Psychological and Didactic Algorithm for Individualization of Educational and Cognitive Activity of Students in Conditions of Blended Learning
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

algorithm
individualization of education
individualization of educational and cognitive activities
students
institutions of higher education
blended learning

How to Cite

Malykhin О., & Demchuk О. (2024). Psychological and Didactic Algorithm for Individualization of Educational and Cognitive Activity of Students in Conditions of Blended Learning. Ukrainian Educational Journal, (1), 45–52. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-45-52

Abstract

The article deals with the development of a psychological-­didactic algorithm for the individualization of the educational and cognitive activity of students in the conditions of blended learning, which consists of the following components: familiarization of the teacher with the psychological-­didactic features of the organization and the implementation of pedagogical actions (didactic, psychological-­didactic, etc.) aimed at ensuring the individualization of students’ education in the conditions of blended learning; providing assistance to the teacher regarding the study of individual (individual-­psychological and individual-­typological) characteristics of students; acquaintance with the specifics of the formation, development and diagnosis of the level of formation and the level of development of the key competencies of students; selection of diagnostic tools for measuring the level of formation and development of the cross-­cutting skills, key and subject competencies; development of individual (individual-­independent) tasks for students; the teacher’s awareness of the direct correlation of the dependence of his/her ability to work individually with students on the development level of his/her digital competence.
It was concluded that based on the results of a systematic diagnosis of the level of development of the key competencies and cross-­cutting skills, taking into account the individual psychological and individual-­typological features of students, choosing diagnostics to identify the level of development of the above-­mentioned key competencies and cross-­cutting skills, the teacher can evaluate the effectiveness of the individual tasks selected by him/her, projects, etc. for students, and if necessary, to correct individual gaps in acquired knowledge and formed abilities and skills of students.
The proposed means of diagnosing the level of development of the key competencies and cross-­cutting skills of students can also be used for the purpose of formative assessment of educational achievements of higher education seekers and correction of their further individual educational trajectory.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-45-52
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Арістова, Н. O. (2021). Дидактичні засади індивідуалізації навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти: методологія дослідження. Анотовані результати науково-­дослідної роботи Інституту педагогіки за 2021 рік. Педагогічна думка, 31–33.

Загорулько, М. О. (2020). Introduction of innovative teaching technologies in the higher educational institutions’ educational process. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент: збірник наукових праць. Серія: Педагогічні науки, 16, 92–103.

Змішане навчання: як організувати якісний освітній процес в умовах війни (2022). Державна служба якості освіти України. https://sqe.gov.ua/zmishane-­navchannya-yak-organizuvati-yaki/

Литвинова, С. Г. (2007). Аналіз форм навчання вчителів-­предметників інформаційно-­комунікаційним технологіям. Вісник післядипломної освіти, 113–123.

Малихін, О. В. (2010). Інформаційно-­навчальне середовище як засіб ефективної організації самостійної навчальної діяльності студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія: Педагогіка, 3, 33–38.

Малихін, О. В., & Ліпчевська, І. Л. (2023). Сучасні форми, методи і засоби навчання у професійній підготовці майбутнього вчителя у вищій школі. Психолого-­педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика, 828–831.

Малихін, О. В., & Рогова, В. Б. (2023). Сучасний підручник і його роль в умовах змішаного навчання. Проблеми сучасного підручника, 29, 117–124. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2022–29–117–124.

Малихін, О. В., Арістова, Н. О., & Рогова, В. Б. (2022). Мінімізація освітніх втрат учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану: змішане навчання. Український педагогічний журнал, 3, 68–75. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2022–3–68–76

Малихін, О. В., Ковальчук, В. І., Арістова, Н. О., Попов, Р. А., & Гриценко, І. С. (2017). Стратегії інтенсифікації вищої гуманітарної освіти в Україні та країнах ЄС: монографія. НУБіП України.

Малихін, О. В., & Загорулько, М. О. (2023). Miro interactive online whiteboard for personalized student learning. Психолого-­педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика, 243–244.

