COVID-19 І ШКІЛЬНА ОСВІТА: ДОСВІД УЧИТЕЛІВ КИТАЮ

 Оксана Шпарик – кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України. 



DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-25-33

Завантажити (Pdf)

 У статті розглянуто проблему організації навчального процесу в умовах пандемії COVID-19. Аналізується досвід китайських вчителів у впровадженні дистанційного навчання. Автор робить висновок, що ключовими елементами, на які орієнтувалися вчителі та педагогічні колективи Китаю для забезпечення успішного онлайн-навчання є ефективні служби технічної, соціальної та емоційної підтримки всіх учасників навчального процесу, надійна комунікаційна платформа, зручні інструменти навчання, належні цифрові ресурси, професійний розвиток, регулярне спілкування з колегами, тісна співпраця з батьками учнів, скорочення/спрощення навчального навантаження, різноманітні методи навчання та гнучкі навчальні організації тощо. Набутий досвід і можливості зумовлюють певні тенденції в майбутньому розвитку шкільної освіти Китаю, а саме зміщення уваги і зусиль у бік підвищення інформаційної грамотності вчителів та учнів, оптимізації інформаційного середовища, урізноманітнення методів та організації навчання. 

 Ключові слова: шкільна освіта; дистанційне навчання; пандемія COVID-19; Китай.

 Оксана Шпарик, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник отдела сравнительной педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина.

COVID-19 И ШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ: ОПЫТ УЧИТЕЛЕЙ КИТАЯ
 В статье рассмотрена проблема организации учебного процесса в условиях пандемии COVID-19. Анализируются опыт китайских учителей по дистанционному обучению. Автор делает вывод, что ключевые элементы, на которые ориентировались учителя и педагогические коллективы Китая для обеспечения успешного онлайн-обучения, – это: эффективные службы технической, социальной и эмоциональной поддержки всех участников учебного процесса, надежная коммуникационная платформа, удобные инструменты обучения, соответствующие цифровые ресурсы, профессиональное развитие, регулярное общение с коллегами, тесное сотрудничество с родителями учеников, сокращение/упрощение учебной нагрузки, различные методы обучения и гибкие учебные организации и т. п. Приобретенный опыт и возможности обусловливают определенные тенденции в будущем развитии школьного образования Китая, а именно: смещение внимания и усилий в сторону повышения информационной грамотности учителей и учеников, оптимизации информационной среды, разнообразие методов и организации обучения. 
 Ключевые слова: школьное образование; дистанционное обучение; пандемия COVID-19; Китай.

Oksana Shparyk, PhD, Senior Researcher of the Comparative Education Department, Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

COVID-19 AND SCHOOL EDUCATION: THE EXPERIENCE OF CHINESE TEACHERS
 The article deals with the problem of organizing of educational process in the context of current pandemic and analyzes the experience of Chinese teachers in the implementation of distance learning. The effective experience of the country where certain security measures have worked and contributed to the recession of the epidemic may be interesting in terms of their use in Ukraine. The methodological basis of the research is the system-integrated principle of scientific and pedagogical search. The author concludes that effective (technical, social and emotional) support services for all participants in the learning process, reliable communication platforms, appropriate digital resources, user-friendly teaching tools, various teaching methods, flexible teaching organizations, effective, and strong school-teacher-parents collaboration, reduction / simplification of educational load, etc. are the key elements that Chinese teachers and teaching staff have focused on to ensure successful online learning. In addition, during the implementation of distance learning in quarantine, it is very important to exchange any information that is effective in combating the pandemic, share experiences, discuss problems and highlight each other's strengths. Therefore, teachers urge not to isolate themselves from other schools, to be in constant contact with schools that have started distance learning earlier, have a positive experience of its implementation, and can share their mistakes. The gained experience and opportunities determine certain trends in the future development of school education in China, namely the shift of attention and efforts towards improving the information and data literacy, digital competence for teachers and students, optimizing the information environment, diversifying teaching methods and organization, modernizing the content and technological component of digital education. However, it was found some downsides. It turned out that the main problem remains the lack of access to the Internet, and therefore equal conditions for teaching, low information literacy, emotional exhaustion of teachers, unwillingness to learn new educational technologies, lack of motivation in further teaching and professional development. 
 Keywords: secondary education; distance learning; pandemic COVID-19; China.

