СТРУКТУРА ГОТОВНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ІНКЛЮЗІЇ


 Алла Барбінова - кандидат педагогічних наук, асистент кафедри педагогічної майстерності та менеджменту імені І. А. Зязюна Полтавського національного педагогічного університету, м. Полтава, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-1-58-64

Завантажити (Pdf)

  У статті висвітлено сутнісні характеристики інклюзивної освіти. Встановлено роль професійної діяльності вчителя в умовах такої освіти. Проведено аналіз наукових поглядів на визначення феномену готовності вчителів до професійної діяльності. Визначено сутність поняття та структуру готовності вчителів до професійної діяльності в умовах інклюзії. Доведено, що сукупність мотиваційно-ціннісного, когнітивного, психолого-регуляційного і діяльнісного компонентів є своєрідним динамічним інтегрованим новоутворенням, яке дає змогу здійснювати на високому мотиваційно-ціннісному рівні педагогічну діяльність у сфері інклюзивної освіти й усвідомлювати самого себе в професії та системі власної особистості.
   Ключові слова: готовність вчителів до  професійної діяльності; інклюзивна освіта; діти з особливими освітніми потребами.

  Алла Барбинова, кандидат педагогических наук, ассистент кафедры педагогического мастерства и менеджмента имени И. А. Зязюна, Полтавский национальный педагогический университет имени В. Г.  Короленка, г. Полтава, Украина.

СТРУКТУРА ГОТОВНОСТИ УЧИТЕЛЕЙ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В УСЛОВИЯХ ИНКЛЮЗИИ
 В статье освещены сущностные характеристики инклюзивного образования. Установлена роль профессиональной деятельности учителя в условиях инклюзивного образования. Проведен анализ научных взглядов на определение феномена готовности учителей к профессиональной деятельности. Определена сущность понятия и структура готовности учителей к профессиональной деятельности в условиях инклюзии. Доказано, что совокупность мотивационно-ценностного, когнитивного, психолого-регуляционного и деятельностного компо-нентов является своеобразным динамическим интегрированным новообразованием, которое позволяет осуществлять на высоком мотивационно-ценностном уровне педагогическую деятельность в сфере инклюзивного образования и осознавать самого себя в профессии и системе собственной личности.
   Ключевые слова: готовность учителей к профессиональной деятельности; инклюзивное образование; дети с особыми образовательными потребностями.

 Alla Barbinova, Candidate of Pedagogical Sciences, Assistant of the Department of Pedagogical Skills and Management named after I.A. Ziaziun, Poltava V. H. Korolenko National Pedagogical University, Poltava, Ukraine.

 
A STRUCTURE OF TEACHERS' READINESS FOR PROFESSIONAL ACTIVITY IN THE CONDITIONS OF INCLUISION
  The article establishes the role of professional activity of a teacher in the conditions of inclusive education. The essential characteristics of inclusive education are highlighted. The analysis of scientific views on the definition of the phenomenon of teachers' readiness for professional activity is carried out. The essence of the concept of teachers' readiness for professional activity in the conditions of inclusion is determined. Teachers' readiness for professional activity in the conditions of inclusion is interpreted as a complex personal education, which presupposes the teacher's awareness of the specifics of teaching children with special educational needs and due to the ability to perform professional functions taking into account professionally significant values and moral and ethical norms in various socio-pedagogical activities. The structure of teachers' readiness for professional activity in the conditions of inclusion is determined. Taking into account the views of scientists on the structure of the studied phenomenon, as well as taking into account our proposed definition of teachers' readiness for professional activity in the conditions of inclusion, we consider its components: motivational-value (stability of motivation for activity in the conditions of inclusion, professional-inclusive orientation in pedagogical situations); cognitive (depth of understanding the content and realities of inclusive activities, knowledge of the specifics of work, technologies and methods of pedagogical activities in the inclusion of children with different educational needs, systematic knowledge of the methodology of inclusive pedagogy); psychological and regulatory (adequacy of perception of conditions and participants of educational inclusion; reactivity to stressful situations of inclusive activity; emotional stability); activity (teacher's ability on the basis of a set of professional and practical skills according to the purpose to carry out educational process in the conditions of inclusion; system of professional and pedagogical skills of interaction with all participants of educational process; creative application in professional activity of methodological approaches of organization of educational inclusive activity). It is proved that the set of motivational-value, cognitive, psychological-regulatory and activity components is a kind of dynamic integrated neoplasm, which allows to carry out at a high motivational-value level pedagogical activity in the field of inclusive education and self-awareness in the profession and personal system.
  Keywords: teachers' readiness for professional activity; inclusive education; children with special educational needs.

