СТВОРЕННЯ ЦІННІСНОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК УМОВА ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ

Оксана Доманюк - кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики дошкільної та початкової освіти Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка, м. Кременець, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-2-41-50

Завантажити (Pdf)

  У статті обґрунтовано актуальність створення ціннісного середовища закладу вищої освіти як одну з умов особистісно-професійного зростання та  фахового становлення майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Метою статті є представлення результатів авторського наукового дослідження, зокрема формування особистісно-мотиваційного компонента готовності здобувачів вищої освіти спеціальності 012 «Дошкільна освіта до формування доброзичливості у дітей старшого дошкільного віку». Розкрито особливості впровадження різних форм та методів роботи (тренінгів, волонтерських заходів, позааудиторного спілкування, ведення щоденників самопізнання, складання програми самовдосконалення тощо). Акцентовано увагу на тому, що емоційне благополуччя у процесі здобуття вищої освіти є обов’язковою умовою розвитку особистості, запорукою успіху освітньої діяльності та професійного становлення майбутнього фахівця. Зроблено висновки, що впроваджені форми та методи роботи сприяють формуванню доброзичливих стосунків та ціннісних орієнтацій учасників освітнього процесу/

   Ключові слова: заклад дошкільної освіти; ціннісне середовище; доброзичливість дітей старшого дошкільного віку; підготовка майбутніх вихователів.

Оксана Доманюк, кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры теории и методики дошкольного и начального образования Кременецкой областной гуманитарно-педагогической академии им. Тараса Шевченко, г. Кременец, Украина.

СОЗДАНИЕ ЦЕННОСТНОЙ СРЕДЫ В ВЫСШЕМ УЧЕБНОМ ЗАВЕДЕНИИ КАК УСЛОВИЕ ЛИЧНОСТНО-ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО РОСТА БУДУЩИХ ВОСПИТАТЕЛЕЙ
 В статье обоснована актуальность создания ценностной среды учреждения высшего образования как одного из условий личностно-профессионального роста будущих воспитателей учреждений дошкольного образования. Целью статьи является представление результатов авторского научного исследования, в частности формирование личностно-мотивационного компонента готовности соискателей высшего образования специальности 012 «Дошкольное образование к формированию доброжелательности у детей старшего дошкольного возраста». Раскрыты особенности внедрения различных форм и методов работы (тренингов, волонтерских мероприятий, внеаудиторного общения, ведения дневников самопознания, составление программы самосовершенствования и т. п.). Акцентировано внимание на том, что эмоциональное благополучие в процессе получения высшего образования является обязательным условием развития личности, залогом успеха образовательной деятельности и профессионального становления будущего специалиста. Сделаны выводы, что внедренные формы и методы работы способствуют формированию доброжелательных отношений и ценностных ориентаций участников образовательного процесса.
  Ключевые слова: заведение дошкольного образования; ценностная среда; доброжелатель-ность детей старшего дошкольного возраста; подготовка будущих воспитателей.

  Oksana Domaniuk, Department of Theory and Methods of Preschool and Primary Education of Taras Shevchenko Regional Academy of Humanities and Pedagogy in Kremenets, Kremenets, Ternopil region, Ukrainе.

CREATING VALUE ENVIRONMENT OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS AS A CONDITION FOR PERSONAL AND PROFESSIONAL GROWTH OF FUTURE EDUCATORS
  The topicality of creating value environment of higher educational institutions as a condition for personal and professional growth of future educators in preschool education is substantiated in the article. The significance of the problem is argued by the Law of Ukraine «On Education», «On Higher Education», by the Standard of Higher Education of Ukraine at the first (bachelor's) level of specialty 012 – Preschool Education, by scientific works of teachers and psychologists. The purpose of the article is to present the results of the author's research in the problem of development of the personal and motivational components for the readiness of higher education students in specialty 012 – Preschool Education to the development of benevolence in children of senior preschool age. 
The peculiarities of implementation of various forms and methods of work are revealed, namely trainings «Goodness begins with you», «Benevolent teacher – benevolent children», «How do we perceive ourselves?», «Road to ourselves as a teacher», «Benevolent communication – the basis of humanity», «Doing good together»;  volunteer activities «There's no such thing as other people's children», «Random acts of kindness day», «Being a good Angel for a week» etc.; extracurricular communication (consultations, excursions, travels, leisure activities); keeping diaries in the context 
of developing your practice of self-awareness; drawing up a program of self-improvement «I am a benevolent person»; organizing of joint activities of students and teachers. Emphasis is placed on the fact that emotional well-being in the process of obtaining higher education is a prerequisite for personal development, the key to the success in educational activities and professional development of future professionals. It is concluded that the above mentioned forms and methods of work contribute to the development of benevolent relationships and value orientations of participants in the educational process which is a determining factor in preparing future educators to development of benevolence in senior preschool children. The substantiation of pedagogical principles of personal and professional self-improvement is considered as a promising area of scientific research as well as continuous self-education of future educators of preschool education.
  Keywords: preschool educational institution, value environment, benevolence of senior preschool children, training of future educators.

Використані джерела
[1] Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 01 – «Освіта/Педагогіка», спеціальність 012 – «Дошкільна освіта». Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.11.2019 р. №1456. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/11/22/2019-11-22-012doshkilna-B.pdf. Дата 
звернення: Березень, 06, 2021.
[2] В. А. Сластёнин, Л. С. Подымова, Педагогика: инновационная деятельность, М.: Магистр, 1997. 224 с.
[3] І. Д. Бех, Виховання особистості, підручник, К.: Либідь, 2008.
[4] Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти). Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.21 р, №33. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf. Дата звернення: Лютий 08, 2021.
[5] Г. В. Бєлєнька, «Теоретико-методичні засади формування професійної компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів в умовах ступеневої підготовки», дис. … доктора пед. наук, Ін-т проблем виховання НАПН України, Київ, Україна, 2012. 

References 
[1] Standard of higher education of Ukraine: first (bachelor's) level, field of knowledge 01 – "Education / Pedagogy", specialty 012 – "Preschool education". Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated November 21, 2019 №1456. [online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/11/22/2019-11-22-012doshkilna-B.pdf. Accessed on: 
Mar., 06, 2021. (in Ukrainian).
[2] V. A. Slastёnyn, L. S. Podymova, Pedagogy: innovative activity, M.: Mahystr, 1997. (in Russian).
[3] I. D. Bekh, Personality education, textbook, K.: Lybid, 2008. (in Ukrainian).
[4] Basic component of preschool education (State standard of preschool education). Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 12.01.21, №33. [online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20
doshkilnoyi%20osvity.pdf. Accessed on: Mar., 08, 2021. (in Ukrainian).
[5] Н.V. Bіelіenka, "Theoretical and methodological principles of formation of professional competence of educators of preschool educational institutions in terms of degree training", dis. … Dr. ped. Sciences, Inst. of Probl. Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine, 2012. (in Ukrainian).