Використані джерела 
[1] Di Wu, Tiantian Wu, Qun Liu, Zhicong Yang, “The SARS-CoV-2 outbreak: What we know”. International Journal of Infectious Diseases, 2020. https://doi.org/10.1016/j.ijid.2020.03.004 
[2] R.H. Huang, D.J. Liu, N. Amelina, J.F. Yang, R.X. Zhuang, T.W. Chang & W. Cheng, “Guidance on Active Learning at Home during Educational Disruption: Promoting student’s self-regulation skills during COVID-19 outbreak”. Beijing: Smart Learning Institute of Beijing Normal University, 2020. [online]. Available at: https://iite.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/Guidance-on-ActiveLearning-at-Home-in-COVID-19-Outbreak.pdf [Accessed 8 September 2020]. 
[3] C. Petrie, K. Aladin, P. Ranjan, R. Javangwe, D. Gilliland, S. Tuominen, L. Lasse, “Spotlight on quality education for all during Covid-19 crisis”. Hundred, 2020. [online]. Available at: https://hundredcdn.s3.amazonaws.com/uploads/report/file/15/hundred_spotlight_covid-19_digital.pdf [Accessed 8 September 2020]. 
[4] J. Liberman, V. Levin, D. Luna-Bazaldua, M. Harnisch, High-stakes school exams during COVID-19 (Coronavirus): What is the best approach? World Bank Blogs, April 01, 2020. [online]. Available at: https://blogs.worldbank.org/education/high-stakes-school-exams-during-covid-19-coronavirus-whatbest-approach [Accessed 8 September 2020]. 
[5] C. Li & F. Lalani, The COVID-19 pandemic has changed education forever. This is how. World Economic Forum, April 29, 2020. [online]. Available at: https://www.weforum.org/agenda/2020/04/ coronavirus-education-global-covid19-online-digital-learning/ [Accessed 8 September 2020]. 
[6] L. Krulder, How to Keep Students’ Attention in a Virtual Classroom. Edutopia, June 16, 2020. [online]. Available at: https://www.edutopia.org/article/how-keep-students-attention-virtual-classroom [Accessed 8 September 2020]. 
[7] S. LaHayne, “Helping Students Process Their Feelings During Remote Learning”. Edutopia, July 01, 2020. [online]. Available at: https://www.edutopia.org/article/helping-students-process-their-feelingsduring-remote-learning [Accessed 8 September 2020]. 
[8] L. Mitchell, “6 Strategies for Successful Distance Learning”. Edutopia, June 19, 2020. [online]. Available at: https://www.edutopia.org/article/6-strategies-successful-distance-learning [Accessed 8 September 2020]. 
[9] Світовий центр даних з геоінформатики та сталого розвитку. (2020). Форсайт COVID-19: сплеск після послаблення карантинних заходів. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://wdc.org. ua/en/covid19-post-quarantine-outbreak Дата звернення: Серп. 25, 2020. 
[10] О. Корнієвський, “Громадянське суспільство в умовах пандемії коронавірусу COVID-19: виклики та перспективи розвитку”, Національний інститут стратегічних досліджень, 2020. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://niss.gov.ua/news/statti/gromadyanske-suspilstvo-vumovakh-pandemii-koronavirusu-covid-19-vikliki-ta-perspektivi. Дата звернення: Серп. 25, 2020. 
[11] В. В. Рибалка, Е. О. Помиткін, О. М. Ігнатович, Н. В. Павлик, О. В. Іванова, О. В. Радзімовська, З. Л. Становських, Є. М. Калюжна, Т. В. Кабиш-Рибалка, “Психологічна профілактика і гігієна особистості у протидії пандемії COVID-19: методичний посібник” (В. В. Рибалка, ред.). Київ: Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, 2020. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ipood.com.ua/e-library/pozaplanova-produkciya/ psihologichna-profilaktika-i-gigiena-osobistosti--u-protidi-pandemi-covid-19/ Дата звернення: Серп. 25, 2020. 
[12] А. Лотоцька, О. Пасічник, “Організація дистанційного навчання в школі»: методичні рекомендації”. Міжнародний Фонд Відродження, ГО «Смарт Освіта», МОН України, 2020. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/ metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf Дата звернення: Серп. 25, 2020. 
[13] О. І. Локшина, О. З. Глушко, А. П. Джурило, С. М. Кравченко, Н. В. Нікольська, М. М. Тименко, О. М. Шпарик, “Відповідь світової спільноти на виклики COVID-19 в освіті (лютий-травень 2020 р.)”. – Київ, 2020. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://undip.org.ua/news/library/ zbirniki_detail.php?ID=9918 Дата звернення: Серп. 25, 2020. 
[14] Освітній омбудсмен України, “Результати опитування батьків «Навчання дітей під час карантину»”. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://eo.gov.ua/wp-content/uploads/2020/04/Rezul-tatyopytuvannia-22Navchannia-ditey-pid-chas-karantynu22.pdf Дата звернення: Серп. 25, 2020. 
[15] L. Schwartz, “What Teachers in China Have Learned in the Past Month”. Edutopia, March 13, 2020. [online]. Available at: https://www.edutopia.org/article/what-teachers-china-have-learned-past-month [Accessed 8 September 2020]. 
[16] A. Ning & B. Corcoran, “How China’s Schools Are Getting Through COVID-19”. EdSurge, April 20, 2020. [online]. Available at: https://www.edsurge.com/news/2020-04-20-how-china-s-schools-aregetting-through-covid-19 [Accessed 8 September 2020]. 

