СТАН РОЗВИТКУ ДІТЕЙ У ГРУПАХ РАННЬОГО ВІКУ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: РЕЗУЛЬТАТИ КОНСТАТУВАЛЬНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ


 Наталія Гавриш – доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти Переяслав-Хмель- ницького державного педагогічного університету імені Григорія Сково- роди, м. Переяслав-Хмельницький, Україна. 

Світлана Васильєва – кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник лабораторії дошкільної освіти і виховання Інституту проблем виховання НАПН України, м. Київ, Україна.

Вікторія Рагозіна – кандидат педагогічних наук, старший на- уковий співробітник, провідний науковий співробітник лабораторії дошкільної освіти і виховання Інституту проблем виховання НАПН України, м. Київ, Україна.



DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-69-82

Завантажити (Pdf)

  Висвітлено попередні результати дослідження стану розвитку дітей у групах раннього віку в закладах дошкільної освіти, здійсненого на етапі констатувального експерименту. На основі теоретичного аналізу досліджуваної проблеми, практики організації освітнього процесу в групах раннього віку обґрунтовано необхідність застосування полікритеріального підходу. Розроблено критеріально-діагностичний апарат та методичний інструментарій дослідження стану розвитку дітей раннього віку в умовах закладів дошкільної освіти: вивчення організації освітнього середовища, перевірки готовності вихователів груп раннього віку упроваджувати особистісно орієнтований підхід до організації життєдіяльності дітей, дослідження рівнів розвиненості й навченості дітей 3-го року життя в таких аспектах: руховий, художньо-естетичний, комунікативно-мовленнєвий і соціальний розвиток. Представлено попередній аналіз даних, кількісні і якісні результати проведеного дослідження. 

 Ключові слова: готовність вихователів до розвитку дітей раннього віку; освітнє середовище груп раннього віку; особистісний розвиток дитини раннього віку; стан розвитку дітей у групах раннього віку.

Гавриш Наталья, доктор педагогических наук, профессор, профессор кафедры психологии и педагогики дошкольного образования, Переяслав-Хмельницкий государственный педагогический университет имени Григория Сковороды, г. Переяслав-Хмельницкий, Украина. 

Васильева Светлана, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник лаборатории дошкольного образования и воспитания, Институт проблем воспитания НАПН Украины, г. Киев, Украина. 

Рагозина Виктория, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник, ведущий научный сотрудник лаборатории дошкольного образования и воспитания, Институт проблем воспитания НАПН Украины, г. Киев, Украина.


СОСТОЯНИЕ РАЗВИТИЯ ДЕТЕЙ В ГРУППАХ РАННЕГО ВОЗРАСТА В УЧРЕЖДЕНИЯХ ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ: РЕЗУЛЬТАТЫ КОНСТАТИРУЮЩЕГО ЭКСПЕРИМЕНТА
  Освещены предварительные результаты исследования состояния развития детей в группах раннего возраста в учреждениях дошкольного образования, осуществленного на этапе констатирующего эксперимента. На основе теоретического анализа исследуемой проблемы, практики организации образовательного процесса в группах раннего возраста обоснована необходимость применения поликритериального подхода. Разработаны критериально-диагностический аппарат и методический инструментарий исследования состояния развития детей раннего возраста в условиях учреждений дошкольного образования: изучение организации образовательной среды, проверки готовности воспитателей групп раннего возраста внедрять личностно ориентированный подход к организации жизнедеятельности детей, исследования уровней развитости и обученности детей 3-го года жизни в следующих аспектах: двигательное, коммуникативно-речевое и социальное, художественно-эстетическое развитие. Представлены предварительный анализ данных, количественные и качественные результаты проведенного исследования. 
 Ключевые слова: готовность воспитателей к развитию детей раннего возраста; образовательная среда групп раннего возраста; личностное развитие ребенка раннего возраста; состояние развития детей в группах раннего возраста.

 Nataliia Havrysh, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor of the Department of Psychology and Pedagogy of Preschool Education, Pereiaslav-Khmelnitskyi Hryhorii Skovoroda State Pedagogical University, Pereiaslav-Khmelnitskyi, Ukraine. 

 Svitlana Vasylieva, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, Laboratory of Preschool Education and Upbringing, Institute of Problems on Education of the NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

 Victoriia Rahozina, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, Leading Researcher of the Laboratory of Preschool Education and Upbringing, Institute of Problems on Education of the NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

