ТЕХНОЛОГІЯ ВПРОВАДЖЕННЯ КОНСТРУКТИВНОЇ МОДЕЛІ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ З КІБЕРБЕЗПЕКИ В УМОВАХ ОСВІТНЬО-ЦИФРОВОГО СЕРЕДОВИЩА


 Олексій Самойленко – кандидат педагогічних наук, доцент Навчально-наукового інституту інформаційної безпеки Служби Безпеки України, м. Київ, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-199-206

Завантажити (Pdf)

  У статті висвітлено технологію впровадження конструктивної моделі підготовки бакалаврів з кібербезпеки в умовах освітньо-цифрового середовища. Визначено, що технологія впровадження конструктивної моделі закладає в основу методичні (методики, рекомендації з реалізації підготовки бакалаврів з кібербезпеки в умовах освітньо-цифрового середовища з урахуванням дидактичних і психологічних аспектів), програмні (мережеві системні програми, комп'ютерні навчальні програми, інструментальні середовища для створення навчальних програм підготовки бакалаврів з кібербезпеки в умовах освітньоцифрового середовища. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури визначено, що впровадження конструктивної моделі вимагає розробки освітніх програм силабусів та освітнього контенту, причому в електронному вигляді. Доведено, що робота в освітньоцифровому середовищі може здійснюватися як в рамках аудиторного навчання, так і позааудиторного навчання. Зазначено, що за рахунок такої інтеграції підготовка бакалаврів з кібербезпеки в умовах окресленого середовища може здійснюватися за індивідуальною траєкторією навчання. 

  Ключові слова: технологія, конструктивна модель; підготовка бакалаврів; бакалаври з кібербезпеки; освітньо-цифрове середовище

 Алексей Самойленко, кандидат педагогических наук, доцент, Учебно-научный институт информационной безопасности Службы безопасности Украины, г. Киев, Украина.


ТЕХНОЛОГИЯ ВНЕДРЕНИЯ КОНСТРУКТИВНОЙ МОДЕЛИ ПОДГОТОВКИ БАКАЛАВРОВ ПО КИБЕРБЕЗОПАСНОСТИ В УСЛОВИЯХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНО ЦИФРОВОЙ СРЕДЫ

  В статье освещается технология внедрения конструктивной модели подготовки бакалавров по кибербезопасности в условиях образовательно-цифровой среды. Определено, что технология внедрения конструктивной модели закладывает в основу методические (методики, рекомендации по реализации подготовки бакалавров по кибербезопасности в условиях образовательно-цифровой среды с учетом дидактических и психологических аспектов), программные (сетевые системные программы, компьютерные обучающие программы, инструментальные среды для создание учебных программ подготовки бакалавров по кибербезопасности в условиях образовательно-цифровой среды. На основе анализа психолого-педагогической литературы определено, что внедрение конструктивной модели требует разработки образовательных программ силабусив и образовательного контента причем в электронном виде. Доказано, что работа в образовательно-цифровой среде может осуществляться как в рамках аудиторного обучения, так и внеаудиторной обучения. Отмечено, что за счет такой интеграции подготовка бакалавров по кибербезопасности в условиях выраженного среды может осуществляться по индивидуальной траектории обучения. 
 Ключевые слова: технология, конструктивная модель; подготовка бакалавров; бакалавры по кибербезопасности; образовательно-цифровая среда.

 Oleksii Samoilenko, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Educational and Scientific Institute of Information Security of the Security Service of Ukraine, Kyiv, Ukraine,

TECHNOLOGY OF IMPLEMENTATION OF THE CONSTRUCTIVE MODEL OF PREPARATION OF BACHELORS ON CYBER SECURITY IN THE CONDITIONS OF THE EDUCATIONAL AND DIGITAL ENVIRONMENT