References 
[1] Di Wu, Tiantian Wu, Qun Liu, Zhicong Yang, “The SARS-CoV-2 outbreak: What we know”. International Journal of Infectious Diseases, 2020. https://doi.org/10.1016/j.ijid.2020.03.004 
[2] R.H. Huang, D.J. Liu, N. Amelina, J.F. Yang, R.X. Zhuang, T.W. Chang & W. Cheng, “Guidance on Active Learning at Home during Educational Disruption: Promoting student’s self-regulation skills during COVID-19 outbreak”. Beijing: Smart Learning Institute of Beijing Normal University, 2020. [online]. Available at: https://iite.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/Guidance-on-ActiveLearning-at-Home-in-COVID-19-Outbreak.pdf [Accessed 8 September 2020]. 
[3] C. Petrie, K. Aladin, P. Ranjan, R. Javangwe, D. Gilliland, S. Tuominen, L. Lasse, “Spotlight on quality education for all during Covid-19 crisis”. Hundred, 2020. [online]. Available at: https://hundredcdn.s3.amazonaws.com/uploads/report/file/15/hundred_spotlight_covid-19_digital.pdf [Accessed 8 September 2020]. 
[4] J. Liberman, V. Levin, D. Luna-Bazaldua, M. Harnisch, High-stakes school exams during COVID-19 (Coronavirus): What is the best approach? World Bank Blogs, April 01, 2020. [online]. Available at: https://blogs.worldbank.org/education/high-stakes-school-exams-during-covid-19-coronavirus-whatbest-approach [Accessed 8 September 2020]. 
[5] C. Li & F. Lalani, The COVID-19 pandemic has changed education forever. This is how. World Economic Forum, April 29, 2020. [online]. Available at: https://www.weforum.org/agenda/2020/04/ coronavirus-education-global-covid19-online-digital-learning/ [Accessed 8 September 2020]. 
[6] L. Krulder, How to Keep Students’ Attention in a Virtual Classroom. Edutopia, June 16, 2020. [online]. Available at: https://www.edutopia.org/article/how-keep-students-attention-virtual-classroom [Accessed 8 September 2020]. 
[7] S. LaHayne, “Helping Students Process Their Feelings During Remote Learning”. Edutopia, July 01, 2020. [online]. Available at: https://www.edutopia.org/article/helping-students-process-their-feelingsduring-remote-learning [Accessed 8 September 2020].
[8] L. Mitchell, “6 Strategies for Successful Distance Learning”. Edutopia, June 19, 2020. [online]. Available at: https://www.edutopia.org/article/6-strategies-successful-distance-learning [Accessed 8 September 2020]. 
[9] “Foresight COVID-19: fourth stage of the quarantine measures weakening”. World Data Center for Geoinformatics and Sustainable Development, 2020. [online]. Available at: http://wdc.org.ua/en/covid19- post-quarantine-outbreak). [Accessed 8 September 2020]. (in Ukrainian) 
