ДИДАКТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ КОМПОНЕНТІВ ЕФЕКТИВНОГО ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ


 Наталія Шандра - кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов для природничих факультетів Львівського національного університету імені Івана Франка, м. Львів, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-1-75-81

Завантажити (Pdf)

  У статті подано визначення поняття «дистанційне навчання» в контексті викладання іноземної мови. Виокремлено сім основних компетентностей, якими повинні володіти викладачі для успішного проведення занять під час дистанційного навчання. Визначено перелік ключових елементів дієвого навчання іноземних мов. Наведено практичні поради викладачам щодо розроблення онлайн-курсу з викладання іноземної мови з ілюстрацією конкретних прикладів імплементації цих порад. Детально описано дії викладача щодо кожного окремо взятого компонента ефективного онлайн-навчання іноземної мови. Зазначено доцільність використання автентичного матеріалу в дистанційних курсах. Вказано на необхідність залучення студентів до створення власних аудіо- та відеоматеріалів як складових практичних завдань. Також наголошено на важливості надання оперативного зворотного зв’язку й відгуків з боку як викладача, так і студентів. 
   Ключові слова: дистанційне навчання; онлайн-навчання; іноземна мова; синхронне та асинхронне спілкування. 

 Наталия Шандра, кандидат педагогических наук, доцент кафедры иностранных языков для естественных факультетов Львовского национального университета имени Ивана Франко, г. Львов, Украина.

 ДИДАКТИЧЕСКИЕ ОБОСНОВАНИЕ КОМПОНЕНТОВ ЭФФЕКТИВНОГО ПРЕПОДАВАНИЯ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА В УСЛОВИЯХ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ 

 В статье дано определение понятия «дистанционное обучение» в контексте преподавания иностранного языка. Выделены семь основных компетенций, которыми должны обладать преподаватели для успешного проведения занятий при дистанционном обучении. Определен перечень ключевых элементов эффективного обучения иностранным языкам. Приведены практические советы преподавателям по разработке онлайн-курса по преподаванию иностранного языка с иллюстрацией конкретных примеров имплементации данных советов. Подробно описаны действия преподавателя по каждому отдельно взятому компоненту эффективного онлайн-обучения иностранному языку. Отмечена целесообразность использования аутентичного материала в дистанционных курсах. Указано на необходимость привлечения студентов к созданию собственных аудио- и видеоматериалов как составляющих практических задач. Также отмечена важность предоставления оперативной обратной связи и отзывов со стороны как преподавателя, так и студентов. 
   Ключевые слова: дистанционное обучения; онлайн-обучение; иностранный язык; синхронное и асинхронное общение.

 Nataliia Shandra, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of  Foreign Languages for Sciences at Ivan Franko National University, Lviv, Ukraine.

DIDACTIC JUSTIFICATION OF COMPONENTS OF EFFECTIVE FOREIGN LANGUAGE TEACHING WITHIN DISTANCE LEARNING

  The concept of distance learning in the context of teaching foreign languages is defined. The author states that distance learning is a set of network, information and pedagogical technologies for purposeful and organized learning process through synchronous and asynchronous interactive teamwork of students and teachers, and work with textbooks, regardless of their location. 7 major skills which teachers should possess in order to successfully conduct classes during distance learning are outlined in the article. The list of key elements of effective foreign language teaching is determined. Those main elements include material presented by a teacher, interaction between participants of the learning process, feedback and focus on the task. Material presented by a teacher consists of foreign newspapers, magazines, radio programs, TV shows, video clips, cartoons, lectures, podcasts, fiction and websites. It is stated that interaction between participants of the learning process during distance learning can occur synchronously as well as asynchronously. The opinion about feedback as an element of effective foreign language teaching in distance learning is necessary during both synchronous and asynchronous online communication is voiced in the article. It is stressed that focusing on the task is extremely important in distance learning since it is in the context of online teaching that students gain access to a variety of language material, they are involved in individual and team activities, establish relationships with native speakers with whom they can create meaningful and interactive discourse. Practical advice is given to teachers on developing an online foreign language course with illustrations of specific examples of implementing these tips. The actions of teachers in relation to each individual element of effective online foreign language teaching are described in details.  The expediency of using authentic material in distance learning courses is indicated. The need to involve students in creating their own audio and video material as part of practical tasks is mentioned. Moreover, the importance of providing prompt feedback both from the teacher and groupmates is emphasized. 
   Keywords: distance learning; online teaching; foreign language; synchronous and asynchronous communication.

