ІСТОРІЯ МАТЕМАТИКИ В КОНТЕКСТІ ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ 


 Світлана Лісковець – кандидат історичних наук, доцент кафедри фундаментальних наук Луцького національного технічного університету, м. Луцьк, Україна.

 Оксана Гуда – кандидат технічних наук, доцент кафедри фундаментальних наук Луцького національного технічного університету, м. Луцьк, Україна. 

 Віктор Тимощук – кандидат технічних наук, доцент кафедри фундаментальних наук Луцького національного технічного університету, м. Луцьк, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-215-223

Завантажити (Pdf)

  Математична освіта є важливою складовою в системі фундаментальної підготовки спеціалістів інженерно-технічних, комп’ютерних, економічних та інших профілів. Для отримання якісної математичної підготовки, формування відповідних загальних та професійних компетентностей студентів доречно залучати ефективні чинники, які сприятимуть підвищенню професійного рівня. Авторами статті представлені окремі аспекти ролі історії математики в процесі отримання якісної математичної освіти. Вивчення класичної вищої математики з елементами історії математики сприятиме більшій зацікавленості студентів в навчальному процесі, допоможе навчитися аналізувати, оцінювати та прогнозувати процеси, що відбуваються, проводити фахові дослідження. У роботі запропоновано ідеї застосування історичних фактів при вивченні окремих тем математичних дисциплін. Це один зі шляхів розуміння математичних понять та тверджень, гіпотез та теорій у контексті як теоретичної бази, так і практичного застосування; розуміння змісту, стану, нагальних проблем тих чи інших математичних моделей та перспектив їх подальшого розвитку. 

  Ключові слова: історія математики; математична освіта; історичні факти; вища математика. 

  Лисковец Светлана Михайловна, кандидат исторических наук, доцент, Луцкий национальный технический университет, г. Луцк, Украина. 

  Гуда Оксана Викторовна, кандидат технических наук, доцент, Луцкий национальный технический университет, г. Луцк, Украина. 

  Тымощук Виктор Николаевич, кандидат технических наук, доцент, Луцкий национальный технический университет, г. Луцк, Украина.

ИСТОРИЯ МАТЕМАТИКИ В КОНТЕКСТЕ ИЗУЧЕНИЯ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ДИСЦИПЛИН В УЧРЕЖДЕНИЯХ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ 

  Математическое образование является важной составляющей в системе фундаментальной подготовки специалистов инженерно-технических, компьютерных, экономических и других профилей. Для получения качественной математической подготовки, формирования соответствующих общих и профессиональных компетенций студентов уместно привлекать эффективные факторы, способствующие повышению профессионального уровня. Авторами статьи представлены отдельные аспекты роли истории математики в процессе получения качественного математического образования. Изучение классической высшей математики с элементами истории математики будет способствовать большей заинтересованности студентов в учебном процессе, поможет научиться анализировать и прогнозировать происходящие процессы, проводить профессиональные исследования. В работе предложены идеи применения исторических фактов при изучении отдельных тем математических дисциплин. Это один из путей понимания математических понятий и утверждений, гипотез и теорий в контексте как теоретической базы, так и практического применения. 
 Ключевые слова: история математики; математическое образование; исторические факты; высшая математика.

  Svitlana Liskovets, Candidate of Historical Sciences, Associate Professor, Lutsk National Technical University, Lutsk, Ukraine. 

  Oksana Huda, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Lutsk National Technical University, Lutsk, Ukraine. 

