ДИДАКТИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ МОВЛЕННЄВИХ СИТУАЦІЙ ЯК ЗАСОБІВ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ


Валерій Редько - доктор педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник, завідувач відділу навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.

 Михайло Яковчук - науковий співробітник відділу навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна, учитель-методист з німецької мови, заслужений учитель України.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-1-30-42

Завантажити (Pdf)

  У статті порушено питання перегляду й уточнення видів і функцій засобів навчання іншомовного спілкування, що зумовлено зміною пріоритетів у визначенні його цілей і змісту. Засобами, що можуть задовольняти ці потреби, визначено навчально-мовленнєві ситуації, для котрих була б характерною особливість апроксимувати зразки мовлення і комунікативну поведінку учнів  до реальних умов спілкування. Увагу фіксовано на дидактичному моделюванні навчальних 
дій учнів під час використання ситуаційного навчання з метою виконання завдань, спрямованих на оновлення навчального процесу. Ними визначено етапи ситуаційного навчання іншомовного спілкування й обґрунтовано їх зміст. Відповідно до вимог освітньої програми, навчального досвіду учнів, їхніх психофізіологічних особливостей та потенційних можливостей запропоновано та інтерпретовано тенденцію розвитку можливостей використання навчально-мовленнєвих ситуацій у процесі навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти.
  Ключові слова: дидактична модель; навчально-мовленнєві ситуації; компетентнісно орієнтоване навчання іноземних мов.

 Валерий Редько, доктор педагогических наук, доцент, заведующий отделом обучения иностранным языкам Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина.

 Михаил Яковчук, научный сотрудник отдела обучения иностранным языкам Института педагогики НАПН Украины, учитель-методист немецкого языка, заслуженный учитель Украины, г. Киев, Украина.


ДИДАКТИЧЕСКОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ РЕЧЕВЫХ СИТУАЦИЙ КАК СРЕДСТВ КОМПЕТЕНТНОСТНО ОРИЕНТИРОВАННОГО ОБУЧЕНИЯ 
ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКАМ В УЧРЕЖДЕНИЯХ ОБЩЕГО СРЕДНЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
 В статье авторы ставят вопрос пересмотра и уточнения видов и функций средств обучения иноязычному общению, что обусловлено изменением приоритетов в определении его целей и содержания. Средствами, которые могут удовлетворять эти потребности, авторы определяют учебно-речевые ситуации, для которых, по их мнению, была бы характерна особенность аппроксимировать образцы речи и коммуникативное поведение учащихся к реаль-ным условиям общения. Внимание авторов фиксируется на дидактическом моделировании учебных действий учащихся при использовании ситуационного обучения с целью выполне-
ния задач, направленных на обновление учебного процесса. Ими определены этапы ситуационного обучения иноязычному общению и обосновано их содержание. В соответствии с требованиями образовательной программы, учебного опыта учащихся, их психофизиологических особенностей и потенциальных возможностей предлагается и интерпретируется тенденция развития возможностей использования учебно-речевых ситуаций в процессе обучения иностранным языкам в учреждениях общего среднего образования.
 Ключевые слова: дидактическое моделирование; учебно-речевые ситуации; компетентностно-ориентированное обучение иностранным языкам. 

 Valerii Redko, Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of  Teaching Foreign Language at the Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine;

Mykhailo Yakovchuk, Researcher of the Department of Teaching Foreign Languages at the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Teacher-Methodologist of  German, Honoured Teacher of Ukraine¸ Kyiv, Ukraine.

DIDACTIC MODELLING SPEECH SITUATIONS AS A MEANS OF COMPETENCE ORIENTED TEACHING FOREIGN LANGUAGES 
IN INSTITUTIONS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION
 The article deals with the problem of the revision and clarification of types and functions of teaching aids in foreign languages, which is due to changing priorities in determining its goals and content. Orientation of the educational process on a competent dream basis requires tools that can promote the formation of students’ key and subject competences and would allow them within the curriculum to master a foreign language and use it in different social conditions and adhere to appropriate communicative behaviour. By means that can meet the needs of updated goals and content, the authors identify learning and speech situations, which, in their opinion, would be characterized by a feature to approximate speech patterns and communicative behaviour of students to real communication conditions. Their attention is fixed on the didactic simulation of students’ learning activities during the use of situational learning in order to perform tasks aimed at updating the educational process. The stages of situational learning of foreign language communication are determined and its content is justified in the publication. In accordance with the requirements of the current curriculum, educational experience of students, their psychophysiological features and potential opportunities, the tendency of development of opportunities for the use of learning and speech situations in the process of teaching foreign languages in general secondary education institutions is proposed and interpreted. The main conceptual provisions offered in the article are illustrated by some examples of learning and speech situations presented in German and Spanish for 5th grade students. The presented technology was approved by foreign language teachers and methodologists based on the results of the survey.
 Keywords: didactic model; learning and speech situations; competence-oriented teaching foreign languages. 