Використані джерела
[1] Holmberg B. Theory and practice of distance education. New York: Routledge; 1989.
[2] Ohler J. Why distance education? Annals of the American Academy of Political and Social Science; 1991. 514 p.
[3] Polat Е. Some Conceptual Points of Organisation of Foreign Language Distance Learning on the Basis of Computer Telecommunications. Foreign Languages at School, 1998; 5: 15-35.
[4] Glisan E. W., Dudt K. P. & Howe M.S. Teaching Spanish through Distance Education. Foreign Language Annals. 1998; 31(1): 48-66.
[5] Rashid M., Khokhar A. G. and Tahir A. A. Learner's Attitude towards Printed Word in Distance Education. Journal of Educational Research. 2013; 16(1): 106-111.
[6] Sole C. R. & Hopkins J. Contrasting Two Approaches to Distance Language Learning. Distance Education. 2007; 28(3): 351-370.
[7] Hampel R., & Stickler U. New skills for new classrooms: Training tutors to teach languagesonline.Computer Assisted Language Learning. 2005; 18(4): 311–326.
[8] Nielson K., Gonzales-Lloret M., Pinckney K. Learning Foreign Languages at a Distance. Characteristics of Effective Online Courses. University of Maryland Center for Advanced Study of Language. 2009; 169-188.
[9] Trajanovic M., Misic-Illic B., Domazet D. S. Distance Learning and Foreign Teaching. Knowledge-based, Cognitive and Learning Systems. [Internet]. 2010 [cited 2021 Jan 11];  441-452. Available from: https://www.researchgate.net/publication/32231723. 

References 
[1] Holmberg B. Theory and practice of distance education. New York: Routledge; 1989. (in English).
[2] Ohler J. Why distance education? Annals of the American Academy of Political and Social Science; 1991. 514 p. (in English).
[3] Polat Е. Some Conceptual Points of Organisation of Foreign Language Distance Learning on the Basis of Computer Telecommunications. Foreign Languages at School, 1998; 5: 15-35. (in English).
[4] Glisan E. W., Dudt K. P. & Howe M.S. Teaching Spanish through Distance Education. Foreign Language Annals. 1998; 31(1): 48-66. (in English).
[5] Rashid M., Khokhar A. G. and Tahir A. A. Learner's Attitude towards Printed Word in Distance Education. Journal of Educational Research. 2013; 16(1): 106-111. (in English).
[6] Sole C. R. & Hopkins J. Contrasting Two Approaches to Distance Language Learning. Distance Education. 2007; 28(3): 351-370. (in English).
[7] Hampel R., & Stickler U. New skills for new classrooms: Training tutors to teach languagesonline. Computer Assisted Language Learning. 2005; 18(4): 311–326. (in English).
[8] Nielson K., Gonzales-Lloret M., Pinckney K. Learning Foreign Languages at a Distance. Characteristics of Effective Online Courses. University of Maryland Center for Advanced Study of Language. 2009; 169-188. (in English).
[9] Trajanovic M., Misic-Illic B., Domazet D. S. Distance Learning and Foreign Teaching. Knowledge-based, Cognitive and Learning Systems. [Internet]. 2010 [cited 2021 Jan 11];  441-452. Available from: https://www.researchgate.net/publication/32231723. (in English).