", na III Mizhnar. nauk.-praktych. konf. Rozvytok profesiinoi maisternosti pedahoha v umovakh novoi sotsiokulturnoi realnosti, Ternopil, 2020, s. 44-48. (in Ukrainian) 
[10] S. Kravchenko, "Aktualni pytannia osvitnoho zakonodavstva SShA ta Ukrainy: okremi aspekty", na Mizhnar. nauk.-praktych. konf. Aktualni pytannia teorii ta praktyky v haluzi prava, osvity, sotsialnykh ta povedinkovykh nauk – 2020, Tom. 2. Chernihiv, 2020, s. 118-122. (in Ukrainian) 
[11] L. Volynets ta in., Zabezpechennia yakosti zahalnoi serednoi osvity u providnykh krainakh Yevropy ta SShA. Kyiv, Ukraina: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy, 2014. (in Ukrainian) 
[12] L. Hrynevych, Peredumovy uspishnoho vprovadzhennia novoi ukrainskoi shkoly ta reformuvannia profesiino-tekhnichnoi osvity [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://mon.gov.ua/storage/app/media/ zagalna%20serednya/nop/mon-vinnytsya-04-04-2018-1.pdf. Data zvernennia: Ber. 23. 2020. (in Ukrainian) 
[13] Profesiinyi standart na profesiiu «Vchytel pochatkovoi shkoly» [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.auc. org.ua/sites/default/files/sectors/u137/standart_uchytelya_pochatkovoyi_shkoly.pdf. Data zvernennia: Ber. 20. 2020. (in Ukrainian) 
[14] Vidnovne pravosuddia, abo yak uberehty vid viaznytsi ditei-pravoporushnykiv [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://dt.ua/SOCIUM/vidnovne-pravosuddya-abo-yak-uberegti-vid-v-yaznici-ditey-pravoporushnikiv308408_.html. Data zvernennia: Ber. 20. 2020. (in Ukrainian) 
[15] Vidnovne pravosuddia [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://uk.wikipedia.org/wiki/Vidnovne_pravosuddia. Data zvernennia: Ber. 20. 2020. (in Ukrainian) 
[16] N. Maslak, ta I. Koblianska, "Oriientyry rozvytku systemy osvity Ukrainy z urakhuvanniam dosvidu SShA" [Elektronnyi resurs], Efektyvna ekonomika. № 7, 2016. – Dostupno: http://www.economy. nayka.com.ua/?op=1&z=5075. Data zvernennia: Kvit. 10. 2020. (in Ukrainian) 
[17] Natsionalne ahentstvo kvalifikatsii [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://nqa.gov. ua/?fbclid=IwAR1Xnm7YPpnOMhQ_Ev0Vhtg8qGuOr06JMNzd0eTxPUt0UXoirYRoaM-J8Y. Data zvernennia: Ber. 22. 2020. (in Ukrainian)