ФОРМУВАННЯ КАРТИНИ СВІТУ ДОШКІЛЬНИКІВ ТА МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ЖИВОПИСУ


 Людмила Шелестова - доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник відділу дидактики Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-1-90-99

Завантажити (Pdf)

  У статті обґрунтовано важливість формування картини світу в дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Проаналізовано особливості раціонального та чуттєвого пізнання. Зроблено висновки про необхідність гармонізації світосприйняття дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. З’ясовано функції мистецтва у розвитку особистості. Описано авторські підходи до гармонізації пізнання дітей означеного віку, використання живопису як засобу збагачення картини світу. Показано критерії відбору змісту та підходи щодо організації пізнання світу дошкільниками та молодшими школярами засобами живопису. Описано сутність технології особистісного розвитку «Світ у картинах художників» та відповідних альбомів розвивальних завдань для дітей різного віку.
   Ключові слова: пізнання; картина світу; дошкільники; молодші школярі; живопис; технологія особистісного розвитку; розвивальні завдання. 

 Людмила Шелестова, доктор педагогических наук, старший научный сотрудник, ведущий научный сотрудник отдела дидактики Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина. 

ФОРМИРОВАНИЕ КАРТИНЫ МИРА ДОШКОЛЬНИКОВ И МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ СРЕДСТВАМИ ЖИВОПИСИ 

  В статье обоснована важность формирования картины мира в дошкольном и младшем школьном возрасте. Проанализированы особенности рационального и чувственного познания. Сделаны выводы о необходимости гармонизации мировосприятия детей дошкольного и младшего школьного возраста. Выяснены функции искусства в развитии личности. Описаны авторские подходы к использованию живописи как средства обогащения картины мира детей указанного 
возраста и гармонизации их познания. Показаны критерии отбора содержания и подходы к организации познания мира дошкольниками и младшими школьниками средствами живописи. Описана сущность технологии личностного развития «Мир в картинах художников» и соответствующих альбомов развивающих заданий для детей разного возраста.
   Ключевые слова: познание; картина мира; дошкольники; младшие школьники; живопись; технология личностного развития; развивающие задания.

 Liudmyla Shelestova, Doctor of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, leading researcher at the Department of Didactics at the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

 FORMATION OF THE WORLD PICTURE OF PRESCHOOLS AND JUNIOR SCHOOLCHILDREN BY MEANS OF PAINTING

  The article substantiates the importance of forming a picture of the world in children of preschool and primary school age. The urgency of the studied problem is due to the objective need to form a picture of the world of the individual as a regulator of his life and a condition for successful existence in today's changing world. The peculiarities of rational and sensory cognition are analyzed, in particular the following: sensory cognition makes it possible to know only the external signs of phenomena, objects, floors; essential properties and connections can be learned through abstract thinking. The basis of rational knowledge of the world by man is scientific knowledge, sensory knowledge is largely provided by various arts. Conclusions are made about the need to harmonize the worldview of preschool and primary school children, because this process, according to scientists, has certain shortcomings: in it, rational cognition dominates over the sensory. The functions of art in the development of personality are clarified, among which: social-transforming, hedonistic, aesthetic, suggestive, educational, compensatory, social, information-communicative, cognitive. The author's approaches to the use of painting as a means of enriching the picture of the world of children of a certain age and harmonizing their worldview are described. The criteria for selecting the content of education (selection of paintings) are described, including: the subject of the paintings, its accessibility for children of preschool and primary school age and the connection with their life experience; reflection in paintings of various aspects of human existence; artistic style of painting; brightness of images of a picture; moral orientation of the content of the picture; number of objects in the picture, etc. Approaches to the organization of knowledge of the world by preschoolers and junior schoolchildren by means of painting are described. It is established that important for the personal development of children of preschool and primary school age, enrichment of their picture of the world are: observation, implementation of mental operations, evaluation, creation of creative products. The essence of the technology of personal development "The world in the paintings of artists" and the corresponding albums of developmental tasks for children of different ages are described.
   Keywords: cognition; picture of the world; preschoolers; junior high school students; painting; technology of personal development; developmental tasks.

