Анотація
Сьогодні проблематика проєктування в освітній сфері охоплює широке коло різноманітних дефініцій та необхідність систематизації понятійно-термінологічного апарату, тому саме побудова поняттєвого апарату забезпечує дослідженню обов’язкові властивості впорядкованості, стрункості та однозначності вживання мови педагогічної науки.
У статті розглянуто та узагальнено напрацювання науковців щодо сутнісних характеристик таких базових понять, як проєкт, проєктування та педагогічне проєктування, які активно використовуються у процесі проєктної діяльності в освітній сфері.
Проєкт розглядається як мета і результат проєктування та проєктної діяльності. Матеріалом проєктів виступають різноманітні знакові форми: теорії, моделі, поняття, формули, алгоритми тощо, а інструментальною системою проєктування в різноманітних сферах життя людини виступає теорія діяльності.
Основні ідеї класичного проєктування, що є підґрунтям педагогічного проєктування, можна сформулювати у такий спосіб: проєктування – це керований процес, що являє собою систему зі складною внутрішньою структурою; значний вплив на ефективність проєктування здійснює зовнішнє середовище; керована проєктна діяльність містить варіативну та неваріативну складові; основою проєктування є системний підхід; ефективність проєктування розглядається як співвідношення докладених зусиль і отриманого результату.
Педагогічне проєктування – це специфічний вид діяльності, що спрямований на створення проєкту у сфері освіти.
Посилання
Брюханова, Н. О. (2010). Основи педагогічного проектування в інженерно-педагогічній освіті. Монографія. НТМТ.
Гриньова, М. В. (2012). Педагогічні технології: теорія та практика. Навчально-методичний посібник. Прометей.
Дернова, М. Г. (2021). Андрагогічна модель професійної підготовки фахівців у закладах вищої освіти країн європейського союзу. [Дис. док. пед. наук, ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України].
Докучаєва, В. В. (2007). Теоретико-методологічні засади проектування інноваційних педагогічних систем. [Автореф. дис. док. пед. наук, Луганський національний педагогічний університет імені Тараса Шевченка].
Зязюн, І. А. (2010). Дидактичне проектування технологій і методів учіння у вимірах педагогічної дії. Витоки педагогічної майстерності, 7, 63–73.
Каньковський, І. Є. (2014). Система професійної підготовки інженерів-педагогів автотранспортного профілю. Монографія. ФОП Цюпак А. А.
Коваленко, О. Е. (2005). Методика професійного навчання. Підручник для студентів вищих навчальних закладів. Вид-во НУА.
Лебедик, Л. В. (2018). Теоретичні засади підготовки викладачів вищої школи до проектування дидактичних систем в умовах магістратури. [Дис. док. пед. наук, Полтавський національний педагогічний унівесритет імені В. Г. Короленка].
Литвиновський, Є. Ю. (2003). Формування в офіцерів структури виховної роботи Збройних Сил України вмінь проектування виховного процесу. [Дис. канд. пед. наук, Інститут педагогічки і психології професійної освіти АПН України].
Підласий, І. П. (1998). Діагностика та експертиза педагогічних проектів. Навчальний посібник.
Романова, Г. М. (2012). Теорія і практика підготовки викладачів вищих економічних навчальних закладів до проєктування навчальних технологій. [Дис. док. пед. наук, КНЕУ імені Вадима Гетьмана].
Словник української мови: в 11 томах (1977). (Т. 8). Наукова думка. https://sum.in.ua/s/proekt
Стрельніков В. Ю. (2007). Теоретичні засади проектування професійно орієнтованої дидактичної системи підготовки бакалаврів економіки. [Дис. док. пед. наук, Інститут педагогічки і психології професійної освіти АПН України].
Цимбалару, А. (2009). Семантика понятійного апарату проблеми педагогічного проектування. Нова педагогічна думка, 3, 30–35.
Цимбалару, А. Д. (2013). Концептуальні засади педагогічного проектування освітнього простору в школі I ступеня. Univers pedagogic, 1 (37), 3–6.
Ягупов, В. В. (2012). Проєктування у педагогічній діяльності викладачів професійно-технічної освіти. Проєктування освітнього простору – сучасні орієнтири. Матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції, Дніпропетровськ, 169–172.
Dietrych, Janusz. (1974). Projektowanie i konstruowanie. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Jones, J. Christopher. (1992). Design methods. Van Nostrand Reinhold.
