МИСТЕЦЬКА ТА ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЕЛЕОНОРИ СКРИПЧИНСЬКОЇ


 Анатолій Мартинюк - кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри художніх дисциплін та методики викладання ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», м. Переяслав, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-1-118-124

Завантажити (Pdf)

  Статтю присвячено дослідженню педагогічної та мистецької діяльності видатного хорового диригента Е. П. Скрипчинської. З’ясовано основні педагогічні етапи її мистецької діяльності. На підставі узагальнення викладеного встановлено, що визначена нами мистецька та педагогічна діяльність видатного педагога-хормейстера Е. П. Скрипчинської забезпечує вивчення музично-теоретичних та диригентсько-хорових дисциплін, послідовне вдосконалення основ професійного зростання особистості майбутнього фахівця, взаємозв’язок та послідовність упровадження методики визначеного нами феномену на різних етапах музично-педагогічної діяльності.
   Ключові слова: педагог; мистецька діяльність; Е. Скрипчинська; хорове диригування. 

 Анатолий Мартынюк, кандидат искусствоведения, доцент кафедры художественных дисциплин и методики преподавания ГВУЗ «Переяслав-Хмельницкий государственный педагогический университет им. Григория Сковороды», г. Переяслав, Украина. 

ХУДОЖЕСТВЕННАЯ И ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ЭЛЕОНОРЫ СКРИПЧИНСКОЙ

 Статья посвящена исследованию педагогической и творческой деятельности выдающегося хорового дирижера Э. П. Скрипчинской. Выяснены основные педагогические этапы творческой деятельности Э. Скрипчинской. На основании обобщения изложенного установлено, что определенная нами художественная и педагогическая деятельность выдающегося педагога-хормейстера Э. П. Скрипчинской обеспечивает изучение музыкально-теоретических и дирижерско-хоровых дисциплин, последовательное совершенствование основ профессионального роста личности будущего специалиста, взаимосвязь и последовательность внедрения методики определенного нами феномена на разных этапах музыкально-педагогической деятельности.
   Ключевые слова: педагог; художественная деятельность; Э. Скрипчинская; хоровое дирижирование.

  Anatolii Martyniuk, Doctor of Art Criticism, Associate Professor of the Department of Artistic Disciplines and Methods of Teaching of SHEI «Pereiaslav-Khmelnytskyi Hryhorii Skovoroda State Pedagogical University». Pereiaslav, Ukraine.

ARTISTIC AND PEDAGOGICAL ACTIVITY OF ELEONORA SKRYPCHYNSKA
  The article is devoted to the artistic and pedagogical activity of the outstanding musician Eleonora Pavlivna Skrypchynska. The role of the ideological load of musical art in the historical and cultural context of the development of the choral genre of the epoch is analyzed. It is outlined that at the present stage of development of music-pedagogical education conductor-choral art directs the formation of a future specialist of a high level of professionalism, growth of his/her personality and spiritual culture, provides the best highly artistic examples of choral art of different times and genres.  The scientific researches of E. Skrypchynska's artistic and pedagogical activity are analyzed. The main pedagogical stages of E. Skrypchynska's artistic activity are outlined. Analyzing the memoirs of famous conductors about E. Skrypchynska, gives grounds to claim that in the educational process of conducting and choral disciplines a teacher-choirmaster used a comprehensive approach. 
    It is proved that pedagogical activity in the class of choral conducting of E. Skrypchynska has not lost its relevance, and at the present stage of development of music-pedagogical education due to the fact that: firstly, it was aimed at forming a high level of professional skill in the future specialist, the growth of his or her personality and spiritual culture, secondly, it consisted of the best highly artistic examples of choral art of different times and genres.
    It is determined that the outstanding pedagogue-choirmaster E. P. Skrypchynska in artistic and pedagogical activity provided the quality of the study of the performed choral work, developed musical taste, interest in the studied, outlook, and most importantly - developed a sense of beauty,  made future specialists of our society.
    Summarizing the above mentioned, we should note that the defined artistic and pedagogical activities of the outstanding teacher-choirmaster E. P. Skrypchynska provides the study of conducting and choral disciplines, consistent improvement of the basics of professional growth of the future specialist; the use of emotional interaction that will affect the outcome of the creative process; encouraging future professionals to creative activity and self-expression at all stages of practical activities; the connection and sequence of implementation of the methodology of the phenomenon identified by us at different stages of musical and pedagogical activities.
     Keywords: teacher; artistic activity; Eleonora Skrypchynska; choral conducting.

