ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ МЕНЕДЖЕРА ОСВІТИ ЗАКЛАДУ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗІЇ


Віталій Барбінов - кандидат педагогічних наук, заступник директора з навчально-виробничої роботи ДНЗ «Полтавський центр професійно-технічної освіти».


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-1-52-57 

Завантажити (Pdf)

  У статті здійснено теоретичний аналіз модернізації діяльності менеджерів освіти закладів професійної освіти з урахуванням потреб інклюзії. Виявлено, що модернізація діяльності менеджерів освіти закладів професійної освіти з урахуванням потреб інклюзії орієнтована на підвищення якості, забезпечення доступності професійної (професійно-технічної) освіти та успішної соціалізації дітей, у результаті чого формується компетентний висококваліфікований фахівець робітничої професії. Доведено, що основоположними чинниками поліпшення професійної діяльності менеджерів освіти закладів професійної освіти є формування інклюзивної культури, розроблення інклюзивної політики і впровадження інклюзивної практики.
  Ключові слова: менеджер освіти; заклад професійної (професійно-технічної) освіти; інклюзія. 

 Виталий Барбинов, кандидат педагогических наук, заместитель директора по учебно-производственной работе ГУЗ «Полтавский центр профессионально-технического образования», г. Полтава, Украина.

ОСОБЕННОСТИ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ МЕНЕДЖЕРА ОБРАЗОВАНИЯ УЧРЕЖДЕНИЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В КОНТЕКСТЕ ВНЕДРЕНИЯ ИНКЛЮЗИИ

 В статье осуществлен теоретический анализ модернизации деятельности менеджеров образования учреждений профессионального образования с учетом потребностей инклюзии. Выявлено, что модернизация деятельности менеджеров образования учреждений профессионального образования с учетом потребностей инклюзии ориентирована на повышение качества, обеспечение доступности профессионального (профессионально-технического) образования и успешной социализации детей, в результате чего формируется компетентный высококвалифицированный специалист рабочей профессии. Доказано, что основополагающими факторами улучшения профессиональной деятельности менеджеров образования учреждений профессионального образования являются формирование инклюзивной культуры, разработка инклюзивной политики и внедрение инклюзивной практики.
  Ключевые слова: менеджер образования; заведение профессионального (профессионально-технического) образования; инклюзия.

 Vitalii Barbinov, Candidate of Pedagogical Sciences, Deputy Director for Training and Production State educational institution «Poltava Center for Vocational Education», Poltava, Ukraine.

PECULIARITIES OF THE ACTIVITY OF A MANAGER OF EDUCATION OF THE INSTITUTION OF VOCATIONAL EDUCATION IN THE CONTEXT 
OF INCLUSION

  The article analyzes and deepens the theoretical aspects of modernization of the activity of educational managers of vocational education institutions, taking into account the needs of inclusion. It is determined that the education manager is an educational leader who is characterized by critical thinking and cognitive flexibility, able at the level of professionalism through strategic actions to turn the goal into a positive result of the educational institution. It is revealed that modernization of the activity of educational managers of vocational education institutions taking into account the needs of inclusion is focused on improving the quality, ensuring the availability of vocational education and ensuring successful socialization of children, resulting in a competent highly qualified worker. It is proved that the basic levels of improving the professional activity of educational managers of vocational education institutions are the formation of inclusive culture, development of inclusive policy and implementation of inclusive practice. The formation of an inclusive culture of the education manager should strengthen his/her general culture, enrich methodological activities with new approaches, diversify pedagogical practices and thus improve pedagogical and organizational practice of the institution, which increases everyone's participation, the educational process is combined with community development, social partners, stakeholders, etc. The opinion is substantiated that the development of inclusive policy requires from the education manager the ability to navigate the laws and principles of a market economy and its impact on the educational process of persons with disabilities; have the theory and practice of modern management; successfully combine forms and methods of motivation; perfectly master the current legislation. The introduction of inclusive practice involves the creation of an inclusive educational environment in vocational education institutions. The main guidelines for modernizing the activities of educational managers of vocational education institutions, taking into account the needs of inclusion, are a qualitatively new level of competencies, a comprehensive solution to the problems of the educational process of an inclusive environment, a high level of professionalism.
  Keywords:  education manager; institution of professional (vocational and technical) education; inclusion.

Використані джерела
[1] М.В. Гриньова, О.Г. Штепа, Менеджмент в освіті: навч.-метод. посіб. для студентів і магістрантів усіх спеціальностей педагогічних університетів, Полтава, Україна, 2003. 
[2] Л.З. Тархан. Парадигма професійної інженерно-педагогічної освіти (компетентісний підхід). Проблеми освіти : наук.-метод. зб. Вип. 50. с. 70–73,2007.
[3] О. В. Пащенко, І. А. Гриценок, Н. З. Софій. Інклюзивна освіта в умовах професійно-технічного навчального закладу, Київ, Україна:Арт Економі, 2012. 
[4] Л.М. Кравченко, Неперервна педагогічна підготовка менеджера освіти, монографія, Полтава, Україна : Техсервіс, 2006. 
[5] О.В. Баєва, «Менеджер – професія нашого часу», Персонал Плюс, № 32(284), с. 3-7, 2008.
[6]   В. Жигірь,  «Вимоги до професійної підготовки сучасного менеджера освіти», Молодь і ринок,  № 3 (74), с. 50-55, 2011. 
[7]  О.І. Мармаза,  Інноваційні підходи до управління навчальним закладом, Харків, Україна:  Основа, 2004.  

References 
[1] M.V. Hrynova, O.H. Shtepa, Menedzhment v osviti: navch.-metod. posib. dlia studentiv i mahistrantiv usikh spetsialnostei pedahohichnykh universytetiv, Poltava, Ukraina, 2003. 
[2] L.Z. Tarkhan. Paradigma profesijnoyi inzhenerno-pedagogichnoyi osviti (kompetentisnij pidkhid). Problemi osviti : nauk.-metod. zb. Vip. 50. s. 70–73,2007.
[3] O. V. Pashhenko, I`. A. Griczenok, N. Z. Sofi`j. Inklyuzivna osvita v umovakh profesijno-tekhnichnogo navchalnogo zakladu, Kiyiv, Ukrayina:Art Ekonomi, 2012.
[4] L.M. Kravchenko, Neperervna pedahohichna pidhotovka menedzhera osvity, monohrafiia, Poltava, Ukraina : Tekhservis, 2006. 
[5] O.V. Baieva, «Menedzher – profesiia nashoho chasu», Personal Plius, № 32(284), s. 3-7, 2008.
[6] V. Zhyhir, «Vymohy do profesiinoi pidhotovky suchasnoho menedzhera osvity», Molod i rynok, № 3 (74), s. 50-55, 2011. 
[7] O.I. Marmaza, Innovatsiini pidkhody do upravlinnia navchalnym zakladom, Kharkiv, Ukraina: Osnova, 2004.