КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОСВІТИ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ТА АМЕРИКАНСЬКИЙ ДИСКУРС
PDF

Ключові слова

цифрова трансформація освіти
цифровізація
концептуальні засади
європейські країни
США

Як цитувати

Шпарик, О. (2021). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОСВІТИ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ТА АМЕРИКАНСЬКИЙ ДИСКУРС. Український Педагогічний журнал, (4), 65–76. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-65-76

Анотація

Застосування цифрових технологій в освіті сьогодні є однією з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. Цифрові технології дозволяють інтенсифікувати освітній процес, зробити його мобільним, диференційованим та пристосованим до реалій сучасності. Більш того, цифрові технології здатні забезпечити неперервність навчання в умовах непрогнозованих впливів (наприклад, пандемій). Саме тому ця тема є актуальною у колі європейських та американських освітян.
У статті уточнюється значення термінів «оцифрування», «цифровізація», «цифрова трансформація». Незважаючи на те, що терміни є вузькоспеціалізованими та принципово різними, вони часто використовуються як синоніми або у дуже загальному значенні без врахування семантичних особливостей та сутнісних характеристик.
Автор також окреслює концептуальні засади цифрової трансформації освіти у поглядах європейських та американських дослідників. Зроблено висновок, що концептуальними засадами цифрової трансформації є системна зміна, яка враховує трансформацію організаційної культури, упровадження нових способів прийняття рішень на основі цифрових даних, підвищення цифрових компетенцій усіх працівників освітнього закладу, використання інструментів підтримки та розвитку дидактичних інновацій, проведення наукової діяльності чи налагодження відносин з учнями за допомогою нових каналів спілкування.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-65-76
PDF

Посилання

Биков, В. Ю. (2019). Цифрова трансформація суспільства і розвиток комп’ютерно-­технологічної платформи освіти і науки України. Матеріали методологічного семінару НАПН України “Інформаційно-­цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку». 20–26.

Дущенко, O. (2021). Сучасний стан цифрової трансформації освіти. Фізико-­математична освіта, 28(2), 40–45. https://doi.org/10.31110/2413–1571–2021–028–2–007

Кучерак, I. (2020). Цифровізація та її вплив на освітній простір в контексті формування ключових компетентностей. Iнноваційна педагогіка, 2(22), 91–94 http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/22/part_2/22.pdf.

Локшина, O. I., Глушко, O. З., Джурило, A. П., Кравченко, С. M., Нікольська, Н. В., Тименко,

M. M., Шпарик, O. M. (2020). Відповідь світової спільноти на виклики COVID‑19 в освіті (лютий-­червень 2020 р.).: оглядове видання. Київ: Авторитет. https://doi.org/10.32405/978–966–97763–0–4–2020–36

Сухонос, В. В., Гаруст, Ю.В., Шевцов Я. А. (2019). Діджиталізація освіти в Україні: зарубіжний досвід та вітчизняна перспектива впровадження. Правові горизонти, 19 (32), 79–86.

Bawden, D. (2008). Origins and concepts of digital literacy. In C. Lankshear & M. Knobel (Eds.), Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices. 17–32. Peter Lang Publishing. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.741.4617&rep=rep1&type=pdf

Burniske, R. W. (2007). Literacy in the digital age (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Buzzard, C., Crittenden, V. L., Crittenden, W. F., & McCarty, P. (2011). The Use of Digital Technologies in the Classroom: A Teaching and Learning Perspective. Journal of Marketing Education, 33 (2), 131–139. https://doi.org/10.1177/0273475311410845

Chapco-­Wade, С. (2018). Digitization, Digitalization, and Digital Transformation: What’s the Difference? https://medium.com/@colleenchapco/digitization-­digitalization-and-digital-­transformation-whats-the-difference-eff1d002fbdf

Chen, B., & Bryer, T. (2012). Investigating instructional strategies for using social media in formal and informal learning. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 13, 87–104. https://doi.org/10.19173/irrodl.v13i1.1027

Collins, A., Halverson, R. (2009). Rethinking Education in the Age of Technology: The Digital Revolution and the Schools. New York: Teachers College Press. https://www.researchgate.net/publication/264869053_Rethinking_education_in_the_age_of_technology_the_digital_revolution_and_the_schools

Del Rowe, S. (2017). Digital transformation needs to happen: the clock is ticking for companies that have been unwilling to embrace change. CRM Magazine, 21(10). https://www.destinationcrm.com/Articles/Editorial/MagazineFeatures/Digital-­Transformation-­Needs-to-­Happen-­Now‑120789.aspx

Dexeus, C. (2019). The Deepening Effects of the Digital Revolution. In E. Fayos-­Solá, C. Cooper (Eds). The Future of Tourism: Innovation and Sustainability (pp. 43–69). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978–3–319–89941–1

Feiertag, J. and Berge, Z. L. (2008). Training Generation N: how educators should approach the Net Generation. Education + Training. 50(6), 457–464.

