ВИКОРИСТАННЯ В СУЧАСНИХ УМОВАХ ПРАКТИКИ РОЗВИТКУ ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ГАЛИЧИНИ (1900–1939 рр.)

Олег Колодійчук - кандидат педагогічних наук, викладач кафедри змісту і методик навчальних предметів Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти, м. Тернопіль, Україна. 

Василь Гайдаметодист відділу навчальних предметів та професійного розвитку педагогів Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти, м. Тернопіль, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-2-136-145 

Завантажити (Pdf)

 У статті на основі теоретичного аналізу низки публікацій у сучасних виданнях, а також публікацій та архівних матеріалів окресленого періоду подано рекомендації щодо використання у теперішніх умовах досвіду розвитку технічної творчості дітей та молоді в закладах освіти Галичини (1900–1939 рр.). Охарактеризовано основні нормативно-правові акти, які регламентують розвиток компетентностей здобувачів освіти в галузі техніки. Визначено чинники, що негативно впливають на розвиток технічної творчості в закладах освіти. Обґрунтовано актуальність розвитку технічних здібностей дітей. Виокремлено основні напрями удосконалення змісту, форм та методів організації технічної творчості учнівської молоді. Висвітлено психологічні й економічні аспекти досліджуваної проблеми та зроблено відповідні висновки.

  Ключові слова: Галичина; заклади освіти; технічна творчість; технічні здібності; учнівська молодь.

Олег Колодийчук, кандидат педагогических наук, преподаватель кафедры содержания и методик учебных предметов Тернопольского областного коммунального института последипломного педагогического образования, г. Тернополь, Украина.

Василий Гайда, методист отдела учебных предметов и профессионального развития педагогов Тернопольского областного коммунального института последипломного едагогического образования, г. Тернополь, Украина.

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ В СОВРЕМЕННЫХ УСЛОВИЯХ ПРАКТИКИ РАЗВИТИЯ ТЕХНИЧЕСКОГО ТВОРЧЕСТВА ДЕТЕЙ И МОЛОДЁЖИ В УЧРЕЖДЕНИЯХ ОБРАЗОВАНИЯ ГАЛИЧИНЫ (1900–1939 гг.)

  В статье на основе теоретического анализа ряда публикаций в современных изданиях, а также публикаций и архивных материалов очерченного периода даны рекомендации по использованию в современных условиях опыта развития технического творчества детей и молодежи в учебных заведениях Галичины (1900–1939 гг.). Охарактеризованы основные нормативно-правовые акты, регламентирующие развитие компетенций соискателей образования в области техники. Определены факторы, негативно влияющие на развитие технического твор-чества в учебных заведениях. Обоснована актуальность развития технических способностей детей. Выделены основные направления совершенствования содержания, форм и методов организации технического творчества учащейся молодежи. Освещены психологические и экономические аспекты исследуемой проблемы и сделаны соответствующие выводы.
  Ключевые слова: Галичина; учебные заведения; техническое творчество; технические способности; учащаяся молодежь.

Kolodiichuk Oleh, Candidate of Pedagogical Sciences, Lecturer of the Department of Content and Methods of Educational Subjects, Ternopil Regional Municipal Institute of Postgraduate Pedagogical Education, Ternopil, Ukraine.

Haida Vasyl, Methodist of the Department of Educational Subjects and Professional Development of Teachers, Ternopil Regional Municipal Institute of Postgraduate Pedagogical Education, Ternopil, Ukraine.

USE IN MODERN CONDITIONS OF THE PRACTICE IN DEVELOPMENT OF TECHNICAL CREATIVITY OF CHILDREN AND YOUTH IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF GALICIA (1900-1939)

  The article, based on a theoretical analysis of a number of publications in modern editions, as well as publications and archival materials of the period, provides recommendations for the use in modern conditions of experience in development of technical creativity of children and youth in educational institutions in Galicia (1900-1939). The main normative legal acts regulating the development of competencies of students in the field of technology are described. Factors that have a negative impact on the development of technical creativity in educational institutions are identified. The topicality of the development of children's technical abilities is substantiated, in particular, for the training of highly qualified competitive staff of the scientific and technical branch in educational institutions of state. The main directions of improving the content, forms and methods of organizing the technical creativity of student youth are highlighted. The role of technical education of students in reforming the education sector, which is based on the concept of the New Ukrainian School and STEM-learning, the basic concepts of which are that the child must not only learn theory but also learn how to think critically, acquire the necessary knowledge (based on integration of subjects) and use them in life. Variants of introduction of elements of technical creativity in educational process are described. The psychological and economic aspects of the researched problem are covered. The necessity of introduction of various forms of the organization of training of pedagogical workers of educational institutions of the theory and technologies of technical creativity is argued. Conclusions about the effectiveness and efficiency of the attempts of Galician teachers in the field of development of technical creativity are made. A number of recommendations have been developed, the application of which will promote the intensification of children's creative activity, improvement of educational programs and the progress of technical education in general. Prospects for further research are shown.
  Keywords: Galicia; educational institutions; technical creativity; technical abilities; student youth.

