Анотація
Серед академічної спільноти Україні набувають популярності ідеї управління вищою освітою на засадах лідерства. Королівство Нідерландів, союзник і партнер України, всебічно розвиває ідею лідерства, що відображено в національних освітніх політиках та дослідженнях нідерландських учених. З’ясовано, що управління освітою в Нідерландах еволюціонувало від ієрархічної моделі до такої, що ґрунтується на підходах командного лідерства. Однією з провідних концепцій є лідерство-служіння, що сприяє максимальному розкриттю талантів студентів задля блага нідерландського суспільства і вирішення нагальних проблем громади. Здійснено детальний аналіз спеціалізованої магістерської програми з освітнього лідерства Університету прикладних наук Стендена, яка була відкрита у 2018 році, та відповідає європейським показникам якості вищої освіти і відповідно акредитована на національному рівні Нідерландсько-Фландрійською акредитаційною організацією. Дворічна програма заочної форми навчання, загальним обсягом навчального навантаження 60 кредитів ЄКТС, створена задля розвитку перспективного та адаптованого до майбутнього освітнього лідерства серед студентів, пов’язаного з їх власним професійним шляхом. Визначено, що потенційними студентами є діючі управлінці у сфері освіти, освітні менеджери, керівники середньої ланки закладів освіти. Розробниками враховано специфічну міждисциплінарність освітнього лідерства: таким чином до створення програми залучені науково-педагогічні працівники суміжних освітніх сфер, потенційні роботодавці, студенти та представники нідерландського суспільства, що дало змогу структурувати навчальний план програми на 4 блоки: концепція та розвиток лідерства, навколишнє середовище (екологічний контекст) і розвиток; освітні мережі та комунікація; освітнє лідерство, що об’єднує. Визначено роль унікальної форми аудиторних занять для сфери управління освітою – супервізії та інтервізії. На підставі аналізу освітньої програми вперше складено профіль компетентностей освітнього лідера Університету прикладних наук Стендена.
Посилання
Драч, І.І. (2015). Лідерство і командність в управлінні навчальним закладом. ScienceRise, 2 (1 (7)), 63–67. http://nbuv.gov.ua/UJRN/texc_2015_2(1)__13.
Калашнікова, С. (2010). Освітня парадигам професіоналізції управління на засадах лідерства. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка. https://core.ac.uk/download/pdf/32308175.pdf
Саюк М. (2023). Підготовка освітніх лідерів в умовах магістратури в Нідерландах: основні підходи. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта - 2023: горизонти інновацій. Матеріали VII міжнародної науково-практичної конференції. https://doi.org/10.32405/ S. 254-257
Berdina Seinstra / NHL Stenden. (2023). NHL Stenden Hogeschool | NHL Stenden. https://www.nhlstenden.com/ervaringsverhalen/berdina-seinstra
Hoeben, A., Berg, N. v. d., & Heijst, H. v. (2013). De behoefte aan ondersteuning in het ontwikkelen van onderwijskundig leiderschap bij teamleiders AOC Oost. https://hbo-kennisbank.nl/resolve/aereshogeschool/eyJ1IjogImh0dHBzOi8vd3d3LmdyZWVuaS
Inspectie van het Onderwijs Nederland. (2023). State of Education 2023 System section. https://english.onderwijsinspectie.nl/binaries/onderwijsinspectie_eng/documenten/annual-reports/2023/5/31/state-of-education 2023/The+State+of+Education+2023.pdf
Innovative Leadership and Change Management in Higher Education. (2023). https://eua.eu/downloads/publications/newlead%20report_project%20key%20findings%20and%20recommendation_final.pdf
Imants, J. (2014). Onderwijskundig leiderschap. Pica Onderwijsmanagement.
Jaarverslag 2022. (2022). NHL Stenden Hogeschool. https://publicaties.nhlstenden.com/jaarverslag‑2022
Kallenberg, A. J. (2016). Organiseren en innoveren in het hoger onderwijs: management en beleid door het middenmanagement.
