Анотація
Статтю присвячено викладанню хімічних дисциплін у закладах вищої освіти, обговоренню загальних вимог компетентнісного підходу у навчанні. Визначено поняття компетенції та компетентнісного підходу, виокремлено критерії сформованості готовності до професійної діяльності випускників вищих навчальних закладів. Проаналізовано основні компоненти, що формують компетентнісно-орієнтовану освіту. Обґрунтовано умови реалізації формування готовності до професійної діяльності майбутніх фахівців, виокремлено роль компетентнісного підходу у вивченні хімії студентами закладів вищої освіти.
Посилання
Бібік, Н.М. (2019). Суперечності процесу запровадження компетентнісного підходу в освітню практику. Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи. Матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції. Київ: Педагогічна думка, 8–11.
Бобрицька, В.І. (2015). Професійно орієнтований контекст формування самоосвітньої компетентності майбутнього викладача в умовах магістратури. Вісник Національного авіаційного університету. Серія Педагогіка. Психологія, 2, 24–30.
Волікова, М.М. (2019). Сутність понять «компетенція» та «компетентність» в науковому дискурсі. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки, 161(5), 37–43.
Лукашова, Н.І., & Амельченко М. А. (2019). Компетентнісно орієнтовані завдання як засіб розвитку предметної хімічної компетентності під час вивчення теми «Хімічні реакції». Крок у науку: дослідження у галузі природничо-математичних дисциплін та методик їх навчання. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, аспірантів і молодих учених. Чернігів, 40–42.
Ніколаєва, І.М. (2018). Формування компетентності в хімії майбутніх бакалаврів технології медичної діагностики та лікування. Житомир: Житомирський державний університет імені Івана Франка.
Овчарук, О. (2019). Цифрова компетентність учителя: міжнародні тенденції та рамки. Нова педагогічна думка, 4, 52–55. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2019-100-4-52-55
Панфілов, Ю., Фурманець, Б. (2017). Компетентнісний підхід в освіті: досвід, проблеми, перспективи. Теорія і практика управління соціальними системами, 3, 55–67. https://doi.org/10.20998/%25x
Рева, Т.Д. (2018). Теоретико-методичні засади реалізації компетентнісного підходу у навчанні хімічних дисциплін майбутніх провізорів. Київ: Національний медичний університет імені О. О. Богомольця.
Рожко, М.М., Ерстенюк, Г.М., Капечук, В.В., Іванців, М.О., Луцак, С.М., Дзвонковська, В.В., Сенчій, В.М. (2018). Сучасні підходи до формування високопрофесійного викладача в Івано-Франківському національному медичному університеті. Медична освіта, 2, 65–68. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.2.8964
Рудніцька, К.В. (2016). Сутність понять «компетентнісний підхід», «компететентність», «компетенція», «професійна компетентність» у світлі сучасної освітньої парадигми. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, 1, 241–244.
Філіппова, Л.В. (2021). Теоретико-методичні засади професійно орієнтованого навчання хімічних дисциплін майбутніх магістрів фармації Київ: Національний медичний університет імені О. О. Богомольця.
Хопта, Н.С. (2018). Досвід впровадження компетентнісного підходу при вивченні студентами медичної хімії. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, 6(180), 31–33. https://doi.org/10.31174/SEND-PP2018-180VI74-07
Chimea, T., Kanji, Z., & Schmitz, S. (2020). Assessment of clinical competence in competency-based education. Canadian Journal of Dental Hygiene, 54(2), 83–91.
Dipiro, J.T. (2010). Student learning: perception versus reality. American Journal of Pharmaceutical Education, 74(4), 63. https://doi.org/10.5688/aj740463
Gabbard, T., & Romanelli, F. (2021). The Accuracy of Health Professions Students’ Self-Assessments Compared to Objective Measures of Competence. American Journal of Pharmaceutical Education, 85(4), 8405. https://doi.org/10.5688/ajpe7324
Yang, B.W., Razo, J., & Persky, A.M. (2019). Using Testing as a Learning Tool. American Journal of Pharmaceutical Education, 83(9), 7324. https://doi.org/10.5688/ajpe7324
Bibik, N.M. (2019). Superechnosti protsesu zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu v osvitniu praktyku. Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy. Materialy I Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kyiv: Pedahohichna dumka, 8–11. (in Ukrainian).