Про затвердження Положення про дистанційне навчання (2013). Офіційний вебпортал парламенту України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703–13#Text

Топузов, О. М., Арістова, Н. О., & Попов, Р. А. (2023). Тенденції трансформації форм, методів і засобів індивідуалізації навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти. Анотовані результати науково-­дослідної роботи Інституту педагогіки за 2023 рік. Педагогічна думка, 31.

Demirel, M. (2009). Implications of lifelong learning on educational institutions. Cypriot Journal of Educational Sciences, 4,199–211.

Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance). (2018). https://eur-lex.europa.eu/legal-­content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7

Aristova, N. O. (2021). Dydaktychni zasady indyvidualizatsii navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: metodolohiia doslidzhennia. Anotovani rezultaty naukovo-­doslidnoi roboty Instytutu pedahohiky za 2021 rik. Pedahohichna dumka, 31–33. (in Ukrainian).

Zahorulko, M. O. (2020). Introduction of innovative teaching technologies in the higher educational institutions’ educational process. Mystetska osvita: zmist, tekhnolohii, menedzhment: zbirnyk naukovykh prats. Seriia: Pedahohichni nauky, 16, 92–103. (in Ukrainian).

Zmishane navchannia: yak orhanizuvaty yakisnyi osvitnii protses v umovakh viiny (2022). Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. https://sqe.gov.ua/zmishane-­navchannya-yak-organizuvati-yaki/. (in Ukrainian).

Lytvynova, S. H. (2007). Analiz form navchannia vchyteliv-­predmetnykiv informatsiino-­komunikatsiinym tekhnolohiiam. Visnyk pisliadyplomnoi osvity, 113–123. (in Ukrainian).

Malykhin, O. V. (2010). Informatsiino-­navchalne seredovyshche yak zasib efektyvnoi orhanizatsii samostiinoi navchalnoi diialnosti studentiv vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohika, 3, 33–38. (in Ukrainian).

Malykhin, O. V., & Lipchevska, I. L. (2023). Suchasni formy, metody i zasoby navchannia u profesiinii pidhotovtsi maibutnoho vchytelia u vyshchii shkoli. Psykholoho-­pedahohichni problemy vyshchoi i serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv: teoriia i praktyka, 828–831. (in Ukrainian).

Malykhin, O. V., & Rohova, V. B. (2023). Suchasnyi pidruchnyk i yoho rol v umovakh zmishanoho navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 117–124. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-117-124. (in Ukrainian).

Malykhin, O. V., Aristova, N. O., & Rohova, V. B. (2022). Minimizatsiia osvitnikh vtrat uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu: zmishane navchannia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 68–75. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-68-76. (in Ukrainian).

Malykhin, O. V., Kovalchuk, V. I., Aristova, N. O., Popov, R. A., & Hrytsenko, I. S. (2017). Stratehii intensyfikatsii vyshchoi humanitarnoi osvity v Ukraini ta krainakh YeS: monohrafiia. NUBiP Ukrainy. (in Ukrainian).

Malykhin, O. V., & Zahorulko, M. O. (2023). Miro interactive online whiteboard for personalized student learning. Psykholoho-­pedahohichni problemy vyshchoi i serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv: teoriia i praktyka, 243–244. (in Ukrainian).

Pro zatverdzhennia Polozhennia pro dystantsiine navchannia (2013). Ofitsiinyi vebportal parlamentu Ukrainy. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text. (in Ukrainian).

Topzov, O. M., Aristova, N. O., & Popov, R. A. (2023). Tendentsii transformatsii form, metodiv i zasobiv indyvidualizatsii navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity. Anotovani rezultaty naukovo-­doslidnoi roboty Instytutu pedahohiky za 2023 rik. Pedahohichna dumka, 31. (in Ukrainian).

Demirel, M. (2009). Implications of lifelong learning on educational institutions. Cypriot Journal of Educational Sciences, 4,199–211. (in English).

Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance). (2018). https://eur-lex.europa.eu/legal-­content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7 (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.