ІНТЕГРАЦІЯ В ЗАГАЛЬНІЙ СЕРЕДНІЙ ОСВІТІ: СУТНІСНІ ОСОБЛИВОСТІ, СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ, УКРАЇНСЬКІ ПЕРСПЕКТИВИ


 Вікторія Кришмарел - кандидат філософських наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-1-65-74

Завантажити (Pdf)

  У статті проаналізовано сутнісне наповнення поняття «інтеграція» в контексті загальної освіти з огляду на світову практику та українські напрацювання. Запропоновано уточнення до дефініційного поля та окреслено специфіку його аспектів, що увиразнено схемами. Наведено приклади реалізації інтеграції в кожному із запропонованих значень з огляду на навчання галузі «Суспільствознавство» та предметного поля історії, поглиблено їх взаємозв’язок з підходами до реалізації логіки змістового складника предмета (концентричного чи лінійного). Структуровано основні зміни щодо регуляції цього аспекту навчання з огляду на останні зміни, затверджені Міністерством освіти і науки України щодо забезпечення впровадження Державного стандарту базової середньої освіти. У висновках узагальнено проведений аналіз.
   Ключові слова: поняття; інтеграція; загальна освіта; школа; історія. 

 Виктория Кришмарел, кандидат философских наук, старший научный сотрудник, старший научный сотрудник отдела обществоведческого образования Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина.

ИНТЕГРАЦИЯ В ОБЩЕМ СРЕДНЕМ ОБРАЗОВАНИИ: СУЩНОСТНЫЕ ОСОБЕННОСТИ, МИРОВЫЕ ТЕНДЕНЦИИ, УКРАИНСКИЕ ПЕРСПЕКТИВЫ
 В статье проанализировано сущностное наполнение понятия «интеграция» в контексте общего образования с учетом мировой практики и украинских наработок. Предложены уточнения дефиниционного поля и обозначена специфика его аспектов, что нашло отражение в предложенных схемах. Приведены примеры реализации интеграции в каждом из предложенных значений с точки зрения обучения в отрасли «Обществоведения» и предметного поля истории, углублена их взаимосвязь с подходами к реализации логики содержательного компонента предмета (концентрического или линейного). Структурированы основные изменения, касающиеся регуляции данного аспекта обучения с учетом последних изменений, утвержденных Министерством образования и науки Украины по обеспечению внедрения Государственного стандарта базового среднего образования. В заключении обобщен проведенный анализ.
   Ключевые слова: понятие; интеграция; общее образование; школа; история.
 
Viktoriia Kryshmarel, Candidate of Philosophy (PhD), Senior Researcher, Senior Researcher at the Social Studies Department of the Institute of Pedagogy of NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

INTEGRATION IN GENERAL SECONDARY EDUCATION: ESSENTIAL FEATURES, WORLD TRENDS, UKRAINIAN PERSPECTIVES

  The article analyzes the essential content of the concept of "integration" in the context of general education in view of world practice and Ukrainian developments. The specification to the definition field is offered and the specifics of its aspects are outlined, which is expressed by the schemes. Examples of integration in each of the proposed understandings are given in view of teaching the field of "Social Sciences" and the subject field of history, deepened their relationship with approaches to the implementation of the logic of the semantic component of the subject (concentric or linear). Directly in school education it is accepted to allocate two basic types of integration - vertical and horizontal. In this case, horizontal integration is mostly based on the linear presentation and implementation of interdisciplinary links, and vertical integration is implemented through concentric learning and education profiling. In any case, it is worth noting that in integration it is advisable to focus not on what is being studied, but on what approaches and on the basis of which methods. The first provides integrity within a single subject of repetitive topics with different depth of comprehension, which are covered by students before. The second is aimed at combining related topics from different school subjects. Synonyms for these concepts can be considered intra-subject and inter-subject integration. The article also outlines the main changes in the regulation of this aspect of education in view of the latest changes approved by the Ministry of Education and Science of Ukraine to ensure the implementation of the State Standard of Basic Secondary Education.In the end, it was concluded that integration in the general education process is a multifaceted phenomenon, which is implemented in accordance with the specifics of public policy in this area, so it varies from country to country. In addition, there are three main fields of integration, two of which relate directly to the learning process and differ in approaches to the operation of the methodological and semantic component of the subject. In Ukraine, the implementation of interdisciplinary and intradisciplinary integration is especially relevant now, because this is what the latest changes in the relevant regulations are aimed at.
  Keywords: concept; integration; general education; school; history.
 