 The article highlights the technology of implementing a constructive model of training bachelors in cybersecurity in an educational and digital environment. It is determined that the technology of implementation of the constructive model is based on methodical (methods, recommendations for the implementation of bachelors in cybersecurity in the educational and digital environment, taking into account didactic and psychological aspects), software Based on the analysis of psychological and pedagogical literature, it is determined that the implementation of a constructive model requires the development of educational programs of syllabuses and educational content in electronic form.It has been proved that work in the educational and digital environment can It is noted that due to such integration, the training of bachelors in cybersecurity in a defined environment can be carried out on an individual trajectory of study. The digital environment uses resources such as a web page, a tutorial, and a link to a file. In each of these resources it is necessary to embed educational video fragments which are placed on a video portal; make references to full-text electronic versions of textbooks contained in the electronic library; make references to scientific materials contained in the institutional repository and scientometric databases to which the university has access; provide links to open online courses and other web resources that will be an additional source of learning materials. It is noted that to create resources for the preparation of bachelors in cybersecurity in an educational and digital environment for laboratory and independent work, screencasts with examples of problem solving are used, which are posted on the video portal; links to guidelines from the electronic library; teamwork services that can be provided by electronic educational systems of the educational institution or external resources. One of the most important components of tasks for laboratory and independent work of bachelors in cybersecurity is access to software packages for tasks. The system of educational and digital environment also provides for group work. The type of group work is determined at the course level for all activities. Each activity also supports group work modes, but if a forced mode is selected at the course level, it cannot be changed within the activity. 
 Keywords: technology, constructive model; preparation of bachelors; bachelors in cybersecurity; educational and digital environment.

Використані джерела 
[1] О. О. Самойленко, «Конструктивна модель підготовки бакалаврів з кібербезпеки в умовах освітньо-цифрового середовища,» Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького Серія «Педагогічні науки», № 2, c. 102-106, 2020. 
[2] Б. В. Брайко, Професійна підготовка магістрів з кібербезпеки в університетах Великої Британії, Хмельницький, 2020. 
[3] Закон України «Про освіту», 2019. [Електронний ресурс]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19#Text. [Дата звернення: 20. 07. 2020]. 
[4] Законодавство України, «Закон України про вищу освіту» 2014. [Електронний ресурс]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2984-14/ed20020117/find?text=%CF%F0%EE%F4%E5%F1%B 3%E9%ED%E0+%EF%B3%E4%E3%EE%F2%EE%E2%EA%E0. [Дата звернення: 08 08 2019]. 
[5] Законодавство України, «Закон України «Про інформацію», 2017. [Електронний ресурс]. Available: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2657-12. [Дата звернення: 02. 01. 2018]. 
[6] Законодавство України, «Закон «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України», 2017. [Електронний ресурс]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19#Text. [Дата звернення: 07. 07. 2020]. 
[7] Закон України «Про національну безпеку України», 2020. [Електронний ресурс]. Available: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text. [Дата звернення: 20. 07. 2020].
 
References 
[1] O. O. Samojlenko, «Konstruktivna model` pi`dgotovki bakalavri`v z ki`berbezpeki v umovakh osvi`tn`o-czifrovogo seredovishha,» Vi`snik Cherkas`kogo naczi`onal`nogo uni`versitetu i`meni` Bogdana Khmel`nicz`kogo Seri`ya «Pedagogi`chni` nauki», # 2, pp. 102-106, 2020. 
[2] B. V. Brajko, Profesi`jna pi`dgotovka magi`stri`v z ki`berbezpeki v uni`versitetakh Velikoyi Britani`yi, Khmel`nicz`kij, 2020. 
[3] «Zakon Ukrayini «Pro osvi`tu»,» 2019. [Onlajnovij]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text. [Data zvernennya: 20. 07. 2020]. 
[4] Zakonodavstvo Ukrayini, «Zakon Ukrayini pro vishhu osvi`tu,» 2014. [Onlajnovij]. Available: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/2984-14/ed20020117/find?text=%CF%F0%EE%F4%E5%F1%B3%E9 %ED%E0+%EF%B3%E4%E3%EE%F2%EE%E2%EA%E0. [Data zvernennya: 08 08 2019]. 
[5] Zakonodavstvo Ukrayini, «Zakon Ukrayini «Pro i`nformaczi`yu»,» 2017. [Onlajnovij]. Available: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2657-12. [Data zvernennya: 02. 01. 2018]. 
[6] Zakonodavstvo Ukrayini, «Zakon «Pro osnovni` zasadi zabezpechennya ki`berbezpeki Ukrayini»,» 2017. [Onlajnovij]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19#Text. [Data zvernennya: 07. 07. 2020]. 
[7] «Zakon Ukrayini «Pro naczi`onal`nu bezpeku Ukrayini»,» 2020. [Onlajnovij]. Available: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text. [Data zvernennya: 20. 07. 2020].