ІНТЕГРАТИВНИЙ ПІДХІД У ШКІЛЬНІЙ ПРИРОДНИЧІЙ ОСВІТІ

Тетяна Засєкіна – кандидат педагогічних наук, старший на- уковий співробітник, заступник директора з науково-експеримен- тальної роботи Інституту педагогіки НАПН України, провідний науковий співробітник відділу інтеграції змісту загальної середньої освіти, м. Київ, Україна. 


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-61-68

Завантажити (Pdf)

 У статті досліджено актуальні проблеми реалізації інтегративного підходу в шкільній природничій освіті. Уточнено термінологічне визначення понять: інтегрований та інтегративний. Досліджено практику впровадження інтегративного підходу в шкільній природничій освіті. Виявлено такі суперечності. Дослідниками доведено ефективність упровадження інтегрованих природничих курсів, необхідність розроблення комплексних навчальних програм з природничих предметів на основі єдиної освітньої галузі державного стандарту, важливість формування цілісних (інтегрованих) знань, наукового світогляду. Проте відсутність фахівців, загальноприродничих методик навчання утруднює реалізацію інтегративного підходу. У сучасних умовах інформаційного суспільства, нової філософії освіти питання інтегративного підходу в шкільній природничій освіті набуває нового сенсу. Дидактичні засади реалізації інтегративного підходу передбачають: проєктування інтегрованих результатів навчання, що зумовлюють концептуальні зміни у цілепокладанні, структурі й змісті природничої освіти як неперервного й цілісного комплексу предметів й інтегрованих курсів, методиках, засобах і технологіях навчання й оцінювання, розроблення навчально-методичного забезпечення, методичної підтримки професійної діяльності учителя. 

  Ключові слова: інтегративний підхід; природнича освіта.

 Засекина Татьяна, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник, заместитель директора Института педагогики НАПН Украины, ведущий научный сотрудник отдела интеграции содержания общего среднего образования, г. Киев, Украина.


ИНТЕГРАТИВНЫЙ ПОДХОД В ШКОЛЬНОМ ЕСТЕСТВЕННО-НАУЧНОМ ОБРАЗОВАНИИ
 В статье исследованы актуальные проблемы реализации интегративного подхода в школьном естественнонаучном образовании. Уточнение терминологическое определение понятий: интегрированный и интегративный. Исследована практику внедрения интегративного подхода в школьном естественнонаучном образовании. Выявлены следующие противоречия. Исследователями доказана эффективность внедрения интегрированных естественных курсов, необходимость разработки комплексных учебных программ по естественнонаучным предметам на основе единой образовательной области государственного стандарта, важность формирования целостных (интегрированных) знаний, научного мировоззрения. Однако отсутствие специалистов, общих методик обучения естествознанию затрудняет реализацию интегративного подхода. В современных условиях информационного общества, новой философии образования вопрос интегративного подхода в школьном естественнонаучном образовании приобретает новый смысл. Дидактические основы реализации интегративного подхода предусматривают: проектирование интегрированных результатов обучения, обусловливающих концептуальные изменения в целеполагании, структуре и содержании естественнонаучного образования как непрерывного и целостного комплекса предметов и интегрированных курсов, методиках, средствах и технологиях обучения и оценки, разработки учебно-методического обеспечения, методической поддержки профессиональной деятельности учителя. 
 Ключевые слова: интегративный подход; естественнонаучное образование.

 Tеtiana Zasiekina, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, Deputy Director of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Leading Researcher at the Integration of the Content of General Secondary Education Department, Kyiv, Ukraine.

INTEGRATIVE APPROACH IN SCHOOL NATURAL SCIENCE EDUCATION
 The article examines the current problems of implementing an integrative approach in school natural science education. The terminological definition of the concepts “integrated” and “integrative” has been clarified. “Integrated” is used to define the state which has undergone the action of integration, a holistic, without internal contradictions, set from the outside. In this sense, we propose to use the terms integrated course, integrated lesson, integrated task, integrated knowledge, integrated content. “Integrative” is one that is about integration, a unifying process that is realized through the means of integration. In this sense, we consider the integrative approach as a means of integrating knowledge, content, activities, organizational forms of learning, as well as integrative learning technologies. We have studied the practice of implementing the integrative approach in school natural science education. The following contradictions were revealed. Researchers have proved the effectiveness of the introduction of integrated natural science courses, the need to develop comprehensive curricula in natural science subjects on the basis of a single educational field of state standard, the importance of forming a holistic (integrated) knowledge, scientific worldview. However, the lack of specialists, natural science teaching methods makes it difficult to implement the integrative approach. In today's information society, changes in the philosophy of education, the issue of the integrative approach in school natural science education is gaining new meaning. The implementation of the integrative approach in natural science education is carried out at several levels: as a whole in the system of general secondary education, which determines the role and place of natural science education in it as a component; in the system of natural science education itself, which determines its structure, provides intersectoral and interdisciplinary links, the “core” of natural science content, the general methodology of teaching natural science subjects; in teaching natural science subjects / integrated courses, which provides intra-logical connections, ways and methods of integrating knowledge and skills. 
 Keywords: integrative approach, school natural science education.