Framework for 21st century learning definitions. (2019). In BattelleforKids.org. https://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_DefinitionsBFK.pdf

Gong, C., & Ribiere, V. (2021). Developing a unified definition of digital transformation. Technovation, 102. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2020.102217

Gupta, M. (2021). What is Digitization, Digitalization, and Digital Transformation? https://www.arcweb.com/blog/what-digitization-­digitalization-digital-­transformation

Henriette, E., Feki, M., and Boughzala, I. (2015). The Shape of Digital Transformation: A Systematic Literature Review. MCIS2015 Proceedings, 10. https://aisel.aisnet.org/mcis2015/10

Hew, K., & Cheung, W. (2013). Use of web 2.0 technologies in K‑12 and higher education: The search for evidence-­based practice. Educational Research Review, 9, 47–64. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2012.08.001

Ismail, M. H., Khater, M., & Zaki, M. (2017). Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far. https://cambridgeservicealliance.eng.cam.ac.uk/system/files/documents/2017NovPaper_Mariam.pdf

Jackson, N. C. (2019). Managing for competency with innovation change in higher education: Examining the pitfalls and pivots of digital transformation. Business Horizons, 62 (6), 761–772.

Kuzu, Ö. H. (2020). Digital Transformation in Higher Education: A Case Study on Strategic Plans. Vysshee obrazovanie v Rossii, 29(3), 9–23. https://doi.org/10.31992/0869–3617–2019–29–3–9–23

LeewayHertz. (2021). Digital Transformation in Education Industry. https://www.leewayhertz.com/digital-­transformation-in-education/

Makrides, G. A. (2020). The Evolution of Education Education 1.0 to Education 4.0: Is it an evolution or a revolution? https://projectwithsense.eu/wp-content/uploads/2021/03/Evolution-of-­Education‑1.0–4.0-Gr.-Makrides-­Nov‑2020.pdf

Martin, A. (2006). Literacies for the digital age. In A. Martin & D. Madigan (Eds.), Digital literacies for learning (pp. 3–25). London: Facet Publishing.

Mazurek, G. (2019). Transformacja cyfrowa–perspektywa instytucji szkolnictwa wyższego. In J. Woźnicki (Ed.), Transformacja Akademickiego Szkolnictwa Wyższego w Polsce w okresie 1989–2019 (pp. 313–332). http://cpp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Mazurek.pdf

Medvedovskaya, O. (2021). Digital transformation of education in Ukraine. In D. Bele & L. Weis (Eds.), Sustainable development in a modern knowledge society (pp.118–128). Ljubljana School of Business. https://www.vspv.si/uploads/visoka_sola/datoteke/mono_2021_-_vspv_b2_slovenia_cover.pdf#page=119

Mergel, I., Edelmann, N., and Haug, N. (2019). Defining digital transformation: Results from expert interviews. Government Information Quarterly, 36 (4), Article 101385. https://doi.org/10.1016/j.giq.2019.06.002

Mertala, Pekka. (2020). Paradoxes of participation in the digitalization of education: a narrative account. Learning, Media and Technology, 45(2), 179–192. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1696362

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizon. № 9(5), 1–6.

Sandkuhl, K., Lehmann, H. (2017). Digital Transformation in Higher Education – The Role of Enterprise Architectures and Portals. In A. Rossmann, A. Zimmermann (Eds). Digital Enterprise Computing (рр. 49–60). Bonn: Gesellschaft für Informatik. https://dl.gi.de/bitstream/handle/20.500.12116/119/paper04.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Schwertner, K. (2017). Digital transformation of business. Trakia Journal of Sciences, 15(1), 388–393. https://doi.org/10.15547/tjs.2017.s.01.065

Sousa, M. J., Rocha, Á. (2019). Digital learning: Developing skills for digital transformation of organizations. Future Generation Computer Systems, 91, 327–334.

Verhoef, P.C., Broekhuizen, T., Bart, Y., Bhattacharya, A., Dong, J.Q., Fabian, N., and Haenlein, M. (2019). Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda. Journal of Business Research, 122, 889–901.