Використані джерела
[1] Г. В. Колшанский, «Лингвокоммуникативные аспекты речевого общения», Иностр. языки в школе, № 1, с. 10–15, Москва, Россия, 1985.
[2] И. А. Зимняя, Психология обучения иностранным языкам в школе, Москва, Россия: Просвещение, 1991.
[3] Е. И. Пассов, Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. Москва, Россия: Рус. яз., 1989.
[4] А. А. Леонтьев, «Речь и общение», Иностр. языки в школе, № 6, с. 80–84, Москва, Россия, 1974.
[5] R. Ellis, “Second language acquisition research and language-teaching materials”, English language teaching materials: Theory and practice, N. Harwood. Ed., pp. 33–57, NY: Cambridge University Press, 2010.
[6] J. Richards, Communicative language teaching today. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
[7] О. І. Локшина, «Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя : оновлене бачення 2018 року», Український педагогічний журнал, № 3, с. 21–30, Київ, Україна, 2019.
[8] Дидактичні та методичні засади компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у початковій школі : навч.-метод. посіб., В. Г. Редько. Ред. Київ, Україна: Конві Прінт, 2020.
[9] Р. П. Мильруд, «Речевая ситуация как методический прием обучения», Иностр. языки в школе, № 1, с. 38–40, Москва, Россия, 1982.
[10] Т. К. Полонська, «Сутність компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у початковій школі», Педагогічна освіта : теорія і практика : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського нац. ун-ту імені Івана Огієнка; Інституту педагогіки НАПН України, вип. 22, ч. 2,  с. 294–300, Кам’янець-Подільський, Україна, 2017.
[11] В. Г. Редько, «Дидактична сутність освітнього іншомовного комунікативного середовища як засобу компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти», Український педагогічний журнал, № 4, с. 109–117, Київ, Україна, 2020.
[12] В. Л. Скалкин, «Ситуация, тема и текст в лингвометодическом аспекте», Русский язык за рубежом, № 3, с. 52–57, Москва, Россия, 1983.
[13] Key Competencies for Successful Life and Well – Functioning Society; Dominique S. Rychen and Laura H. Salganik. Eds, Gottingen: Hogrefe and Huber Publishers, 2003.
[14] S. Savignon, “Communicative language teaching for the twenty first century”, Teaching English as a Second / Foreign Language. M. Murcia. Ed, pp. 12–28, Boston, MA: Heinle & Heinle, 2001.
[15] М. Л. Вайсбурд, Использование учебно-речевых ситуаций при обучении устной речи на иностранном языке.  Обнинск, Россия: Титул, 2001.
[16] M. Koutselini, “Textbook as mechanisms for teachers’ sociopolitical and pedagogical alienation”, The new politics of the textbook: Critical analysis in the core content areas. H. Hickman & J. Porfilio. Eds, pp. 3–16, Rotterdam: Sense Publishers, 2012.

References 
[1] G. V. Kolshanskij, «Lingvokommunikativny`e aspekty` rechevogo obshheniya», Inostr. yazyki v shkole, № 1, s. 10–15, Moskva, Rossiya, 1985.
[2] I. A. Zimnyaya, Psikhologiya obucheniya inostrannym yazykam v shkole, Moskva, Rossiya: Prosveshhenie, 1991.
[3] E. I. Passov, Osnovy kommunikativnoj metodiki obucheniya inoyazychnomu obshheniyu. Moskva, Rossiya: Rus. yaz., 1989.
[4] A. A. Leontev, «Rech i obschenie», Inostr. yazyiki v shkole, № 6, s. 80–84, Moskva, Rossiya, 1974.
[5] R. Ellis, “Second language acquisition research and language-teaching materials”, English language teaching materials: Theory and practice, N. Harwood. Ed., pp. 33–57, NY: Cambridge University Press, 2010.
[6] J. Richards, Communicative language teaching today. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
[7] O. I. Lokshyna, «Yevropeiska dovidkova ramka kliuchovykh kompetentnostei dlia navchannia vprodovzh zhyttia : onovlene bachennia 2018 roku», Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, № 3, s. 21–30, Kyiv, Ukraina, 2019.
[8] Dydaktychni ta metodychni zasady kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u pochatkovii shkoli : navch.-metod. posib., V. H. Redko. Red. Kyiv, Ukraina: Konvi Print, 2020.
[9] R. P. Milrud, «Rechevaya situatsiya kak metodicheskiy priem obucheniya», Inostr. yazyiki v shkole, № 1, s. 38–40, Moskva, Rossiya, 1982.
[10] T. K. Polonska, «Sutnist kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u pochatkovii shkoli», Pedahohichna osvita : teoriia i praktyka :  zb.  nauk.  prats Kamianets-Podilskoho nats. un-tu imeni Ivana Ohiienka; Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy, vyp. 22, ch. 2,  s. 294–300, Kamianets-Podilskyi, Ukraina, 2017.
[11] V. H. Redko, «Dydaktychna sutnist osvitnoho inshomovnoho komunikatyvnoho seredovyshcha yak zasobu kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u zakladakh zahalnoi serednoi osvity», Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, № 4, s. 109–117, Kyiv, Ukraina, 2020.
[12] V. L. Skalkin, «Situatsiya, tema i tekst v lingvometodicheskom aspekte», Russkiy yazyik za rubezhom, № 3, s. 52–57, Moskva, Rossiya, 1983.
[13] Key Competencies for Successful Life and Well – Functioning Society; Dominique S. Rychen and Laura H. Salganik. Eds, Gottingen: Hogrefe and Huber Publishers, 2003.
[14] S. Savignon, “Communicative language teaching for the twenty first century”, Teaching English as a Second / Foreign Language. M. Murcia. Ed, pp. 12–28, Boston, MA: Heinle & Heinle, 2001.
[15] M. L. Vaysburd, Ispolzovanie uchebno-rechevyih situatsiy pri obuchenii ustnoy rechi na inostrannom yazyike, Obninsk, Rossiya: Titul, 2001.
[16] M. Koutselini, “Textbook as mechanisms for teachers’ sociopolitical and pedagogical alienation”, The new politics of the textbook: Critical analysis in the core content areas. H. Hickman & J. Porfilio. Eds, pp. 3–16, Rotterdam: Sense Publishers, 2012.