ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА ФАХІВЦЯ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ У НОВИХ РЕАЛІЯХ

 Олена Павлик – кандидат педагогічних наук, доцент, завідувачка кафедри початкової освіти, м. Кривий Ріг, Україна.
 Ніна Білоконна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри початкової освіти, м. Кривий Ріг, Україна.
 Олександра Лисевич – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри початкової освіти, м. Кривий Ріг, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-83-91 

Завантажити (Pdf)

 Статтю присвячено пошуку шляхів підвищення якості підготовки вчительських кадрів в умовах цивілізаційних викликів. Авторами обґрунтовано необхідність впровадження нових підходів, яким належить важлива роль у становленні педагогічного професіоналізму майбутніх учителів початкової школи у зв’язку з її реформуванням. Визначено компетентності, яких мають набути сучасні організатори початкової освіти (ключові, психолого-педагогічні і предметні) відповідно до вимог Концепції Нової української школи та Професійного стандарту вчителя початкових класів; шляхи формування мотивації до активної професійної діяльності як складової фахової підготовки майбутніх учителів початкової школи. 

 Ключові слова: професійна підготовка; вчитель початкових класів; компетентнісний підхід; емоційний інтелект; ключові компетентності, творчий розвиток.

Елена Павлик, кандидат педагогических наук, доцент, заведующая кафедрой начального образования Криворожского государственного педагогического университета, г. Кривой Рог, Украина. 

Нина Белоконная, кандидат педагогических наук, доцент кафедры начального образования Криворожского государственного педагогического университета, г. Кривой Рог, Украина. 

Александра Лисевич, кандидат педагогических наук, доцент кафедры начального образования Криворожского государственного педагогического университета, г. Кривой Рог, Украина.


ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА СПЕЦИАЛИСТА НАЧАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В НОВЫХ РЕАЛИЯХ
 Статья посвящена поиску путей повышения качества подготовки учительских кадров в условиях цивилизационных вызовов. Авторами обоснована необходимость внедрения новых подходов, которым принадлежит важная роль в становлении педагогического профессионализма будущих учителей начальной школы в связи с ее реформированием. Определены компетентности, которые должны приобрести современные организаторы начального образования (ключевые, психолого-педагогические и предметные) в соответствии с требованиями концепции Новой украинской школы и Профессионального стандарта учителя начальных классов; пути формирования мотивации к активной профессиональной деятельности как составляющей профессиональной подготовки будущих учителей начальной школы. 
 Ключевые слова: профессиональная подготовка; учитель начальных классов; компетентностный подход; эмоциональный интеллект; ключевые компетентности, творческое развитие.

 Olena Pavlyk, Ph.D. Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Primary Education, Kryvyi Rih State Pedagogical University, Kryvyi Rih, Ukraine. 

 Nina Bilokonna, Ph.D. Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Primary Education, Kryvyi Rih State Pedagogical University, Kryvyi Rih, Ukraine. 

 Olexandra Lysevych, Ph.D. Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Primary Education, Kryvyi Rih State Pedagogical University, Kryvyi Rih, Ukraine.

PROFESSIONAL TRAINING OF PRIMARY EDUCATION SPECIALIST IN NEW REALITIES
 The article is devoted to finding ways to improve the quality of teacher training in the face of civilizational challenges. The authors substantiate the need to introduce new approaches, which play an important role in the formation of pedagogical professionalism of future primary school teachers in connection with its reform. The competences that modern organizers of primary education (key, psychological, pedagogical and subject) should acquire in accordance with the requirements of the concept of the New Ukrainian School and the Professional Standard of Primary School Teacher are determined; ways to form motivation for active professional activity as a component of professional training of future primary school teachers, in particular innovative technologies of educational activity organization (games, training, coaching technologies, master classes, simulation methods, modeling, critical thinking methods, classroom analysis with videos), new forms and methods that can be implemented in traditional methods, but focused on the process, not just on the content, provide for the harmonization of intellectual and emotional, creative development and selfdevelopment. Intelligence and emotions are two components of the success of professional activity of future specialists of primary education, and their harmonization is the basis of a high level of professionalism of a modern teacher. An important area of work is also the preparation of future primary school teachers to integrate educational material in the content of related subjects and work in an inclusive educational space through the introduction of special courses, content modules, project activities. According to the authors, a group of communicative skills that promote the formation of students' emotional culture as a personal education that can provide skills to manage their own emotions and emotional state of participants in the educational process, and positively affect the emotional intelligence of future teachers are as follows: the ability to observe behavior of other people in the process of communication, the ability to navigate in different situations of communication, the ability to control themselves in communication and interaction with others. 
 Keywords: professional training; primary school teacher; competence-based approach; emotional intelligence; key competences, creative development.