Karels, M. (2017, 11 липня). Leiderschap en leiderschapsstijlen. wij-leren.nl. https://wij-leren.nl/leiderschapsstijlen.php#:~: text
Meijer, N., & Wijnen, H. (2016, листопад). Hoger onderwijs en leiderschap. https://www.vereniginghogescholen.nl/. https://www.vereniginghogescholen.nl/system/knowledge_base/attachments/files/000/000/650/original/VH_ESSAY_NR_5_WEB.pdf?1480933265
Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap. (2015). De waarde(n) van weten (Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek 2015–2025). https://open.overheid.nl/documenten/ronl‑0794c03b‑8ac3-4d63-b927-d9f6036de16e/pdf
Onderwijs catalogus. (2023, грудень). NHL Stenden Hogeschool. https://publicinfo.nhlstenden.com/studycatalogue/dutch/Educational%20Leadership,%20master,%20deeltijd%20en/of%20flex
Onderwijs catalogus 2023–2024 Voorblad Module. Leerjaar 1 (2023). NHL Stenden Hogeschool. https://publicinfo.nhlstenden.com/api/documents/getdocument?path=/sites/Publicinfo/CourseCatalogue/Teacher+Education+(PE)/M-MEL-DT/1/ONDERWIJSCATALOGUS+MEL+jaar+1_2023-2024.pdf
Onderwijs catalogus 2023–2024 Voorblad Module. Leerjaar 2 (2023). NHL Stenden Hogeschool. https://publicinfo.nhlstenden.com/api/documents/getdocument?path=%2fsites%2fPublicinfo%2fCourseCatalogue%2fTeacher+Education+(PE)%2fM-MEL-DT%2f2%2fONDERWIJSCATALOGUS+MEL+jaar+2_2023-2024.pdf
Orzhel, O. (2022). Innovation in higher education: service learning. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1), 76–81. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.1.8
Rapport accreditaties. (2018, 4 квітня). De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). https://publicaties.nvao.net/5b07a9d8af500_006281%20advies%20NHLStenden%20hbo-ma%20Educational%20Leadership.pdf
Shanghai Ranking’s Academic Ranking of World Universities. Shanghai Ranking. https://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2023
Studying at an institution for higher education in the Netherlands. Information from the Government of the Netherlands / Government.nl. https://www.government.nl/topics/reception-of-refugees-from-ukraine/documents/publications/2023/02/06/studying-at-an-institution-for-higher-education-in-the-netherlands—-навчання-у-вищих-навчальних-закладах-нідерландів-urk
Thecla Goossens, T. (2018). Leiderschap in ontwikkeling. https://www.theclagoossens.nl/wp-content/uploads/2018/04/Leiderschap-in-ontwikkeling-Hoofdstuk‑1.pdf
World University Rankings. Times Higher Education (THE). https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2023/world-ranking#!/length/25/locations/NLD/sort_by/name/sort_order/asc/cols/stats
Drach, I. I. (2015). Liderstvo i komandnist v upravlinni navchalnym zakladom. Sciencerise, 2 (1 (7)), 63–67. http://nbuv.gov.ua/UJRN/texc_2015_2(1)__13. (in Ukrainian).
Kalashnikova, S. (2010). Osvitnia paradyhma profesionalizatsii upravlinnia na zasadakh liderstva. Kyivsk. un-t imeni Borysa Hrinchenka. https://core.ac.uk/download/pdf/32308175.pdf (in Ukrainian).
Saiuk, M. (2023) Pidhotovka osvitnikh lideriv v umovakh mahistratury v Niderlandakh: osnovni pidkhody. Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita - 2023: horyzonty innovatsii: materialy VII Mizhnarodnoi nauk.-prakt. konferentsii DOI: https://doi.org/10.32405/ S. 254-257 (in Ukrainian).
Berdina Seinstra / NHL Stenden. (2023). NHL Stenden Hogeschool | NHL Stenden. https://www.nhlstenden.com/ervaringsverhalen/berdina-seinstra (in Dutch).
Hoeben, A., Berg, N. v. d., & Heijst, H. v. (2013). De behoefte aan ondersteuning in het ontwikkelen van onderwijskundig leiderschap bij teamleiders AOC Oost. https://hbo-kennisbank.nl/resolve/aereshogeschool/eyJ1IjogImh0dHBzOi8vd3d3LmdyZWVuaS (in Dutch).
