Retrospective Analysis of the Essential Characteristics of Basic Definitions of Design in Education
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

project
design
pedagogical design
didactic design

How to Cite

Radomskyi І. (2024). Retrospective Analysis of the Essential Characteristics of Basic Definitions of Design in Education. Ukrainian Educational Journal, (1), 114–120. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-114-120

Abstract

Today, the problem of design in the educational sphere covers a wide range of different definitions and the need to systematize the conceptual and terminological apparatus, so it is the construction of the conceptual apparatus that provides the study with the necessary properties of orderliness, harmony and unambiguity of the use of the language of pedagogical science.
The article reviews and summarizes the work of scientists on the essential characteristics of such basic concepts as project, design, and pedagogical design, which are actively used in the process of project activities in the educational sphere.
The project is considered as the goal and result of design and design activity. The material of projects is a variety of symbolic forms: theories, models, concepts, formulas, algorithms, etc., and the activity theory is an instrumental system for designing in various spheres of human life.
The main ideas of classical design, which are the basis of pedagogical design, can be summarized as follows: design is a controlled process that is a system with a complex internal structure; the external environment has a huge impact on the effectiveness of design; controlled design activity includes variable and nonvariable components; the basis of design is a systematic approach; design efficiency is considered as the ratio of effort and result.
Pedagogical design is a specific type of activity aimed at creating a project.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-114-120
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Брюханова, Н. О. (2010). Основи педагогічного проектування в інженерно-­педагогічній освіті. Монографія. НТМТ.

Гриньова, М. В. (2012). Педагогічні технології: теорія та практика. Навчально-­методичний посібник. Прометей.

Дернова, М. Г. (2021). Андрагогічна модель професійної підготовки фахівців у закладах вищої освіти країн європейського союзу. [Дис. док. пед. наук, ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України].

Докучаєва, В. В. (2007). Теоретико-­методологічні засади проектування інноваційних педагогічних систем. [Автореф. дис. док. пед. наук, Луганський національний педагогічний університет імені Тараса Шевченка].

Зязюн, І. А. (2010). Дидактичне проектування технологій і методів учіння у вимірах педагогічної дії. Витоки педагогічної майстерності, 7, 63–73.

Каньковський, І. Є. (2014). Система професійної підготовки інженерів-­педагогів автотранспортного профілю. Монографія. ФОП Цюпак А. А.

Коваленко, О. Е. (2005). Методика професійного навчання. Підручник для студентів вищих навчальних закладів. Вид-во НУА.

Лебедик, Л. В. (2018). Теоретичні засади підготовки викладачів вищої школи до проектування дидактичних систем в умовах магістратури. [Дис. док. пед. наук, Полтавський національний педагогічний унівесритет імені В. Г. Короленка].

Литвиновський, Є. Ю. (2003). Формування в офіцерів структури виховної роботи Збройних Сил України вмінь проектування виховного процесу. [Дис. канд. пед. наук, Інститут педагогічки і психології професійної освіти АПН України].

Підласий, І. П. (1998). Діагностика та експертиза педагогічних проектів. Навчальний посібник.

Романова, Г. М. (2012). Теорія і практика підготовки викладачів вищих економічних навчальних закладів до проєктування навчальних технологій. [Дис. док. пед. наук, КНЕУ імені Вадима Гетьмана].

Словник української мови: в 11 томах (1977). (Т. 8). Наукова думка. https://sum.in.ua/s/proekt

Стрельніков В. Ю. (2007). Теоретичні засади проектування професійно орієнтованої дидактичної системи підготовки бакалаврів економіки. [Дис. док. пед. наук, Інститут педагогічки і психології професійної освіти АПН України].

Цимбалару, А. (2009). Семантика понятійного апарату проблеми педагогічного проектування. Нова педагогічна думка, 3, 30–35.

Цимбалару, А. Д. (2013). Концептуальні засади педагогічного проектування освітнього простору в школі I ступеня. Univers pedagogic, 1 (37), 3–6.

Ягупов, В. В. (2012). Проєктування у педагогічній діяльності викладачів професійно-­технічної освіти. Проєктування освітнього простору – сучасні орієнтири. Матеріали І Міжнародної науково-­практичної конференції, Дніпропетровськ, 169–172.

Dietrych, Janusz. (1974). Projektowanie i konstruowanie. Wydawnictwa Naukowo-­Techniczne.

Jones, J. Christopher. (1992). Design methods. Van Nostrand Reinhold.