Verina, N., & Titko, J. (2019). Digital transformation: conceptual framework. In Contemporary Issues in Business, Management and Economics Engineering (pp. 719–727). https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073

Webber, S., & Johnson, B. (2000). Conceptions of information literacy: new perspectives and implications. Journal of Information Science, 26(6), 381–397.

Williamson, B., Eynon, R., & Potter, J. (2020). Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, 45(2), 107–114. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641

Bykov, V. Iu. (2019). Tsyfrova transformatsiia suspilstva i rozvytok kompiuterno-­tekhnolohichnoi platformy osvity i nauky Ukrainy. Materialy metodolohichnoho seminaru NAPN Ukrainy“Informatsiino-­tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku” 20–26. (in Ukrainian).

Dushchenko, O. (2021). Suchasnyi stan tsyfrovoi transformatsii osvity. Fizyko-­matematychna osvita, 28(2), 40–45. https://doi.org/10.31110/2413–1571–2021–028–2–007 (in Ukrainian).

Kucherak, I. (2020). Tsyfrovizatsiia ta yii vplyv na osvitnii prostir v konteksti formuvannia kliuchovykh kompetentnostei. Innovatsiina pedahohika, 2(22), 91–94 http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/22/part_2/22.pdf. (in Ukrainian).

Lokshyna, O. I., Hlushko, O. Z., Dzhurylo, A. P., Kravchenko, S. M., Nikolska, N. V., Tymenko, M. M., Shparyk, O. M. (2020). Vidpovid svitovoi spilnoty na vyklyky COVID‑19 v osviti (liutyi-­cherven 2020 r.).: ohliadove vydannia. Kyiv: Avtorytet. https://doi.org/10.32405/978–966–97763–0–4–2020–36 (in Ukrainian).

Sukhonos, V. V., Harust Yu. V., Shevtsov Ya. A. (2019). Didzhytalizatsiia osvity v Ukraini: zarubizhnyi dosvid ta vitchyzniana perspektyva vprovadzhennia. Pravovi horyzonty, 19 (32), 79–86. (in Ukrainian).

Bawden, D. (2008). Origins and concepts of digital literacy. In C. Lankshear & M. Knobel (Eds.), Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices.17–32. Peter Lang Publishing. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.741.4617&rep=rep1&type=pdf (in English).

Burniske, R. W. (2007). Literacy in the digital age (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin Press. (in English).

Buzzard, C., Crittenden, V. L., Crittenden, W. F., & McCarty, P. (2011). The Use of Digital Technologies in the Classroom: A Teaching and Learning Perspective. Journal of Marketing Education, 33 (2), 131–139. https://doi.org/10.1177/0273475311410845 (in English).

Chapco-­Wade, С. (2018). Digitization, Digitalization, and Digital Transformation: What’s the Difference? https://medium.com/@colleenchapco/digitization-­digitalization-and-digital-­transformation-whats-the-difference-eff1d002fbdf (in English).

Chen, B., & Bryer, T. (2012). Investigating instructional strategies for using social media in formal and informal learning. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 13, 87–104. https://doi.org/10.19173/irrodl.v13i1.1027 (in English).

Collins, A., Halverson, R. (2009). Rethinking Education in the Age of Technology: The Digital Revolution and the Schools. New York: Teachers College Press. https://www.researchgate.net/publication/264869053_Rethinking_education_in_the_age_of_technology_the_digital_revolution_and_the_schools (in English).

Del Rowe, S. (2017). Digital transformation needs to happen: the clock is ticking for companies that have been unwilling to embrace change. CRM Magazine, 21(10). https://www.destinationcrm.com/Articles/Editorial/MagazineFeatures/Digital-­Transformation-­Needs-to-­Happen-­Now‑120789.aspx (in English).

Dexeus, C. (2019). The Deepening Effects of the Digital Revolution. In E. Fayos-­Solá, C. Cooper (Eds). The Future of Tourism: Innovation and Sustainability.pp. 43–69. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978–3–319–89941–1 (in English).

Feiertag, J. and Berge, Z. L. (2008). Training Generation N: how educators should approach the Net Generation. Education + Training. 50(6), 457–464. (in English).

Framework for 21st century learning definitions. (2019). In BattelleforKids.org. https://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_DefinitionsBFK.pdf (in English).

Gong, C., & Ribiere, V. (2021). Developing a unified definition of digital transformation. Technovation, 102. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2020.102217 (in English).

