МОДЕЛЬ ІНТЕРАКТИВНОГО ФОРМАТУ ВЗАЄМОВІДНОСИН УНІВЕРСИТЕТУ  І СТЕЙКХОЛДЕРІВ

  Сергій Копилов - доктор історичних наук, професор, ректор Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, м.  Кам’янець-Подільський, Україна.

 Тетяна Опалюк - доктор педагогічних наук, доцент, в.о. завідувача кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, м. Кам’янець-Подільський, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-2-20-27

Завантажити (Pdf)

  У статті актуалізовано проблему стейкхолдерів як чинника модернізації діяльності закладів вищої освіти, необхідності переведення взаємодії з ними із ситуативної у перманентну і перспективну. Обґрунтовано необхідність розроблення моделі розвитку взаємовідносин зі стейкхолдерами, інтегрованої в концепцію та програму інноваційного розвитку університету. Аргументовано позицію, що університет на основі співпраці зі стейкхолдерами може реалізувати системотвірні функції формування сучасного мобільного освітньо-виробничого середовища регіону, що акумулює науковий, інтелектуальний потенціал розвитку, забезпечує інтеграцію теорії і практики, науки й відповідної галузі виробництва. Алгоритми та конкретні форми інтерактивної діяльності університету та стейкхолдерів орієнтовані на інтереси, відповідні пріоритети співпраці як для  університету, так і для стейкхолдерів.

  Ключові слова: стейкхолдер; університет; модель; компетентність; інтерактивна діяльність; інтеграція; співпраця.

  Сергей Копылов, доктор исторических наук, профессор, ректор Каменец-Подольского национального университета имени Ивана Огиенко, г. Каменец-Подольский, Украина. 

  Татьяна Опалюк, доктор педагогических наук, доцент, и. о. заведующей кафедрой социальной педагогики и социальной работы Каменец-Подольского национального университета имени Ивана Огиенко, г. Каменец-Подольский, Украина.

МОДЕЛЬ ИНТЕРАКТИВНОГО ФОРМАТА ВЗАИМООТНОШЕНИЙ УНИВЕРСИТЕТА И СТЕЙКХОЛДЕРОВ

  В статье актуализирована проблема стейкхолдеров как фактора модернизации деятельности высших учебных заведений, необходимости перевода взаимоотношений с ними из ситуативных в перманентные и перспективные. Аргументирована позиция, в соответствии с которой университет на основе сотрудничества со стейкхолдерами может реализовать системообразующие функции формирования современной мобильной образовательно-производственной среды региона, аккумулируя научный, интеллектуальный потенциал развития, при этом обеспечивая интеграцию теории и практики, науки и соответствующей отрасли производства. Алгоритмы и конкретные формы интерактивной деятельности университета и стейкхолдеров ориентированы на их общие интересы, приоритеты развития.
   Ключевые слова: стейкхолдеры; университет; модель; компетентность; интерактивная деятельность; интеграция, сотрудничество. 

  Serhii Kopylov, Doctor of Historical Sciences, Professor, Rector of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University, Kamianets-Podilsky, Ukraine.

 Tetiana Opaliuk, Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Social Pedagogy and Social Work of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University, Kamianets-Podilskyi, Ukraine.

MODEL OF THE INTERACTIVE FORMAT OF RELATIONSHIPS BETWEEN THE UNIVERSITY AND STAKEHOLDERS

  The article presents the research results of the essence of stakeholders, the need to transfer their relationships with higher education institutions from situational to permanent and perspective. The necessity of forming a model of improving relations with stakeholders, integrated into the concept and program of innovative development of the university, is substantiated. The need to provide the priority of interactive forms of cooperation, subject-subject relations of the university and stakeholders, each participant in their common activities is indicated. It’s argued the position, that the university, on the basis of effective relations with stakeholders, can implement the system creating functions of forming a modern mobile regional education-industrial environment. Such environment accumulates scientific, intellectual potential of regional development, provides integration of the theory and practice, science and the corresponding branch of industry.
  The model with the adequate structural organization and basic principles for formation and development of the university's relationships with stakeholders is presented and theoretically substantiated. Algorithms and specific forms of interactive activities of the university and stakeholders are focused on common interests, as well as the relevant priorities of cooperation for university and stakeholders. Therefore, the defined principles of cooperation are aimed at ensuring the interactivity of this format of practice, mutual benefit, openness, and flexibility of the forms of its implementation. The processual perspective of this model is presented through the logic of its deployment, starting with the defined specific purpose of common activities, ending with the basic parameters that indicate its effectiveness. The static perspective of the cooperation process reflects its content, which is characterized by multidimensionality, multifunctionality, and therefore – the variability of practical use.
  In general, the model implements an attempt to systematize and organize this area of educational activity, as well as to provide opportunities to analyze the effectiveness of its implementation, using real diagnostic tools. Based on the results of self-diagnosis and self-analysis, each following stage of system development is programmed, taking into account the acquired experience as much as possible. 
  Keywords: stakeholder; university; model; competence; interactive activities; integration, cooperation.