Використані джерела 
[1] В. Бондар, «Теорія і технологія управління процесом навчання в школі». Київ, Україна: ФАДА, ЛТД, 2000. 
[2] В. Г. Кремень, «Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати». Київ, Україна: Грамота, 2005. 
[3] Л. Кондрашова, «Высшая школа и Болонский процесс: реалии и перспективы». Кривой Рог, Україна, 2007. 
[4] Є. О. Лодатко, Л. В. Кондрашова, «Вчитель початкової школи у соціокультурному вимірі суспільства». Київ, Україна: ВД «Слово», 2015. 
[5] Н. О. Кушнір, В. В. Шакотько, «Підготовка вчителя початкової освіти і виклики нової української школи», Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки, №39, с.92-99, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv. gov.ua/UJRN/vgnpu_2019_1_13. Дата звернення: Січень 24, 2020. 
[6] І. Хижняк, «Ключові результати професійної підготовки сучасного вчителя початкової школи у ЗВО», Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, №8, с.5-15, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://pptma.dn.ua/files/2018/8-1/1_Khyzhniak5-15.pdf. Дата звернення: Січень 24, 2020. 
[7] С. В. Толочко, «Компетентність педагогів: порівняльна характерисика сучасного світового й вітчизняного досвіду», Педагогічні науки, №82 (2018) с.186-194. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe? I21DBN=LINK&P21DBN=UJ RN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_ S21P03=FILA=&2_S21STR=znppn_2018_82(1)__40. Дата звернення: Січень 24, 2020. 
[8] К. М. Біницька, «Тенденції розвитку професійної підготовки майбутніх учителів початкової освіти у країнах східної Європи», дис. …докт. пед. наук, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, Україна, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://tnpu.edu.ua/naukova-robota/docaments-download/d-58-053-01/Binytska_ dys.pdf. Дата звернення: Січень 08, 2020. 
[9] Становление профессионального облика педагога в системе непрерывного педагогического образования: коллектив. международная монография [под ред. д.п.н., проф. А. КлимКлимашевской, д.п.н., проф. Л. В. Кондрашовой,]. Седльце, Польша: УПХ – Черкассы, Украина: ЧНУ, 2019.
 
References 
[1] V. Bondar, «Teoriia i tekhnolohiia upravlinnia protsesom navchannia v shkoli». Kyiv, Ukraina: FADA, LTD, 2000. 
[2] V.H. Kremen, «Osvita i nauka v Ukraini – innovatsiini aspekty. Stratehiia. Realizatsiia. Rezultaty». Kyiv, Ukraina: Hramota, 2005. 
[3] L. Kondrashova, «Vыsshaia shkola y Bolonskyi protsess: realyy y perspektyvы». Kryvoi Roh, Ukraina, 2007. 
[4] Ye.O. Lodatko, L.V. Kondrashova, «Vchytel pochatkovoi shkoly u sotsiokulturnomu vymiri suspilstva». Kyiv, Ukraina: VD «Slovo», 2015. 
[5] N.O.Kushnir, V.V.Shakotko, «Pidhotovka vchytelia pochatkovoi osvity i vyklyky novoi ukrainskoi shkoly», Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Pedahohichni nauky, №39, s.92-99, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov. ua/UJRN/vgnpu_2019_1_13. Data zvernennia: Sichen 24, 2020. 
[6] I.Khyzhniak, «Kliuchovi rezultaty profesiinoi pidhotovky suchasnoho vchytelia pochatkovoi shkoly u ZVO», Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty, №8, s.5-15, 2018. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://pptma.dn.ua/files/2018/8-1/1_Khyzhniak5-15.pdf. Data zvernennia: Sichen 24, 2020. 
[7] S.V.Tolochko, «Kompetentnist pedahohiv: porivnialna kharakterysyka suchasnoho svitovoho y vitchyznianoho dosvidu», Pedahohichni nauky, №82 (2018) s.186-194. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://www.irbisnbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe? I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_ S21STR=znppn_2018_82(1)__40. Data zvernennia: Sichen 24, 2020. 
[8] K.M.Binytska, «Tendentsii rozvytku profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi osvity u krainakh skhidnoi Yevropy», dys. …dokt. ped. nauk, Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Hnatiuka, Ternopil, Ukraina, 2018. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://tnpu.edu.ua/naukova-robota/docaments-download/d-58-053-01/Binytska_dys.pdf. Data zvernennia: Sichen 08, 2020. 
[9] Stanovlenye professyonalnoho oblyka pedahoha v systeme neprerыvnoho pedahohycheskoho obrazovanyia: kollektyv. mezhdunarodnaia monohrafiia [pod red. d.p.n., prof. A.Klym-Klymashevskoi, d.p.n., prof. L.V.Kondrashovoi,]. Sedltse, Polsha: UPKh – Cherkassы, Ukrayna: ChNU, 2019.