Gupta, M. (2021). What is Digitization, Digitalization, and Digital Transformation? https://www.arcweb.com/blog/what-digitization-­digitalization-digital-­transformation (in English).

Henriette, E., Feki, M., and Boughzala, I. (2015). The Shape of Digital Transformation: A Systematic Literature Review. MCIS2015 Proceedings, 10. https://aisel.aisnet.org/mcis2015/10 (in English).

Hew, K., & Cheung, W. (2013). Use of web 2.0 technologies in K‑12 and higher education: The search for evidence-­based practice. Educational Research Review, 9, 47–64. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2012.08.001 (in English).

Ismail, M. H., Khater, M., & Zaki, M. (2017). Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far. https://cambridgeservicealliance.eng.cam.ac.uk/system/files/documents/2017NovPaper_Mariam.pdf (in English).

Jackson, N. C. (2019). Managing for competency with innovation change in higher education: Examining the pitfalls and pivots of digital transformation. Business Horizons, 62 (6), 761–772. (in English).

Kuzu, Ö. H. (2020). Digital Transformation in Higher Education: A Case Study on Strategic Plans. Vysshee obrazovanie v Rossii, 29(3), 9–23. https://doi.org/10.31992/0869–3617–2019–29–3–9–23 (in English).

LeewayHertz. (2021). Digital Transformation in Education Industry. https://www.leewayhertz.com/digital-­transformation-in-education/ (in English).

Makrides, G. A. (2020). The Evolution of Education Education 1.0 to Education 4.0: Is it an evolution or a revolution? https://projectwithsense.eu/wp-content/uploads/2021/03/Evolution-of-­Education‑1.0–4.0-Gr.-Makrides-­Nov‑2020.pdf (in English).

Martin, A. (2006). Literacies for the digital age. In A. Martin & D. Madigan (Eds.), Digital literacies for learning (pp. 3–25). London: Facet Publishing. (in English).

Mazurek, G. (2019). Transformacja cyfrowa–perspektywa instytucji szkolnictwa wyższego. In J. Woźnicki (Ed.), Transformacja Akademickiego Szkolnictwa Wyższego w Polsce w okresie 1989–2019. 313–332. http://cpp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Mazurek.pdf (in Polish).

Medvedovskaya, O. (2021). Digital transformation of education in Ukraine. In D. Bele & L. Weis (Eds.), Sustainable development in a modern knowledge society (pp.118–128). Ljubljana School of Business. https://www.vspv.si/uploads/visoka_sola/datoteke/mono_2021_-_vspv_b2_slovenia_cover.pdf#page=119 (in English).

Mergel, I., Edelmann, N., and Haug, N. (2019). Defining digital transformation: Results from expert interviews. Government Information Quarterly, 36 (4), Article 101385. https://doi.org/10.1016/j.giq.2019.06.002 (in English).

Mertala, Pekka. (2020). Paradoxes of participation in the digitalization of education: a narrative account. Learning, Media and Technology, 45(2), 179–192. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1696362 (in English).

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizon. № 9(5), 1–6. (in English).

Sandkuhl, K., Lehmann, H. (2017). Digital Transformation in Higher Education – The Role of Enterprise Architectures and Portals. In A. Rossmann, A. Zimmermann (Eds). Digital Enterprise Computing (рр. 49–60). Bonn: Gesellschaft für Informatik. https://dl.gi.de/bitstream/handle/20.500.12116/119/paper04.pdf?sequence=1&isAllowed=y (in English).

Schwertner, K. (2017). Digital transformation of business. Trakia Journal of Sciences, 15(1), 388–393. https://doi.org/10.15547/tjs.2017.s.01.065 (in English).

Sousa, M. J., Rocha, Á. (2019). Digital learning: Developing skills for digital transformation of organizations. Future Generation Computer Systems, 91, 327–334. (in English).

Verhoef, P.C., Broekhuizen, T., Bart, Y., Bhattacharya, A., Dong, J.Q., Fabian, N., and Haenlein, M. (2019). Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda. Journal of Business Research, 122, 889–901. (in English).

Verina, N., & Titko, J. (2019). Digital transformation: conceptual framework. In Contemporary Issues in Business, Management and Economics Engineering (pp. 719–727). https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073 (in English).

Webber, S., & Johnson, B. (2000). Conceptions of information literacy: new perspectives and implications. Journal of Information Science, 26(6), 381–397. (in English).

Williamson, B., Eynon, R., & Potter, J. (2020). Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, 45(2), 107–114. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641 (in English).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Авторське право (c) 2021 Оксана Шпарик

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.