Використані джерела
[1] Президент України. (2013, Черв. 25). Указ Президента України № 344/2013, Про національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 р. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.
[2] Н. Опар, “Особливості взаємодії стейкхолдерів у процесі державного управління забезпеченням якості вищої освіти в Україні”, Публічне управління та митне адміністрування №2(25), с. 25 –29, 2020.
[3] О. Жегуc, “Ключові стейкхолдери закладу вищої освіти на галузевому ринку”, Східна Європа: економіка, бізнес та управління №4(15), c. 170–177, 2018. 
[4] С. Сисоєва, Освіта і особистість в умовах постіндустріального світу. Хмельницький, Україна: ХГПА, 2008. 
[5] Н. Савицька, “Інституціональні проблеми взаємодії стейкхолдерів у вищій освіті”, на VI Всеукр. наук.-практ. конф. Соціально-економічні трансформації в епоху глобалізації , Полтава, 2015, с. 48–52.
[6] Г. Піскурська, “Стейкхолдерський підхід у забезпеченні якості вищої освіти”, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/publication/336773799_
[7] В. Саввинов, и В. Стрекаловский, “Учет интересов стейкхолдеров в управлении развитием образования”, Вестник международных организаций №1(40), c. 87–99, 2013. 
[8] Europe 2020 indicators, 01.04.2014. Eurostat. Your key to European statistics. [Online]. Available: https://ec.europa.eu/eurostat/web/europe-2020-indicators 
[9] ISO 26000:2010. “Guidance on social responsibility”. [Online]. Available: https://www.iso.org/standard/42546.html;https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:26000:ed-1:v1:en
[10] L. Matei, and J. Iwinska, Quality Assurance in Higher Education. A Practical Handbook, Budapest, Hungary 2016.
[11] D. Van Damme, “Internal Quality Assurance in Universities: Academic Self-Regulation in a Context of Increasing Accountability in Higher Education”, Presentation at the JAQAHE Conference, Tokyo, 2011. [Online]. Available: http://www.slideshare.net/dvndamme/internal-quality-assurance-inuniversities
[12] R. E. Freeman, “Can Stakeholder Theorists Seize the Moment?”, The Journal of Corporate Citizenship, no.36, pp. 21–24, 2009

References 
[1] President of Ukraine. (2013, Jun. 25). Decree of the President of Ukraine № 344/2013, Pro natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 r. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. (in Ukrainian).
[2] N. Opar, "Peculiarities of stakeholder interaction in the process of state management of quality assurance in higher education in Ukraine", Publichne upravlinnia ta mytne administruvannia, no. 2(25), pp. 25–29, 2020. (in Ukrainian).
[3] O. Zhehuc, "Key stakeholders of higher education institutions in the industry market", Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, no. 4(15), pp. 170–177, 2018. (in Ukrainian).
[4] S. Sysoieva, Osvita i osobystist v umovakh postindustrialnoho svitu. Khmelnytskyi, Ukraina: KhHPA, 2008. (in Ukrainian).
[5] N. Savytska, "Institutional problems of stakeholder interaction in higher education", in Proc. 6th All-Ukr. scientific-practical Conf. Socio-economic transformations in the era of globalization, Poltava, 2015, pp. 48–52. (in Ukrainian).
[6] H. Piskurska, “Stakeholder Approach in Higher Education Quality Assurance”, 2019. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/336773799_ (in Ukrainian).
[7] V. Savvinov, i V. Strekalovskij, "Taking into account the interests of stakeholders in the management of education development", Vestnik mezhdunarodnyh organizacij, no. 1(40), pp. 87–99, 2013. (in Russian).
[8] Europe 2020 indicators, 01.04.2014. Eurostat. Your key to European statistics. [Online]. Available: https://ec.europa.eu/eurostat/web/europe-2020-indicators. (in English).
[9] ISO 26000:2010. “Guidance on social responsibility”. [Online]. Available: https://www.iso.org/standard/42546.html;https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:26000:ed-1:v1:en. (in English).
[10] L. Matei, and J. Iwinska, Quality Assurance in Higher Education. A Practical Handbook, Budapest, Hungary 2016. (in English).
[11] D. Van Damme, “Internal Quality Assurance in Universities: Academic Self-Regulation in a Context of Increasing Accountability in Higher Education”, Presentation at the JAQAHE Conference, Tokyo, 2011. [Online]. Available: http://www.slideshare.net/dvndamme/internal-quality-assurance-inuniversities. (in English).
[12] R. E. Freeman, “Can Stakeholder Theorists Seize the Moment?”, The Journal of Corporate Citizenship, no. 36, pp. 21–24, 2009.  (in English).