Анотація
У статті обґрунтувано значення скафолдингу як інтерактивного методу багато мовного навчання; проаналізовано результати його використання в реалізації моделі багатомовної освіти в закладах загальної середньої освіти України з навчанням мов корінних народів і національних меншин, розробленої науковцями відділу навчання мов національних меншин та зарубіжної літератури Інституту педагогіки Національної Академії педагогічних наук України.
Посилання
Фідкевич, О. Л., Снєгірьова, В. В., Бакуліна, Н. В. (2023). Концепція моделі багатомовної освіти в закладах загальної середньої освіти з навчанням мов корінних народів і національних меншин з урахуванням завдань європейської інтеграції України. Київ. Педагогічна думка. https://undip.org.ua/library/kontseptsiia-modeli-b.
Amerian, М., Mehri Е. (2020). Scaffolding in Sociocultural Theory: Definition, Steps, Features, Conditions, Tools, and Effective Considerations. Scientific Journal of Review. № 3(7), Р. 756-765.
Benson, P., Voller, P. (1997). Autonomy and Independence in Language Learning. London: Longman.
Dickson, S. V., Chard, D. J. Simmons, D. C. (1993). An integrated reading/writing curriculum: A focus on scaffolding. LD Forum, №18(4), Р.12-16.
Hartman, H. (2002). Scaffolding and cooperative learning. Human Learning and Instruction, New York: City College of City University of New York. Р. 23-69.
Hogan, K., Pressley, M. (1997). Scaffolding scientific competencies within classroom communities of inquiry. In K. Hogan, M. Pressley (Eds.), Scaffolding student learning: Instructional approaches and issues. Cambridge, MA: Brookline Books. Р. 74–107.
Lange, V.L.(2002). Instructional scaffolding: A teaching strategy. (Online) http://condor.admin.ccny.cuny.
Larkin, M. (2002). Using Scaffolded Instruction to Optimize Learning ERIC Clearinghouse on Disabilities and Gifted Education. (Online). Available: http://www.vtaide.com/png/ERIC/Scaffolding.html
Lipscomb, L., Swanson, J., West, А. (2014). Scaffolding. In M. Orey (Ed.), Emerging perspectives on learning, teaching, and technology. from http://projects.coe.uga.edu/epltt/
Mehri Е. (2015). Challenges to Dynamic Assessment in Second Language Learning. Theory and Practice in Language Studies, Vol. 5, No. 7, Р. 1458-1466.
Pressley, M., Hogan, K., Wharton-McDonald, R., Mistretta, J., Ettenberger, S.(2004). The challenges of instructional scaffolding: The challenges of instruction that supports student thinking. Learning Disabilities Research & Practice, № 11(3), Р. 138-146.
West A., Swanson, J., Lipscomb, L. (2014). Instructional Methods, Strategies and Technologies to Meet the Needs of All Learners by Paula Lombardi. Ch. 11 Scaffolding. https://granite.pressbooks.pub/teachingdiverselearners/chapter/scaffolding-2/
Wood, D., Bruner, J., Ross, G. (1976). Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. №17, Р.89–100.
Zhao, R., Orey, M. (1999). The scaffolding process: Concepts, features, and empirical studies. Unpublished manuscript. University of Georgia.
Fidkevy`ch, O. L., Snyegir`ova, V. V., Bakulina, N. V. (2023). Koncepciya modeli bagatomovnoyi osvity` v zakladax zagal`noyi seredn`oyi osvity` z navchannyam mov korinny`x narodiv i nacional`ny`x menshy`n z uraxuvannyam zavdan` yevropejs`koyi integraciyi Ukrayiny`. Ky`yiv. Pedagogichna dumka. https://undip.org.ua/library/kontseptsiia-modeli-b. (in Ukrainian).
Amerian, М., Mehri Е. (2020). Scaffolding in Sociocultural Theory: Definition, Steps, Features, Conditions, Tools, and Effective Considerations. Scientific Journal of Review. № 3(7), Р. 756-765. (in English).
Benson, P., Voller, P. (1997). Autonomy and Independence in Language Learning. London: Longman. . (in English).
Dickson, S. V., Chard, D. J. Simmons, D. C. (1993). An integrated reading/writing curriculum: A focus on scaffolding. LD Forum, №18(4), Р.12-16. (in English).
Hartman, H. (2002). Scaffolding and cooperative learning. Human Learning and Instruction, New York: City College of City University of New York. Р. 23-69. (in English).
Hogan, K., Pressley, M. (1997). Scaffolding scientific competencies within classroom communities of inquiry. In K. Hogan, M. Pressley (Eds.), Scaffolding student learning: Instructional approaches and issues. Cambridge, MA: Brookline Books. Р. 74–107. (in English).
Lange, V.L.(2002). Instructional scaffolding: A teaching strategy. (Online) http://condor.admin.ccny.cuny. (in English).
Larkin, M. (2002). Using Scaffolded Instruction to Optimize Learning ERIC Clearinghouse on Disabilities and Gifted Education. (Online). Available: http://www.vtaide.com/png/ERIC/Scaffolding.html. (in English).
Lipscomb, L., Swanson, J., West, А. (2014). Scaffolding. In M. Orey (Ed.), Emerging perspectives on learning, teaching, and technology. from http://projects.coe.uga.edu/epltt/ (in English).
Mehri Е. (2015). Challenges to Dynamic Assessment in Second Language Learning. Theory and Practice in Language Studies, Vol. 5, No. 7, Р. 1458-1466. (in English).
Pressley, M., Hogan, K., Wharton-McDonald, R., Mistretta, J., Ettenberger, S.(2004). The challenges of instructional scaffolding: The challenges of instruction that supports student thinking. Learning Disabilities Research & Practice, № 11(3), Р. 138-146. (in English).
West A., Swanson, J., Lipscomb, L. (2014). Instructional Methods, Strategies and Technologies to Meet the Needs of All Learners by Paula Lombardi. Ch. 11 Scaffolding. https://granite.pressbooks.pub/teachingdiverselearners/chapter/scaffolding-2/ . (in English).
Wood, D., Bruner, J., Ross, G. (1976). Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. №17, Р.89–100. (in English).
Zhao, R., Orey, M. (1999). The scaffolding process: Concepts, features, and empirical studies. Unpublished manuscript. University of Georgia. (in English).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.