  Viktor Tymoshchuk, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Lutsk National Technical University, Lutsk, Ukraine

HISTORY OF MATHEMATICS IN THE CONTEXT OF STUDYING MATHEMATICAL DISCIPLINES IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS

 Mathematical education is an important component in the system of fundamental training of specialists in engineering, computer, economics and other profiles. In order to obtain high-quality mathematical training, the formation of appropriate general and professional competencies of students of higher educational institutions, it is appropriate to involve a variety of effective factors that will help to improve the professional level. The authors of the article present some aspects of the role of the history of mathematics in the process of obtaining high-quality mathematical education. Studying classical higher mathematics with elements of the history of mathematics will promote greater interest of students in the educational process, will help to learn to analyze, evaluate and predict the processes, conduct professional research, better understand interdisciplinary links, realize the importance of mathematical education. This approach will contribute to the growth of cognitive activity of students, will form a holistic vision of scientific theories, will illustrate the relationship of theoretical training with research and practical experience in the context of historical development. The paper offers ideas of the application of historical facts for improving methods of studying mathematical disciplines, focuses on the involvement of materials in the history of mathematics in the study of linear algebra, differential and integral calculus, differential equations, etc. Examples of historical methods and approaches to solving problematic mathematical tasks are given, some historical facts are offered, which may be of interest to students in studying ways to find approximate solutions of algebraic equations, acquaintance with concepts of complex numbers, determinants, derivative and initial function, etc. The expediency of this approach is that it is one of the ways to understand mathematical concepts and statements, hypotheses and theories in the context of both theoretical basis and practical application; to understand the content, state, urgent problems of certain mathematical models and prospects for their further development.
 Keywords: history of mathematics; mathematical education; historical facts; higher mathematics.

Використані джерела 
[1] И. Я. Депман. История арифметики. Москва, Россия: Просвещение, 1965. 
[2] Г. Вилейтнер. История математики от Декарта до середины XIX ст. Москва, Россия: Наука, 1966. 
[3] И. З. Штоколо, Ред. История отечественной математики, т.1-4. Київ, Україна: Наукова думка, 1967. 
[4] К. А. Рыбников. История математики. Москва, Россия: Из-во МГУ, 1974. 
[5] А. И. Бородин и А. С. Бугай. Биографический словарь деятелей в области математики. Київ, Україна: Радянська школа, 1979. 
[6] А. Г. Конфорович і Г. М. Андрієвська. Історія розвитку математики. Київ, Україна: Вища школа, 1980. 
[7] Н. А. Вирченко. О математике и математиках. Київ, Україна: Світ, 1998. 
[8] В. А. Шендеровський і Е. Бабчук, Ред. Нехай не гасне світ науки. Книга перша. Київ, Україна: Видавничий дім «Простір», 2009. 
[9] В. А. Шендеровський. Нехай не гасне світ науки. Книга четверта. Київ, Україна: Видавничий дім «Простір», 2017. 
[10] Г. И. Глейзер. История математики в школе. VII-VIII классы. Пособие для учителей. Москва, Россия: Просвещение, 1982. 
[11] В.Г. Бевз. Історія математики у фаховій підготовці майбутніх учителів. Монографія. Київ, Україна: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2005. [12] А. Л. Воєвода. Зацікавити математикою. 5-11 класи. Київ, Україна: Редакції газет природничоматематичного циклу, 2012. 
[13] В. И. Вернадский. Труды по истории науки в России. Москва, Россия: Наука, 1948. 
[14] В. І. Вернадський. "Думки про сучасне значення історії знань", у Вибрані праці, В. І.Вернадського, Ред. Київ, Україна: Наукова думка, 2005, с.60-72. 
[15] К. Р Бирман. "Некоторые результаты новых исследований о Гауссе", из Историко-математические исследования, К. Р. Бирмана, Вып. 25, Ред. Москва, Россия: Наука, 1980, с. 266-280. 
[16] J.P. Kulik Tafeln der Quadrat und Kubikzahlen aller natürlichen Zahlen bis Hunderttausend, nebst ihrer Anwendung auf die Zerlegung grösser Zahlen auf ihre Factoren. Leipzig, Germany, 1848. 
[17] J.P. Kulik. Handbuch mathematischer Tafeln. Graz, Austria, 1824. 
[18] Д. Я. Стройк. Краткий очерк истории математики. Москва, Россия: Наука, 1978. 
[19]. Ф. Клейн. Лекции о развитии математики в XIX столетии. Москва, Россия: Наука, 1978. 
[20] А. П. Юшкевич. Історія математики в трьох томах, т.2. Москва, Россія: Наука, 1970. 
[21] В. І. Вернадський. "З історії ідей", у Вибрані праці, В. І. Вернадського, Ред. Київ, Україна: Наукова думка, 2005, с.48–59.
 
