РЕФЛЕКСІЯ І САМООЦІНЮВАННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ЛІЦЕЇ
PDF (English)

Ключові слова

рефлексія
самооцінка
самооцінювання
учні ліцею
урок української мови

Як цитувати

Попова L. (2020). РЕФЛЕКСІЯ І САМООЦІНЮВАННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ЛІЦЕЇ. Український Педагогічний журнал, (2), 110–116. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-2-110-116

Анотація

Розкрито окремі аспекти організації рефлексійної діяльності учнів та самооцінювання на уроках української мови в ліцеї. У результаті аналізування останніх досліджень українських лінгводидактів і публікацій учителів-словесників з окресленої проблеми, вивчення словникових статей лексикографічних видань з’ясовано, що самооцінка є фіксованим результатом самооцінювання, а рефлексію й самооцінювання доцільно розглядати як два взаємозалежні процеси, оскільки реалізація першого неможлива без здійснення другого. Зазначено, що рефлексія й самооцінювання як взаємозалежні й взаємозумовлені процеси мають стати обов’язковими складниками уроку української мови в ліцеї. Наголошено на важливості організації рефлексії здобувачів освіти в аспекті її взаємозв’язку із самооцінюванням. Доведено, що організація рефлексійної діяльності учнів ліцею та їх самооцінювання на уроках української мови має становити системний, систематичний, послідовний і взаємопов’язаний процес. Привернуто увагу до того, що під час рефлексії потрібно звертатися до поведінкового, когнітивного й емоційного рівнів особистості, а також спонукати старшокласників до аналізування власних мотивів і ціннісних орієнтацій тощо. Визначено, що основою мотивування старшокласників до самооцінювання має стати підготовча робота із текстами, які містять актуальну для них проблему, що вимагає прийняття рішень, оцінювання дій, ставить у ситуацію свідомого вибору, або у яких показано приклади самооцінювання. Запропоновано рефлексійні запитання, а також завдання для самооцінювання, які спонукатимуть учнів до аналізування їхніх мотивів, дій, емоцій, ставлень тощо, що сприятиме усвідомленню ними важливості навчально-пізнавальної діяльності для подальшого саморозвитку й самоосвіти, формуванню здатності об’єктивно й адекватно оцінювати не лише інших, а й себе. Зазначено види вправ і завдань, рекомендовані вчителями-словесниками для організації рефлексії та самооцінювання на уроках української мови. Підкреслено, що критеріями добору запитань і завдань для самооцінювання повинні стати об’єктивність, адекватність, цілісність, критичність тощо.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-2-110-116
PDF (English)
Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.