Possibilities of Using Artificial Intelligence in the Educational Process of Secondary Education Institutions Under Martial Law
PDF (Українська)
HTML (Українська)
HTML

Keywords

artificial intelligence
gamification of learning
virtual tutors and assistants
individualized learning
educational platforms
digital tools
adaptive platforms

How to Cite

Topuzov О., & Alekseeva С. (2024). Possibilities of Using Artificial Intelligence in the Educational Process of Secondary Education Institutions Under Martial Law. Ukrainian Educational Journal, (1), 5–11. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11

Abstract

In the context of martial law in Ukraine, the issues of organizing the educational process and ensuring guarantees of getting a general secondary education are becoming more relevant. The article analyses the possibilities of using artificial intelligence in the educational process of secondary education institutions under the conditions of martial law. It is stated that Ukraine is a member of the Ad Hoc Committee on Artificial Intelligence at the Council of Europe. In 2020, the Concept of Artificial Intelligence Development in Ukraine was approved. An overview of the priority areas and main tasks for the development of artificial intelligence technologies was made. The main task of education in the development of artificial intelligence is to train qualified personnel. In the field of general secondary education, this includes the development of digital literacy of students, the active use of digital tools in the educational process, and the training of teachers in the use of artificial intelligence technologies.
The article highlights the possibilities of using AI tools in general secondary education institutions: individualized learning, process automation, distance learning and e-platforms, gamification of learning, virtual tutors and assistants, chatbots, use of virtual reality (VR) and augmented reality (AR), etc. Artificial intelligence can play a key role in developing the skills of the future, including: knowledge of machine learning principles and basic programming skills, social skills and the ability to interact with intelligent systems using voice assistants, chatbots and other interfaces for communication, development of critical thinking, creative skills, which are becoming important in the context of creating new intelligent solutions and applications of artificial intelligence.
The article summarizes the recommendations for the use of artificial intelligence in the educational process of secondary education institutions under the conditions of martial law, emphasizing the possibility of creating immersive learning environments with artificial intelligence that allow students to learn material interactively, even if their educational institutions have been damaged.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11
PDF (Українська)
HTML (Українська)
HTML

References

Кабінет Міністрів України (2020) Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні (від 2 грудня 2020 р. № 1556-р) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text

Кабінет Міністрів України (2021) Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні на 2021–2024 роки (від 12 травня 2021 р. № 438-р) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/438-2021-%D1%80#Text

Алєксєєва, С., Арістова, Н., Малихін, О., Топузов, О. (2023) Методологічні та дидактичні засади компенсації освітніх втрат здобувачів повної загальної середньої освіти. Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка, 19–26

Топузов, О., Засєкіна, Т. (2022) Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового навчального року. 296. https://doi.org/10.32405/978-966-983-360-0-2022-70

Алєксєєва, С. Дидактика в умовах інформатизації освіти. Академічні студії. Серія «Педагогіка», 2021. 4 (1). 25–30. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.4

Алєксєєва, С. (2022) Теоретичні і методичні засади проєктування моделей індивідуалізації навчання. Альманах науки. 2 (53). 17–20. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730030

Топузов, О. М. (2014) Дидактична прогностика в контексті теоретико-­методичного забезпечення створення сучасного підручника. Проблеми сучасного підручника. 14. 12–20.

Шевченко, А. І. (ред.). (2023). Стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні: монографія. Київ: ІПШІ. https://doi.org/10.15407/development_strategy_2023

Malykhin, O., Aristova, N., & Alieksieieva, S. (2022). Boosting Lifelong Learning for General Secondary Schoolteachers: Digital Competence Development Amid Blended Learning. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 819–827. https://doi.org/10.17770/sie2022vol1.685

Kabinet Ministriv Ukrayiny` (2020) Pro sxvalennya Koncepciyi rozvy`tku shtuchnogo intelektu v Ukrayini (vid 2 grudnya 2020 r. # 1556-r) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrayiny` (2021) Pro zatverdzhennya planu zaxodiv z realizaciyi Koncepciyi rozvy`tku shtuchnogo intelektu v Ukrayini na 2021–2024 roky` (vid 12 travnya 2021 r. # 438-r) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/438-2021-%D1%80#Text (in Ukrainian).

Alyeksyeyeva, S., Aristova, N., Maly`xin, O., Topuzov, O. (2023) Metodologichni ta dy`dakty`chni zasady` kompensaciyi osvitnix vtrat zdobuvachiv povnoyi zagal`noyi seredn`oyi osvity`. Diagnosty`ka ta kompensaciya osvitnix vtrat u zagal`nij serednij osviti Ukrayiny`: metody`chni rekomendaciyi. Ky`yiv: Pedagogichna dumka, 19–26 (in Ukrainian).

Topuzov, O., Zasyekina, T. (2022) Zagal`na serednya osvita Ukrayiny` v umovax voyennogo stanu ta vidbudovy`: metody`chny`j poradny`k naukovciv Insty`tutu pedagogiky` NAPN Ukrayiny` do pochatku novogo navchal`nogo roku. 296. https://doi.org/10.32405/978-966-983-360-0-2022-70 (in Ukrainian).

Alyeksyeyeva, S. Dy`dakty`ka v umovax informaty`zaciyi osvity`. Akademichni studiyi. Seriya «Pedagogika», 2021. 4 (1). 25–30. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.4 (in Ukrainian).

Alyeksyeyeva, S. (2022) Teorety`chni i metody`chni zasady` proyektuvannya modelej indy`vidualizaciyi navchannya. Al`manax nauky`. 2 (53). 17–20. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730030 (in Ukrainian).

Topuzov, O. M. (2014) Dy`dakty`chna prognosty`ka v konteksti teorety`ko-metody`chnogo zabezpechennya stvorennya suchasnogo pidruchny`ka. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka. 14. 12–20. (in Ukrainian).

Shevchenko, A. I. (red.). (2023). Strategiya rozvy`tku shtuchnogo intelektu v Ukrayini: monografiya. Ky`yiv: IPShI. https://doi.org/10.15407/development_strategy_2023 (in Ukrainian).

Malykhin, O., Aristova, N., & Alieksieieva, S. (2022). Boosting Lifelong Learning for General Secondary Schoolteachers: Digital Competence Development Amid Blended Learning. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 819–827. https://doi.org/10.17770/sie2022vol1.685 (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.