[10] O. Kornievsky, “Civil society in the context of the COVID-19 coronavirus pandemic: challenges and prospects for development”, National Institute for Strategic Studies, 2020. [online]. Available at: https://niss.gov.ua/ news/statti/gromadyanske-suspilstvo-v-umovakh-pandemii-koronavirusu-covid-19-vikliki-ta-perspektivi. [Accessed 8 September 2020]. (in Ukrainian) 
[11] V.V. Rybalka, E.O. Pomitkin, O.M. Ignatovych, N.V. Pavlyk, O.V. Ivanova, O.V. Radzimovska, Z.L. Stanovsʹkykh, Ye.M. Kalyuzhna T.V. Kabysh-Rybalka, “Psychological prevention and personal hygiene in counteracting the pandemic COVID-19: a manual” (V.V. Rybalka, Ed.). Kyiv: Ivan Zyazyun Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 2020. [online]. Available at: http://ipood.com.ua/e-library/pozaplanova-produkciya/psihologichna-profilaktika-igigiena-osobistosti--u-protidi-pandemi-covid-19/ [Accessed 8 September 2020]. (in Ukrainian) 
[12] A. Lototska, O. Pasichnyk, "Organization of distance learning at school: guidelines ". International Renaissance Foundation, "Smart Education", Ministry of Education and Science of Ukraine, 2020. [online]. Available at:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/ metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf [Accessed 8 September 2020]. (in Ukrainian) 
[13] O.I.Lokshina, O.Z.Глушко, А.P.Dzhurylo, S.M.Kravchenko, N.V.Nikolska, M.M.Tymenko, О.М.Shparyk, “Response of the world community to the challenges of COVID-19 in education (February-May 2020)”. – Kyiv, 2020. [online]. Available at: http://undip.org.ua/news/library/zbirniki_detail.php?ID=9918 [Accessed 8 September 2020]. (in Ukrainian) 
[14] “Results of a parents’ poll “Teaching children under quarantine”” Educational Ombudsman Of Ukraine, 2020. [online]. Available at: https://eo.gov.ua/wp-content/uploads/2020/04/Rezul-taty-opytuvannia22Navchannia-ditey-pid-chas-karantynu22.pdf). [Accessed 8 September 2020]. (in Ukrainian) 
[15] L. Schwartz, “What Teachers in China Have Learned in the Past Month”. Edutopia, March 13, 2020. [online]. Available at: https://www.edutopia.org/article/what-teachers-china-have-learned-past-month [Accessed 8 September 2020]. 
[16] A. Ning & B. Corcoran, “How China’s Schools Are Getting Through COVID-19”. EdSurge, April 20, 2020. [online]. Available at: https://www.edsurge.com/news/2020-04-20-how-china-s-schools-are-getting-throughcovid-19 [Accessed 8 September 2020].