Використані джерела
[1] П. Н. Андрианов, Техническое творчество учащихся. Москва, Российская Федерация: Просвещение, 1986.
[2] І. П. Андрощук, Підготовка майбутніх учителів трудового навчання та технологій до організації позаурочної художньо-технічної діяльності учнів. Хмельницький, Україна : ФОП Мельник А. А., 2017.
[3] О. Бєлошицький, «Технічна творчість учнів у системі трудової підготовки учнівської молоді», Трудова підготовка в закладах освіти, № 5-6, с. 33-37, 2008.
[4] Ю. С. Столяров, Д. М. Комский, В. Г. Гетта, А. М. Плуток, и В. В. Колотилов, Техническое творчество учащихся. Москва, Российская Федерация: Просвещение, 1989.
[5] В. А. Горский, Техническое творчество юных конструкторов. Москва, Российская Федерация: ДОСААФ СССР, 1980.
[6] А. В. Іванчук, Використання проблемного навчання при формуванні вмінь винахідницької діяльності учнів і студентів. Вінниця, Україна: [б. в.], 2004.
[7] Я. С. Кепша, Теоретико-методичні основи формування конструктивно-технічної компетентності учнів основної школи в умовах позашкільних навчальних закладів. Брошнів-Осада, Україна: ТАЛЯ, 2009.
[8] В. В. Колотилов, В. А. Рузаков, и Ю. И. Иванов, Техническое моделирование и конструирование. Москва, Российская Федерация: Просвещение, 1983.
[9] Д. Лебедєв, «Розвиток креативного мислення дитини в умовах позашкільних навчальних закладів науково-технічного профілю», Позашкільна освіта та виховання, № 2, с. 7-10, 2008.
[10] В. В. Мачуський, «Pозвиток творчого потенціалу учня в позашкільній освіті», на Всеукр. наук.-практ. конф. Удосконалення виховного процесу в закладах освіти як основа соціокультурного зростання дітей та молоді, Біла Церква, 2020, с. 88-91.

References 
[1] P. N. Andrianov, Technical creativity of students. Moscow, Russian Federation: Prosveshcheniye, 1986. (in Russian).
[2] I. P. Androschuk, Preparation of future teachers of labor education and technology for the organization of extracurricular artistic and technical activities of students. Khmelnytsky, Ukraine: FOP Melnyk A. A., 2017. (in Ukrainian).
[3] O. Beloshitsky, "Technical creativity of students in the system of labor training of student youth", Labor training in educational institutions, no. 5-6, pp. 33-37, 2008. (in Ukrainian).
[4] Yu. S. Stolyarov, D. M. Komsky, V. G. Getta, A. M. Plutok, and V. V. Kolotilov, Technical creativity of students. Moscow, Russian Federation: Prosveshcheniye, 1989. (in Russian).
[5] V. A. Gorsky, Technical creativity of young designers. Moscow, Russian Federation: DOSAAF USSR, 1980. (in Russian).
[6] A. V. Ivanchuk, The use of problem-based learning in the formation of skills of inventive activity of pupils and students. Vinnytsia, Ukraine: [n. p.], 2004. (in Ukrainian).
[7] Ya. S. Kepsha, Theoretical and methodological foundations of the formation of constructive and technical competence of primary school students in out-of-school educational institutions. Broshniv Osada, Ukraine: TALYA, 2009. (in Ukrainian).
[8] V. V. Kolotilov, V. A. Ruzakov, and Yu. I. Ivanov, Technical modeling and design. Moscow, Russian Federation: Prosveshcheniye, 1983. (in Russian).
[9] D. Lebediev, "Development of creative thinking of the child in the conditions of out-of-school educational institutions of scientific and technical profile", Out-of-school education and upbringing, no. 2, pp. 7-10, 2008. (in Ukrainian).
[10] V. V. Machusky, "Development of creative potential of students in out-of-school education", in All-Ukrainian scientific-practical conf. Improving the educational process in educational institutions as a basis for socio-cultural growth of children and youth, Bila Tserkva, 2020, pp. 88-91. (in Ukrainian).