Bobrytska, V.I. (2015). Profesiino oriientovanyi kontekst formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnoho vykladacha v umovakh mahistratury. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia Pedahohika. Psykholohiia, 2, 24–30. (in Ukrainian).
Volikova, M.M. (2019). Sutnist poniat «kompetentsiia» ta «kompetentnist» v naukovomu dyskursi. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka. Seriia: Pedahohichni nauky, 161(5), 37–43. (in Ukrainian).
Lukashova, N.I., & Amelchenko M. A. (2019). Kompetentnisno oriientovani zavdannia yak zasib rozvytku predmetnoi khimichnoi kompetentnosti pid chas vyvchennia temy «Khimichni reaktsii». Krok u nauku: doslidzhennia u haluzi pryrodnycho-matematychnykh dystsyplin ta metodyk yikh navchannia. Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii studentiv, aspirantiv i molodykh uchenykh. Chernihiv, 40–42. (in Ukrainian).
Nikolaieva, I.M. (2018). Formuvannia kompetentnosti v khimii maibutnikh bakalavriv tekhnolohii medychnoi diahnostyky ta likuvannia. Zhytomyr: Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka. (in Ukrainian).
Ovcharuk, O. (2019). Tsyfrova kompetentnist uchytelia: mizhnarodni tendentsii ta ramky. Nova pedahohichna dumka, 4, 52–55. https://doi.org/10.37026/2520–6427–2019–100–4–52–55 (in Ukrainian).
Panfilov, Yu., Furmanets, B. (2017). Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: dosvid, problemy, perspektyvy. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 3, 55–67. https://doi.org/10.20998/%25x (in Ukrainian).
Reva, T.D. (2018). Teoretyko-metodychni zasady realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu u navchanni khimichnykh dystsyplin maibutnikh provizoriv. Kyiv: Natsionalnyi medychnyi universytet imeni O. O. Bohomoltsia. (in Ukrainian).
Rozhko, M.M., Ersteniuk, H.M., Kapechuk, V.V., Ivantsiv, M.O., Lutsak, S.M., Dzvonkovska, V.V., Senchii, V.M. (2018). Suchasni pidkhody do formuvannia vysokoprofesiinoho vykladacha v Ivano-Frankivskomu natsionalnomu medychnomu universyteti. Medychna osvita, 2, 65–68. https://doi.org/10.11603/me.2414–5998.2018.2.8964 (in Ukrainian).
Rudnitska, K.V. (2016). Sutnist poniat «kompetentnisnyi pidkhid», «kompetetentnist», «kompetentsiia», «profesiina kompetentnist» u svitli suchasnoi osvitnoi paradyhmy. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, 1, 241–244. (in Ukrainian).
Filippova, L.V. (2021). Teoretyko-metodychni zasady profesiino oriientovanoho navchannia khimichnykh dystsyplin maibutnikh mahistriv farmatsii Kyiv: Natsionalnyi medychnyi universytet imeni O. O. Bohomoltsia. (in Ukrainian).
Khopta, N.S. (2018). Dosvid vprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu pry vyvchenni studentamy medychnoi khimii. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, 6(180), 31–33. https://doi.org/10.31174/SEND-PP2018-180VI74-07 (in Ukrainian).
Chimea, T., Kanji, Z., & Schmitz, S. (2020). Assessment of clinical competence in competency-based education. Canadian Journal of Dental Hygiene, 54(2), 83–91. (in English).
Dipiro, J.T. (2010). Student learning: perception versus reality. American Journal of Pharmaceutical Education, 74(4), 63. https://doi.org/10.5688/aj740463 (in English).
Gabbard, T., & Romanelli, F. (2021). The Accuracy of Health Professions Students’ Self-Assessments Compared to Objective Measures of Competence. American Journal of Pharmaceutical Education, 85(4), 8405. https://doi.org/10.5688/ajpe7324 (in English).
Yang, B.W., Razo, J., & Persky, A.M. (2019). Using Testing as a Learning Tool. American Journal of Pharmaceutical Education, 83(9), 7324. https://doi.org/10.5688/ajpe7324 (in English).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.