Використані джерела
[1] Академія музичної еліти України: Історія та сучасність: До 90-річчя Нац. муз. акад. України ім. П.І. Чайковського, Авт.-упоряд. А.П. Лащенко та ін., Київ, Україна: Муз. Україна, 2004.
[2] Т. Антропова, Постать Б. Яворського у контексті культуротворчих процесів в Україні 10-20-ті років ХХ століття: дис. … канд. мистецтвознавства. Київ, Україна : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2010. 
[3] В. Горбатюк, Верьовка-Скрипчинська. Музикант. Педагог. Людина. Спогади. Київ, Україна: Видавець Карпенко В. М., 2004.
[4] О.Джура, Теоретичні засади та педагогічні засоби підготовки професійного музиканта у творчій спадщині Б.Л. Яворського: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.02. Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2001.
[5] К. Квітка, Порфирій Демуцький, Вибрані статті. Київ, Україна, 1986. Ч. 2. С. 129.
[6] В. Корнійчук, Маестро Анатолій Авдієвський. Портрет хору з мозаїки. Київ, Україна : ВЦ «Криниця», 2012. – 489 с.
[7] М. Кречко, «Натхненний музикант і мудрий педагог (До 80-річчя Е.П. Скрипчинської) Михайло Кречко», Українське музикознавство. Вип. 15, с.42-50, Київ, 1980.
[8] М. Кречко, «Бути схожим на вчительку», Музика, 1980, С. 30, № 1. 
[9] А. Лащенко, З історії київської хорової школи. Київ, Україна: Муз. Україна, 2007. 
[10] Національній музичній академії України імені П.І. Чайковського 100 років, Авт.-упоряд. В. Рожок. Київ, Україна: Муз. Україна, 2013. 

References 
[1] Akademiia muzychnoi elity Ukrainy: Istoriia ta suchasnist: Do 90-richchia Nats. muz. akad. Ukrainy im. P.I. Chaikovskoho, Avt.-uporiad. A.P. Lashchenko ta in., Kyiv, Ukraina: Muz. Ukraina, 2004. (in Ukrainian)
[2] T. Antropova, Postat B. Yavorskoho u konteksti kulturotvorchykh protsesiv v Ukraini 10-20-ti rokiv KhKh stolittia: dys. … kand. mystetstvoznavstva. Kyiv, Ukraina : NMAU im. P. I. Chaikovskoho, 2010. (in Ukrainian)
[3] V. Horbatiuk, Verovka-Skrypchynska. Muzykant. Pedahoh. Liudyna. Spohady. Kyiv, Ukraina: Vydavets Karpenko V. M., 2004. (in Ukrainian)
[4] O.Dzhura, Teoretychni zasady ta pedahohichni zasoby pidhotovky profesiinoho muzykanta u tvorchii spadshchyni B.L. Yavorskoho: avtoref. dys... kand. ped. nauk: 13.00.02. Kyivskyi natsionalnyi universytet kultury i mystetstv. Kyiv, 2001. (in Ukrainian)
[5] K. Kvitka, Porfyrii Demutskyi, Vybrani statti. Kyiv, Ukraina, 1986. Ch. 2. S. 129. (in Ukrainian)
[6] V. Korniichuk, Maestro Anatolii Avdiievskyi. Portret khoru z mozaiky. Kyiv, Ukraina : VTs «Krynytsia», 2012. – 489 s. (in Ukrainian)
[7] M. Krechko, «Natkhnennyi muzykant i mudryi pedahoh (Do 80-richchia E.P. Skrypchynskoi) Mykhailo Krechko», Ukrainske muzykoznavstvo. Vyp. 15, s.42-50, Kyiv, 1980. (in Ukrainian)
[8] M. Krechko, «Buty skhozhym na vchytelku», Muzyka, 1980, S. 30, № 1. (in Ukrainian)
[9] A. Lashchenko, Z istorii kyivskoi khorovoi shkoly. Kyiv, Ukraina: Muz. Ukraina, 2007. (in Ukrainian)
[10] Natsionalnii muzychnii akademii Ukrainy imeni P.I. Chaikovskoho 100 rokiv, Avt.-uporiad. V. Rozhok. Kyiv, Ukraina: Muz. Ukraina, 2013. (in Ukrainian)