Використані джерела
[1]   В.І. Бондар, Діти з особливими потребами у загальноосвітньому просторі: початкова ланка, Київ, Україна: 2004, 152 с.
[2]   З. Савчук, «Психологічна готовність учителя до роботи в інклюзивному просторі: теоретичний аспект»,  Особлива дитина: навчання і виховання, № 2.  с. 42-47, 2005.
[3]   А.А. Колупаєва, Л.О. Савчук, Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання: наук.-метод. посіб., Київ, Україна: Наук. світ, 2010. 196 с.
[4] С.В. Алехина, «Готовность педагогов как основной фактор успешности инклюзивного процесса в образовании»,  Психологическая наука и образование, №1, с.83-91,  2011.
[5] Ю.В. Шумиловская, «Подготовка будущего учителя к работе с учащимися в условиях инклюзивного образования» : автореф. дисс.  канд. педагогических наук, Шуя, 2011
[6]    І. Демченко, «Концепція підготовки майбутнього вчителя до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти», Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського, №4, с. 172-177, 2017.
[7] О.М. Кас’яненко, «Індивідуальний підхід до формування виразного мовлення в умовах інклюзивного навчання». Професійна підготовка майбутнього педагога в умовах сучасної освітньої парадигми: монографія. Київ, Україна: Кондор, 2015, с. 161–168.
[8] О. Мешко, «Психологічна підготовка майбутнього вчителя в контексті компетентнісного підходу: професійні компетенції та компетентності вчителя», на регіональному наук.-прак. семінарі Професійні компетенції та компетентності вчителя,Тернопіль, 2006. с. 21–25. 

References 
[1] V.I. Bondar, Dity z osoblyvymy potrebamy u zahalnoosvitnomu prostori: pochatkova lanka, Kyiv, Ukraina: 2004, 152 s.
[2] Z. Savchuk, «Psykholohichna hotovnist uchytelia do roboty v inkliuzyvnomu prostori: teoretychnyi aspekt»,  Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia, № 2.  s. 42-47, 2005.
[3] A.A. Kolupaieva, L.O. Savchuk, Dity z osoblyvymy osvitnimy potrebamy ta orhanizatsiia yikh navchannia: nauk.-metod. posib., Kyiv, Ukraina: Nauk. svit, 2010. 196 s.
[4] S.V. Alekhyna, «Hotovnost pedahohov kak osnovnoi faktor uspeshnosty ynkliuzyvnoho protsessa v obrazovanyy»,  Psykholohycheskaia nauka y obrazovanye, №1, s.83-91,  2011.
[5] Yu.V. Shumylovskaia, «Podhotovka budushcheho uchytelia k rabote s uchashchymysia v uslovyiakh ynkliuzyvnoho obrazovanyia» : avtoref. dyss.  kand. pedahohycheskykh nauk, Shuia, 2011.
[6] I. Demchenko, «Kontseptsiia pidhotovky maibutnoho vchytelia do profesiinoi diialnosti v umovakh inkliuzyvnoi osvity», Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.O. Sukhomlynskoho, №4, s. 172-177, 2017.
[7] O.M. Kasianenko, «Indyvidualnyi pidkhid do formuvannia vyraznoho movlennia v umovakh inkliuzyvnoho navchannia». Profesiina pidhotovka maibutnoho pedahoha v umovakh suchasnoi osvitnoi paradyhmy: monohrafiia. Kyiv, Ukraina: Kondor, 2015, s. 161–168.
[8] O. Meshko, «Psykholohichna pidhotovka maibutnoho vchytelia v konteksti kompetentnisnoho pidkhodu: profesiini kompetentsii ta kompetentnosti vchytelia», na rehionalnomu nauk.-prak. seminari Profesiini kompetentsii ta kompetentnosti vchytelia,Ternopil, 2006. s. 21–25.