Використані джерела
[1] С. Д. Смирнов, Мир образов и образ мира. Вестн. Моск. ун-та. Сер. 14, Психология, № 2, с. 15–29, 1981.
[2] Л. В. Шелестова, Теорія і методика формування картини світу у старших дошкільників та молодших школярів: монографія. Київ, Фенікс, 2016. 
[3] Я. С. Яскевич Основы философии : учебное пособие. Минск, Высшая школа, 2009. 
[4] Э. Ф. Звездкина и др. Теория философии. Москва, Эксмо, 2004. 
[5] Л. В. Шелестова, Гармонізація світосприйняття та естетичний розвиток старших дошкільників засобами образотворчого мистецтва. Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика: збірник наукових праць. Випуск 16. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2016, с. 110–118.
[6]   Л. В. Шелестова, Дидактичні засади формування картини світу у дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку, автореф. дис. … д-ра пед. наук, Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка,  Тернопіль, Україна, 2017.
[7] Е. М. Торшилова, Маугли и «Джоконда». Цветной мир, №4, с. 35 – 36, 2008.
[8] Эстетика: словарь. Под общ. ред. А. А. Беляева и др. Москва, 1989. 
[9] Г. В. Сухорукова, О. О. Дронова, Н. М. Голота, Л. А. Янцур. Образотворче мистецтво з методикою викладання в дошкільному навчальному закладі: підручник. За заг. ред.  Г. В. Сухорукової. Київ, видавничий Дім «Слово», 2010.
[10] Е. М. Торшилова, Тестирование эстетического и общего развития ребенка: концепция и методики. Цветной мир, №1, с. 24–30, 2008.[11] Л. В. Шелестова, Світ у картинах художників. Альбом розвивальних завдань для дітей 4-го року життя. Київ, Фенікс, 2021.
[12] Л. В. Шелестова, Світ у картинах художників. Альбом розвивальних завдань для дітей 5-го року життя. Київ, Фенікс, 2021.
[13]  Л. В. Шелестова, Світ у картинах художників. Альбом розвивальних завдань для дітей 5 – 7 років. Київ, Фенікс, 2017. 
[14]  Л. В. Шелестова, Світ у картинах художників. Методичний посібник до альбому розвивальних завдань для дітей 5 – 7 років. Київ, Фенікс, 2017. 
[15]  Л. В. Шелестова, Світ у картинах художників. Методичний посібник до альбому розвивальних завдань для дітей 4-го року життя. Київ, Фенікс, 2021.
[16]  Л. В. Шелестова, Світ у картинах художників. Методичний посібник до альбому розвивальних завдань для дітей 5-го року життя. Київ, Фенікс, 2021.
[17] Л. В. Шелестова, Формування картини світу старших дошкільників та молодших школярів: методичний посібник. Київ, Інститут обдарованої дитини, 2016. 

References 
[1] S. D. Smirnov, Mir obrazov i obraz mira. Vestn. Mosk. un-ta. Ser. 14, Psihologija, # 2, s. 15–29, 1981.
[2] L. V. Shelestova, Teoriia i metodyka formuvannia kartyny svitu u starshykh doshkilnykiv ta molodshykh shkoliariv: monohrafiia. Kyiv, Feniks, 2016.
[3] Ja. S. Jaskevich Osnovy filosofii : uchebnoe posobie. Minsk, Vysshaja shkola, 2009.
[4] Je. F. Zvezdkina i dr. Teorija filosofii. Moskva, Jeksmo, 2004.
[5] L. V. Shelestova, Harmonizatsiia svitospryiniattia ta estetychnyi rozvytok starshykh doshkilnykiv zasobamy obrazotvorchoho mystetstva. Navchannia i vykhovannia obdarovanoi dytyny: teoriia ta praktyka: zbirnyk naukovykh prats. Vypusk 16. Kyiv : Instytut obdarovanoi dytyny, 2016, s. 110–118.
[6] L. V. Shelestova, Dydaktychni zasady formuvannia kartyny svitu u ditei starshoho doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku, avtoref. dys. … d-ra ped. nauk, Ternopilskyi nats. ped. un-t im. V. Hnatiuka, Ternopil, Ukraina, 2017.
[7]    E. M. Torshilova, Maugli i «Dzhokonda». Cvetnoj mir, #4, s. 35 – 36, 2008. Jestetika: slovar'. Pod obshh. red. A. A. Beljaeva i dr. Moskva, 1989.
[8] Estetika: slovar. Pod obsch. red. A. A. Belyaeva i dr. Moskva, 1989.
[9] H. V. Sukhorukova, O. O. Dronova, N. M. Holota, L. A.Iantsur. Obrazotvorche mystetstvo z metodykoiu vykladannia v doshkilnomu navchalnomu zakladi: pidruchnyk. Za zah. red. H. V. Sukhorukovoi. Kyiv, vydavnychyi Dim «Slovo», 2010.
[10] E. M. Torshilova, Testirovanie jesteticheskogo i obshhego razvitija rebenka: koncepcija i metodiki. Cvetnoj mir, #1, s. 24–30, 2008.
[11]  L. V. Shelestova, Svit u kartynakh khudozhnykiv. Albom rozvyvalnykh zavdan dlia ditei 4-ho roku zhyttia. Kyiv, Feniks, 2021.
[12]  L. V. Shelestova, Svit u kartynakh khudozhnykiv. Albom rozvyvalnykh zavdan dlia ditei 5-ho roku zhyttia. Kyiv, Feniks, 2021.
[13]  L. V. Shelestova, Svit u kartynakh khudozhnykiv. Albom rozvyvalnykh zavdan dlia ditei 5 – 7 rokiv. Kyiv, Feniks, 2017. 
[14] L. V. Shelestova, Svit u kartynakh khudozhnykiv. Metodychnyi posibnyk do albomu rozvyvalnykh zavdan dlia ditei 5 – 7 rokiv. Kyiv, Feniks, 2017.
[15] L. V. Shelestova, Svit u kartynakh khudozhnykiv. Metodychnyi posibnyk do albomu rozvyvalnykh zavdan dlia ditei 4-ho roku zhyttia. Kyiv, Feniks, 2021.
[16] L. V. Shelestova, Svit u kartynakh khudozhnykiv. Metodychnyi posibnyk do albomu rozvyvalnykh zavdan dlia ditei 5-ho roku zhyttia. Kyiv, Feniks, 2021.
[17] L. V. Shelestova, Formuvannia kartyny svitu starshykh doshkilnykiv ta molodshykh shkoliariv: metodychnyi posibnyk. Kyiv, Instytut obdarovanoi dytyny, 2016.