Анотація
В Україні триває децентралізація владних повноважень, а реформа національної системи освіти переносить фокус системного управління процедурою отримання громадянами освітніх послуг на органи самоврядування об’єднаних територіальних громад, що насамперед передбачає реорганізацію як окремих закладів освіти, так і усієї освітньої мережі локальної громади, що має кінцевою метою адаптацію локального освітнього простору об’єднаної громади до перманентних змін у національній освітній парадигмі.
Таким способом глобальні виклики щодо освіти новочасного суспільства неодмінно потребують синхронного відображення на рівні локальної громади в контексті управління регіональною мережею закладів освіти та їх забезпечення ресурсним і кадровим потенціалом (Мархлєвскі, Процак, 2018, с. 12). Виходить, що розширюючи повноваження територіальних громад у сфері освіти, держава перекладає вирішення глобальних освітніх завдань «на плечі» органів місцевої влади, підвищуючи таким чином якість, доступність та ефективність надаваних жителям громади освітніх послуг, ураховуючи специфічні особливості громади на кшталт низького рівня наповнюваності класів, нестача ресурсної підтримки, брак креативних учителів, істотної протяжності території, поліетнічного складу жителів громади тощо (Савченко, 2018, с. 172). Окреслені виклики потребують знаходження оперативних рішень щодо: 1) зростання якості надаваних жителям сільських громад публічних освітніх послуг та/чи 2) реорганізації неефективної освітньої мережі сільських громад (Управління системою освіти, 2018, с. 9).
Усвідомлюючи існуючи виклики в ході модернізації освітнього простору об’єднаних територіальних громад сільської місцевості та спішну необхідність винаходження оперативних рішень щодо адаптування освітнього простору сільських громад до змін у освітніх стандартах і нормативах, є актуальною тема формування рекомендацій з оптимізації структурного каркасу освітньої мережі сільської громади й розробки стратегії розвитку окремих закладів освіти в плані матеріально-технічного забезпечення їх діяльності.
Посилання
Денисенко, В. (2022). Освітній простір громади: виклики та перспективи. Novograd City. https://novograd.city/articles/189767/osvitnij-prostir-gromadi .
Касярум, Н.В. (2008). Освітній простір як характеристика сучасної системи освіти. Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку, 1, 1‒3. https://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_n1_2008 .
Касярум, Н.В. (2013). Освітній простір: становлення поняття. Витоки педагогічної майстерності, 12, 107‒113. https://dspace.pnpu.ua/1/Kasjarum.pdf.
Клокар, Н.І. (2017). Освіта в ОТГ: нові підходи до управління в умовах децентралізації влади. Рідна школа, 11, 27‒31. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/717708/1.pdf .
Мархдєвскі, В., Процак, О. (2018). Стратегія розвитку освіти в громаді. Київ.
Матійчик, Т., Пуцова, А., Руда, О. та ін. (2019). Критерії формування спроможної освітньої мережі в ОТГ [Методичний посібник]. https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/461/1.pdf.
Міністерство регіонально розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. (2019). Новий освітній простір: Інформаційний посібник. https://decentralization.ua/NOP_Motivuyuchiy-prostir.pdf
Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 р. № 463-ІХ. (2020). Відомості Верховної Ради України, 31, 226.
Савченко, Ю.А. (2018). Сучасний стан децентралізації в Україні: Секторальний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету, 19, 172‒175.
Скопненко, О.І., Цимбалюк, Т.В. (уклад.). (2006). Сучасний словник іншомовних слів. Київ: Довіра.
Управління системою освіти територіальних громад: досвід для України. (2018). Вінниця: ТОВ «Твори».
Denysenko, V. (2022). Osvitnii prostir hromady: vyklyky ta perspektyvy. Novograd City. https://novograd.city/articles/189767/osvitnij-prostir-gromadi (in Ukrainian).
Kasiarum, N.V. (2008). Osvitnii prostir yak kharakterystyka suchasnoi systemy osvity. Pedahohichna nauka: istoriia, teoriia, praktyka, tendentsii rozvytku, 1, 1‒3. https://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_n1_2008 (in Ukrainian).
Kasiarum, N.V. (2013). Osvitnii prostir: stanovlennia poniattia. Vytoky pedahohichnoi maisternosti, 12, 107‒113. https://dspace.pnpu.ua/1/Kasjarum.pdf (in Ukrainian).
Klokar, N.I. (2017). Osvita v OTH: novi pidkhody do upravlinnia v umovakh detsentralizatsii vlady. Ridna shkola, 11, 27‒31. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/717708/1.pdf (in Ukrainian).
Markhdievski, V., Protsak, O. (2018). Stratehiia rozvytku osvity v hromadi. Kyiv. (in Ukrainian).
Matiichyk, T., Putsova, A., Ruda, O. at al. (2019). Kryterii formuvannia spromozhnoi osvitnoi merezhi v OTH [Metodychnyi posibnyk]. https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/461/1.pdf (in Ukrainian).
Ministerstvo rehionalno rozvytku, budivnytstva ta zhytlovo-komunalnoho hospodarstva Ukrainy. (2019). Novyi osvitnii prostir: Informatsiinyi posibnyk. https://decentralization.ua/NOP_Motivuyuchiy-prostir.pdf (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» vid 16.01.2020 No. 463-IKh. (2020). Vidomosti Verkhovnoi Rady, 31, 226. (in Ukrainian).
Savchenko, Yu.A. (2018). Suchasnyi stan detsentralizatsii v Ukraini: Sektoralnyi aspekt. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, 19, 172‒175. (in Ukrainian).
Skopnenko, O.I., Tsymbaliuk, T.V. (uklad.). (2006). Suchasnyi slovnyk inshomovnykh sliv. Kyiv: Dovira. (in Ukrainian).
Upravlinnia systemoiu osvity terytorialnykh hromad: dosvid dlia Ukrainy. (2018). Vinnytsia: TOV «Tvory». (in Ukrainian).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.