Merriam-Webster. Project. Merriam-Webster.com dictionary. https://www.merriam-webster.com/dictionary/project
Briukhanova, N. O. (2010). Osnovy pedahohichnoho proektuvannia v inzhenerno-pedahohichnii osviti. Monohrafiia. NTMT. (in Ukrainian).
Hrynova, M. V. (2012). Pedahohichni tekhnolohii: teoriia ta praktyka. Navchalno-metodychnyi posibnyk. Prometei. (in Ukrainian).
Dernova, M. H. (2021). Andrahohichna model profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv u zakladakh vyshchoi osvity krain yevropeiskoho soiuzu. [Dys. dok. ped. nauk, IPOOD imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy]. (in Ukrainian).
Dokuchaieva, V. V. (2007). Teoretyko-metodolohichni zasady proektuvannia innovatsiinykh pedahohichnykh system. [Avtoref. dys. dok. ped. nauk, Luhanskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka]. (in Ukrainian).
Ziaziun, I. A. (2010). Dydaktychne proektuvannia tekhnolohii i metodiv uchinnia u vymirakh pedahohichnoi dii. Vytoky pedahohichnoi maisternosti, 7, 63–73. (in Ukrainian).
Kankovskyi, I. Ye. (2014). Systema profesiinoi pidhotovky inzheneriv-pedahohiv avtotransportnoho profiliu. Monohrafiia. FOP Tsiupak A. A. (in Ukrainian).
Kovalenko, O. E. (2005). Metodyka profesiinoho navchannia. Pidruchnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Vyd-vo NUA. (in Ukrainian).
Lebedyk, L. V. (2018). Teoretychni zasady pidhotovky vykladachiv vyshchoi shkoly do proektuvannia dydaktychnykh system v umovakh mahistratury. [Dys. dok. ped. nauk, Poltavskyi natsionalnyi pedahohichnyi univesrytet imeni V. H. Korolenka]. (in Ukrainian).
Lytvynovskyi, Ye. Yu. (2003). Formuvannia v ofitseriv struktury vykhovnoi roboty Zbroinykh Syl Ukrainy vmin proektuvannia vykhovnoho protsesu. [Dys. kand. ped. nauk, Instytut pedahohichky i psykholohii profesiinoi osvity APN Ukrainy]. (in Ukrainian).
Pidlasyi, I. P. (1998). Diahnostyka ta ekspertyza pedahohichnykh proektiv. Navchalnyi posibnyk. (in Ukrainian).
Romanova, H. M. (2012). Teoriia i praktyka pidhotovky vykladachiv vyshchykh ekonomichnykh navchalnykh zakladiv do proiektuvannia navchalnykh tekhnolohii. [Dys. dok. ped. nauk, KNEU imeni Vadyma Hetmana]. (in Ukrainian).
Slovnyk ukrainskoi movy: v 11 tomakh. (1977). (Т. 8). Naukova dumka. https://sum.in.ua/s/proekt. (in Ukrainian).
Strelnikov V. Yu. (2007). Teoretychni zasady proektuvannia profesiino oriientovanoi dydaktychnoi systemy pidhotovky bakalavriv ekonomiky. [Dys. dok. ped. nauk, Kyiv. Instytut pedahohichky i psykholohii profesiinoi osvity APN Ukrainy]. (in Ukrainian).
Tsymbalaru, A. (2009). Semantyka poniatiinoho aparatu problemy pedahohichnoho proektuvannia. Nova pedahohichna dumka, 3, 30–35. (in Ukrainian).
Tsymbalaru, A. D. (2013). Kontseptualni zasady pedahohichnoho proektuvannia osvitnoho prostoru v shkoli I stupenia. Univers pedagogic, 1 (37), 3–6. (in Ukrainian).
Yahupov, V. V. (2012). Proiektuvannia u pedahohichnii diialnosti vykladachiv profesiino-tekhnichnoi osvity. Proiektuvannia osvitnoho prostoru – suchasni oriientyry. Materialy I Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Dnipropetrovsk, 169–172. (in Ukrainian).
Dietrych, Janusz. (1974). Projektowanie i konstruowanie. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. (in Polish).
Jones, J. Christopher. (1992). Design methods. Van Nostrand Reinhold. (in English).
Merriam-Webster. Project. Merriam-Webster.com dictionary. https://www.merriam-webster.com/dictionary/project (in English).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.