СУЧАСНІ МОДЕЛІ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Наталія Маятіна - кандидат педагогічних наук, доцент кафедри інформаційно-технічних та природничих дисциплін Київського кооперативного інституту бізнесу і права, м. Київ, Україна.

Тетяна Лисенко пошукач, старший викладач кафедри англійської мови № 1 факультету лінгвістики Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», м. Київ, Україна.

Оксана Дмитрієнко кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри математичного аналізу та інформатики Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка, м. Полтава, Україна.


DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-2-84-95 

Завантажити (Pdf)

 У світовій спільноті у зв’язку із поширенням вірусу Covid-19 у всіх сферах людської діяльності відбувся ряд змін. Найбільш глобальними ці зміни виявились у системі освіти. Оскільки більшість навчальних закладів усіх рівнів були вимушені перейти на дистанційне навчання, виникла потреба у визначенні моделей дистанційного навчання, використання яких є найбільш доцільним і раціональним. Модель реалізації дистанційної освіти визначається самим викладачем. Здійснюючи вибір, він повинен ураховувати всі переваги та недоліки різних моделей дистанційного навчання, а якщо жодна з моделей йому не підходить, має можливість розробити та запровадити авторську модель. Обираючи модель дистанційного навчання, викладач повинен ураховувати низку факторів, серед яких: обсяг програмного матеріалу; наявність електронних джерел та їх доступність при реалізації дистанційної освіти, можливість використання цих джерел у роботі; освітня платформа, на основі якої реалізується обрана модель дистанційного навчання. Думки дослідників сходяться в тому, що лише за умови вибору моделі дистанційного навчання, яка здатна задовольнити потреби і викладача, і здобувача освіти, організація дистанційного навчання може бути якісною, а рівень знань здобувача при цьому залишається стабільно високим. 

 Ключові слова: модель дистанційного навчання; дистанційне навчання; дистанційна освіта; інформаційно-комунікаційні технології.

Наталья Маятина, кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры информационно-технических и естественных дисциплин Киевского кооперативного института бизнеса и права, г. Киев, Украина.

Оксана Дмитриенко, кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры математического анализа и информатики Полтавского национального педагогического университета имени В. Г. Короленко, г. Полтава, Украина.

Татьяна Лысенко, соискатель, старший преподаватель кафедры английского языка факультета лингвистики Национального технического университета Украины "Киевский политехнический институт имени Игоря Сикорского", г. Киев, Украина.

СОВРЕМЕННЫЕ МОДЕЛИ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ

 В мировом сообществе в связи с распространением вируса Covid-19 во всех сферах человеческой деятельности произошел ряд изменений. Наиболее глобальными данные изменения оказались в системе образования. Так как большинство учебных заведений всех уровней были вынуждены перейти на дистанционное обучение, возникла потребность в определении моделей дистанционного обучения, использование которых наиболее целесообразно и рационально. Модель реализации дистанционного образования определяется самим преподавателем. Осуществляя выбор, он должен учитывать все преимущества и недостатки различных моделей дистанционного обучения, а если ни одна из моделей ему не подходит, имеет возможность разработать и внедрить авторскую модель. Выбирая модель дистанционного обучения, преподаватель должен учитывать ряд факторов, среди которых: объем программного материала; наличие электронных источников и их доступность при реализации дистанционного образования, возможность использования данных источников в работе; образовательная платформа, на основе которой реализуется выбранная модель дистанционного обучения. Мнения исследователей сходятся в том, что только при условии выбора модели дистанционного обучения, которая способна удовлетворить потребности и преподавателя, и соискателя образования, организация дистанционного обучения может быть качественной, а уровень знаний соискателя при этом остается стабильно высоким.
 Ключевые слова: модель дистанционного обучения; информационно-компьютерные технологии; дистанционное обучение; дистанционное образование.

Maiatina Nataliia, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Information Technology and Natural Sciences of the Kyiv Cooperative Institute of Business and Law, Kyiv, Ukraine.

Dmytriienko Oksana, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Mathematical Analysis and Informatics, Poltava V.H. Korolenko National Pedagogical University, Poltava, Ukraine.

Lysenko Tetiana, Researcher, Senior Lecturer of the English Language Department  of the Faculty of Linguistics of the National Technical University of Ukraine "Ihor Sikorskyi Kyiv Polytechnic Institute ", Kyiv, Ukraine.

