СИСТЕМА ВПРАВ І ЗАВДАНЬ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ 5–6-х КЛАСІВ ГІМНАЗІЇ В ЧИТАННІ


 Тамара Полонська - кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник відділу навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-1-109-117

Завантажити (Pdf)

   Актуальність проблеми зумовлено тим, що сьогодні міжкультурний підхід вважається основою сучасної іншомовної освіти. Він передбачає оволодіння учнями іноземною мовою та культурою країни, мова якої вивчається, так само як і культурою рідної країни. Об’єктом дослідження обрано читання як найпоширеніший спосіб іншомовної комунікації, яким учні закладів загальної середньої освіти мають оволодіти відповідно до вимог нового Державного стандарту базової середньої освіти і чинної навчальної програми з іноземних мов. Аргументовано, що основною одиницею формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетентності учнів є автентичний текст. З метою перевірки розуміння учнями автентичних текстів різних жанрів і видів запропоновано розроблену автором систему вправ і завдань, яка передбачає формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетентності учнів та досягнення ними загальних і конкретних очікуваних результатів у навчанні іншомовного читання, визначених чинною навчальною програмою.
   Ключові слова: міжкультурна іншомовна комунікативна компетентність; система вправ і завдань; читання (зорове сприймання); учні гімназії. 

  Тамара Полонская, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник, ведущий научный сотрудник отдела иностранных языков Институту педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина. 

СИСТЕМА УПРАЖНЕНИЙ И ЗАДАНИЙ ДЛЯ ФОРМИРОВАНИЯ МЕЖКУЛЬТУРНОЙ ИНОЯЗЫЧНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧАЩИХСЯ 5–6-х КЛАССОВ ГИМНАЗИИ В ЧТЕНИИ
  Актуальность проблемы обусловлена тем, что сегодня межкультурный подход считается основой современного иноязычного образования. Он предусматривает овладение учащимися иностранным языком и культурой страны изучаемого языка, так же как и культурой родной страны. Объектом исследования является чтение как наиболее распространенный способ иноязычной коммуникации, которым ученики заведений общего среднего образования должны овладеть в соответствии с требованиями нового Государственного стандарта базового среднего образования и действующей учебной программы по иностранным языкам. Аргументировано, что основной единицей формирования межкультурной иноязычной коммуникативной компетентности учащихся является аутентичный текст. С целью проверки понимания учащимися аутентичных текстов разных жанров и видов предложена разработанная автором система упражнений и заданий, предусматривающая формирование межкультурной иноязычной коммуникативной компетентности учащихся и достижение ими общих и конкретных ожидаемых результатов в обучении иноязычному чтению, определенных действующей учебной программой.
  Ключевые слова: межкультурная иноязычная коммуникативная компетентность; система упражнений и заданий; чтение (зрительное восприятие) ученики гимназии.

 Tamara Polonska, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, Leading Researcher of the Department of Teaching Foreign Languages at the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

SYSTEM OF EXERCISES AND TASKS FOR FORMING INTERCULTURAL FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE 
COMPETENCE OF 5-6 GRADES GYMNASIUM STUDENTS IN READING
   Abstract. The urgency of the problem is due to the fact that today the intercultural approach is considered the basis of modern foreign language education, and involves students mastering a foreign language and culture of the target language country, as well as the culture of the native country. The object of the study is reading (visual perception) as the most common method of foreign language communication, which students of general secondary education institutions must master in accordance with the requirements of the new State Standard of basic secondary education and the current Curriculum in foreign languages. The system of exercises and tasks developed by the author serves as a means for forming intercultural foreign language communicative competence of students in reading. The characteristic of reading as a receptive type of speech activity is given, and its connection with other types of speech activity is emphasized. The factors influencing the success of mastering a foreign language reading and the most typical difficulties encountered in the process of teaching it are identified. It is argued that the main unit for formation of intercultural foreign language communicative competence of students is an authentic text. The main types of foreign language reading and the features of its teaching are highlighted and characterized. The essence of three stages of work on any text is revealed. To test students’ understanding of authentic texts of different genres and types, a system of exercises and tasks developed by the author is proposed. The recommended exercises and tasks provide for the achievement of general and specific expected learning outcomes of teaching foreign language reading of gymnasium students, as defined in the current Curriculum in foreign languages for grades 5–9 of general secondary education institutions.
    Keywords: intercultural foreign language communicative competence; a system of exercises and tasks; reading (visual perception); gymnasium students.

Використані джерела
[1]     О. Б. Бігич та ін., Методика формування міжкультурної іншомовної комунікативної  компетенції: Курс лекцій (схеми і таблиці), С. Ю. Ніколаєва. Ред.  Київ, Україна: Ленвіт, 2011.
[2] Т. В. Овсянникова, «Комплекс упражнений для формирования межкультурной коммуникативной компетенции студентов бакалавриата на занятиях по иностранному языку», Вопросы методики преподавания в вузе, т. 6, № 22, с. 72–80, Москва, Россия, 2017.
[3]     Кабінет Міністрів України. Постанова. (2020, № 898). Державний стандарт базової середньої освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/898-2020-%D0%BF#Text
[4]     МОН України. Наказ. (2017, № 804). Навчальні програми з іноземних мов. 5–9 класи. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20 serednya/programy-5-9-klas/programi-inozemni-movi-5-9-112.06.2017.pdf/804/17
[5] Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання, С. Ю. Ніколаєва, Ред. Київ, Україна: Ленвіт, 2003.
[6]     В. Г. Редько, Конструювання змісту шкільних підручників з іноземних мов: теорія і практика : моногр. Київ, Україна: Пед. думка, 2017.
[7] О. Д. Карп’юк. Англійська мова: 5-ий рік навчання (English: 5 year). 5 кл.: підруч. для закл. заг. серед. освіти. 2-е вид., виправлене і доопрацьоване. Тернопіль, Україна:  Астон, 2018. 

References 
[1] O. B. Bihych ta in., Methodology for the formation of intercultural foreign language communicative competence: Course of lectures (diagrams and tables), S. Yu. Nikolaieva. Red.  Kyiv : Lenvit, 2011.
[2] T. V. Ovsyannikova, “Exercises for building intercultural communicative competence of bachelors in foreign language classes”, Voprosyi metodiki prepodavaniya v vuze, t. 6. no. 22, s. 72–80, Moskva, Rossiya, 2017.
[3] Kabinet Ministriv Ukrainy. Postanova. (2020, No. 898). State Standard of Basic Secondary Education] [Online].  2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0% BF#Text        
[4] MON Ukrainy. Nakaz. (2017, No. 804). Curricula in Foreign Languages. Grades 5–9. [Online]. 2017. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/ programy-5-9-klas/programi-inozemni-movi-5-9-12.06.2017. pdf/804/17       
[5] Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, S. Yu. Nikolaieva,  Red.  Kyiv: Lenvit, 2003. 
[6]  V. H. Redko, Constructing the content of school textbooks in foreign languages: theory and practice: monohr. Kyiv, Ukraina: Ped. dumka, 2017.
[7] O. D. Karpiuk, English: 5 year: pidruch. dlia zakl. zah. sered. osvity. 2-e vyd., vypravlene i doopratsovane. Ternopil, Ukraina:  Aston, 2018.