Використані джерела 
[1] Т. Коць, «Інтегративний — інтеграційний — інтегрований — інтегрувальний». [Електронний ресурс]. Доступно: http://kulturamovy.univ.kiev.ua/KM/pdfs/Magazine70-15.pdf 
[2] Я. М. Собко, Теоретико-методичні основи впровадження інтегративних курсів у професійнотехнічній освіті : навч.-метод. посіб., Львів, Україна: Норма, 2014. 
[3] К. Л. Крутій, і І. Б. Стеценко, Природничо-наукова освіта дошкільників: блоково-тематичне планування на засадах інтеґрації та методичні поради. Зима-біло-сніжка, Запоріжжя, Україна : ТОВ “ЛІПС” ЛТД, 2017. 
[4] Енциклопедія освіти, В. Г. Кремень, Ред. Київ, Україна : Юріком Інтер, 2008. 
[5] Н. Б. Булгакова, Вища освіта і Болонський процес: навчально-методичний посібник. Київ, Україна: НАУ, 2009. 
[6] М. В. Опачко, «Інтегративний підхід до реалізації дидактичного менеджменту у підготовці магістрів-фізиків», Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія : Педагогічна, Вип. 22, с.43-45, 2016. 
[7] Ю. Ткач, «Інтегративний підхід у навчанні в умовах фундаменталізації професійної підготовки майбутніх економістів», Педагогіка вищої та середньої школи, Вип. 46, с.90-93, 2015.  
[8] Д. О. Корчевський, «Філософські аспекти інтеграції змісту підготовки майбутніх фахівців комп’ютерного профілю», Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 17. Теорія і практика навчання та виховання, Вип. 24, с. 104–110, 2014. 
[9] Т. Тарасова, «Екологія і діалектика»: до 30-річчя педагогічної технології», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 4 (78), с.378-396, 2018. 
[10] Science Education in Europe: National Policies, Practices and Research. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, EACEA P9 Eurydice, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http:// www.indire.it/lucabas/lkmw_file/eurydice/sciences_EN.pdf
 
References 
[1] T. Kots, «Intehratyvnyi — intehratsiinyi — intehrovanyi — intehruvalnyi». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://kulturamovy.univ.kiev.ua/KM/pdfs/Magazine70-15.pdf 
[2] Ya. M. Sobko, Teoretyko-metodychni osnovy vprovadzhennia intehratyvnykh kursiv u profesiinotekhnichnii osviti : navch.-metod. posib., Lviv, Ukraina: Norma, 2014. 
[3] K. L. Krutii, i I. B. Stetsenko, Pryrodnycho-naukova osvita doshkilnykiv: blokovo-tematychne planuvannia na zasadakh integratsii ta metodychni porady. Zyma-bilo-snizhka, Zaporizhzhia, Ukraina : TOV “LIPS” LTD, 2017. 
[4] Entsyklopediia osvity, V. H. Kremen, Red. Kyiv, Ukraina : Yurikom Inter, 2008. 
[5] N. B. Bulhakova, Vyshcha osvita i Bolonskyi protses: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv, Ukraina: NAU, 2009. 
[6] M. V. Opachko, «Intehratyvnyi pidkhid do realizatsii dydaktychnoho menedzhmentu u pidhotovtsi mahistriv-fizykiv», Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. Seriia : Pedahohichna, Vyp. 22, s.43-45, 2016. 
[7] Yu. Tkach, «Intehratyvnyi pidkhid u navchanni v umovakh fundamentalizatsii profesiinoi pidhotovky maibutnikh ekonomistiv», Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly, Vyp. 46, s.90-93, 2015. 
[8] D. O. Korchevskyi, «Filosofski aspekty intehratsii zmistu pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv komp’iuternoho profiliu», Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 17. Teoriia i praktyka navchannia ta vykhovannia, Vyp. 24, s. 104–110, 2014. 
[9] T. Tarasova, «Ekolohiia i dialektyka»: do 30-richchia pedahohichnoi tekhnolohii», Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, № 4 (78), s.378-396, 2018. 
[10] Science Education in Europe: National Policies, Practices and Research. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, EACEA P9 Eurydice, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http:// www.indire.it/lucabas/lkmw_file/eurydice/sciences_EN.pdf