Inspectie van het Onderwijs Nederland. (2023). State of Education 2023 System section. https://english.onderwijsinspectie.nl/binaries/onderwijsinspectie_eng/documenten/annual-reports/2023/5/31/state-of-education 2023/The+State+of+Education+2023.pdf (in Dutch).
Innovative Leadership and Change Management in Higher Education. (2023). https://eua.eu/downloads/publications/newlead%20report_project%20key%20findings%20and%20recommendation_final.pdf (in English).
Imants, J. (2014). Onderwijskundig leiderschap. Pica Onderwijs management. (in Dutch).
Jaarverslag 2022. (2022). NHL Stenden Hogeschool. https://publicaties.nhlstenden.com/jaarverslag‑2022 (in Dutch).
Kallenberg, A. J. (2016). Organiseren en innoveren in het hoger onderwijs: management en beleid door het middenmanagement. (in Dutch).
Karels, M. (2017, 11 липня). Leiderschap en leiderschapsstijlen. wij-leren.nl. https://wij-leren.nl/leiderschapsstijlen.php#:~: text (in Dutch).
Meijer, N., & Wijnen, H. (2016, листопад). Hoger onderwijs en leiderschap. https://www.vereniginghogescholen.nl/. https://www.vereniginghogescholen.nl/system/knowledge_base/attachments/files/000/000/650/original/VH_ESSAY_NR_5_WEB.pdf?1480933265 (in Dutch).
Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap. (2015). De waarde(n) van weten (Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek 2015–2025). https://open.overheid.nl/documenten/ronl‑0794c03b‑8ac3-4d63-b927-d9f6036de16e/pdf (in Dutch).
Onderwijs catalogus. (2023, грудень). NHL Stenden Hogeschool. https://publicinfo.nhlstenden.com/studycatalogue/dutch/Educational%20Leadership,%20master,%20deeltijd%20en/of%20flex (in Dutch).
Onderwijs catalogus 2023–2024 Voorblad Module. Leerjaar 1 (2023). NHL Stenden Hogeschool. https://publicinfo.nhlstenden.com/api/documents/getdocument?path=/sites/Publicinfo/CourseCatalogue/Teacher+Education+(PE)/M-MEL-DT/1/ONDERWIJSCATALOGUS+MEL+jaar+1_2023-2024.pdf (in Dutch).
Onderwijs catalogus 2023–2024 Voorblad Module. Leerjaar 2 (2023). NHL Stenden Hogeschool. https://publicinfo.nhlstenden.com/api/documents/getdocument?path=%2fsites%2fPublicinfo%2fCourseCatalogue%2fTeacher+Education+(PE)%2fM-MEL-DT%2f2%2fONDERWIJSCATALOGUS+MEL+jaar+2_2023-2024.pdf (in Dutch).
Orzhel, O. (2022). Innovation in higher education: service learning. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1), 76–81. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.1.8 (in English).
Rapport accreditaties. (2018, 4 квітня). De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). https://publicaties.nvao.net/5b07a9d8af500_006281%20advies%20NHLStenden%20hbo-ma%20Educational%20Leadership.pdf (in Dutch).
Shanghai Ranking’s Academic Ranking of World Universities. Shanghai Ranking. https://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2023 (in English).
Studying at an institution for higher education in the Netherlands. Information from the Government of the Netherlands / Government.nl. https://www.government.nl/topics/reception-of-refugees-from-ukraine/documents/publications/2023/02/06/studying-at-an-institution-for-higher-education-in-the-netherlands—-навчання-у-вищих-навчальних-закладах-нідерландів-urk (in English).
Thecla Goossens, T. (2018). Leiderschap in ontwikkeling. https://www.theclagoossens.nl/wp-content/uploads/2018/04/Leiderschap-in-ontwikkeling-Hoofdstuk‑1.pdf (in Dutch).
World University Rankings. Times Higher Education (THE). https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2023/world-ranking#!/length/25/locations/NLD/sort_by/name/sort_order/asc/cols/stats (in English).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.