MODERN MODELS OF DISTANCE EDUCATION

 In the global community, in connection with the spread of the Covid-19 virus, a whole range of changes have occurred in all areas of human activities. These changes turned out to be the most global in the educational environment, due to the fact that most educational institutions of all levels were forced to switch to distance learning. This transition has led to the need to choose such forms and methods of work that will be as accessible and effective as possible and will not affect the quality of the educational process.
 The majority of studies agree that distance learning as a form of education is quite effective, 
but the provision of this process can only take place with high quality if information and computer technologies are used. Distance learning can be carried out qualitatively only if the teacher chooses one of the main models of distance learning. There are three main forms:
- mixed model, providing for the possibility of learning both remotely and in person;
- network learning, a model based on the principle of using the world wide Internet;
- interactive television, which provides for the use of information technology to transmit information of general importance or when studying courses, the programs of which are approved at the state level;
- a combined model, consisting of elements of distance, blended learning using case technologies.
 Among the characteristic features of distance learning can be distinguished: flexibility, deregulation, modularity, parallelism, efficiency, manufacturability, social equality, internationality.
 Given the fact that distance learning can be carried out in synchronous and asynchronous modes, one should take into account the positive and negative features of each of them. Synchronous mode has the advantage of real-time communication between teacher and student. The advantage of asynchronous learning is the formation and improvement of independent work skills
 Keywords: distance learning model, information and computer technologies, distance learning, distance education

Використані джерела
[1] С.П.Кудрявцева, В.В. Колос, Міжнародна інформація. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ, Україна: Видавничий Дім «Слово», 2005.
[2] І. В. Ставицька, "Інформаційно-комунікаційні технології в освіті", Новітні освітні технології: науково-практична конференція: матеріали конф. [Електронний ресурс]. Доступно: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1103.
[3] Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні (затверджено Постановою МОН України В.Г.Кременем 20 грудня 2000р.)
[4] В.М. Кухаренко Дистанційне навчання: Умови застосування. Дистанційний курс: навч. посібник. Харків: НТУ «ХПШ», «Торсінг», 2002. 320с
[5] Інститут модернізації змісту освіти. [Електронний ресурс]. Доступно:https://imzo.gov.ua/stem-osvita/
[6] І. Завальна, "Інформатизація освіти як чинник розвитку інформаційного суспільства", Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Юридичні науки, № 865,  С. 211-214, 2017. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnulpurn_2017_865_34
[7] Е. Ф. Федорова, "Системное представление дистанционного образования", Педагогические и информационные технологии в образовании, № 5, 2012. Доступно: http://scholar.urc.ac.ru/ped_journal/numero5/fef.htm
[8] І. М.Ушкаленко, Ю. С. Зелінська, "Дистанційна форма навчання у вищих навчальних закладах України та інших країнах", Електронне фахове видання «Ефективна економіка», №4, 2018 
[9] О. О. Павленко, "Використання дистанційного навчання у вищих навчальних закладах", Вісник національного технічного університету України ''Київський політехнічний інститут''. Серія : 
Філософія. Психологія. Педагогіка, № 3 (21),С. 78–85, 2007
[10] А. П. Рибалко, "Використання дистанційної форми навчання в процесі математичної підготовки студентів – економістів", Вісник Житомирського державного університету, Випуск 5 (77). Педагогічні науки, с.106-111, 2014

References 
[1] S.P Kudriavtseva., Kolos V.V., Mizhnarodna informatsiia. Navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kyiv, Ukraina: Vydavnychyi Dim «Slovo», 2005. (in Ukrainian)
[2] I. V. Stavytska, "Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v osviti", Novitni osvitni tekhnolohii: naukovo-praktychna konferentsiia: materialy konf. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://confesp. fl.kpi.ua/node/1103 (in Ukrainian)
[3] Instytut modernizatsii zmistu osvity. [Elektronnyi resurs]. Dostupno:https://imzo.gov.ua/stem-osvita/ (in Ukrainian)
[4] Kontseptsiia rozvytku dystantsiinoi osvity v Ukraini (zatverdzheno Postanovoiu MON Ukrainy V.H.Kremenem 20 hrudnia 2000r.)
[5] V.M. Kukharenko, "Dystantsiine navchannia: Umovy zastosuvannia". Dystantsiinyi kurs: navch. posibnyk. Kharkiv: NTU «KhPSh», «Torsinh», 2002.
[6] І. Zavalna, "Informatyzatsiia osvity yak chynnyk rozvytku informatsiinoho suspilstva", Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Yurydychni nauky, № 865, S. 211-214, 2017. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnulpurn_2017_865_34 (in Ukrainian)
[7] E. F. Fedorova, "Systemnoe predstavlenye dystantsyonnoho obrazovanyia", Pedahohycheskye y ynformatsyonnыe tekhnolohyy v obrazovanyy, № 5, 2012. Dostupno: http://scholar.urc.ac.ru/ped_journal/numero5/fef.htm (in Russian)
[8] I. M.Ushkalenko, Yu. S. Zelinska, "Dystantsiina forma navchannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy ta inshykh krainakh", Elektronne fakhove vydannia «Efektyvna ekonomika», №4, 2018(in Ukrainian)
[9] O. O. Pavlenko, "Vykorystannia dystantsiinoho navchannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh",Visnyk natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy Kyivskyi politekhnichnyi instytut. Seriia : Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika, № 3 (21),S. 78–85, 2007(in Ukrainian)
[10] A. P. Rybalko, "Vykorystannia dystantsiinoi formy navchannia v protsesi matematychnoi pidhotovky studentiv – ekonomistiv", Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu, Vypusk 5 (77). Pedahohichni nauky, s.106-111, 2014 (in Ukrainian)