References 
[1] I.Y. Depman. History of arithmetic. Moscow, Russia: Prosveshchenie, 1965. (in Russian). 
[2] G. Vileitner. History of mathematics from Descartes to the middle of the XIX century. Moscow, Russia: Nauka, 1966. (in Russian). 
[3] I.Z.Shtokolo, Ed. History of domestic mathematics, vol.1-4. Kyiv, Ukraina: Naukova dumka, 1967. (in Russian). 
[4] K.A. Rybnikov. Math history. Moscow, Russia: Moscow State University, 1974. (in Russian). 
[5] A.I. Borodin and A.S Bugay. Biographical Dictionary of figures in Mathematics. Kyiv, Ukraina: Radyanska shkola, 1979. (in Russian). 
[6] A.G. Konforovich and G.M. Andrievskaya. History of mathematics development. Kyiv, Ukraina: Vishcha shkola, 1980. (in Ukrainian). 
[7] N.A. Virchenko. About mathematics and mathematicians. Kyiv, Ukraina: Svit, 1998. (in Russian). 
[8] V.A. Shenderovskiy and E. Babchuk, Ed. Let the world of science not go out . First book. Kyiv, Ukraina: Vidavnichij dim «Prostir», 2009. (in Ukrainian). 
[9] V.A. Shenderovskiy. Let the world of science not go out . Fourth book. Kyiv, Ukraina: Vidavnichij dim «Prostir», 2017. (in Ukrainian). 
[10] G.I. Glaser. History of mathematics at school. VII-VIII classes. Teacher’s guide. Moscow, Russia: Prosveshchenie, 1982. (in Russian). 
[11] V.G. Bevz. History of mathematics in the professional training of future teachers. Monograph. Kyiv, Ukraina: NPU imeni M.P. Dragomanova, 2005. (in Ukrainian). 
[12] A.L. Voivode. Interested in mathematics. 5-11 classes. Kyiv, Ukraina: Redakcii gazet prirodnichomatematichnogo ciklu, 2012. (in Ukrainian). 
[13] V.I. Vernadsky. Proceedings on the history of science in Russia. Moscow, Russia: Nauka, 1948.(in Russian). 
[14] V.I. Vernadsky "Thoughts on the modern significance of the history of knowledge", in Selected works, V.I. Vernadsky, Kyiv, Ukraina: Naukova dumka, 2005, pp.60-72. (in Ukrainian).
[15] K.R. Birman (1980) "Some results from new research on Gauss", in Historical-mathematical research, K.R. Birman, vol.25, Moscow, Russia: Nauka, 1980, pp. 266-280. (in Russian). 
[16] J.P. Kulik. Tables of the square and cubic numbers of all natural numbers up to a hundred thousand, in addition to their application for the decomposition of larger numbers on their factors. Leipzig, Germany, 1848. (in German). 
[17] J.P. Kulik. Handbook of mathematical tables. Graz, Austria, 1824. (in German). 
[18] D.Y. Stroyk. A Brief Essay on the History of Mathematics. Moscow, Russia: Nauka, 1978. (in Russian). 
[19] F. Klein. Lectures on the development of mathematics in the XIX century. Moscow, Russia: Nauka, 1978. (in Russian). 
[20] A.P. Yushkevich. History of mathematics in three volumes. vol. 2 Moscow, Russia: Nauka, 1970. (in Ukrainian). 
[21] V.I. Vernadksy. "From the history of ideas", in Selected works, V.I. Vernadsky Kyiv, Ukraina: Naukova dumka, 2005, pp.48-59. (in Ukrainian).