Використані джерела
[1] Кабінет Міністрів України. (23.11.2011). № 1392, Постанова «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text
[2] Л. В. Белякова, Інклюзія чи «вимушена інтеграція»? [Електронний ресурс]/ Доступно: http://imso.zippo.net.ua/wpcontent/ uploads/2017/12/11_belyakova.pdf. Дата звернення: Бер. 18, 2021.
[3] R. D. Kahlenberg. School Integration Is Not Ancient History (June 28, 2019). [Online]. Available: https://tcf.org/content/commentary/school-integration-not-ancient-history/?agreed=1. Accessed on: March 18, 2021.
[4] R. D. Kahlenberg, H. Potter, K. Quick. School Integration. How It Can Promote Social Cohesion and Combat Racism. American Educator, Fall 2019. [Online]. Available: https://www.aft.org/ae/fall2019/kahlenberg_potter_quick. Accessed on: March 18, 2021.
[5] Т. М. Засєкіна, Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2020. 400 с.
[6] Т. О. Пушкарьова, О. М. Топузов, Інтегративно-діяльнісна педагогіка. Київ : Педагогічна думка, 2019. 304 с.
[7] L. Ferlazzo. Response: Ways to Integrate Writing in Social Studies Classes. April 07, 2019. [Online]. Available: https://www.edweek.org/teaching-learning/opinion-response-ways-to-integrate-writing-in-social-studies-classes/2019/04. Accessed on: March 18, 2021.
[8] H. Hudson. 10 Smart Ideas for Integrating Language Arts and Social Studies. Build the bridge between ELA and social studies. July 23, 2018. [Online]. Available: https://www.weareteachers.com/integrating-language-arts-and-social-studies/. Accessed on: March 18, 2021.
[9] О. С. Василюк, «Методика реалізації міжпредметних зв’язків з українською літературою у навчанні історії учнів 8-9 класів», дис. канд. наук, Інститут педагогіки НАПН України, Київ, 2017[10] Ж. А. Лысакова, «Литература и история в 11-м классе: межпредметная интеграция в процессе литературного образования», автореф. дис. канд. наук, ГОУ ВПО «Волгоградский государственный педагогический университет», Волгоград, 2008.
[11] C. Resor. What Social Studies Students Can Learn from Historical Uprisings. J u l y 8 , 2 0 2 0 . [Online]. Available: https://blog.socialstudies.com/what-social-studies-students-can-learn-from-historical-uprisings. Accessed on: March 18, 2021.
[12] Міністерство освіти і науки України. (19.02.2021). № 235, Наказ «Про затвердження типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти». Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/602/fd3/0bc/602fd30bccb01131290234.pdf
[13] National Research Council. How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School: Expanded Edition. Washington, DC: The National Academies Press, 2000, p. 155-189.
[14] Державні стандарти. Міністерство освіти і науки України. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/derzhavni-standarti. Дата звернення: Бер. 18, 2021.

References 
[1] Kabinet Ministriv Ukrainy. (23.11.2011). № 1392, Postanova «Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity» ). [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text (in Ukrainian)
[2] L. V. Beliakova Inkliuziia chy «vymushena intehratsiia»? [Online]. Available: http://imso.zippo.net.ua/wpcontent/ uploads/2017/12/11_belyakova.pdf. Дата звернення: Бер. 18, 2021. Accessed on: March 18, 2021. (in Ukrainian)
[3] R. D. Kahlenberg. School Integration Is Not Ancient History (June 28, 2019). [Online]. Available: https://tcf.org/content/commentary/school-integration-not-ancient-history/?agreed=1. Accessed on: March 18, 2021.
[4] R. D. Kahlenberg, H. Potter, K. Quick. School Integration. How It Can Promote Social Cohesion and Combat Racism. American Educator, Fall 2019. [Online]. Available: https://www.aft.org/ae/fall2019/kahlenberg_potter_quick. Accessed on: March 18, 2021.
[5] T. M. Zasiekina, Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka. Kyiv : Pedahohichna dumka, 2020. 400 p. (in Ukrainian)
[6] T. O. Pushkarova, O. M. Topuzov, Intehratyvno-diialnisna pedahohika. Kyiv : Pedahohichna dumka, 2019. 304 p. (in Ukrainian)
[7] L. Ferlazzo. Response: Ways to Integrate Writing in Social Studies Classes. April 07, 2019. [Online]. Available: https://www.edweek.org/teaching-learning/opinion-response-ways-to-integrate-writing-in-social-studies-classes/2019/04. Accessed on: March 18, 2021.
[8] H. Hudson. 10 Smart Ideas for Integrating Language Arts and Social Studies. Build the bridge between ELA and social studies. July 23, 2018. [Online]. Available: https://www.weareteachers.com/integrating-language-arts-and-social-studies/. Accessed on: March 18, 2021.
[9] O. S. Vasyliuk, «Metodyka realizatsii mizhpredmetnykh zviazkiv z ukrainskoiu literaturoiu u navchanni istorii uchniv 8-9 klasiv», dys. kand. nauk, Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy, Kyiv, 2017. (in Ukrainian)
[10] Zh. A. Lysakova, «Lyteratura y ystoryia v 11-m klasse: mezhpredmetnaia yntehratsyia v protsesse lyteraturnoho obrazovanyia», avtoref. dys. kand. nauk, HOU VPO «Volhohradskyi hosudarstvennыi pedahohycheskyi unyversytet», Volhohrad, 2008. (in Russian)
[11] C. Resor. What Social Studies Students Can Learn from Historical Uprisings. J u l y 8 , 2 0 2 0 . [Online]. Available: https://blog.socialstudies.com/what-social-studies-students-can-learn-from-historical-uprisings. Accessed on: March 18, 2021.
[12] Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (19.02.2021). № 235, Nakaz «Pro zatverdzhennia typovoi osvitnoi prohramy dlia 5-9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity». [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/602/fd3/0bc/602fd30bccb01131290234.pdf. Accessed on: March 18, 2021. 
(in Ukrainian)
[13] National Research Council. How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School: Expanded Edition. Washington, DC: The National Academies Press, 2000, p. 155-189.
[14] Derzhavni standarty. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/derzhavni-standarti. Accessed on: March 18, 2021. (in Ukrainian)