THE STATE OF CHILD DEVELOPMENT IN EARLY AGE GROUPS IN PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS: RESULTS OF ASCERTAINING EXPERIMENT
  Preliminary results of the problem of personal development of a child in the early stages of ontogenesis, which is the topic of research "Education of young children in preschool educational institutions of different types", carried out in the Laboratory of Preschool Education and Upbringing of the Institute of Problems on Education of the NAES of Ukraine (2019-2021). Based on the theoretical analysis of the researched problem, practice of organization of educational process in groups of early age of preschool educational institutions of Ukraine, the necessity of application of a polycriteria approach to clarification of a state of development of children of early age groups in preschool educational institutions is proved. The criterion-diagnostic apparatus and methodological tools were developed, which allowed to study the organization of the educational environment and educational process in groups of early age in preschool educational institutions, the readiness of educators of early age groups to implement a personality-oriented approach to organizing children's activities, development of 3-years old children in the following aspects: motor, communicative, social, artistic and aesthetic. Preliminary analysis of the data of the ascertaining stage of the pedagogical experiment, quantitative and qualitative results are presented. Thus, the study of the educational environment in early age groups made it possible to establish: the motor space of preschool educational institutions of different types has no fundamental differences; there is a dominance of the educator's position, which minimizes the communicative and personal activity of children; uniformity of methods and forms of interaction of teachers with children, the majority of group forms of the organization of children, actions of children according to the sample and instructions. The study of educators' readiness for innovative pedagogical activity showed the predominance of medium and low levels over sufficient and high ones. According to the criteria and indicators of upbringing / development of young children: cognitive (initial ideas about the means and methods of a particular activity; mastering passive and active vocabulary sufficient for the activity), emotional (interest in a particular activity, desire to act alone or together with an adult, identifying a positive attitude to a particular activity and interaction with others), activity (acting on a sample, adequate use of objects and performing 2-3 actions with them), there were clarified the signs that made it possible to determine the levels of motor, communicative, social, artistic and aesthetic development in young children (primary, secondary, sufficient, high). 
 Keywords: readiness of educators for the development of young children; educational environment of early age groups; personal development of a young child; the state of development of children in early age groups.

Використані джерела 
[1] С. А. Васильєва, «Понятійне поле проблеми рухового розвитку дітей третього року життя», Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. праць, Київ, Україна: Інститут проблем виховання НАПН України, Вип. 23, Кн. 1, с. 43–52, 2019. 
[2] S. A. Vasilieva, The research of the formation of motor sensations and perceptions in children of the third year of life in a pre-school setting up, in New stages of development of modern science in Ukraine and EU countries: monograph / edited by authors. l s ted. Riga, Latvia : “Baltija Publishing”. 2019, s. 42–63. 
[3] І. Д. Бех, Вибрані наукові праці. Виховання особистості, том І, Чернівці, Україна : Букрек, 2015. 
[4] С. А. Васильєва, Значення батьківської громади в руховому розвитку дітей третього року життя. Зростаюча особистість у смислоціннісних обрисах, в матеріали Всеукраїнської науковопрактичної конференції, І. Д. Бех, Р. В. Малиношевський, Ред. Івано-Франківськ, Україна : НАІП. 2019, с. 56–60. 
[5] V. V. Ragozina, L. А. Hutsan, end O. L. Morin, «The development of manual skills in artistic and productive activities: From early age to primary school age», Мистецтво та освіта, № 4 (94), с. 36 – 39, 2019. 
[6] Н. Гавриш, і О. Стаєнна, «Організована та вільна гра в освітньому процесі дошкільного закладу», Гуманізація навчально-виховного процесу. Збірник наукових праць Донбаського державного педагогічного університету, № 1 (93), с. 4 – 26, 2019. 
[7] Н. Гавриш, і О. Рейпольська, «Проектування освітнього середовища ЗДО на засадах індивідуалізації та диференціації», Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Зб. наук. праць. Вип.22. Київ, Україна: Інститут проблем виховання НАПН України, с.44 – 56.
 
References 
[1] S. A. Vasylieva, «Poniatiine pole problemy rukhovoho rozvytku ditei tretoho roku zhyttia», Teoretykometodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi: zb. nauk. prats, Kyiv, Ukraina: Instytut problem vykhovannia NAPN Ukrainy, Vyp. 23, Kn. 1, s. 43–52, 2019. 
[2] S. A. Vasilieva, The research of the formation of motor sensations and perceptions in children of the third year of life in a pre-school setting up, in New stages of development of modern science in Ukraine and EU countries: monograph / edited by authors. l s ted. Riga, Latvia : “Baltija Publishing”. 2019, s. 42–63. 
[3] I. D. Bekh, Vybrani naukovi pratsi. Vykhovannia osobystosti, tom I, Chernivtsi, Ukraina : Bukrek, 2015. 
[4] S. A. Vasylieva, Znachennia batkivskoi hromady v rukhovomu rozvytku ditei tretoho roku zhyttia. Zrostaiucha osobystist u smyslotsinnisnykh obrysakh, v materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, I. D. Bekh, R. V. Malynoshevskyi, Red. Ivano-Frankivsk, Ukraina : NAIP. 2019, s. 56–60. 
[5] V. V. Ragozina, L. A. Hutsan, end O. L. Morin, «The development of manual skills in artistic and productive activities: From early age to primary school age», Mystetstvo ta osvita, № 4 (94), s. 36 – 39, 2019. 
[6] N. Havrysh, i O. Staienna, «Orhanizovana ta vilna hra v osvitnomu protsesi doshkilnoho zakladu», Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu. Zbirnyk naukovykh prats Donbaskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, № 1 (93), s. 4 – 26, 2019. 
[7] N. Havrysh, i O. Reipolska, «Proektuvannia osvitnoho seredovyshcha ZDO na zasadakh indyvidualizatsii ta dyferentsiatsii», Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi. Zb. nauk. prats. Vyp.22. Kyiv, Ukraina: Instytut problem vykhovannia NAPN Ukrainy, s.44 – 56.