Merriam-­Webster. Project. Merriam-­Webster.com dictionary. https://www.merriam-­webster.com/dictionary/project

Briukhanova, N. O. (2010). Osnovy pedahohichnoho proektuvannia v inzhenerno-­pedahohichnii osviti. Monohrafiia. NTMT. (in Ukrainian).

Hrynova, M. V. (2012). Pedahohichni tekhnolohii: teoriia ta praktyka. Navchalno-­metodychnyi posibnyk. Prometei. (in Ukrainian).

Dernova, M. H. (2021). Andrahohichna model profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv u zakladakh vyshchoi osvity krain yevropeiskoho soiuzu. [Dys. dok. ped. nauk, IPOOD imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy]. (in Ukrainian).

Dokuchaieva, V. V. (2007). Teoretyko-­metodolohichni zasady proektuvannia innovatsiinykh pedahohichnykh system. [Avtoref. dys. dok. ped. nauk, Luhanskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka]. (in Ukrainian).

Ziaziun, I. A. (2010). Dydaktychne proektuvannia tekhnolohii i metodiv uchinnia u vymirakh pedahohichnoi dii. Vytoky pedahohichnoi maisternosti, 7, 63–73. (in Ukrainian).

Kankovskyi, I. Ye. (2014). Systema profesiinoi pidhotovky inzheneriv-­pedahohiv avtotransportnoho profiliu. Monohrafiia. FOP Tsiupak A. A. (in Ukrainian).

Kovalenko, O. E. (2005). Metodyka profesiinoho navchannia. Pidruchnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Vyd-vo NUA. (in Ukrainian).

Lebedyk, L. V. (2018). Teoretychni zasady pidhotovky vykladachiv vyshchoi shkoly do proektuvannia dydaktychnykh system v umovakh mahistratury. [Dys. dok. ped. nauk, Poltavskyi natsionalnyi pedahohichnyi univesrytet imeni V. H. Korolenka]. (in Ukrainian).

Lytvynovskyi, Ye. Yu. (2003). Formuvannia v ofitseriv struktury vykhovnoi roboty Zbroinykh Syl Ukrainy vmin proektuvannia vykhovnoho protsesu. [Dys. kand. ped. nauk, Instytut pedahohichky i psykholohii profesiinoi osvity APN Ukrainy]. (in Ukrainian).

Pidlasyi, I. P. (1998). Diahnostyka ta ekspertyza pedahohichnykh proektiv. Navchalnyi posibnyk. (in Ukrainian).

Romanova, H. M. (2012). Teoriia i praktyka pidhotovky vykladachiv vyshchykh ekonomichnykh navchalnykh zakladiv do proiektuvannia navchalnykh tekhnolohii. [Dys. dok. ped. nauk, KNEU imeni Vadyma Hetmana]. (in Ukrainian).

Slovnyk ukrainskoi movy: v 11 tomakh. (1977). (Т. 8). Naukova dumka. https://sum.in.ua/s/proekt. (in Ukrainian).

Strelnikov V. Yu. (2007). Teoretychni zasady proektuvannia profesiino oriientovanoi dydaktychnoi systemy pidhotovky bakalavriv ekonomiky. [Dys. dok. ped. nauk, Kyiv. Instytut pedahohichky i psykholohii profesiinoi osvity APN Ukrainy]. (in Ukrainian).

Tsymbalaru, A. (2009). Semantyka poniatiinoho aparatu problemy pedahohichnoho proektuvannia. Nova pedahohichna dumka, 3, 30–35. (in Ukrainian).

Tsymbalaru, A. D. (2013). Kontseptualni zasady pedahohichnoho proektuvannia osvitnoho prostoru v shkoli I stupenia. Univers pedagogic, 1 (37), 3–6. (in Ukrainian).

Yahupov, V. V. (2012). Proiektuvannia u pedahohichnii diialnosti vykladachiv profesiino-­tekhnichnoi osvity. Proiektuvannia osvitnoho prostoru – suchasni oriientyry. Materialy I Mizhnarodnoi naukovo-­praktychnoi konferentsii. Dnipropetrovsk, 169–172. (in Ukrainian).

Dietrych, Janusz. (1974). Projektowanie i konstruowanie. Wydawnictwa Naukowo-­Techniczne. (in Polish).

Jones, J. Christopher. (1992). Design methods. Van Nostrand Reinhold. (in English).

Merriam-­Webster. Project. Merriam-­Webster.com dictionary. https://www.merriam-­webster.com/dictionary/project (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.